1
1Predpokladaný vývoj príjmov a výdavkov FNM SR do konca roku 2011
1.1Príjmy FNM SR v roku 2011
V návrhu na použitie majetku FNM SR v roku 2011 podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona, ktorý NR SR prerokovala dňa 15. 12. 2010, FNM SR očakával príjmy v celkovej výške 344 305 tis. EUR, vrátane predpokladaného zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia. Ten v tom čase tvoril 13,24 % (45 570 tis. EUR) z celkového objemu očakávaných zdrojov FNM SR. Podstatnú časť príjmov v tomto návrhu tvorili dividendy (86,61 %), ktoré v tom čase predstavovali príjmy v objeme 298 204 tis. EUR. Pri plánovaní príjmov FNM SR vychádzal z predpokladu, že k uzavretiu nových zmlúv v priebehu roku 2011 nedôjde. Do návrhu však započítal príjmy zo zmlúv uzavretých v predchádzajúcom období, t.j. do 31. 12. 2010, príjmy z úrokových výnosov vyplácaných peňažnými ústavmi pri termínovaných vkladoch a ostatné. Tieto príjmy svojím celkovým podielom výraznejšie neovplyvňovali bilanciu príjmov a výdavkov FNM SR.
Na základe informácií dostupných k 20. 7. 2011, FNM SR spracoval bilanciu očakávaných príjmov, z ktorej vyplynulo, že stav predpokladaných príjmov vzrástol o 350 885 tis. EUR na celkový objem 695 190 tis. EUR. Toto zvýšenie je spôsobené predovšetkým vyšším zostatkom peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia, ale aj vyššími príjmami z dividend oproti pôvodnému predpokladu. Výšku zostatku peňažných prostriedkov, ktorý vzrástol o 209 130 tis. EUR, ovplyvnili vo väčšej miere záväzky, ktorých splatnosť FNM SR predpokladal v roku 2010, avšak k ich plneniu v tomto období nedošlo a splatnosť sa presunula do nasledujúceho obdobia, tzn. do roku 2011. Ide o tie záväzky FNM SR, ktorých plnenie nezávisí od rozhodnutí fondu, ale napr. od verdiktu súdov a pod. Dividendy v čase tvorby návrhu predstavovali 86,61 % (298 204 tis. €) z celkového objemu očakávaných príjmov FNM SR v roku 2011. Ich výška závisí od dosiahnutých hospodárskych výsledkov v jednotlivých spoločnostiach v ktorých fond majetkovú účasť, avšak najmä v prirodzených monopoloch a od spôsobu rozdelenia zisku v týchto spoločnostiach. Na základe aktuálnych údajov FNM SR vypracoval analýzu možných príjmov z dividend v roku 2011, z ktorej vyplýva, že v priebehu roku 2011 dôjde k zvýšeniu tejto položky o cca 140 851 tis. EUR, pričom o konečnom objeme príjmov fondu z dividend rozhodujú valné zhromaždenia predmetných spoločností, ktoré sa konali, resp. budú konať v priebehu sledovaného obdobia.
Nasledujúca tabuľka, spracovaná na základe údajov, ktoré mal FNM SR v čase prípravy materiálu k dispozícii, obsahuje presnejšiu špecifikáciu jednotlivých príjmových položiek, ktoré FNM SR predložil v Návrhu na použitie majetku FNM SR v roku 2011 na rokovanie
2
NR SR, vrátane ich aktualizovanej podoby. Zároveň obsahuje príjmy FNM SR vyčíslené k 30. 6. 2011.
3
Príjmy FNM SR v roku 2011(v tis. EUR)
Skutočné príjmy od 1.1.2011 do 30.6.2011Očakávané príjmy od 1.7.2011 do 31.12.20111.Príjmy z predaja - uzavreté zmluvy do 31.12.201016,600,00%16,600,00%0,0016,602.Príjmy z predaja - nové zmluvy uzavreté v roku 20110,000,00%28,000,00%27,880,123.Dividendy298 204,0086,61%439 055,0063,16%286 833,31152 221,694.Úroky z vkladov v peňažných ústavoch364,930,11%1 219,930,18%977,58242,355.Ostatné príjmy149,470,04%170,460,02%47,45123,01298 735,0086,76%440 489,9963,36%287 886,22152 603,7745 570,0013,24%254 700,0136,64%254 700,01344 305,00100%695 190,00100%542 586,23Aktualizovaný návrh k 30.6.2011Príjmy FNM SR v roku 2011Stav peňažných prostriedkov k 31.12.2010Príjmy FNM SR v roku 2011 + zostatok PP z 31.12.2010Pôvodne plánované príjmy v roku 2011 (predložené v NR SR)
Komentár k tabuľke:
1./Príjmy z predaja - uzavreté zmluvy pred rokom 2011 - ide o príjmy zo zmlúv, ktoré FNM SR uzavrel v predchádzajúcom období, tzn. do 31. 12. 2010. Pri vyčíslení príjmov z uzavretých zmlúv FNM SR vychádzal z vlastných databáz.
2./Príjmy z predaja - nové zmluvy uzavreté v roku 2011 - ide o príjmy zo zmlúv, ktoré FNM SR uzavrie v priebehu roku 2011 a kúpna cena, resp. jej časť bude zaplatená v tomto období. Pri tvorbe rozpočtu na rok 2011 sa so spomínanými príjmami nepočítalo. V prvom štvrťroku roku 2011 FNM SR v súlade s rozhodnutím vlády SR č. 562/2005 o privatizácii zo dňa 13. 7. 2005, zrealizoval predaj majetku, časti zdravotníckeho zariadenia Fakultná nemocnica Nitra časť Zubná poliklinika Parovce. S ďalšími príjmami FNM SR v roku 2011 nepočíta.
