1
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
23. schôdza výboru
K číslu: 3175/2011
122
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
z 27. septembra 2011
k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 470)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov s týmito pripomienkami:
K čl. I
1.V § 3 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová: „v lehote najneskôr do jedného
roka odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o ukončení realizácie plánu prác vydaného podľa § 9 ods. 3.“
Do § 3 sa doplňuje chýbajúca lehota, v ktorej je pôvodca povinný uhradiť príslušnému ministerstvu finančné prostriedky, ktoré toto ministerstvo vynaložilo na zabezpečenie činností, ktoré mal pôvodne zabezpečiť pôvodca, no neučinil tak. Neriešená environmentálna záťaž môže spôsobiť bezprostredné ohrozenie života alebo zdravia ľudí. V takýchto prípadoch namiesto pôvodcu vykoná neodkladné práce na odvrátenie vzniknutého ohrozenia
2
príslušné ministerstvo, pričom pôvodca je povinný vynaložené finančné prostriedky spätne ministerstvu uhradiť. V prípade tejto povinnosti však nemal určenú konkrétnu lehotu, čím vznikala pre pôvodcu, ktorý si neplnil svoje povinnosti možnosť odkladať splnenie svojej povinnosti na neurčito. Navrhovaným znením sa doplňuje konkrétne lehota na plnenie a to jeden rok odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o ukončení realizácie plánu prác.
2. V § 4 ods. 1
sa slová „Ak pôvodca zanikol“ nahrádzajú slovami „Ak pôvodca zanikol alebo zomrel“.
Pôvodcom environmentálnej záťaže môže byť podľa vymedzenia v § 3 ods. 1 aj fyzická osoba, preto je potrebné spresniť toto ustanovenie.
3. V § 7
V § 7 v druhej vete sa slová „povinná osoba“ nahrádzajú slovami „pôvodca alebo povinná osoba“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku; nie je dôvod, aby sa povinnosť oznamovať prevod nehnuteľnosti krajskému úradu životného prostredia vzťahovala iba na povinnú osobu, a nie aj na pôvodcu v prípade, že je vlastníkom nehnuteľnosti.
4. V § 8 ods. 1 sa v predvetí vypúšťajú slová „environmentálnej záťaže“.
Vypustenie slov „environmentálnej záťaže“ je v súlade s legislatívnou skratkou „plán prác“ zavedenej v § 3 ods. 2 a s jej jednotným používaním v celom texte návrhu zákona.
5. V § 11 ods. 2 písm. j) sa na konci pripájajú tieto slová: „ak o tom rozhodne
vláda Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 8.“
Upresňuje sa jedna z kompetencií Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktoré zabezpečuje výkon povinností pôvodcu v prípade, že tohto nie je možné určiť. V takomto prípade rozhoduje vláda Slovenskej republiky na návrh MŽP SR
3
o určení ministerstva, ktoré bude zabezpečovať výkon povinností pôvodcu. Príslušné ministerstvo sa určuje na základe svojej pôsobnosti, vymedzenej v kompetenčnom zákone č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov. Kompetencia ministerstva zabezpečovať výkon povinností pôvodcu sa spresňuje doplnením, že tak bude konať len v prípade, ak o tom rozhodne vláda Slovenskej republiky.
6. V § 14
V § 14 ods. 2 písm. a) sa slovo „území“ nahrádza slovami „ katastrálnom území“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku.
7. V § 18 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová „na základe predchádzajúceho
oznámenia vlastníkovi pozemku, ktoré mu je doručené orgánom štátnej správy najmenej desať dní pred vstupom na pozemok“.
Do ustanovenia upravujúceho vstup na cudzie nehnuteľnosti sa doplňuje povinnosť orgánu štátnej správy oboznámiť vlastníka pozemku s plánovaným vstupom na pozemok. Ide o činnosti súvisiace s identifikáciou environmentálnej záťaže a s kontrolou realizácie plánu prác. Včasným informovaním sa posilňuje právna istota vlastníkov pozemkov a zároveň sa zvyšuje miera zabezpečenia umožnenia vstupu na pozemok zo strany vlastníka pozemku.
