NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
Číslo: 3175/2011
470a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 470) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 585 z 8. septembra 2011 pridelila vládny návrh zákona o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 470) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 305 z 5. októbra 2011 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 122 z 27. septembra 2011 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
K čl. I
1.V § 3 ods. 1 písm. a) sa na konci pripájajú slová:
„na základe rozhodnutia vlády Slovenskej republiky alebo“.
Štát prevzal na seba zodpovednosť za sanáciu niektorých záťaží, napr. po Sovietskej armáde, na základe rozhodnutia vlády, čo potvrdzujú mnohé uznesenia vlády SR. Je preto potrebné do zákona doplniť aj tieto prípady.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
2.V § 3 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová: „v lehote najneskôr do jedného
roka odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o ukončení realizácie plánu prác vydaného podľa § 9 ods. 3.“
Do § 3 sa doplňuje chýbajúca lehota, v ktorej je pôvodca povinný uhradiť príslušnému ministerstvu finančné prostriedky, ktoré toto ministerstvo vynaložilo na zabezpečenie činností, ktoré mal pôvodne zabezpečiť pôvodca, no neučinil tak. Neriešená environmentálna záťaž môže spôsobiť bezprostredné ohrozenie života alebo zdravia ľudí. V takýchto prípadoch namiesto pôvodcu vykoná neodkladné práce na odvrátenie vzniknutého ohrozenia príslušné ministerstvo, pričom pôvodca je povinný vynaložené finančné prostriedky spätne ministerstvu uhradiť. V prípade tejto povinnosti však nemal určenú konkrétnu lehotu, čím vznikala pre pôvodcu, ktorý si neplnil svoje povinnosti možnosť odkladať splnenie svojej povinnosti na neurčito. Navrhovaným znením sa doplňuje konkrétne lehota na plnenie a to jeden rok odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o ukončení realizácie plánu prác.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. V § 4 ods. 1
sa slová „Ak pôvodca zanikol“ nahrádzajú slovami „Ak pôvodca zanikol alebo zomrel“.
Pôvodcom environmentálnej záťaže môže byť podľa vymedzenia v § 3 ods. 1 aj fyzická osoba, preto je potrebné spresniť toto ustanovenie.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4
4. V § 4 ods. 4 písm. c) sa na konci pripájajú slová na základe rozhodnutia
vlády Slovenskej republiky alebo“.
Štát prevzal na seba zodpovednosť za sanáciu niektorých záťaží, napr. po Sovietskej armáde, na základe rozhodnutia vlády, čo potvrdzujú mnohé uznesenia vlády SR. Je preto potrebné do zákona doplniť aj tieto prípady.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
5. V § 4 odsek 5 znie:
„(5) Za povinnú osobu nemožno určiť osobu, ktorá je vlastníkom nehnuteľnosti, na ktorej sa nachádza environmentálna záťaž, ak preukáže, že
a) nadobudla nehnuteľnosť na základe dedenia a zároveň nepokračovala v činnosti, ktorá viedla k vzniku environmentálnej záťaže,
b) po nadobudnutí nehnuteľnosti nepokračovala v činnosti, ktorá viedla k vzniku environmentálnej záťaže a v čase nadobudnutia nehnuteľnosti o environmentálnej záťaži nemohla vedieť alebo
c) po nadobudnutí nehnuteľnosti pokračovala v činnosti, ktorá viedla k vzniku environmentálnej záťaže, ale nepoškodzovala horninové prostredie, podzemnú vodu a pôdu9) alebo ľudské zdravie.“.
Do pôvodného znenia § 4 ods. 5 sa pridáva nový liberačný dôvod - písmeno a), podľa ktorého nemožno určiť za povinnú osobu všetkých dedičov nehnuteľností, na ktorých sa nachádza environmentálna záťaž a ktorí zároveň preukážu, že neznečisťovali ďalej tento pozemok činnosťou, ktorá viedla k vzniku environmentálnej záťaže.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
6. V § 4 odsek 6 znie:
„(6) Na povinnú osobu a na príslušné ministerstvo sa vzťahujú povinnosti a postup podľa § 3 ods. 2 až 4.“.
Dopĺňa sa do textu aj príslušné ministerstvo, aby bolo zrejmé, že vo vzťahu k povinnej osobe sa uplatní v plnom rozsahu aj postup podľa § 4 ods. 4.
