Príloha č. 2
Rozpočtové vzťahy SR a EÚ
2
Rozpočtové vzťahy SR a EÚ1. Základné predpoklady tvorby návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2012 až 2014 pre odvody Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie
Základným východiskom pre vypracovanie odhadu odvodov Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie na roky 2012 až 2014 sú závery zo zasadnutia Poradného výboru pre vlastné zdroje (ACOR) zo 17. mája 2011 pri zohľadnení súčasného viacročného finančného rámca Európskej únie.
Odhad odvodov Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie na roky 2012 až 2014 je vypracovaný na základe platného rozhodnutia Rady o systéme vlastných zdrojov Európskych spoločenstiev.
Od roku 2011 Slovenská republika prispieva do Európskeho rozvojového fondu (ERF). Príspevky do ERF sa hradia v prospech dvoch inštitúcií, spravujúcich prostriedky ERF: Európska komisia a Európska investičná banka. Odhad príspevku Slovenskej republiky na rok 2012 je spracovaný na základe rozhodnutia Rady o finančných príspevkoch, ktoré majú členské štáty uhradiť na účely financovania Európskeho rozvojového fondu v roku 2012 č. 16971/2010 z 29. novembra 2010. Výška príspevkov na roky 2013 a 2014 ešte nie je stanovená. Keďže prvý návrh výšky platieb pre dané roky bude stanovený až vo štvrtom kvartáli 2011, pre účely zabezpečenia prostriedkov v štátnom rozpočte je možné predpokladať minimálne rovnakú výšku platieb ako v roku 2012. Príspevky sú vykazované ako oficiálna rozvojová pomoc SR.
2. Odvody a príspevky Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie
Tabuľka č. 1: Odvody SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2009 až 2014 (v tis. eur)
Odvody SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Odvody SR spolu bez tradičných vlastných zdrojov
Tabuľka č. 2: Príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2009 až 2014 (v tis. eur)
Príspevky SR do Európskeho rozvojového fondu
Z toho platba pre Európsku komisiu
Z toho platba pre Európsku investičnú banku
Príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ spolu
Celkové odvody a príspevky Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie v rokoch 2009 až 2014 vyjadruje nasledovná tabuľka.
3
Tabuľka č. 3: Odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2009 až 2014 (v tis. eur)
Odvody SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Príspevky SR do Európskeho rozvojového fondu spolu
Odvody a príspevky SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Odvody a príspevky SR spolu bez tradičných vlastných zdrojov
3. Príjmy zo všeobecného rozpočtu EÚ a príjmy SR na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná v rokoch 2009 až 2014
Príjmy zo všeobecného rozpočtu EÚ, uvedené v nasledujúcej tabuľke, sa v zmysle § 7 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu, ak z právnych aktov Európskej únie nevyplýva iné. Príjmy Slovenskej republiky, ktoré nie sú zaradené do príjmov štátneho rozpočtu tvoria aj príjmy, poskytnuté Slovenskej republike na základe medzinárodných zmlúv medzi Slovenskou republikou a inými štátmi. K príjmom, zaradeným do príjmov štátneho rozpočtu sa v zmysle § 8 zákona č. 523/2004 Z. z. v rovnakej výške rozpočtujú výdavky.
4
Tabuľka č. 4: Príjmy SR zo všeobecného rozpočtu EÚ a príjmy SR na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná v rokoch 2009 až 2014 (v tis. eur)
Poľnohospodárske fondy v tom:
Štrukturálne operácie I. programové obdobie v tom:
Štrukturálne fondy (bez Európskej územnej spolupráce)
Štrukturálne operácie II. programové obdobie v tom:
Štrukturálne fondy (bez Európskej územnej spolupráce)
Príjmy z EÚ zaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Programy Európskej územnej spolupráce
Vnútorné politiky/vnútorné opatrenia vr. predvstupových fondov
Príjmy z EÚ nezaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Iné prostriedky zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv v tom:
Finančný mechanizmus EHP a Nórsky finančný mechanizmus
Švajčiarsky finančný mechanizmus
Príjmy z EÚ a iné prostriedky zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv spolu
*Plnenie príjmov štátneho rozpočtu.
