NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
_____________________________________________________________________________
V. volebné obdobie
Číslo: CRD - 3179/2011
473a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473) vo výboroch v druhom čítaní
______________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 8. septembra 2011 č. 583 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473) v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládeža šport.
Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
2
II.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
III.
K vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473) zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením zo 6. októbra 2011 č. 87 odporúča vládny návrh schváliť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládeža šport prerokoval vládny návrh zákona 28. septembra 2011 a neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Výbor opätovne rokoval o návrhu zákona dňa 10. októbra 2011 a 18. októbra 2011. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport uznesením z 18. októbra 2011 č. 95,
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 5. októbra 2011 č. 297 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením zo 4. októbra 2011 č. 253
zhodne odporúčajú predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré sú uvedené v časti IV. spoločnej správy
IV.
Z uznesení výborov uvedených v III. časti tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V názve zákona sa na konci pripájajú slová „a o zmene a doplnení niektorých zákonov“.
Legislatívno-technická úprava z dôvodu, že návrhom zákona sa menia a dopĺňajú viaceré zákony.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
K Čl. I
2.V čl. I sa za 5. bod vkladá nový 6. bod, ktorý znie:
„6. Za § 11 sa vkladá nový § 11a, ktorý znie:
„§11a
(1) Zamestnávateľ je povinný informovať o voľných pracovných miestach pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
a) zverejnením informácie o voľnom pracovnom mieste na svojom webovom sídle, ak má webové sídlo,
b) zverejnením informácie o voľnom pracovnom mieste na webovom sídle zriaďovateľa, ak má zriaďovateľ webové sídlo a
c) odoslaním informácie o voľnom pracovnom mieste príslušnému orgánu miestnej štátnej správy v školstve za účelom zverejnenia na jeho webovom sídle.
(2) Informácia podľa odseku 1 obsahuje najmä:
a) názov a adresu zamestnávateľa,
b) príslušnú kategóriu a podkategóriu pedagogických zamestnancov alebo príslušnú kategóriu odborných zamestnancov,
c) kvalifikačné predpoklady,
d) zoznam požadovaných dokladov,
e) iné požiadavky v súvislosti s obsadzovaným pracovným miestom.“.
Doterajšie body 6 až 36 sa označujú ako body 7 až 37.
Týmito ustanoveniami sa zavedie povinnosť zamestnávateľov zverejňovať minimálne na internete voľné pracovné miesta pedagogických zamestnancov, ako aj náležitosti takto zverejňovaných informácií a procesu výberu pedagogického zamestnanca.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V § čl. I sa za 5. bod vkladá nový 6. bod, ktorý znie:
„6. V § 17 ods. 2 a § 18 ods. 3 sa vypúšťajú slová „41,“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vypustenie § 41 (čl. I, 18. bod).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
4
4.V čl. I sa za 5.bod vkladá nový 6.bod, ktorý znie:
„6. § 27 ods. 4 sa dopĺňa písmeno e), ktoré znie:
„e)vykonával odbornú činnosť obdobného druhu a typu v rozsahu najmenej dva roky v školskom zariadení alebo na vysokej škole, ak tak rozhodne riaditeľ školy.“
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Predkladaným návrhom sa odstraňuje diskriminácia odborných zamestnancov v školstve, ktorí vykonávali svoju odbornú činnosť v rôznych zariadeniach rezortu školstva a zmenou pracoviska sa im nezapočítava odborná prax.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I sa za 5. bod vkladá nový 6. bod, ktorý znie:
„6. V § 27 ods. 5 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou sa zaradí aj pedagogický zamestnanec, ktorý najmenej tri roky pedagogickej praxe a získal tretí stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore súvisiacom s výkonom jeho pedagogickej činnosti. Do kariérového stupňa odborný zamestnanec s prvou atestáciou sa zaradí aj odborný zamestnanec, ktorý najmenej tri roky odbornej praxe a získal tretí stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore súvisiacom s výkonom jeho odbornej činnosti.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
V záujme vytvorenia rovnoprávneho postavenia pedagogických a odborných zamestnancov, ktorí získali tretí stupeň vysokoškolského vzdelania, v kariérnom raste, navrhuje sa zaradiť do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou tých pedagogických a odborných zamestnancov, ktorí získali tretí stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore súvisiacom s výkonom ich pedagogickej alebo odbornej činnosti, vzhľadom na predpoklad úrovne takto získaného vzdelania s úrovňou vykonania prvej atestačnej skúšky.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I 6. bod znie:
„6. V § 27 ods. 6 sa na pripája táto veta:
„Do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou sa zaradí iba ten, kto bol zaradený do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou .“
5
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa, aby predpokladom zaradenia do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou nebolo len vykonanie prvej atestačnej skúšky, ale aj iné zákonom predpokladané skutočnosti zaradenia pedagogického alebo odborného zamestnanca do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I sa za 6. bod vkladá nový 7. bod, ktorý znie:
„7. V § 28 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom na neplnoorganizovanej základnej škole x) môže byť na základe požiadania riaditeľa školy učiteľ kontinuálneho vzdelávania. Táto činnosť sa považuje za priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť učiteľa kontinuálneho vzdelávania xx). Finančné náklady spojené s touto činnosťou uhrádza jeho zamestnávateľ.“
Doterajšie odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 3 a 4.
Poznámky pod čiarou k odkazom x) a xx) znejú:
x) § 29 odsek 3 písmena b) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
xx) § 3 odsek 3 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 422/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov v znení neskorších predpisov.
Následne sa upraví označenie bodov.
Navrhované ustanovenie rieši organizovanie adaptačného vzdelávania začínajúcich pedagogických zamestnancov na málotriednych školách (na Slovensku ich je 750), kde sa môžu vyskytnúť prípady (najmä u dvojtriedok, kde nastúpia napríklad obaja začínajúci pedagogickí zamestnanci), kedy nie je možné zabezpečiť uvádzajúceho pedagogického zamestnanca s I. atestáciou. Možnosť poverenia pedagogického zamestnanca s I. atestáciou z inej školy (niekedy aj niekoľko kilometrov vzdialenej) je neúčelné a formálne, nakoľko príslušný pedagogický zamestnanec nemôže denno-denne sledovať pedagogickú činnosť začínajúceho pedagóga. Navrhuje sa riešiť tento problém prostredníctvom učiteľov kontinuálneho vzdelávania, ktorí pôsobia na detašovaných pracoviskách metodického centra. Vzhľadom na to, že zákon v ustanovení § 28 ods. 2 zákona
6
č. 317/2008 Z. z. ukladá povinnosť všetkým začínajúcim pedagogickým zamestnancom absolvovať toto vzdelávanie (ukladá ho štát), musí finančné náklady spojené s týmto vzdelávaním uhrádzať štát. Zároveň učiteľ kontinuálneho vzdelávania bude v kontakte s výchovno-vzdelávacou praxou a bude si môcť plniť svoje povinnosti, ktoré mu vyplývajú z ustanovenia § 3 odsek 3 Nariadenia vlády SR č. 422/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I sa za 7. bod vkladá nový 8. bod, ktorý znie:
„8. V § 34 ods. 3 sa slovo „päť“ nahrádza slovom „sedem“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Navrhuje sa zjednotenie dĺžky platnosti funkčného vzdelávania, ktoré je stanovené na sedem rokov s funkčným inovačným vzdelávaním, ktoré stanovenú dobu platnosti päť rokov. Tento stav je kritizovaný vedúcimi zamestnancami škôl školských zariadení, ktorí ho považujú za dehonestujúci vo vzťahu k obmedzeniam v porovnaní s inými absolventmi vysokých škôl.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I 12. bod znie:
„12. § 35 sa dopĺňa odsekom 10, ktorý znie:
„(10) Na kontinuálne vzdelávanie podľa odseku 4 písm. b) e) možno prijať pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca po absolvovaní šiestich mesiacov pedagogickej činnosti alebo odbornej činnosti.“.“
Navrhovaná zmena umožňuje pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi prihlásiť sa na kontinuálne vzdelávanie, ktorým získať, rozvíjať alebo udržiavať si profesijné kompetencie, len vtedy, ak najmenej šesť mesiacov pedagogickej praxe alebo odbornej praxe.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
7
10.V čl. I sa za 12. bod vkladá nový 13. bod, ktorý znie:
„13. V § 36 odsek 4 znie:
„(4) Adaptačné vzdelávanie pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca sa ukončuje spôsobom alebo formou, ktorú určí riaditeľ školy pred trojčlennou skúšobnou komisiou. Predsedom skúšobnej komisie je riaditeľ školy, ktorý vymenúva ostatných členov skúšobnej komisie. Jedným z členov tejto komisie je uvádzajúci pedagogický zamestnanec alebo uvádzajúci odborný zamestnanec. O ukončení adaptačného vzdelávania sa vyhotovuje protokol, ktorý podpíše predseda skúšobnej komisie a ďalší členovia skúšobnej komisie a pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec. Jedno vyhotovenie protokolu dostane pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec. Skúšobná komisia pri rozhodovaní o ukončení adaptačného vzdelávania berie do úvahy odporúčanie uvádzajúceho pedagogického zamestnanca alebo uvádzajúceho odborného zamestnanca, ktoré uvedie vo svojej záverečnej správe.“
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Ustanovenie zjednodušuje ukončovanie adaptačného vzdelávania a to spôsobom alebo formou, ktorú určuje riaditeľ školy. Vykonávanie skúšky spolu s otvorenou hodinou (pre ktorú je potrebné mať určité profesijné zručnosti) pred členmi skúšajúcej komisie, tak ako je to uvedené v pôvodnom texte odseku, môže u začínajúceho pedagóga vyvolať nadmerný psychický stres, ktorý môže zapríčiniť následnú nechuť ďalej pracovať v škole. Možné konflikty môžu vzniknúť napríklad z rôznych pohľadov starších pedagógov a odborných zamestnancov na používané metódy a formy práce mladých pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Z uvedených dôvodov sa ukladá riaditeľovi školy nová kompetencia, ktorá vytvoriť priestor pre individuálny prístup riaditeľa školy k začínajúcemu pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi. Jedným z členov skúšobnej komisie je aj uvádzajúci učiteľ, ktorý vie vďaka najintenzívnejšieho pracovného styku s hodnoteným zamestnancom posúdiť jeho adaptáciu do pracovného zaradenia pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I 13. bod znie:
„13. V § 38 ods. 2 písm. b) sa bodkočiarka nahrádza čiarkou a vypúšťajú sa slová „funkčné vzdelávanie pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov cirkevných škôl alebo cirkevných školských zariadení môže zabezpečovať aj cirkev alebo náboženská spoločnosť.“
8
Navrhuje sa, aby funkčné vzdelávanie pre všetky typy škôl bez ohľadu na zriaďovateľa, zabezpečovala a poskytovala spoločná sústava poskytovateľov.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I sa za 13. bod vkladá nový bod 14, ktorý znie:
„14. V § 38 ods. 2 sa za písmeno b) vkladajú nové písmená c) a d), ktoré znejú:
„c) cirkev alebo náboženská spoločnosť,
d) iná právnická osoba, ktorá má v predmete činnosti vzdelávanie,“.“
Doterajšie písmeno c) sa označuje ako písmeno e).
Doterajšie body 14 až 36 sa primerane označia.
Verejné školy môžu školiť svojich riadiacich pracovníkov iba prostredníctvom štátnych poskytovateľov vzdelávania. Ide o diskriminačné opatrenie nielen voči neštátnym poskytovateľom vzdelávania, ktorým ministerstvo školstva reguluje ponuku vzdelávania, ale aj voči učiteľom, ktorým sa takto okliešťujú možnosti získať kvalitné vzdelanie. Navrhuje sa umožniť všetkým školám bez ohľadu na zriaďovateľa zúčastňovať sa na funkčnom vzdelávaní, poskytovanom aj neštátnymi subjektmi.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I, 23. bode sa v § 45 písm. e) slová „ods. 1“ nahrádzajú slovami „ods. 2“.