5
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
7. V § 7
V § 7 v druhej vete sa slová „povinná osoba“ nahrádzajú slovami „pôvodca alebo povinná osoba“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku; nie je dôvod, aby sa povinnosť oznamovať prevod nehnuteľnosti krajskému úradu životného prostredia vzťahovala iba na povinnú osobu, a nie aj na pôvodcu v prípade, že je vlastníkom nehnuteľnosti.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
8. V § 8 ods. 1 sa v predvetí vypúšťajú slová „environmentálnej záťaže“.
Vypustenie slov „environmentálnej záťaže“ je v súlade s legislatívnou skratkou „plán prác“ zavedenej v § 3 ods. 2 a s jej jednotným používaním v celom texte návrhu zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
9. V § 9 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová:
„a na účely aktualizácie zápisu v katastri nehnuteľností.“.
V nadväznosti na povinnosť zápisu do katastra nehnuteľností pri identifikácii záťaží podľa § 2 ods. 8 sa dopĺňa povinnosť ministerstva aktualizovať zápis po skončení sanácie.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
10. V § 11 ods. 2 písm. j) sa na konci pripájajú tieto slová: „ak o tom rozhodne
vláda Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 8.“
Upresňuje sa jedna z kompetencií Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktoré zabezpečuje výkon povinností pôvodcu v prípade, že tohto nie je možné určiť. V takomto prípade rozhoduje vláda Slovenskej republiky na návrh MŽP SR o určení ministerstva, ktoré bude zabezpečovať výkon povinností pôvodcu. Príslušné ministerstvo sa určuje na základe svojej pôsobnosti, vymedzenej v kompetenčnom zákone č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov. Kompetencia ministerstva zabezpečovať výkon povinností pôvodcu sa spresňuje doplnením, že tak bude konať len v prípade, ak o tom rozhodne vláda Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
11. § 11 ods. 2 sa dopĺňa písmenom q), ktoré znie:
„q) vydáva potvrdenia podľa § 19 ods. 3.“.
V nadväznosti na novú kompetenciu ministerstva navrhovanú v § 19 ods. 3 sa dopĺňa ustanovenie § 11, v ktorom sa súhrnne uvádzajú kompetencie ministerstva.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
12. V § 14
V § 14 ods. 2 písm. a) sa slovo „území“ nahrádza slovami „ katastrálnom území“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku.
7
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
13. V § 17 ods. 2 písm. b) sa na konci pripájajú tieto slová: „a 4“.
Dopĺňa sa chýbajúca sankcia za porušenie § 3 ods. 4.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
14. V § 16 ods. 1 písm. c) a v § 17 ods. 3 písm. c) sa slová „povinná osoba“
nahrádzajú slovami „pôvodca alebo povinná osoba“.
Zosúladenie sankčných ustanovení s § 7, podľa ktorého sa povinnosť vzťahuje na pôvodcu alebo povinnú osobu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
15. V § 18 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová „na základe predchádzajúceho
oznámenia vlastníkovi pozemku, ktoré mu je doručené orgánom štátnej správy najmenej desať dní pred vstupom na pozemok“.
Do ustanovenia upravujúceho vstup na cudzie nehnuteľnosti sa doplňuje povinnosť orgánu štátnej správy oboznámiť vlastníka pozemku s plánovaným vstupom na pozemok. Ide o činnosti súvisiace s identifikáciou environmentálnej záťaže a s kontrolou realizácie plánu prác. Včasným informovaním sa posilňuje právna istota vlastníkov pozemkov a zároveň sa zvyšuje miera zabezpečenia umožnenia vstupu na pozemok zo strany vlastníka pozemku.