Príjmy z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu na priame platby a trhovo orientované výdavky sa rozpočtujú v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. V prípade stanovenia priamych platieb sa vychádzalo z odhadov čerpania zdrojov určených na jednotnú platbu na plochu a osobitnej platby na cukor. Do odhadov sú zahrnuté osobitná platba a prechodná platba na ovocie a zeleninu, osobitná platba a prechodná platba na ovocie a zeleninu – paradajky a dodatočné priame platby. Očakávané príjmy z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka sa rozpočtujú vo väzbe na programový dokument Program rozvoja vidieka SR 2007 – 2013, schválený Európskou komisiou. Európsky poľnohospodársky záručný fond nie je programovo štruktúrovaný, príjmom v roku 2014 Slovenská republika dosiahne strop povoleného čerpania v rámci legislatívy EÚ pre II. programové obdobie. Príjmy v roku 2014 v rámci III. programového obdobia budú závisieť od konečnej podoby spoločnej poľnohospodárskej politiky.
5
Príjmy zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu na roky 2012 až 2014 odzrkadľujú odhadovanú úroveň čerpania výdavkov rezortov, zodpovedných za implementáciu programových dokumentov Národného strategického referenčného rámca 2007 – 2013. Vyplývajú z úrovne záväzkov programového obdobia 2007 – 2013 podľa programových dokumentov, schválených Európskou komisiou v rámci Národného strategického referenčného rámca, navýšených technickou úpravou finančného rámca pre roky 2011 – 2013 v súlade s pohybom HND o 137 711 534 EUR. Príjmy sú rozpočtované vo väzbe na aktuálne finančné plány operačných programov a ich skutočné plnenie ovplyvnia tiež realokácie, schvaľované na národnej úrovni a na úrovni Európskej komisie.
V rámci Európskej územnej spolupráce sa očakávajú príjmy pomerne k záväzkom operačných programov: Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Česká republika 2007-2013, Program cezhraničnej spolupráce Rakúsko – Slovensko, Program cezhraničnej spolupráce Poľsko – Slovensko, Program cezhraničnej spolupráce Maďarsko – Slovensko, programy nadnárodnej spolupráce ENPI spoločný operačný program Maďarsko – Slovensko – Rakúsko a Ukrajina a program INTERACT II. Výška príjmov, nezaradených do príjmov štátneho rozpočtu, odzrkadľuje očakávaný príjem pre prijímateľov zo Slovenskej republiky.
V rámci vnútorných politík sa odhadujú tiež príjmy Slovenskej republiky formou grantov v rokoch 2012 až 2014 podľa záväzkov finančného rámca na roky 2007 - 2013. Reálne naplnenie príjmov štátneho rozpočtu bude závisieť od stavu implementácie projektov na úrovni prijímateľov, štátnych rozpočtových organizácií, z ktorých najväčší objem sa odhaduje v rámci programu Solidarita a riadenie migračných tokov. Odhady príjmov z grantov v rámci vnútorných politík EÚ a z programov Európskej územnej spolupráce v rokoch 2012 až 2014 sú zobrazené v nasledovnej tabuľke.
Tabuľka č. 5: Odhady príjmov z grantov v rámci vnútorných politík EÚ a z programov Európskej územnej spolupráce v rokoch 2009 až 2014 (v tis. eur)
Programy Európskej územnej spolupráce
Odstavenie bloku V1 Jaslovské Bohunice
Sloboda, bezpečnosť a spravodlivosť
Nástroj pre životné prostredie LIFE+
Ostatné vnútorné politiky
Programy Európskej územnej spolupráce a vnútorné politiky EÚ spolu
V prípade finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu je pre Slovenskú republiku na celé I. programové obdobie vyplácania alokovaná suma 70 329 000 eur. Slovenská republika vstúpila do II. programového obdobia 2009 - 2014, v rámci ktorého sa v závislosti od podpisu zmlúv s prijímateľmi na národnej úrovni odhaduje príjem z grantov v období 2012 až 2014 podľa tabuľky č. 4. Celkový objem alokácie na II. programové obdobie je 74 290 000 eur. Predpokladaný objem príspevku Švajčiarskej konfederácie prostredníctvom Švajčiarskeho finančného mechanizmu pre Slovenskú republiku na obdobie päť rokov počnúc rokom 2006 je 66 866 000 CHF. Odhadovaný príjem grantov pre Slovenskú republiku na obdobie rokov 2012 až 2014 je uvedený v tabuľke č. 4. Podpora z daného mechanizmu bude smerovať najmä do oblasti bezpečnosti, stability, životného prostredia, infraštruktúry, ľudského a sociálneho rozvoja a podpory súkromného sektora.