3./Dividendy - Príjmy z účastí FNM SR na podnikaní obchodných spoločností, na ktorých účasť. Výška príjmov FNM SR z dividend je priamo závislá od vývoja hospodárskeho výsledku najmä prirodzených monopolov a od spôsobu rozdelenia zisku v týchto spoločnostiach. Preto výška spomínaných príjmov v čase prípravy
rozpočtu je iba orientačná.
Analýza možných príjmov FNM SR z dividend vyplatených v roku 2011, uskutočnená v júli 2011, indikuje možnosť vyšších dividend ako bol pôvodný predpoklad o cca
4
140 851 tis. EUR, čo znamená, že celkový objem príjmov z dividend môže v roku 2011 dosiahnuť objem 439 055 tis. EUR. Nakoľko tieto príjmy v súlade s dividendovou politikou odvádzané do štátnych finančných aktív, bolo potrebné vypracovať doplnok k Návrhu na použitie majetku FNM SR, ktorým sa zvýši pôvodne schválený rozsah použitia majetku FNM SR v roku 2011 o predmetnú čiastku. V súčasnosti FNM SR nepredpokladá ďalší nárast tejto položky, avšak o konečnej výške vyplatených dividend rozhodnú valné zhromaždenia predmetných spoločností, ktoré sa budú konať v roku 2011, tzn. reálny objem dividend bude FNM SR poznať po ukončení tohto obdobia.
4./Úroky z vkladov v peňažných ústavoch - príjmy z vkladov voľných peňažných prostriedkov, vyplácaných peňažnými ústavmi pri termínovaných vkladoch, bežných účtoch v priebehu roku 2011. Výšku týchto príjmov ovplyvňuje: objem peňažných prostriedkov, ktoré FNM SR na svojich účtoch v bankách, ale aj základná úroková sadzba vyhlasovaná Európskou centrálnou bankou.
Z dôvodu, že v priebehu roku 2011 došlo k zmene, t.j. nárastu tejto sadzby, FNM SR aktualizoval očakávané príjmy, ktoré patria do tejto položky s tým, že príjmy evidované v nej by mohli v roku 2011 dosiahnuť, v závislosti od ďalšieho vývoja úrokových sadzieb, objem cca 1 220 tis. EUR.
5./Ostatné príjmy úroky z kúpnopredajných zmlúv, nájomné, postúpené pohľadávky, vratky, refundácie, konkurzy a iné.
1.2Výdavky FNM SR v roku 2011
V novembri 2010 FNM SR v zmysle zákona predložil NR SR na schválenie Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2011 podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona. Celkové predpokladané výdavky FNM SR v tomto návrhu predstavovali objem peňažných prostriedkov vo výške 323 215 tis. EUR, pričom na výdavky súvisiace s rozhodnutím vlády SR (podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona) schválila NR SR uznesením č. 245 zo dňa 15. 12. 2010 celkový rámec vo výške 312 069 tis. EUR a na náklady spojené s činnosťou FNM SR schválila NR SR
5
uznesením č. 246 zo dňa 15. 12. 2010 peňažné prostriedky v objeme 3 073 tis. EUR. Ďalšími položkami vo výdavkovej časti návrhu boli zákonné ručenie FNM SR, výdavky na reštitúcie, splátky dlhopisov FNM SR, náklady na zvýšenie základného imania, úhrada nákladov spojených s privatizáciou, náklady spojené s cennými papiermi prevedenými na FNM SR a pod.
Po zaktualizovaní celkových výdavkov FNM SR v roku 2011 na základe informácií, ktoré mal FNM SR v čase prípravy tohto materiálu k dispozícii je možné predpokladať, že tieto stúpnu o cca 366 640 tis. EUR na čiastku 689 855 tis. EUR. Zvýšenie ich celkového objemu ovplyvnila predovšetkým skutočnosť, že v roku 2011 boli valnými zhromaždeniami spoločností s majetkovou účasťou fondu odsúhlasené dividendy pre fond vo väčšom objeme (o 140 851 tis. EUR) ako bol pôvodný predpoklad. Tieto dividendy v plnom rozsahu, v súlade s dividendovou politikou, odvádzané do štátnych finančných aktív. Zároveň na návrh MF SR, vláda SR uznesením č. 523 zo dňa 10. 8. 2011 rozhodla o ďalšom použití majetku FNM SR v objeme 200 000 tis. EUR zo zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúcich období, taktiež na posilnenie štátnych finančných aktív. Keďže v súčasnosti fond nemá iné zdroje (dividendy odvádzané na účet štátnych finančných aktív), peňažné prostriedky zo zostatku z prechádzajúcich období plánoval použiť na plnenie svojich záväzkov v nasledujúcom období. Následkom realizácie rozhodnutia vlády SR a použitím týchto prostriedkov fond nebude mať v nasledujúcom období, t.j. od roku 2012 dostatok peňažných prostriedkov na vykrytie jeho očakávaných záväzkov. Znamená to, že v prípade nezabezpečenia ďalších zdrojov, potrebných na vykrytie výdavkov v predmetnom období bude fond insolventný. Z uvedeného dôvodu fond v doplnku č. 1 k návrhu na použitie majetku FNM SR v roku 2011 podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona (ďalej aj „doplnok č. 1“), ktorý bol zaradený na MPK, navrhol zvýšiť schválenú čiastku na posilnenie štátnych finančných aktív zo zostatku peňažných prostriedkov z minulých rokov, t.j. čiastku 13 865 tis. EUR o čiastku 146 000 tis. EUR a nie o čiastku 200 000 tis. EUR, ako to navrhlo MF SR. Čiastka, rovnajúca sa rozdielu týchto prostriedkov, by fondu umožnila pri efektívnom hospodárení uhrádzať jeho najnutnejšie záväzky. Zároveň by rozpočet fondu, počítaný na báze cash flow, v rozpočtovom období rokov 2012 2014, resp. do plánovaného ukončenia jeho činnosti, nevykazoval deficit.
