podniky s vplyvom štátu nemuseli zadlžovať, na strane druhej bol zvýšený tlak na zefektívnenie ich hospodárenia.
E.Informácie o jednotlivých príjmových a výdavkových položkách sú v rozpočte zverejňované nielen na nasledujúce tri roky, ale rovnako aj za tri roky, ktoré predchádzajú rozpočtovému obdobiu. Rozpočet tak poskytuje podstatne lepší pohľad na vývojové trendy v jednotlivých oblastiach.
Zdravý rast ekonomiky je kľúčom k udržateľným verejným financiám
Pre úspešnú realizáciu rozpočtovej politiky je základným predpokladom zdravý vývoj ekonomiky. V roku 2012 bude potrebné sa sústrediť najmä na tieto oblasti:
A.Podstatné zrýchlenie čerpania EÚ fondov síce zvyšuje nároky na spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu, ale pomáha modernizovať ekonomiku a vytvárať pracovné príležitosti.
B.Efektívny systém výberu daní a odvodov dokáže zabezpečiť vyššie príjmy aj bez zvyšovania sadzieb daní a odvodov.
C.Pokračovať v zvyšovaní transparentnosti vo verejnom sektore, ktoré nielen znižuje verejné výdavky, ale aj zvyšuje kvalitu podnikateľského prostredia.
D.Skvalitňovať podmienky pre rast ekonomiky do budúcnosti, najmä vo vyššej kvalite vzdelávania a infraštruktúry.
E.Dôležitým predpokladom ozdravenia slovenskej ekonomiky bude zlepšenie prostredia pre tvorbu pracovných miest. K tomu je nevyhnutné najmä zlepšiť vymáhateľnosť práva, politiky zamestnanosti a znížiť administratívnu náročnosť podnikania.
Rozpočet na roky 2012 až 2014 nie je bez rizík
Pri predkladaní návrhu rozpočtu je potrebné otvorene pomenovať aj hlavné riziká. Nemožno skrývať, že návrh rozpočtu so sebou nesie aj značné neistoty.
A.Základnou hrozbou pre naplnenie rozpočtových cieľov je neistota spojená s vývojom svetovej ekonomiky.
B.Značným rizikom sú pre verejné financie mnohé súdne spory. A to jednak na domácich súdoch, ale aj medzinárodné arbitráže.
C.Tradičnou neistotou bude aj v budúcnosti hospodárenie vyšších územných celkov, miest a obcí.
D.Ďalšou významnou neistotou je pre rok 2012 financovanie sociálnych služieb. Pravidlá ich financovania sa v roku 2009 významne zhoršili a doteraz sa v nich, žiaľ, neurobil poriadok.
2.Makroekonomické predpoklady rozpočtu MF SR pristúpilo koncom augusta k zníženiu odhadov ekonomického rastu na obdobie 2012-2014 vo forme rýchleho odhadu. Dôvodom bola napätá situácia na finančných trhoch najmä pod vplyvom zhoršujúcej sa dlhovej krízy v eurozóne a následné možné ochladzovanie ekonomík našich obchodných partnerov. Nemecké indikátory dôvery v budúci vývoj (IFO, ZEW) sa posledných 6 mesiacov znižujú a v auguste došlo k najvýraznejšiemu medzimesačnému poklesu týchto indikátorov od krízy v roku 2008.