6
4. Výdavky EÚ a výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a na financovanie iných finančných nástrojov V rokoch 2012 až 2014 sa prostriedky Európskej únie na základe §§ 7 a 8 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov rozpočtujú ako príjmy a v rovnakej výške ako výdavky. K príjmom z rozpočtu Európskej únie, zaradeným do príjmov štátneho rozpočtu podľa tabuľky č. 4 sa na rovnakej úrovni rozpočtujú výdavky - na rok 2012 vo výške 3 082 986 tis. eur, na rok 2013 v objeme 2 706 894 tis. eur a na rok 2014 v objeme 2 818 621 tis. eur, z toho pre III. programové obdobie v objeme 650 000 tis. eur. Vo všeobecnosti sa pri reálnom čerpaní prostriedkov na financovanie programov EÚ prvotne realizujú príslušné rozpočtované výdavky, na ktoré sa priebežne napĺňajú príjmy. Z tohto dôvodu, predovšetkým vzhľadom na možnosť využívania systému zálohových platieb, resp. predfinancovania na úrovni prijímateľov, vzniká v priebehu rozpočtového roka nesúlad medzi plnením príjmov z prostriedkov EÚ a čerpaním výdavkov. Výdavky programového obdobia 2007 – 2013 z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka, zo štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a z Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo sa vo väzbe na pravidlo n + 2 navrhujú aj v roku 2014. Zároveň sa pre prvý rok III. programového obdobia 2014 – 2020 rozpočtujú príjmy a výdavky v kapitole Všeobecná pokladničná správa a v kapitole Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Pri tvorbe návrhu rozpočtu výdavkov na roky 2012 až 2014 za prostriedky EÚ a prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie pre programy Národného strategického referenčného rámca 2007 – 2013, Program rozvoja vidieka SR 2007 – 2013 a OP Rybné hospodárstvo SR 2007 – 2013 Ministerstvo financií SR plne rešpektovalo požiadavky rezortov, ktoré boli do návrhu zapracované v nimi požadovanej výške do úrovne záväzkov II. programového obdobia tak, ako tomu bolo aj v roku 2011. Navrhované požiadavky na rozpočet platobných jednotiek/Pôdohospodárskej platobnej agentúry sú uvedené v tabuľke č. 6.
Tabuľka č. 6: Použitie disponibilného rozpočtu za prostriedky EÚ, zaradené do výdavkov štátneho rozpočtu podľa operačných programov a poľnohospodárskych fondov na roky 2009 až 2014 na úrovni platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry. (v tis. eur)
OP Informatizácia spoločnosti
OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast
Regionálny operačný program
Poľnohospodárske fondy spolu
Prostriedky EÚ zaradené do výdavkov štátneho rozpočtu spolu
7
K prostriedkom EÚ, zaradeným do výdavkov štátneho rozpočtu podľa tabuľky č. 6 sa navrhuje na obdobie rokov 2012 až 2014 vyčleniť objem výdavkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie podľa finančných plánov operačných programov/programových dokumentov, ako je uvedené v tabuľke č. 7.