Legislatívno-technická oprava chybného vnútorného odkazu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. I sa za 23. bod sa vkladá nový 24. bod, ktorý znie:
„24. V § 46 sa vypúšťa odsek 5.“
Nasledujúce body sa prečíslujú. Účinnosť tohto bodu sa navrhuje od 1. januára 2013, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
Vypustením príslušného odseku sa vytvára možnosť získaných kreditov a tým aj priznaného platového navýšenia pedagogickým a odborným zamestnancom na viac ako sedem rokov, čím sa zabezpečuje jeho stabilita mesačného finančného ohodnotenia. Tento krok im umožňuje slobodné rozhodovanie kedy budú v ďalšom vzdelávaní pokračovať
9
alebo sa rozhodnú v ňom nepokračovať. V súčasnosti nie je ani dostatok vzdelávacích programov v rámci aktualizačného vzdelávania viažucich sa na odbornosť pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. I, 25. bode sa v § 47a ods. 2 na konci pripájajú tieto vety:
„Akreditačná rada prizná kredity a vydá osvedčenie o počte získaných kreditov do 90 dní od podania žiadosti pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca. Žiadosť, ktorá neobsahuje všetky náležitosti, sa vráti žiadateľovi na doplnenie. Ak sa žiadosť vráti žiadateľovi na doplnenie, lehota 90 dní neplynie.“.
Jedným z problémov udeľovania kreditov za vzdelávanie získané v zahraničí bolo, že žiadosti o priznanie kreditov neboli vybavované. Z tohto dôvodu sa navrhuje vložiť do zákona časový limit, do ktorého musí akreditačná rada rozhodnúť.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. I v 25. bode v § 47a ods. 11 sa vypúšťajú slová: „za sedem rokov“.
Vypustením príslušného odseku sa vytvára možnosť získaných kreditov a tým aj priznaného platového navýšenia pedagogickým a odborným zamestnancom na viac ako sedem rokov, čím sa zabezpečuje jeho stabilita mesačného finančného ohodnotenia. Tento krok im umožňuje slobodné rozhodovanie kedy budú v ďalšom vzdelávaní pokračovať alebo sa rozhodnú v ňom nepokračovať. V súčasnosti nie je ani dostatok vzdelávacích programov v rámci aktualizačného vzdelávania viažucich sa na odbornosť pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. I 25. bode sa § 47a dopĺňa odsekom 13, ktorý znie:
„(13) Riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia zverejní na verejne prístupnom mieste v škole alebo školskom zariadení informáciu o uznaných kreditoch podľa odsekov 10 a 11. Táto informácia obsahuje:
a)meno a priezvisko pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca,
b)určenie aktivity alebo programu kontinuálneho vzdelávania, za ktoré sa kredity uznávajú,
10
c)počet uznaných kreditov.“
V nadväznosti na kompetenciu riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia uznávať pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi kredity za absolvované programy kontinuálneho vzdelávania a kredity za absolvované vzdelávanie v zahraničí a kredity za tvorivé aktivity súvisiace s výkonom pedagogickej činnosti alebo výkonom odbornej činnosti na účely vyplácania kreditového príplatku sa navrhuje upraviť povinnosť riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia zverejniť informáciu o uznaných kreditoch.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V čl. I, 25. bode sa v § 47b ods. 2 písm. c) slová „miestnej správe“ nahrádzajú slovami „miestnej štátnej správy“.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.V čl. I, 34. bode sa v § 58 odsek 4 vypúšťa.
Nasledujúce odseky sa prečíslujú.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu, že ustanovenie je potrebné vzhľadom na jeho obsah (rieši vzťah doterajšej a novej právnej úpravy) presunúť medzi prechodné ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V čl. I, 36. bode sa § 61a dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
„(11) Ministerstvo je oprávnené v centrálnom registri spracúvať aj údaje vedené v registri zamestnancov podľa zákona v znení účinnom do 31. decembra 2011, a to po dobu podľa § 58 ods. 11.“.
Navrhované ustanovenia § 58 ods. 4 v čl. I, 34. bode sa, vzhľadom na jeho obsah, (rieši vzťah doterajšej a novej právnej úpravy) presúva medzi prechodné ustanovenia.