K výdavkovým položkám, u ktorých je reálny predpoklad, že v priebehu roku 2011 môže dôjsť k ich zvýšeniu, patrí položka „náklady spojené s podporou privatizácie“. V nej aktuálne zapracované predpokladané výdavky na privatizačných poradcov z titulu očakávaného predaja teplárenských, prípadne iných spoločností, s ktorými sa v pôvodnom návrhu nepočítalo, ako aj výdavky na poradcu na audit účtovnej závierky Slovenských elektrární, a. s. V dôsledku zvýšeného záujmu fyzických osôb o prevody cenných papierov na účet FNM SR vedený v Centrálnom depozitári cenných papierov SR, a. s. je potrebné
6
počítať aj s vyššími výdavkami, ktoré sa týkajú použitia majetku FNM SR na úhradu nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na FNM SR fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom na iné osoby a na úhradu záväzkov zo zmlúv uzavretých podľa § 29 ods. 11 zákona.
V nasledujúcej tabuľke zohľadnené predpokladané rozpočtované výdavky v uvedenom období, ako aj záväzky splatné v roku 2011 podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona, ku ktorým boli prijaté uznesenia vlády SR. Zároveň z nej vyplýva, že k 30. 6. 2011 FNM SR uhradil svoje záväzky vo výške 6 282 tis. EUR. Súčasne k tomuto dátumu eviduje fond neuhradené záväzky a ďalšie rozpočtované výdavky v celkovej výške 683 573 tis. EUR. V stĺpci „Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2011 aktualizovaný k 30. 6. 2011“ predkladáme očakávaný stav celkových výdavkov FNM SR v sledovanom období, spracovaný na základe, ktoré mal FNM SR k dispozícii k 10.08.2011.
Výdavky FNM SR v roku 2011(v tis. EUR)
7
Očakávané výdavky od 1.7.2011 do 31.12.2011 - MF SR (ŠFA) dividendová politika298 204,0000298 204,000,00298 204,00 - MF SR (ŠFA) zo zostatku prostriedkov13 865,000013 865,000,0013 865,00 - MF SR (ŠFA) - dividendy vyplatené v roku 2011 nad schválený rámec140 851,000,00140 851,00 - MF SR (ŠFA) - zostatok PP z predchádzajú-cich odbobí200 000,000,00200 000,001.§ 28 od. 3 písm. b/ (rozhodnutia vlády SR) 312 069,0096,55%652 920,0094,65%0,00652 920,002.§ 28 od. 3 písm. c/ (zvýšenie základného imania)330,000,10%15 000,002,17%0,0015 000,003.§ 28 od. 3 písm. d/ (náklady na činnosť FNM SR)3 073,890,95%3 073,890,45%1 124,831 949,064.§ 28 od. 3 písm. f/ (náklady spojené s privatizáciou) 1 361,680,42%7 639,741,11%448,457 191,295.§ 28 od. 3 písm. g/ (nákup majet. účastí - predkupné právo) 0,000,00%0,000,00%0,000,006.§ 28 od. 3 písm. h/ (reštituenti a iné)966,860,30%966,860,14%199,09767,777.§ 28 od. 3 písm. k/ (dlhopisy FNM SR)355,690,11%363,040,05%117,11245,938.§ 28 od. 3 písm. l/ (náklady s odstúpením od zmlúv)400,000,12%484,500,07%84,47400,039.§ 28 od. 3 písm. n/ (náklady spojené s prevodom CP na FNM SR od FO)3 000,000,93%7 750,001,12%4 308,313 441,6910.§ 15 od. 4 zákona (zákonné ručenie FNM SR)1 600,000,50%1 600,000,23%0,001 600,0011.§ 30 zákona (záväzky FNM SR z kúpnych zmlúv)0,000,00%0,000,00%0,000,0012.ostatné57,880,02%56,970,01%0,0456,93 SPOLU323 215,00100,00%689 855,00100,00%6 282,30683 572,70Schválené uzn. vlády SR č. 667 / 10Schválené uzn. vlády SR č. 523 / 11Výdavky FNM SR od 1.1.2011 do 30.6.2011predložený v NR SRNávrh na použitie majetku FNM SR v roku 2011aktualizovaný k 10.8.2011
Komentár k tabuľke:
1./§ 28 ods. 3 písm. b/ - použitie majetku FNM SR v súlade s uzneseniami vlády SR:
uznesením č. 667 zo dňa 6. 10. 2010 vláda SR odsúhlasila použitie majetku
FNM SR v roku 2011 v súlade s § 28 ods. 3 písm. b/ bod 9 zákona vo výške 312 069 tis. EUR na posilnenie štátnych finančných aktív s tým, že v zmysle bodu E.1 predmetného uznesenia odporučila predsedníčke Výkonného výboru FNM SR zabezpečiť z rozpočtu fondu na rok 2011 prostriedky z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou fondu vznikli z výkonu ich činnosti v sume 298 204 tis. EUR. Zostávajúca čiastka vo výške 13 865 tis. EUR bude uhradená zo
8
zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúcich rokov.
Uznesením č. 523 zo dňa 10. 8. 2011 vláda SR rozhodla o ďalšom použití majetku
FNM SR v roku 2011 v súlade s § 28 ods. 3 písm. b/ bod 9 zákona. Pôvodne schválený objem peňažných prostriedkov, určený na posilnenie štátnych finančných aktív, zvýšila o 340 851 tis. EUR na celkový objem 652 920 tis. EUR. Toto uznesenie odporúča predsedníčke Výkonného výboru FNM SR zabezpečiť dividendy v objeme 439 055 tis. EUR a zostávajúca čiastka, t.j. 213 865 tis. EUR má byť uhradená zo zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúcich období.
FNM SR navrhoval znížiť tento objem prostriedkov o čiastku 54 000 tis. EUR, ktorá mala byť použitá na úhradu jeho záväzkov predovšetkým voči občanom Slovenskej republiky, týkajúcich sa reštitučných nárokov (viazané v objeme cca 8 988 tis. EUR), dlhopisov FNM SR, ale aj výdavkov spojených s cennými papiermi, ktoré občania prevádzajú na FNM SR podľa § 29 ods. 11 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov a ďalších záväzkov vyplývajúcich z uzatvorených zmlúv, prípadne z ručení FNM SR v zmysle zákona.