Tabuľka č. 7: Použitie disponibilného rozpočtu za prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie k prostriedkom EÚ, zaradeným do výdavkov štátneho rozpočtu podľa operačných programov a poľnohospodárskych fondov na roky 2009 až 2014 na úrovni platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry. (v tis. eur)
OP Informatizácia spoločnosti
OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast
Regionálny operačný program
Poľnohospodárske fondy spolu
Prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie k prostriedkom EÚ, zaradeným do výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Celkový objem prostriedkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, vnútorných politík a na financovanie iných finančných nástrojov v rokoch 2009 až 2014, rozpočtovaný na úrovni platobných jednotiek/Pôdohospodárskej platobnej agentúry a v kapitole Všeobecná pokladničná správa uvádza tabuľka č. 8 v členení podľa fondov.
8
Tabuľka č. 8: Výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, vnútorných politík a na financovanie iných finančných nástrojov v rokoch 2009 až 2014. (v tis. eur)
Spolufinancovanie fondov na podporu poľnohospodárstva a rybného hospodárstva v tom spolufinancovanie:
Medziročný nárast pohľadávky na priame platby
Národná vyrovnávacia platba
Trhovo orientované výdavky
Program rozvoja vidieka SR
Európsky fond pre rybné hospodárstvo SR
Spolufinancovanie štrukturálnych operácií v tom spolufinancovanie fondov
Štrukturálne fondy (bez Európskej územnej spolupráce)
Spolufinancovanie prostriedkov EÚ, zaradených do výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Spolufinancovanie príjmov z EÚ, nezaradených do výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Spolufinancovanie programov Európskej územnej spolupráce
Spolufinancovanie vnútorných politík/pred. fondov
Spolufinancovanie príjmov z EÚ spolu
Výdavky na financovanie iných prostriedkov zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv v tom
Finančný mechanizmus EHP a Nórsky finančný mechanizmus
Švajčiarsky finančný mechanizmus
Spolufinancovanie príjmov z EÚ a iných prostriedkov zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv spolu
Výdavky na spolufinancovanie Finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu a Švajčiarskeho finančného mechanizmu sú zabezpečené v kapitole Všeobecná
9
pokladničná správa. Tieto výdavky zahŕňajú aj prostriedky na predfinancovanie projektov a financovanie kurzových rozdielov, dane z úrokov, bankové poplatky za vedenie účtov a pod. V kapitole Ministerstva financií SR sú vyčlenené tiež prostriedky štátneho rozpočtu na výdavky, spojené s preplatením cestovných výdavkov zamestnancov ústredných orgánov štátnej správy a iných inštitúcií, súvisiacich s účasťou zástupcov Slovenskej republiky na zasadnutiach výborov a pracovných skupín Rady Európskej únie pre roky 2012 až 2014 v sume po 264 eur ročne (finančná obálka).
5. Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii
Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii, rozpočtovaná v kapitole Všeobecná pokladničná správa, slúži na administrovanie odvodov do všeobecného rozpočtu EÚ, rýchlejšiu realizáciu a väčší počet projektov, na zefektívnenie systému finančného riadenia fondov a na ďalšie výdavky, súvisiace s financovaním spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a iných finančných nástrojov. Návrh výšky rozpočtu výdavkov na obdobie rokov 2012 až 2014 je uvedený v tabuľke č. 9.
Tabuľka č. 9: Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii v rokoch 2009 až 2014 (v tis. eur)
Rezerva na odvody do všeobecného rozpočtu EÚ
Rezerva na štrukturálne operácie
Rezerva na financovanie fondov na podporu poľnohospodárstva a rybného hospodárstva
Rezerva na prostriedky EÚ a odvody EÚ spolu
6. Čistá finančná pozícia SR voči EÚ v rokoch 2012 až 2014
Čistá finančná pozícia SR voči EÚ z navrhovaných rozpočtových vzťahov s EÚ bez zohľadnenia medziročného nárastu pohľadávok voči EÚ sa pre rok 2012 odhaduje na úrovni 2 452 714 tis. eur, na obdobie rokov 2009 až 2014 vo výške 10 868 552 tis. eur.
Tabuľka č. 10: Čistá finančná pozícia v rokoch 2009 až 2014 (v tis. eur)
Odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ
Čistá finančná pozícia SR
Prostriedky EÚ, zaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu sa v návrhu rozpočtu na roky 2012 až 2014 rozpočtujú s neutrálnym dopadom na verejné financie.