1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-3115/2011
453a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 453) v druhom čítaní
________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 453) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 6. septembra 2011 č. 570 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 453) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 453) odporúčali schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením zo 4. októbra 2011 č. 290,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením zo 6. októbra 2011 č. 86 a
3
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením z 29. septembra 2011 č. 81.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I v 3. bode sa za slovo „prvá“ vkladá slovo „veta“.
Ide o spresnenie textu návrhu zákona.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I v 25. bode v § 27 ods. 2 písm. a) sa slová „najvyšší súd“ nahrádzajú slovami „Najvyšší súd Slovenskej republiky“.
V zákone sa nepoužíva legislatívna skratka pre NS SR.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I v 28. bode v § 30 ods. 2 sa slová „Ak po 31. decembri 2011 zanikne funkcia člena súdnej rady, ktorý je sudcom Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, zvoleného sudcami podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2012,“ nahrádzajú slovami „Ak po 31. decembri 2011 zanikne funkcia člena súdnej rady zvoleného sudcami podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2012, ktorý je sudcom Najvyššieho súdu Slovenskej republiky,“.
Navrhuje sa zjednotenie slovosledu v § 30 ods. 2 a 3.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. V čl. II 7. bod úvodná veta znie:
„Za § 27 sa vkladajú § 27a až 27g, ktoré vrátane nadpisu znejú:“.
4
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s doplnením § 27g.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. V čl. II 7. bode sa dopĺňa § 27g, ktorý znie:
㤠27g
Sudca sa vo výberovom konaní na voľné miesto sudcu pri postupe na súd vyššieho stupňa zúčastňuje len prekladu z cudzieho jazyka, psychologického posúdenia a ústnej časti výberového konania, ak je výsledkom bezprostredne predchádzajúceho hodnotenia sudcu podľa § 27a ods. 1 písm. a) výrok „výborný“; to neplatí, ak je výrok hodnotenia sudcu podľa § 27a ods. 1 písm. b) „dobrý“ alebo „nevyhovujúci“.“.
Vzhľadom na zavedenie nového mechanizmu hodnotenia sudcov sa navrhuje, aby hodnotenie sudcu bolo aj motivujúcim prvok v práci sudcu. Preto sa navrhuje, aby pravidelné sudcu (5 ročné intervaly) hodnotenie s výsledkom „výborný“ malo pre sudcu aj ten význam, že pri postupe na súd vyššieho stupňa sa bude takto hodnotený sudca zúčastňovať len ústnej časti výberového konania, psychologického posúdenia a prekladu z cudzieho jazyka. Osobitne sa však zdôrazňuje fakt, že ak bude sudca hodnotený v súvislosti s výberovým konaním 27a ods. 1 písm. b)] inak ako “výborný”, tak riadne hodnotenie sudcu (5 ročné intervaly) sa vo výberovom konaní nebude zohľadňovať, aj keby bolo s výsledkom “výborný“. Súčasne sa navrhuje, aby priamo zákon explicitne definoval všetky časti výberového konania; na tento účel je potrebné vykonať nielen zmeny v § 28 ods. 4, ale aj v splnomocňujúcom ustanovení § 28 ods. 10.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. V čl. II 9. a 10. bod znejú:
„9. V § 28 odsek 4 znie:
„(4) Výberovým konaním na funkciu sudcu sa overujú odborné znalosti, všeobecný prehľad, ktorý je treba požadovať s prihliadnutím na stupeň súdu, na
5
ktorom sa uskutočňuje výberové konanie, schopnosť tvorivého myslenia, rýchlosť uvažovania a schopnosť rozhodovania, verbálny prejav, osobnostné predpoklady, zdravotný stav a znalosť cudzieho jazyka uchádzača. Výberové konanie pozostáva z písomného testu, ak sa obsadzuje voľné miesto sudcu na okresnom súde, prípadovej štúdie, vypracovania súdnych rozhodnutí, prekladu z cudzieho jazyka, psychologického posúdenia a z ústnej časti; ustanovenie § 27g tým nie je dotknuté. Písomný test, prípadová štúdia, súdne spisy na účely vypracovania súdneho rozhodnutia a preklad z cudzieho jazyka sa v deň výberového konania losujú výberovou komisiou z na to určených databáz. Výberové konanie sa uskutočňuje v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania ustanovenou osobitným predpisom.7)“.