8
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
16. V § 18 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „Ak je vlastník alebo užívateľ
nehnuteľnosti obmedzený v dôsledku výkonu činností uvedených v odseku 1 v obvyklom užívaní nehnuteľnosti; právo na jednorazovú primeranú náhradu za nútené obmedzenie užívania nehnuteľnosti; toto právo zaniká, ak sa neuplatnilo na orgáne štátnej správy na úseku environmentálnej záťaže, ktorý zabezpečoval výkon týchto činností, do jedného roka odo dňa výkonu týchto činností.“
Do ustanovenia umožňujúceho vstup na cudzie nehnuteľnosti v dôsledku činností súvisiacich s identifikáciou environmentálnej záťaže a s kontrolou realizácie plánu prác sa vkladá ustanovenie o primeranej náhrade za prípadné obmedzenie vlastníka v obvyklom užívaní nehnuteľnosti v dôsledku výkonu činností súvisiacich s identifikáciou environmentálnej záťaže, resp. s kontrolou uskutočňovania realizácie plánu prác. Uvedené ustanovenie je v súlade s čl. 20 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, kde sa ustanovuje primeraná náhrada ako nevylučiteľná podmienka núteného obmedzenia vlastníckeho práva.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
17. § 19 sa dopĺňa novým odsekom 3, ktorý znie:
„(3) O sanácii environmentálnej záťaže,16) ktorá sa ukončila podľa doterajších predpisov,33) vydá ministerstvo potvrdenie na základe žiadosti podanej pôvodcom, povinnou osobou, vlastníkom nehnuteľnosti, na ktorej záťaž nachádza, alebo príslušným ministerstvom; po vydaní potvrdenia ministerstvo zabezpečí aktualizáciu údajov v informačnom systéme environmentálnych záťaží a v katastri nehnuteľností.“.
Doterajší odsek 3 sa označí ako 4.
V zákone chýba v prípadoch, keď sanácia záťaže prebehla alebo sa dokončuje podľa
9
doterajších predpisov, ustanovenie jednoznačného potvrdenia, že záťaž bola sanovaná. Na takéto prípady spadajúce pod prechodné ustanovenia, nie je možné použiť postup podľa § 9, keďže pred účinnosťou tohto zákona nebol vypracúvaný plán prác, na ktorý sa § 9 odvoláva a ani nebol ustanovený postup určovania povinných osôb. Absencia takéhoto ustanovenia by spôsobila stav právnej neistoty nových vlastníkov, ktorí kúpia nehnuteľnosť so sanovanou záťažou, pričom by nemali istotu, či je naozaj záťaž sanovaná v súlade so zákonom. Potvrdenie je pre vlastníka potrebné aj pre uplatnenie liberačných dôvodov pri určovaní povinnej osoby podľa tohto zákona. Potvrdenia by v týchto prípadoch malo vydávať ministerstvo, keďže podľa doterajších predpisov bolo pre vykonávanie sanácií príslušné len ministerstvo a nie krajské úrady životného prostredia. Taktiež je potrebné zabezpečiť aktualizáciu zápisov v registri a v katastri nehnuteľností aj v týchto prípadoch.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
18. V § 19 ods. 3
sa vypúšťajú slová „ani na náhradu škody34)“.
Vypúšťa sa poznámka pod čiarou k odkazu 34.
Právo na náhradu škody ako aj podmienky jej uplatnenia a zániku (premlčania) upravuje Občiansky zákonník resp. Obchodný zákonník, preto odobratie práva uplatniť si náhradu škody, by bolo nepriamou novelizáciou uvedených predpisov, ktorú Legislatívne pravidlá tvorby zákonov zakazujú v čl. 11. Navyše by sa mohlo jednať aj o retroaktívny zásah do práv nadobudnutých podľa Občianskeho zákonníka resp. Obchodného zákonníka.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
10
19. V čl. II sa poznámky pod čiarou 39p a 39r označujú ako 39oa a 39ob, vrátane
odkazov na ne.
Je nutné dodržať chronológiu vkladaných poznámok, aby nedošlo k nezamýšľanej zmene platných poznámok pod čiarou 39p a 39r pre položky 194g a 194i.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
20. V čl. IV v bode 5.
sa číslo „6“ nahrádza číslom „7“ a súčasne v čl. I v poznámke pod čiarou k odkazu 21 sa slová „§ 16 ods. 6“ nahrádzajú slovami „§16 ods. 7“.
Oprava nesprávneho označenia dopĺňaného odseku do platného § 16, ktorý má 6 odsekov a súvisiacej poznámky pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
21. V čl. IV bod 6. znie:
„6. V § 18 ods. 2 sa za slovo „celku“ vkladá čiarka a slová „záverečnú správu s analýzou rizika znečisteného územia“.
Novelizujú sa vždy platné ustanovenia zákona, teda také, ktoré obsahujú zapracované predchádzajúce novely. V tomto prípade nebola zohľadnená ostatná novela č. 258/2011 Z. z § 18 ods. 2 geologického zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
11
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch spoločnej správy nasledovne:
O bodoch spoločnej správy č. 1 21 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 470) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 470) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 133 z 18. októbra 2011.
V citovanom uznesení výboru poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Mária S a b o l o v á v. r.
predsedníčka výboru