8. V § 18 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „Ak je vlastník alebo užívateľ
nehnuteľnosti obmedzený v dôsledku výkonu činností uvedených v odseku 1 v obvyklom užívaní nehnuteľnosti; právo na jednorazovú primeranú náhradu za nútené obmedzenie užívania nehnuteľnosti; toto právo zaniká, ak sa neuplatnilo na orgáne štátnej správy na úseku environmentálnej záťaže, ktorý zabezpečoval výkon týchto činností, do jedného roka odo dňa výkonu týchto činností.“
Do ustanovenia umožňujúceho vstup na cudzie nehnuteľnosti v dôsledku činností
4
súvisiacich s identifikáciou environmentálnej záťaže a s kontrolou realizácie plánu prác sa vkladá ustanovenie o primeranej náhrade za prípadné obmedzenie vlastníka v obvyklom užívaní nehnuteľnosti v dôsledku výkonu činností súvisiacich s identifikáciou environmentálnej záťaže, resp. s kontrolou uskutočňovania realizácie plánu prác. Uvedené ustanovenie je v súlade s čl. 20 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, kde sa ustanovuje primeraná náhrada ako nevylučiteľná podmienka núteného obmedzenia vlastníckeho práva.
9. V čl. I v § 19 ods. 3
sa vypúšťajú slová „ani na náhradu škody34)“.
Vypúšťa sa poznámka pod čiarou k odkazu 34.
Právo na náhradu škody ako aj podmienky jej uplatnenia a zániku (premlčania) upravuje Občiansky zákonník resp. Obchodný zákonník, preto odobratie práva uplatniť si náhradu škody, by bolo nepriamou novelizáciou uvedených predpisov, ktorú Legislatívne pravidlá tvorby zákonov zakazujú v čl. 11. Navyše by sa mohlo jednať aj o retroaktívny zásah do práv nadobudnutých podľa Občianskeho zákonníka resp. Obchodného zákonníka.
10. V čl. I v § 16 ods. 1 písm. c) a v § 17 ods. 3 písm. c)
slová „povinná osoba“ sa nahrádzajú slovami „pôvodca alebo povinná osoba“.
Zosúladenie sankčných ustanovení s § 7, podľa ktorého sa povinnosť vzťahuje na pôvodcu alebo povinnú osobu.
11. V čl. II sa poznámky pod čiarou 39p a 39r označujú ako 39oa a 39ob, vrátane
odkazov na ne.
Je nutné dodržať chronológiu vkladaných poznámok, aby nedošlo k nezamýšľanej zmene platných poznámok pod čiarou 39p a 39r pre položky 194g a 194i.
5
12. V čl. IV v bode 5.
sa číslo „6“ nahrádza číslom „7“ a súčasne v čl. I v poznámke pod čiarou k odkazu 21 sa slová „§ 16 ods. 6“ nahrádzajú slovami „§16 ods. 7“.
Oprava nesprávneho označenia dopĺňaného odseku do platného § 16, ktorý má 6 odsekov a súvisiacej poznámky pod čiarou.
13. V čl. IV bod 6. znie:
„6. V § 18 ods. 2 sa za slovo „celku“ vkladá čiarka a slová „záverečnú správu s analýzou rizika znečisteného územia“.
Novelizujú sa vždy platné ustanovenia zákona, teda také, ktoré obsahujú zapracované predchádzajúce novely. V tomto prípade nebola zohľadnená ostatná novela č. 258/2011 Z. z § 18 ods. 2 geologického zákona.
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov schváliť s pripomienkami.
Ľuboš MartinákMária S a b o l o v á
overovateľ výboru predsedníčka výboru