2./§ 28 ods. 3 písm. c/ - náklady na zvýšenie základného imania obchodných spoločností, ktorých akcionárom alebo spoločníkom je FNM SR.
3./§ 28 ods. 3 písm. d/ - náklady spojené s činnosťou FNM SR, schválené uznesením NR SR č. 246 zo dňa 15. 12. 2010.
4./§ 28 ods. 3 písm. f/ - náklady FNM SR spojené s podporou privatizácie. V položke zapracované predpokladané výdavky na privatizačných poradcov z titulu očakávaného predaja teplárenských, prípadne iných spoločností, s ktorými sa v pôvodnom návrhu nepočítalo, ako aj výdavky na poradcu na audit účtovnej závierky Slovenských elektrární, a. s.
5./§ 28 ods. 3 písm. g/ - náklady na nákup majetku a majetkových účastí, na ktoré FNM SR predkupné právo.
6./§ 28 ods. 3 písm. h/ - náklady na uspokojovanie nárokov oprávnených osôb podľa osobitných predpisov a na úhradu reštitučných a privatizačných súdnych sporov, prípadne na úhradu súvisiacich škôd spôsobených fondom. Na úhradu reštitučných nárokov fond vyčlenené prostriedky v objeme 8 988 tis. EUR, ktoré viazané na bankovom účte Štátnej pokladnice vedenom v Slovenskej sporiteľni, a.s.
7./§ 28 ods. 3 písm. k/ - náklady spojené so splatením dlhopisov FNM SR a ich výnosov, pričom fond je oprávnený uhrádzať tieto náklady aj po premlčaní práv na výplatu menovitých hodnôt a výnosov dlhopisov FNM SR. Neuhradené dlhopisy predstavovali
9
k 31. 12. 2010 záväzok fondu vo výške cca 16 031 tis. EUR. Z dôvodu dodatočných výdavkov súvisiacich s odpisovaním vyplatených dlhopisov FNM SR z účtov ich majiteľov vedených v Centrálnom depozitári cenných papierov SR, a. s. a vzhľadom na vyššie daňové zaťaženie poplatkov za služby RM-S Market, o.c.p., a. s. bol na základe informácií odboru kapitálového trhu pôvodný objem peňažných prostriedkov vyčlenených na uvedený účel zvýšený o čiastku 7 tis. EUR.
8./§ 28 ods. 3 písm. l/ - úhrada nákladov vzniknutých v dôsledku odstúpenia od zmluvy, alebo na uzatváranie zmlúv o nájme takto získaného majetku.
9./§ 28 ods. 3 písm. n/ - úhrada nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na FNM SR fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom na iné osoby a na úhradu záväzkov zo zmlúv uzavretých podľa § 29 ods. 11 zákona. S prihliadnutím na minuloročný vývoj nákladov tejto výdavkovej položky, odbor kapitálového trhu, berúc do úvahy počet možných záujemcov o vrátenie spomínaných cenných papierov, ale aj v záujme zabezpečenia bezproblémových prevodov v súlade so zmluvami, ktoré FNM SR uzavrel podľa uvedeného paragrafu, navrhol túto položku zvýšiť o 4 750 tis. EUR na čiastku 7 750 tis. EUR. Výkonný výbor FNM SR tento návrh schválil dňa 23. 2. 2011.
10./§ 15 ods. 4 zákona - FNM SR do výšky získanej hodnoty privatizačného majetku ručí svojím majetkom za splnenie záväzkov nadobúdateľom privatizačného majetku. Celkové možné záväzky vyplývajúce z tohoto paragrafu eviduje FNM SR vo výške cca 855 336 tis EUR.
11./§ 30 zákona - pri uskutočňovaní činností uvedených v § 28 vznikajú FNM SR práva a záväzky. FNM SR môže byť žalovaný za nesplnenie svojich záväzkov alebo iných povinností, za ktorých porušenie zodpovedá celým svojím majetkom. Ide napríklad o záväzky voči kupujúcim privatizovaného majetku vyp-lývajúce z kúpnych zmlúv. Celková výška týchto výdavkov, ktoré môžu vyplynúť z privatizačných súdnych sporov FNM SR, bola v júni 2011 vyčíslená predbežne na čiastku cca 420 457 tis. EUR. V návrhu na použitie majetku FNM SR na rok 2011 sa s úhradou týchto záväzkov, podľa pokynov MF SR, nepočíta keďže v súčasnosti nie je možné jednoznačne stanoviť termín ich plnenia. Podľa stavu ukončených súdnych sporov je táto výdavková položka priebežne aktualizovaná.
12./Ostatné poštové služby, pokuty a penále, nákup kolkov, vrátenie príjmov minulých rokov a iné.
10
1.3Očakávaná bilancia príjmov a výdavkov FNM SR k 31. 12. 2011 (počítaná na báze cash flow)
Na základe vyššie uvedených údajov a rešpektujúc uznesenie vlády SR č. 523 zo dňa 10. 8. 2011 FNM SR zostavil očakávanú bilanciu príjmov a výdavkov v roku 2011. Celkové očakávané príjmy FNM SR v roku 2011, vrátane zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia, predpokladá FNM SR vo výške 695 190 tis. EUR. Vyčíslené záväzky a rozpočtované výdavky FNM SR splatné v roku 2011 očakáva FNM SR v sume 689 855 tis. EUR.