11
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
K čl. III
21.V čl. III sa vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
„1. V § 1 ods. 1 písm. j) sa na konci pripájajú tieto slová „ak ďalej nie je ustanovené inak,“.
2. § 1 sa dopĺňa odsekmi 5 a 6, ktoré znejú:
„(5) Tento zákon sa nevzťahuje na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov školy, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie4a) v zriaďovateľskej pôsobnosti inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ak škola, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie4a) pri odmeňovaní postupuje podľa kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu, v ktorých sú podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce.
(6) Kolektívna zmluva alebo vnútorný predpis, v ktorých podmienky odmeňovania podľa odseku 4 a 5 upravené, obsahuje aj kritéria na odmeňovanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Plat pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca určený podľa kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu nesmie byť nižší ako platová tarifa podľa tohto zákona zodpovedajúca kariérovému stupňu, v ktorom je pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zaradený.“.
Doterajšie body 1 až 4 sa označujú ako body 3 až 6.
Podstatou zmeny § 1 uvedeného zákona je dať riaditeľovi súkromnej školy a školského zariadenia možnosť odmeňovať pedagogických a odborných zamestnancov podľa kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu, v ktorých podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce. Novelizácia umožní odmeňovať kvalitných pedagógov bez obmedzení, ktoré doteraz tento zákon prinášal. Uvedené doplnenie ustanovenia umožní súkromným školám postupovať podľa § 1 ods. 5 a odmeňovať zamestnancov podľa vnútorného predpisu.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
K čl. IV
22.Čl. IV sa dopĺňa novým piatym a šiestym bodom, ktoré znejú:
„5. V § 7 ods. 16 sa vypúšťa písmeno b) a súčasne sa vypúšťa poznámka pod čiarou k odkazu 24e).
Doterajšie písmeno c) sa označuje ako písmeno b).
12
6. Poznámka pod čiarou k odkazu 24f znie:
„24f) § 53 zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. .../2011 Z. z.“.“
Úprava v nadväznosti na zmenu § 53 zákona č. 317/2009 Z. z.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.Za čl. IV sa vkladá nový čl. V, ktorý znie:
„Čl. V
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 37/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z. a zákona č. 37/2011 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 28 sa vypúšťa odsek 6. Doterajšie odseky 7 19 sa označujú ako odseky 6 až 18.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v materských školách v originálnych kompetenciách obcí. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov materských škôl.
2.V § 28 odsek 10 znie:
„(10) Ak splnené požiadavky podľa osobitného predpisu,32a) na návrh zriaďovateľa a po súhlase rady školy sa najvyšší počet detí v triede podľa odseku 9 zvýši o počet detí určený v návrhu zriaďovateľa.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 32a znie:
„32a) Napríklad zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 24 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.“.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa materskej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty detí v materskej škole pri zohľadnení počtu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
13
3.V § 28 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 11, ktorý znie:
„(11) Zriaďovateľ pri určovaní počtu detí v triede podľa odseku 10 zohľadní počet detí v triede so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a počet detí v triede mladších ako tri roky.“.
Doterajšie odseky 11 až 18 sa označujú ako odseky 12 až 19.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa materskej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty detí v materskej škole pri zohľadnení počtu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
4.V § 28 sa vypúšťa odsek 15. Doterajšie odseky 16 19 sa označujú ako odseky 15 až 18.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa materskej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty detí v materskej škole pri zohľadnení počtu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
5.§ 29 sa dopĺňa odsekmi 13 a 14, ktoré znejú:
„(13) Ak splnené požiadavky podľa osobitného predpisu,32a) na návrh zriaďovateľa a po súhlase rady školy sa najvyšší počet žiakov v triede podľa odseku 5 zvýši o počet žiakov určený v návrhu zriaďovateľa.
(14) Zriaďovateľ pri určovaní počtu žiakov v triede podľa odseku 13 zohľadní počet žiakov v triede so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.“.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa základnej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty žiakov základnej školy pri zohľadnení počtu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
6.V § 33 sa za odsek 1 vkladajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
14
„(2) Ak splnené požiadavky podľa osobitného predpisu,32a) na návrh zriaďovateľa a po súhlase rady školy sa najvyšší počet žiakov v triede podľa odseku 1 zvýši o počet žiakov určený v návrhu zriaďovateľa.