10. § 28 sa dopĺňa odsekom 10, ktorý znie:
„(10) Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo ustanoví náležitosti vyhlásenia výberového konania, zoznam dokladov, ktoré uchádzač predložiť, spôsob vykonania výberového konania, podrobnosti o písomnom teste, prípadovej štúdii, vypracovania súdnych rozhodnutí, preklade z cudzieho jazyka, psychologickom posúdení a o ústnej časti výberového konania, spôsob vytvárania databáz podľa § 28 ods. 4, spôsob vyhodnotenia výsledkov výberového konania a náležitosti zápisnice o priebehu výberového konania.“.“.
Vzhľadom na zavedenie nového mechanizmu hodnotenia sudcov sa navrhuje, aby hodnotenie sudcu bolo aj motivujúcim prvok v práci sudcu. Preto sa navrhuje, aby pravidelné sudcu (5 ročné intervaly) hodnotenie s výsledkom „výborný“ malo pre sudcu aj ten význam, že pri postupe na súd vyššieho stupňa sa bude takto hodnotený sudca zúčastňovať len ústnej časti výberového konania, psychologického posúdenia a prekladu z cudzieho jazyka. Osobitne sa však zdôrazňuje fakt, že ak bude sudca hodnotený v súvislosti s výberovým konaním 27a ods. 1 písm. b)] inak ako “výborný”, tak riadne hodnotenie sudcu (5 ročné intervaly) sa vo výberovom konaní nebude zohľadňovať, aj keby bolo s výsledkom “výborný“. Súčasne sa navrhuje, aby priamo zákon explicitne definoval všetky časti výberového konania; na tento účel je potrebné vykonať nielen zmeny v § 28 ods. 4, ale aj v splnomocňujúcom ustanovení § 28 ods. 10.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
7. V čl. II v 21. bode v § 119c ods. 1 sa v úvodnej vete za slovo „disciplinárny“ vkladá slovo „senát“.
Ide o spresnenie textu návrhu zákona.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8. V čl. II sa za 25. bod vkladá nový 26. bod, ktorý znie:
„26. V § 120 odsek 5 znie:
„(5) Ak návrh na začatie disciplinárneho konania podáva oprávnený orgán podľa odseku 2 písm. b) e), je povinný bez zbytočného odkladu oznámiť podanie návrhu na začatie disciplinárneho konania ministrovi; k tomuto oznámeniu priloží kópiu návrhu na začatie disciplinárneho konania. Oprávnený orgán podľa odseku 2 písm. b) e) je povinný bez zbytočného odkladu oznámiť ministrovi, že písomne napomenul sudcu podľa § 117 ods. 9; k tomuto oznámeniu priloží kópiu písomného napomenutia podľa § 117 ods. 9.“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Doplnením § 120 ods. 5 sa navrhuje upraviť povinnosť orgánov oprávnených podať návrh na začatie disciplinárneho konania proti sudcovi (verejného ochrancu práv, predsedu krajského súdu aj proti sudcovi okresného súdu v jeho obvode, predsedu súdu proti sudcovi príslušného súdu, sudcovskej rady proti sudcovi príslušného súdu vrátane predsedu tohto súdu) informovať ministra nielen o podaní návrhu na začatie disciplinárneho konania proti sudcovi, ale aj o písomnom napomenutí sudcu podľa § 117 ods. 9. Zároveň sa týmto orgánom ukladá povinnosť spolu s oznámením predložiť ministrovi kópiu podaného návrhu na začatie disciplinárneho konania alebo písomného napomenutia podľa § 117 ods. 9.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V. čl. III v 2. bode sa slová „ods. 1“ nahrádzajú slovami „ods. 2“.
Ide o opravu platného znenia textu.
7
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10. V čl. III sa za 5. bod vkladá nový 6. bod, ktorý znie:
„6. V § 51a ods. 3 sa za slová „člen senátu“ vkladajú slová „vymenovaný do funkcie predsedu súdu,“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Vychádzajúc z praktických skúseností, najmä na väčších súdoch, sa navrhuje zaviesť pravidlo, podľa ktorého vymenovanie člena senátu do funkcie predsedu súdu bude legitímnym dôvodom na zmenu v zložení senátu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhochspoločne o bodoch 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 s návrhom schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 453) uvedených pod bodom III tejto správy a stanovísk poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave, podľa § 79 ods. 4 písm. f) rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon
8
č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 453) schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 453) v druhom čítaní (tlač 453a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky z 10. októbra 2011 č. 312. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajkyňu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Radoslav Procházka
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 10. októbra 2011
9