(v tis. EUR)
Očakávané použiteľné finančné prostriedky FNM SR do 31.12.2011Očakávané výdavky FNM SR do 31.12.2011Prebytok k 31.12.2011695 190,00689 855,005 335,00
Súhrnne možno konštatovať, že fond po schválení doplnku č. 1 a po prijatí rozhodnutia NR SR o zvýšení použitia majetku fondu podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona vo výške 340 851 tis. EUR na celkový objem 652 920 tis. EUR, z toho čiastka 439 055 tis. EUR byť uhradená z dividend, ktoré fond získa od spoločností, v ktorých majetkových účasť a zostávajúca čiastka, 213 865 tis. EUR zo zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúcich období, bude k 31. 12. 2011 vykazovať prebytok peňažných prostriedkov vo výške 5 335 tis. EUR.
Keďže v súčasnosti nemá fond iné príjmy, ako príjmy z dividend, ktoré v plnej výške odvádza do štátnych finančných aktív, svoje záväzky v nasledujúcom období, t.j. v rokoch 2012 2014, resp. do ukončenia jeho činnosti môže splácať práve iba z tohto zostatku. Z tohto dôvodu FNM SR v pôvodnom doplnku č. 1, ktorý bol predložený na MPK, nesúhlasil s návrhom MF SR, ktorý ho vystavuje riziku platobnej neschopnosti a navrhol MF SR prehodnotiť výšku požadovaných peňažných prostriedkov tak, aby sa fond na základe rozhodnutia vlády SR nestal insolventným a jeho hospodárenie nebolo deficitné. Preto predložený doplnok č. 1 v MPK navrhoval čiastku na posilnenie štátnych finančných aktív vo výške 200 000 tis. EUR, požadovanú MF SR, znížiť minimálne o 54 000 tis. EUR na celkový objem 146 000 tis. EUR. Pri efektívnom hospodárení by tento zostatok peňažných prostriedkov umožnil FNM SR uhrádzať svoje najnutnejšie záväzky a zároveň rozpočet FNM SR, počítaný na báze cash flow, by v rozpočtovom období rokov 2012 2014, resp. do plánovaného ukončenia činnosti FNM SR, nevykazoval deficit. Vláda SR však podporila
11
návrh MF SR a rozhodla (uznesenie č.523/2011) o zvýšení použitia majetku fondu v roku 2011 o 340 851 tis. EUR z toho 200 000 tis. EUR zo zostatku peňažných prostriedkov z minulých rokov.
12
2Bilancia príjmov a výdavkov FNM SR na rok 2012 (s výhľadom do roku 2014)
V súlade s § 4 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov FNM SR zostavuje svoj rozpočet na tri rozpočtové roky, ktoré zhodné s kalendárnym rokom. Prvý rok trojročného cyklu je záväzný, na rozdiel od nasledujúcich dvoch rokov, ktoré máju iba orientačný charakter.
Základom pre zostavenie bilancie príjmov a výdavkov roku 2012 je predpokladaný vývoj likvidity fondu do konca roku 2011. Samotná bilancia sa skladá z očakávaných príjmov a z predpokladaných výdavkov fondu v roku 2012. Pri ich vyčíslení vychádzal fond z údajov, ktoré mal k dispozícii k 10. 8. 2011.
Podľa § 28 ods. 3 zákona príjmy a výdavky FNM SR nie súčasťou štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a možno ich použiť iba na účely ustanovené zákonom.
2.1Plánované príjmy FNM SR v roku 2012 (s výhľadom do roku 2014)
Najvýznamnejšou položkou pri zostavovaní príjmovej časti rozpočtu fondu príjmy z dividend, ktoré v roku 2012 tvoria 98,54 % podiel z celkových jeho zdrojov v sledovanom období. Ich výška závisí od vývoja hospodárskeho výsledku najmä prirodzených monopolov. Návrh počíta s tým, že tieto príjmy v zmysle dividendovej politiky, po odsúhlasení NR SR, budú v súlade s rozhodnutím vlády SR transferované do štátnych finančných aktív.
Z hľadiska objemu príjmov pre FNM SR nezanedbateľnou príjmovou položkou príjmy z úrokov z vkladov peňažných prostriedkov, vyplácaných peňažnými ústavmi pri termínovaných vkladoch a bežných účtoch v priebehu roku 2012. Tieto príjmy ovplyvnené objemom peňažných prostriedkov, ktoré FNM SR k dispozícii na účtoch v bankách a vývojom úrokovej miery, ktorú stanovuje Európska centrálna banka. Ďalšie príjmové položky v sledovanom období tvoria príjmy zo zmlúv, ktoré FNM SR uzavrel v predchádzajúcom období a ostatné príjmy, avšak tieto príjmy bilanciu príjmov a výdavkov FNM SR výraznejšie neovplyvňujú.
Predkladaný návrh neobsahuje žiadne predaje majetkových účastí FNM SR, čo však nevylučuje možnosť, že ak vláda SR rozhodne o takomto predaji, FNM SR v nadväznosti na jej rozhodnutie pripraví návrh doplnku k rozpočtu alebo zapracuje aktuálne údaje do príslušných rozpočtov nasledujúcich období.
Nasledujúca tabuľka zohľadňuje očakávané príjmy FNM SR v roku 2012 s výhľadom do roku 2014 v podrobnej-šom členení. Rozdelená je na predpokladané príjmy FNM SR získané v bežnom období a predpokladané príjmy bežného obdobia vrátane zostatku peňažných
13
prostriedkov z predchádzajúcich období. Roky 2013 a 2014 majú, ako bolo vyššie uvedené, informatívny charakter.
14
Očakávané príjmy FNM SR v roku 2012 (s výhľadom do roku 2014)(v tis. EUR)
rok 2013rok 20141. Príjmy z predaja - zmluvy uzavreté v minulých rokoch16,600,00%1702. Príjmy z predaja - nové zmluvy uzavreté v bežnom období0,000,00%003. Dividendy385 863,6098,54%358 084353 3554. Úrokové výnosy v peňažných ústavoch250,650,06%2512515. Ostatné príjmy104,150,03%9985386 235,0098,64%358 450353 6905 335,001,36%-23 700-30 410391 570,00100,00%334 750323 280Predpokladaný zostatok peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia Spolu Spolu s prostriedkami z predchádzajúceho obdobiarok 2012
Komentár k tabuľke:
1./Príjmy z predaja zmluvy uzavreté v minulých rokoch - jedná sa o príjmy zo zmlúv, ktoré FNM SR uzavrel v predchádzajúcom období. Pri vyčíslení príjmov z uzavretých zmlúv FNM SR vychádzal z vlastných databáz.