(3) Zriaďovateľ pri určovaní počtu žiakov v triede podľa odseku 2 zohľadní počet žiakov v triede so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.“.
Doterajšie odseky 2 až 4 sa označujú ako odseky 4 až 6.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa strednej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty žiakov strednej školy pri zohľadnení počtu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
7.V § 49 sa vypúšťa odsek 5. Doterajší odsek 6 sa označuje ako odsek 5.
Poznámka pod čiarou k odkazu 43 sa vypúšťa.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v základných umeleckých školách v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov základných umeleckých škôl.
8.V § 49 ods. 5 sa slová „odseku 5“ nahrádzajú slovami „odseku 4“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v základných umeleckých školách v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov základných umeleckých škôl.
9.V § 53 ods. 7 sa vypúšťa prvá veta.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v jazykových školách v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov jazykových škôl.
10.V § 114 ods. 2 sa slová „ich počet v oddelení je spravidla zhodný s počtom žiakov v príslušnej triede podľa § 29 ods. 5 najviac však 25“ nahrádzajú slovami „počet detí v oddelení určí riaditeľ školského klubu detí alebo riaditeľ školy,
15
ktorej je školský klub detí súčasťou, pri dodržaní požiadaviek podľa osobitného predpisu32a)“.
Navrhuje sa upraviť určovanie počtov detí v oddeleniach školských klubov detí. Počet detí určí riaditeľ školského klubu detí alebo riaditeľ školy, ktorej je školský klub súčasťou, tak aby boli dodržané požiadavky na priestory, v ktorých oddelenie školského klubu detí pôsobí a ďalšie požiadavky určené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež a pravidlami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
11.V § 114 sa vypúšťa odsek 7. Doterajší odsek 8 sa označuje ako odsek 7.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských kluboch detí v originálnych kompetenciách obcí. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských klubov detí.
12.V § 114 ods. 7 sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 6“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských kluboch detí v originálnych kompetenciách obcí. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských klubov detí.
13.V § 115 sa vypúšťa odsek 6. Odsek 7 sa označuje ako odsek 6.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských strediskách záujmovej činnosti v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských stredísk záujmovej činnosti.
14.V § 115 ods. 6 sa slová „odseku 6“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských strediskách záujmovej činnosti v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských stredísk záujmovej činnosti.
15.V § 116 sa vypúšťa odsek 7. Doterajší odsek 8 sa označuje ako odsek 7.
16
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v centrách voľného času v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov centier voľného času.
16.V § 116 ods. 7 sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 6“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v centrách voľného času v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov centier voľného času.
17.V § 117 sa vypúšťa odsek 8. Doterajšie odseky 9 11 sa označujú ako odseky 8 až 10.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských internátoch v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských internátov.
18.V § 117 ods. 8 sa slová „odseku 8“ nahrádzajú slovami „odseku 7“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských internátoch v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských internátov.
19.V § 140 odseky 9 a 10 znejú:
„(9) Školská jedáleň, ktorej zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj, poskytuje stravovanie deťom a žiakom za čiastočnú úhradu nákladov, ktoré uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov v nadväznosti na odporúčané výživové dávky. Zákonný zástupca prispieva na úhradu režijných nákladov, ak tak určí zriaďovateľ.
(10) Výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov, výšku príspevku na režijné náklady a podmienky úhrady v školskej jedálni, ktorej zriaďovateľom je obec 31) alebo samosprávny kraj, 42) určí zriaďovateľ všeobecne záväzným nariadením.“.
Navrhuje sa zmena ustanovení § 140 a 141 z dôvodu odstránenia obmedzenia rozhodovania obcí a samosprávnych krajov o výške príspevku na čiastočnú
17
úhradu nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni v originálnych kompetenciách obcí a samosprávnych krajov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských jedální a výdajných školských jedální. Súčasne sa umožňuje obciam a vyšším územným celkom určiť vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na režijné náklady a rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na nákup potravín, ak dieťa alebo žiak pochádza z rodiny v hmotnej núdzi.