2./Príjmy z predaja zmluvy uzavreté v bežnom období - ide o príjmy zo zmlúv, ktoré FNM SR uzavrie v priebehu bežného roku a kúpna cena, resp. jej časť bude zaplatená v tomto období. V súlade s Programovým vyhlásením vlády SR sa s privatizáciou strategických podnikov nepočíta. Vláda SR sa však zaviazala podporiť kroky vedúce k zefektívneniu fungovania vybraných podnikov, vrátane tých, v ktorých FNM SR účasť. V prípade, ak vláda SR rozhodne o predaji týchto vybraných podnikov, FNM SR v nadväznosti na jej rozhodnutie pripraví návrh doplnku k rozpočtu.
3./Dividendy - príjmy z účastí FNM SR na podnikaní obchodných spoločností, na ktorých účasť. Výška príjmov FNM SR z dividend je priamo závislá od vývoja hospodárskeho výsledku najmä prirodzených monopolov a od spôsobu rozdelenia zisku v týchto spoločnostiach. Preto je výška spomínaných príjmov v čase prípravy rozpočtu iba orientačná. V prípade, ak vláda rozhodne o predaji majetkových účastí spoločností, ktorých úhrada dividend je zahrnutá do tejto položky, dôjde k výpadku týchto príjmov, čo bude mať vplyv na výšku odvodov finančných prostriedkov FNM SR do štátnych finančných aktív, o ktorých rozhoduje vláda SR a NR SR.
15
4./Úroky z vkladov v peňažných ústavoch - príjmy z vkladov voľných peňažných prostriedkov, vyplácaných peňažnými ústavmi pri termínovaných vkladoch, bežných účtoch v priebehu sledovaného obdobia. Výšku týchto príjmov ovplyvňuje: objem peňažných prostriedkov, ktoré FNM SR na svojich účtoch v bankách, ale aj základná úroková sadzba vyhlasovaná Európskou centrálnou bankou.
5./Ostatné príjmy postúpené pohľadávky, zábezpeky za verejné súťaže, úroky z kúpnopredajných zmlúv, poplatky, príjmy z vlastníctva, príjmy z náhrad poistného plnenia, vratky, príjmy z refundácie, z konkurzu likvidácie, exekúcie a iné.
2.2Plánované výdavky FNM SR v roku 2012 (s výhľadom do roku 2014)
Majetok fondu možno použiť len na účely vymedzené zákonom. Podstatnú časť jeho očakávaných výdavkov v predmetnom období tvoria výdavky v súlade s rozhodnutím vlády SR, tzn. podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona, ku ktorým je potrebné prijať uznesenie vlády SR. Pre rok 2012 tieto výdavky rozpočtované vo výške 385 863,60 tis. EUR, pričom peňažné prostriedky na ich úhradu zabezpečuje fond v súlade s odporúčaním vlády SR z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou FNM SR vznikli z výkonu ich činnosti. V prípade, ak vláda SR rozhodne o predaji niektorej z týchto spoločností, dôjde k výpadku príjmov z dividend, čo bude mať vplyv na výšku peňažných prostriedkov, ktoré fond odvádza do štátnych finančných aktív v súlade s rozhodnutiami vlády SR a NR SR.
Ďalšími položkami vo výdavkovej časti je zákonné ručenie FNM SR podľa § 15 zákona, výdavky spojené s činnosťou FNM SR, ale aj výdavky súvisiace s uspokojovaním nárokov oprávnených osôb podľa osobitných predpisov a na úhradu reštitučných a privatizačných súdnych sporov. Návrh ďalej počíta so splácaním dlhopisov FNM SR, s úhradou nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na FNM SR fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom na iné osoby, ale aj s úhradou nákladov spojených s privatizáciou.
Uvedené výdavky podrobnejšie špecifikované v nasledujúcej tabuľke, v ktorej uvádzame celkový prehľad použitia majetku FNM SR v roku 2012 s výhľadom do roku 2014 v členení podľa zákona. Zapracované v nej všetky skutočnosti známe v čase spracovania tohto materiálu. Rovnako ako v príjmovej časti, roky 2013 a 2014 majú iba informatívny charakter.
16
17
Plánované výdavky FNM SR v roku 2012 (s výhľadom do roku 2014)(v tis. EUR)
rok 2013rok 2014 - transfer do ŠFA (dividendová politika)385 863,60358 083,60353 354,601.§ 28 ods. 3 písm. b/ (rozhodnutia vlády SR) 385 863,6092,92%358 083,60353 354,602.§ 28 ods. 3 písm. c/ (zvýšenie základného imania)330,000,08%3303303.§ 28 ods. 3 písm. d/ (náklady na činnosť FNM SR)3 000,910,72%2 8291 9984.§ 28 ods. 3 písm. f/ (náklady spojené s privatizáciou) 13 645,463,29%1 1811 0935.§ 28 ods. 3 písm. g/ (nákup majetkových účastí - predkupné právo) 0,000,00%006.§ 28 ods. 3 písm. h/ (reštituenti a iné)766,340,18%7667667.§ 28 ods. 3 písm. k/ (dlhopisy FNM SR)354,570,09%3553558.§ 28 ods. 3 písm. l/ (náklady s odstúpením od zmlúv)300,000,07%2101359.§ 28 ods. 3 písm. n/ (náklady spojené s prevodom CP na FNM SR od FO)9 500,002,29%0010.§ 15 ods. 4 zákona (zákonné ručenie FNM SR)1 500,000,36%1 4001 30011.§ 30 zákona (záväzky FNM SR z kúpnych zmlúv)0,000,00%0012.ostatné9,120,00%69 SPOLU415 270,00100,00%365 160359 340Schválené uznesením vlády SRrok 2012
Komentár k tabuľke:
1./§ 28 ods. 3 písm. b/ – použitie majetku FNM SR v súlade s uzneseniami vlády SR:
uznesením č. .... zo dňa 12. 10. 2011 vláda SR odsúhlasila v bode B.1 použitie
majetku FNM SR v roku 2012 v súlade s § 28 ods. 3 písm. b/ bod 9 zákona vo výške 385 863,60 tis. EUR na posilnenie štátnych finančných aktív s tým, že v zmysle bodu F.1 predmetného uznesenia odporučila predsedníčke Výkonného výboru FNM SR zabezpečiť tieto prostriedky z rozpočtu FNM SR na rok 2012 z dividend, ktoré v spoločnostiach s majetkovou účasťou FNM SR vznikli z výkonu ich činnosti.
18
2./§ 28 ods. 3 písm. c/ - náklady na zvýšenie základného imania obchodných spoločností, ktorých akcionárom alebo spoločníkom je FNM SR.
3./§ 28 ods. 3 písm. d/ - náklady spojené s činnosťou FNM SR.
4./§ 28 ods. 3 písm. f/ - náklady FNM SR spojené s podporou privatizácie.
5./§ 28 ods. 3 písm. g/ - náklady na nákup majetku a majetkových účastí, na ktoré FNM SR predkupné právo.
6./§ 28 ods. 3 písm. h/ - náklady na uspokojovanie nárokov oprávnených osôb podľa osobitných predpisov a na úhradu reštitučných a privatizačných súdnych sporov, prípadne na úhradu súvisiacich škôd spôsobených fondom. Na úhradu reštitučných nárokov mal fond k 1. 1. 2011 vyčlenené prostriedky v objeme 8 988 tis. EUR, ktoré viazané na bankovom účte Štátnej pokladnice vedenom v Slovenskej sporiteľni, a. s.
7./§ 28 ods. 3 písm. k/ - náklady spojené so splatením dlhopisov FNM SR a ich výnosov, pričom fond je oprávnený uhrádzať tieto náklady aj po premlčaní práv na výplatu menovitých hodnôt a výnosov dlhopisov FNM SR. Neuhradené dlhopisy predstavovali k 31. 12. 2010 záväzok fondu vo výške cca 16 031 tis. EUR. V zmysle internej dohody za účelom plnenia týchto záväzkov v čase prípravy tohto materiálu na bankovom účte fondu viazané peňažné prostriedky v objeme 8 000 tis. EUR.
8./§ 28 ods. 3 písm. l/ - úhrada nákladov vzniknutých v dôsledku odstúpenia od zmluvy alebo na uzatváranie zmlúv o nájme takto získaného majetku.
9./§ 28 ods. 3 písm. n/ - úhrada nákladov spojených s cennými papiermi, ktoré boli prevedené na FNM SR fyzickými osobami a nákladov spojených s ich nadobudnutím a prevodom na iné osoby a na úhradu záväzkov zo zmlúv uzavretých podľa § 29 ods. 11 zákona.
10./§ 15 ods. 4 zákona - FNM SR do výšky získanej hodnoty privatizačného majetku ručí svojím majetkom za splnenie záväzkov nadobúdateľom privatizačného majetku. Celkové možné záväzky vyplývajúce z tohoto paragrafu eviduje FNM SR vo výške cca 855 336 tis EUR.
11./§ 30 zákona - pri uskutočňovaní činností uvedených v § 28 vznikajú FNM SR práva a záväzky. FNM SR môže byť žalovaný za nesplnenie svojich záväzkov alebo iných povinností, za ktorých porušenie zodpovedá celým svojím majetkom. Ide napríklad o záväzky voči kupujúcim privatizovaného majetku vyplývajúce z kúpnych zmlúv.
19
V čase spracovania tohto materiálu boli tieto predpokladané záväzky vyčíslené na čiastku 420 457 tis. EUR.
12./Ostatné poštové služby, pokuty a penále, nákup kolkov, vrátenie príjmov minulých rokov a iné.
20
2.3Bilancia príjmov a výdavkov FNM SR v roku 2012 (s výhľadom do roku 2014)
Na základe uvedeného FNM SR predpokladá, že jeho celkové očakávané príjmy (počítané na báze cash flow), vrátane predpokladaného zostatku peňažných prostriedkov z predchádzajúceho obdobia, dosiahnu v roku 2012 sumu cca 391 570 tis. EUR. Vyčíslené záväzky a rozpočtované výdavky FNM SR splatné v roku 2012 navrhnuté na cca 415 270 tis. EUR. Z uvedeného vyplýva, že FNM SR k 31. 12. 2012 dosiahne deficit peňažných prostriedkov vo výške - 23 700 tis. EUR.
Bilancia príjmov a výdavkov FNM SR v roku 2012 (v tis. EUR)
rok 2012rok 2013rok 2014Plánované príjmy (bez prostriedkov z predchádzajúceho obdobia)386 235,00358 450353 690Zostatok prostriedkov z predchádzajúceho obdobia5 335,00-23 700-30 410Zdroje FNM SR v bežnom roku391 570,00334 750323 280Plánované výdavky v bežnom roku-415 270,00-365 160-359 340Prebytok / Deficit-23 700,00-30 410-36 060K 31.12.20108 988min. 8 000Viazané PP na úhradu zmeniek občanom uplatňujúcim si reštitučné nároky (celkovo 8 988 tis. EUR)Viazané PP na úhradu dlhopisov FNM SR (celkovo 16 031 tis. EUR) - interná dohodaViazané peňažné prostriedky
Tento stav vznikol v dôsledku rozhodnutia vlády SR (uznesenie č. 523/2011), ktorá na návrh MF SR rozhodla o zvýšení použitia majetku fondu v roku 2011 vo výške 340 851 tis. EUR na posilnenie štátnych finančných aktív. V súlade s uvedeným uznesením vlády SR túto čiastku fond uhradí z dividend, ktoré získal nad pôvodne očakávaný rámec od spoločností, v ktorých majetkovú účasť. Ide o čiastku 140 851 tis. EUR a zostávajúcu časť vo výške 200 000 tis. EUR zo zostatku peňažných prostriedkov z roku 2010, ktoré fond plánoval použiť na úhradu svojich záväzkov v nasledujúcom období.
FNM SR, plne si uvedomujúc následky tohto rozhodnutia vlády SR v MPK k materiálu MF SR „Návrh na zmenu uznesenia vlády SR č. 667 zo dňa 6. októbra 2010“, nesúhlasil s použitím týchto prostriedkov v uvedenom objeme a navrhol MF SR znížiť požadovanú sumu o 54 000 tis. EUR, ktorá by mu pri efektívnom hospodárení zabezpečila dostatok peňažných prostriedkov na vykrytie jeho očakávaných záväzkov a zároveň by zabezpečila aby rozpočet
21
fondu, počítaný na báze cash flow v rozpočtovom období rokov 2012 2014, resp. do plánovaného ukončenia jeho činnosti, nevykazoval deficit. V takomto prípade by bilancia príjmov a výdavkov v roku 2012 bola nasledovná:
Bilancia príjmov a výdavkov FNM SR v roku 2012 pri použití 146 000 tis. EUR do ŠFA(v tis. EUR)
rok 2012rok 2013rok 2014Plánované príjmy (bez prostriedkov z predchádzajúceho obdobia)386 235,00358 450353 690Zostatok prostriedkov z predchádzajúceho obdobia59 335,0030 30023 590Zdroje FNM SR v bežnom roku445 570,00388 750377 280Plánované výdavky v bežnom roku-415 270,00-365 160-359 340Prebytok / Deficit30 300,0023 59017 940K 31. 12. 20108 988min. 8 000Viazané PP na úhradu zmeniek občanom uplatňujúcim si reštitučné nároky (celkovo 8 988 tis. EUR)Viazané PP na úhradu dlhopisov FNM SR (celkovo 16 031 tis. EUR) - interná dohodaViazané peňažné prostriedky
Napriek uvedenému vláda SR uznesením č. 523 zo dňa 10. 8. 2011 rozhodla o zvýšení použitia majetku fondu v roku 2011 a to v rozsahu, ktorý navrhlo MF SR. Fond plne rešpektujúc rozhodnutie vlády SR vypracoval doplnok č. 1, na ktorý nadväzuje tento materiál, t.j. návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2012 podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona, ktorý v zmysle uvedeného počíta s deficitným hospodárením.
Okrem uvedeného je potrebné upozorniť na skutočnosť, že jedna z rizikových výdavkových položiek nebola podľa pokynov MF SR do rozpočtu započítaná. Ide o výdavky na ručenie fondu podľa § 30 zákona, t.j. výdavky FNM SR v súvislosti s prehratými súdnymi spormi, keďže v zmysle uvedeného zákona fond zodpovedá celým svojim majetkom za záväzky, ktoré mu vznikajú pri uskutočňovaní činností uvedených v § 28 predmetného zákona (k 30. 6. 2011 boli tieto záväzky vyčíslené na čiastku cca 420 457 tis. EUR). Dôvodom nezapočítania týchto záväzkov do návrhu je, že v súčasnosti nie je možné stanoviť presné termíny plnenia týchto záväzkov a ani konečný objem peňažných prostriedkov, ktoré z tohto ustanovenia zákona vyplynú. Pôvodne, po prerokovaní tejto problematiky s MF SR, bolo dohodnuté, že predpokladaný zostatok prostriedkov, ktorý fond vyčíslil na konci sledovaného obdobia v návrhu východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2012 2014, bude tvoriť rezervu na prípadnú úhradu týchto záväzkov. Následne o tejto rezerve1 rozhodla vláda SR na návrh MF SR a schválila, okrem iného, použitie majetku fondu v roku 2011 vo výške 200 000 tis. EUR zo zostatku peňažných prostriedkov z prechádzajúcich období na
22
posilnenie štátnych finančných aktív. Znamená to, že v dôsledku tohto rozhodnutia fond vo svojom rozpočte v nasledujúcich obdobiach nielenže bude vykazovať spomínaný deficit, ale zároveň sa ocitne aj bez rezervy na spomínané ručenie.
1 V čase prípravy rozpočtu FNM SR na roky 2012 2014 bol očakávaný zostatok vo výške 205 335 tis. EUR
Fond eviduje aj ďalšie možné riziká, ktoré môžu nastať v priebehu predmetného obdobia, preto údaje, ktoré sú uvedené v predloženom návrhu, nemožno pokladať za konečné.
Naplnenie príjmov FNM SR bude v plnom rozsahu závislé:
1.)od rozhodnutí, ktoré budú prijaté vládou SR resp. NR SR v oblasti privatizácie, ktoré môžu mať za následok výpadok príjmov z dividend, čo ovplyvní výšku použitia majetku podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona, t.j. použitie majetku podľa rozhodnutí vlády SR,
2.)od vývoja hospodárenia prirodzených monopolov a od spôsobu rozdelenia zisku v týchto spoločnostiach, s dopadom na položku dividendy. Nepriaznivý vývoj hospodárskych výsledkov v prirodzených monopoloch môže mať za následok nižšie príjmy FNM SR z dividend, čo znamená, že dôjde k výpadku zdrojov určených na posilnenie štátnych finančných aktív.
23
3Návrh na použitie majetku FNM SR v roku 2012
Vychádzajúc z uvedených predpokladov, Fond národného majetku Slovenskej republiky odporúča v roku 2012 použiť majetok podľa § 28 ods. 3 písm. b/ zákona NR SR č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších zmien a doplnkov v rozsahu:
385 863,60 tis. EUR