20.V § 140 sa za odsek 10 vkladajú nové odseky 11 a 12, ktoré znejú:
„(11) Riaditeľ školskej jedálne, riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia, ktorého je školská jedáleň súčasťou, môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa odseku 8, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. 32) To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa osobitného predpisu.79a)
(12) Zriaďovateľ školskej jedálne môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa odseku 10, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. 32) To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa osobitného predpisu.79a)“.
Doterajší odsek 11 sa označuje ako odsek 13.
Poznámka pod čiarou k odkazu 79a znie:
„79a) § 4 zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.“.
Navrhuje sa zmena ustanovení § 140 a 141 z dôvodu odstránenia obmedzenia rozhodovania obcí a samosprávnych krajov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni v originálnych kompetenciách obcí a samosprávnych krajov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských jedální a výdajných školských jedální. Súčasne sa umožňuje obciam a vyšším územným celkom určiť vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na režijné náklady a rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na nákup potravín, ak dieťa alebo žiak pochádza z rodiny v hmotnej núdzi.
21.V § 141 odseky 5 a 6 znejú:
„(5) Výdajná školská jedáleň, ktorej zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj, poskytuje stravovanie deťom a žiakom za čiastočnú úhradu nákladov, ktoré uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov v nadväznosti na odporúčané výživové dávky. Zákonný zástupca prispieva na úhradu režijných nákladov, ak tak určí zriaďovateľ.
18
(6) Výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov a výšku príspevku na režijné náklady vo výdajnej školskej jedálni, ktorej zriaďovateľom je obec 31) alebo samosprávny kraj, 42) určí zriaďovateľ všeobecne záväzným nariadením.“.
Navrhuje sa zmena ustanovení § 140 a 141 z dôvodu odstránenia obmedzenia rozhodovania obcí a samosprávnych krajov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni v originálnych kompetenciách obcí a samosprávnych krajov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských jedální a výdajných školských jedální. Súčasne sa umožňuje obciam a vyšším územným celkom určiť vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na režijné náklady a rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na nákup potravín, ak dieťa alebo žiak pochádza z rodiny v hmotnej núdzi.
22.V § 141 sa za odsek 6 vkladajú nové odseky 7 a 8, ktoré znejú:
„(7) Riaditeľ výdajnej školskej jedálne, riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia, ktorého je výdajná školská jedáleň súčasťou, môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa odseku 4, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. 32) To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa osobitného predpisu.79a)
(8) Zriaďovateľ výdajnej školskej jedálne môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa odseku 6, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. 32) To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa osobitného predpisu.79a)“.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 9.“.
Doterajší čl. V sa označuje ako čl. VI.
Navrhuje sa zmena ustanovení § 140 a 141 z dôvodu odstránenia obmedzenia rozhodovania obcí a samosprávnych krajov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni v originálnych kompetenciách obcí a samosprávnych krajov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských jedální a výdajných školských jedální. Súčasne sa umožňuje obciam a vyšším územným celkom určiť vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na režijné náklady a rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na nákup potravín, ak dieťa alebo žiak pochádza z rodiny v hmotnej núdzi.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
19
Gestorský výbor odporúča schváliť
K čl. V
24.Čl. V sa označuje ako čl. VI, ktorý znie:
„Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2012 okrem čl. V druhého až šiesteho bodu a desiateho bodu, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2012.“.
Úprava ustanovenia o účinnosti v nadväznosti na prekročenie maximálne ustanoveného počtu detí a žiakov v školách a v školskom klube detí v novovloženom článku V.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch v bodoch 1 až 24 spoločne a tieto schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených v III. časti tejto spoločnej správy, odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport (gestorský výbor) z 18. októbra 2011 č. 96.
20
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Martina Poliačika, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov, stanovisku a návrhu gestorského výboru a zároveň ho poveril predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava október 2011
Dušan Čaplovič v. r.
predseda
Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport