Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
18. schôdza výboru
Číslo: CRD - 3179/2011
Výpis
zo zápisnice z 18. schôdze Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport konanej dňa 28. septembra 2011
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473) - druhé čítanie a na návrh určeného spravodajcu M. Poliačika hlasoval o návrhu uznesenia uvedeného v prílohe.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Z celkového počtu 13 poslancov Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport bolo prítomných 13 poslancov. Za návrh predneseného uznesenia hlasovali 6 poslanci, 1 bol proti, 6 poslanci sa zdržali hlasovania.
Iný návrh nebol podaný.
Miroslav Beblavý Dušan Čaplovič overovateľ výboru predseda výboru
2
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
18. schôdza výboru
Číslo: CRD - 3179/2011
Návrh
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
z 28. septembra 2011
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473) - druhé čítanie a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473)
B.odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
predmetný vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe tohto uznesenia
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona vo výboroch.
Miroslav Beblavý Dušan Čaplovič overovateľ výboru predseda výboru
3
Príloha k návrhu uzneseniu
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 473)
___________________________________________________________________________
1.V názve zákona sa na konci pripájajú slová „a o zmene a doplnení niektorých zákonov“.
Legislatívno-technická úprava z dôvodu, že návrhom zákona sa menia a dopĺňajú viaceré zákony.
K Čl. I
2.V čl. I sa za 5. bod vkladá nový 6. bod, ktorý znie:
„6. V § 17 ods. 2 a § 18 ods. 3 sa vypúšťajú slová „41,“.
Ďalšie body sa prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vypustenie § 41 (čl. I, 18. bod).
3.V čl. I sa za bod 5 sa vkladajú nové body 6 a 7, ktoré znejú:
„6. V nadpise druhej časti zákona sa na konci dopĺňajú slová: “výber pedagogického zamestnanca”.
7. Za § 11 sa vkladá nový § 11a, ktorý znie:
„§11a
(1) Zamestnávateľ je povinný informovať o voľných pracovných miestach pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
a) zverejnením informácie o voľnom pracovnom mieste na svojom webovom sídle, ak má webové sídlo,
b) zverejnením informácie o voľnom pracovnom mieste na webovom sídle zriaďovateľa, ak má zriaďovateľ webové sídlo a
c) odoslaním informácie o voľnom pracovnom mieste príslušnému orgánu miestnej štátnej správy v školstve za účelom zverejnenia na jeho webovom sídle.
(2) Informácia podľa odseku 1 obsahuje najmä:
a) názov a adresu zamestnávateľa,
b) príslušnú kategóriu a podkategóriu pedagogických zamestnancov alebo príslušnú kategóriu odborných zamestnancov,
c) kvalifikačné predpoklady,
d) zoznam požadovaných dokladov,
e) iné požiadavky v súvislosti s obsadzovaným pracovným miestom.“.
4
Doterajšie body 6 až 36 sa označujú ako body 8 až 38.
Týmito ustanoveniami sa zavedie povinnosť zamestnávateľov zverejňovať minimálne na internete voľné pracovné miesta pedagogických zamestnancov, ako aj náležitosti takto zverejňovaných informácií a procesu výberu pedagogického zamestnanca.
4.V čl. I sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V § 28 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom na neplnoorganizovanej základnej škole x) môže byť na základe požiadania riaditeľa školy učiteľ kontinuálneho vzdelávania z príslušného detašovaného pracoviska metodicko-pedagogického centraxx, v územnej pôsobnosti ktorého sa príslušná škola nachádza. Táto činnosť sa považuje za priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť učiteľa kontinuálneho vzdelávania. xxx) Finančné náklady spojené s touto činnosťou uhrádza jeho zamestnávateľ.“
Ďalšie odseky sa prečíslujú.
Poznámky pod čiarou k odkazom x, xx, xxx znejú:
„x) § 29 ods. 3 písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
xx) § 14 ods. 2 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
xxx) § 3 ods. 3 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 422/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov v znení neskorších predpisov.“.
Následne sa označí označenie bodov.
Navrhované ustanovenie rieši organizovanie adaptačného vzdelávania začínajúcich pedagogických zamestnancov na málotriednych školách (na Slovensku ich je 750), kde sa môžu vyskytnúť prípady (najmä u dvojtriedok, kde nastúpia napríklad obaja začínajúci pedagogickí zamestnanci), kedy nie je možné zabezpečiť uvádzajúceho pedagogického zamestnanca s I. atestáciou. Možnosť poverenia pedagogického zamestnanca s I. atestáciou z inej školy (niekedy aj niekoľko kilometrov vzdialenej) je neúčelné a formálne, nakoľko príslušný pedagogický zamestnanec nemôže denno-denne sledovať pedagogickú činnosť začínajúceho pedagóga. Navrhuje sa riešiť tento problém prostredníctvom učiteľov kontinuálneho vzdelávania, ktorí pôsobia na detašovaných pracoviskách metodického centra. Vzhľadom na to, že zákon v ustanovení § 28 ods. 2 zákona č. 317/2008 Z. z. ukladá povinnosť všetkým začínajúcim pedagogickým zamestnancom absolvovať toto vzdelávanie (ukladá ho
5
štát), musí finančné náklady spojené s týmto vzdelávaním uhrádzať štát. Zároveň učiteľ kontinuálneho vzdelávania bude v kontakte s výchovno-vzdelávacou praxou a bude si môcť plniť svoje povinnosti, ktoré mu vyplývajú z ustanovenia § 3 odsek 3 Nariadenia vlády SR č. 422/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov.
5.V čl. I, 13 bod znie:
„13. V § 38 ods. 2 písm. b) sa bodkočiarka nahrádza čiarkou a vypúšťajú sa slová „funkčné vzdelávanie pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov cirkevných škôl alebo cirkevných školských zariadení môže zabezpečovať aj cirkev alebo náboženská spoločnosť.“
Navrhuje sa, aby funkčné vzdelávanie pre všetky typy škôl bez ohľadu na zriaďovateľa, zabezpečovala a poskytovala spoločná sústava poskytovateľov.
6.V čl. I sa za 13. bod vkladá nový bod 14, ktorý znie:
„14. V § 38 ods. 2 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c) iná právnická osoba, ktorá má v predmete činnosti vzdelávanie,“.“
Doterajšie písmeno c) sa označí ako písmeno d).
Doterajšie body 14 až 36 sa primerane označia.
Verejné školy môžu školiť svojich riadiacich pracovníkov iba prostredníctvom štátnych poskytovateľov vzdelávania. Ide o diskriminačné opatrenie nielen voči neštátnym poskytovateľom vzdelávania, ktorým ministerstvo školstva reguluje ponuku vzdelávania, ale aj voči učiteľom, ktorým sa takto okliešťujú možnosti získať kvalitné vzdelanie. Navrhuje sa umožniť všetkým školám bez ohľadu na zriaďovateľa zúčastňovať sa na funkčnom vzdelávaní, poskytovanom aj neštátnymi subjektmi.
7.V čl. I, 23. bode sa v § 45 písm. e) slová „ods. 1“ nahrádzajú slovami „ods. 2“.
Legislatívno-technická oprava chybného vnútorného odkazu.
8.V čl. I, 25. bode sa v § 47a ods. 2 na konci pripájajú tieto vety:
„Akreditačná rada prizná kredity a vydá osvedčenie o počte získaných kreditov do 90 dní od podania žiadosti pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca. Žiadosť, ktorá neobsahuje všetky náležitosti, sa vráti žiadateľovi na doplnenie. Ak sa žiadosť vráti žiadateľovi na doplnenie, lehota 90 dní neplynie.“.
Jedným z problémov udeľovania kreditov za vzdelávanie získané v zahraničí bolo, že žiadosti o priznanie kreditov
6
neboli vybavované. Z tohto dôvodu sa navrhuje vložiť do zákona časový limit, do ktorého musí akreditačná rada rozhodnúť.
9.V čl. I, 25. bode sa v § 47a vypúšťa odsek 10.
Doterajšie odseky 11 a 12 označia ako odseky 10 a 11.
Vzhľadom na to, že novou skutočnosťou vládneho návrhu zákona oproti súčasnému zákonnému stavu je to, že zamestnancovi nevznikne automaticky právny nárok na kreditový príplatok za všetky kredity, ktoré získal, ale príplatok získa len za tie kredity, ktoré mu „uzná“ riaditeľ školy. Príplatok získa učiteľ len v tom prípade, ak získal kredity vo vzdelávacom programe, ktorý je v súlade so školským plánom kontinuálneho vzdelávania. Učiteľ môže získané kredity uplatniť automaticky iba pri kariérnom postupe, teda napr. pri uchádzaní sa o vykonanie atestačnej skúšky. Toto opatrenie narúša ducha zákona, ktorého hlavným cieľom bolo podnietiť učiteľov vzdelávať sa a získavať kredity, ktoré by automaticky viedli k zvýšeniu platov prostredníctvom príplatku.
10.V čl. I, 25. bode sa v § 47a ods. 12 vypúšťajú slová „a 11“.
Vzhľadom na to, že novou skutočnosťou vládneho návrhu zákona oproti súčasnému zákonnému stavu je to, že zamestnancovi nevznikne automaticky právny nárok na kreditový príplatok za všetky kredity, ktoré získal, ale príplatok získa len za tie kredity, ktoré mu „uzná“ riaditeľ školy. Príplatok získa učiteľ len v tom prípade, ak získal kredity vo vzdelávacom programe, ktorý je v súlade so školským plánom kontinuálneho vzdelávania. Učiteľ môže získané kredity uplatniť automaticky iba pri kariérnom postupe, teda napr. pri uchádzaní sa o vykonanie atestačnej skúšky. Toto opatrenie narúša ducha zákona, ktorého hlavným cieľom bolo podnietiť učiteľov vzdelávať sa a získavať kredity, ktoré by automaticky viedli k zvýšeniu platov prostredníctvom príplatku.
11.V čl. I, 25. bode sa v § 47b ods. 2 písm. c) slová „miestnej správe“ nahrádzajú slovami „miestnej štátnej správy“.
Legislatívno-technická úprava.
12.V čl. I, 34. bode sa v § 58 ods. 4 vypúšťa.
Ďalšie odseky sa prečíslujú.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu, že ustanovenie je potrebné vzhľadom na jeho obsah (rieši vzťah doterajšej
7
a novej právnej úpravy) presunúť medzi prechodné ustanovenia.
13.V čl. I, 36. bode sa § 61a dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
„(11) Ministerstvo je oprávnené v centrálnom registri spracúvať aj údaje vedené v registri zamestnancov podľa zákona v znení účinnom do 31. decembra 2011, a to po dobu podľa § 58 ods. 11.“.
Presun navrhované ustanovenia § 58 ods. 4 v čl. I, 34. bode vzhľadom na jeho obsah (rieši vzťah doterajšej a novej právnej úpravy) medzi prechodné ustanovenia.
K čl. III
14.V čl. III, pred doterajší 1. bod sa vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
„1. V § 1 ods. 1 písmeno j) znie:
„j) školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie 4a) v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti 4b) a inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, 4c) ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ak ďalej nie je ustanovené inak, “
2. V § 1 ods. 4 znie:
„(4) Tento zákon sa nevzťahuje na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov školy, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie4a, základnej umeleckej školy, materskej školy, jazykovej školy a školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti právnickej osoby okrem štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti alebo fyzickej osoby, ak škola, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie4a, základná umelecká škola, materská škola, jazyková škola a školské zariadenie pri odmeňovaní postupuje so súhlasom zriaďovateľa podľa vnútorného predpisu, v ktorom podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce. Vnútorný predpis ustanoví kritériá používané pri stanovení odmeňovania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Plat pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca určený podľa vnútorného predpisu nesmie byť nižší ako platová tarifa podľa tohto zákona zodpovedajúca kariérovému stupňu, v ktorom je pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zaradený.“
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Podstatou zmeny § 1 uvedeného zákona je dať riaditeľovi súkromnej školy a školského zariadenia možnosť odmeňovať pedagogických a odborných zamestnancov podľa vnútorného predpisu, v ktorom podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce. Novelizácia umožní odmeňovať kvalitných pedagógov bez obmedzení, ktoré doteraz tento zákon prinášal. Uvedené doplnenie ustanovenia umožní súkromným školám postupovať podľa § 1 ods. 4 a odmeňovať zamestnancov podľa vnútorného predpisu.
8
15.V čl. III sa za 3. bod vkladá nový 4. bod, ktorý znie:
„4. Za § 32b sa vkladá nový § 32c, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§32c
Prechodné ustanovenia účinné od 31. decembra 2011
Platové tarify pedagogický zamestnancov a odborných zamestnancov uvedené v prílohe č. 7 sa uplatňujú od 1. januára 2012.“.“.
Následne bod 4 sa označuje ako bod 5.
V súvislosti s potenciálnou možnosťou neschválenia zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o superhrubej mzde) tlač 488 je potrebné upraviť (zvýšiť) tabuľku upravujúcu tarifné platy pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v tomto zákone. Navrhovaná zmena umožní zvýšenie platov od nového roku v prípade ak nebude schválený prechod na systém superhrubej mzdy a zároveň z legislatívno-technického hľadiska umožní zmenu tabuľky
K čl. IV
16.Za čl. IV sa vkladá nový čl. V, ktorý znie:
„Čl. V
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 37/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z. a zákona č. 37/2011 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 28 sa vypúšťa odsek 6. Doterajšie odseky 7 19 sa označujú ako odseky 6 18.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v materských školách v originálnych kompetenciách obcí. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov materských škôl.
2.V § 28 odsek 10 znie:
„(10) Ak splnené požiadavky podľa osobitného predpisu,32a) na návrh zriaďovateľa a po súhlase rady školy sa najvyšší počet detí v triede podľa odseku 9 zvýši o počet detí určený v návrhu zriaďovateľa.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 32a znie:
9
„32a) Napríklad zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 24 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.“.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa materskej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty detí v materskej škole pri zohľadnení počtu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
3.V § 28 sa za odsek 10 vkladá nový odsek 11, ktorý znie:
„(11) Zriaďovateľ pri určovaní počtu detí v triede podľa odseku 10 zohľadní počet detí v triede so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a počet detí v triede mladších ako tri roky.“.
Doterajšie odseky 11 až 18 sa označujú ako odseky 12 až 19.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa materskej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty detí v materskej škole pri zohľadnení počtu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
4.V § 28 sa vypúšťa odsek 15. Doterajšie odseky 16 19 sa označujú ako odseky 15 až 18.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa materskej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty detí v materskej škole pri zohľadnení počtu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
10
5.§ 29 sa dopĺňa odsekmi 13 a 14, ktoré znejú:
„(13) Ak splnené požiadavky podľa osobitného predpisu,32a) na návrh zriaďovateľa a po súhlase rady školy sa najvyšší počet žiakov v triede podľa odseku 5 zvýši o počet žiakov určený v návrhu zriaďovateľa.
(14) Zriaďovateľ pri určovaní počtu žiakov v triede podľa odseku 13 zohľadní počet žiakov v triede so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.“.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa základnej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty žiakov základnej školy pri zohľadnení počtu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
6.V § 33 sa za odsek 1 vkladajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
„(2) Ak splnené požiadavky podľa osobitného predpisu,32a) na návrh zriaďovateľa a po súhlase rady školy sa najvyšší počet žiakov v triede podľa odseku 1 zvýši o počet žiakov určený v návrhu zriaďovateľa.
(3) Zriaďovateľ pri určovaní počtu žiakov v triede podľa odseku 2 zohľadní počet žiakov v triede so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.“.
Doterajšie odseky 2 až 4 sa označujú ako odseky 4 až 6.
Navrhuje sa možnosť, aby sa na návrh zriaďovateľa strednej školy a po súhlase rady školy mohli prekročiť maximálne ustanovené počty žiakov strednej školy pri zohľadnení počtu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ak to umožňujú pravidlá bezpečnosti práce a ochrany zdravia a požiadavky ustanovené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
7.V § 49 sa vypúšťa odsek 5. Doterajší odsek 6 sa označuje ako odsek 5.
Poznámka pod čiarou k odkazu 43 sa vypúšťa.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v základných umeleckých školách v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov základných umeleckých škôl.
11
8.V § 49 ods. 5 sa slová „odseku 5“ nahrádzajú slovami „odseku 4“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v základných umeleckých školách v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov základných umeleckých škôl.
9.V § 53 ods. 7 sa vypúšťa prvá veta.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v jazykových školách v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov jazykových škôl.
10.V § 114 ods. 2 sa slová „ich počet v oddelení je spravidla zhodný s počtom žiakov v príslušnej triede podľa § 29 ods. 5 najviac však 25“ nahrádzajú slovami „počet detí v oddelení určí riaditeľ školského klubu detí alebo riaditeľ školy, ktorej je školský klub detí súčasťou, pri dodržaní požiadaviek podľa osobitného predpisu32a)“.
Navrhuje sa upraviť určovanie počtov detí v oddeleniach školských klubov detí. Počet detí určí riaditeľ školského klubu detí alebo riaditeľ školy, ktorej je školský klub súčasťou, tak aby boli dodržané požiadavky na priestory, v ktorých oddelenie školského klubu detí pôsobí a ďalšie požiadavky určené vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež a pravidlami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
11.V § 114 sa vypúšťa odsek 7. Doterajší odsek 8 sa označuje ako odsek 7.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských kluboch detí v originálnych kompetenciách obcí. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských klubov detí.
12.V § 114 ods. 7 sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 6“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských kluboch detí v originálnych kompetenciách obcí. Takouto
12
úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských klubov detí.
13.V § 115 sa vypúšťa odsek 6. Odsek 7 sa označuje ako odsek 6.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských strediskách záujmovej činnosti v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských stredísk záujmovej činnosti.
14.V § 115 ods. 6 sa slová „odseku 6“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských strediskách záujmovej činnosti v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských stredísk záujmovej činnosti.
15.V § 116 sa vypúšťa odsek 7. Doterajší odsek 8 sa označuje ako odsek 7.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v centrách voľného času v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov centier voľného času.
16.V § 116 ods. 7 sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 6“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v centrách voľného času v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov centier voľného času.
17.V § 117 sa vypúšťa odsek 8. Doterajšie odseky 9 11 sa označujú ako odseky 8 10.
13
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských internátoch v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských internátov.
18.V § 117 ods. 8 sa slová „odseku 8“ nahrádzajú slovami „odseku 7“.
Navrhuje sa odstrániť obmedzenie rozhodovania obcí a vyšších územných celkov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školských internátoch v originálnych kompetenciách obcí a vyšších územných celkov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských internátov.
19.V § 140 odseky 9 a 10 znejú:
„(9) Školská jedáleň, ktorej zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj, poskytuje stravovanie deťom a žiakom za čiastočnú úhradu nákladov, ktoré uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov v nadväznosti na odporúčané výživové dávky. Zákonný zástupca prispieva na úhradu režijných nákladov, ak tak určí zriaďovateľ.
(10) Výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov, výšku príspevku na režijné náklady a podmienky úhrady v školskej jedálni, ktorej zriaďovateľom je obec 31) alebo samosprávny kraj, 42) určí zriaďovateľ všeobecne záväzným nariadením.“.
Navrhuje sa zmena ustanovení § 140 a 141 z dôvodu odstránenia obmedzenia rozhodovania obcí a samosprávnych krajov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni v originálnych kompetenciách obcí a samosprávnych krajov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských jedální a výdajných školských jedální. Súčasne sa umožňuje obciam a vyšším územným celkom určiť vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na režijné náklady a rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na nákup potravín, ak dieťa alebo žiak pochádza z rodiny v hmotnej núdzi.
20.V § 140 sa za odsek 10 vkladajú nové odseky 11 a 12, ktoré znejú:
„(11) Riaditeľ školskej jedálne, riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia, ktorého je školská jedáleň súčasťou, môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa odseku 8, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. 32) To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa osobitného predpisu.79a)
14
(12) Zriaďovateľ školskej jedálne môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa odseku 10, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. 32) To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa osobitného predpisu.79a)“.
Doterajší odsek 11 sa označuje ako odsek 13.
Poznámka pod čiarou k odkazu 79a znie:
„79a) § 4 zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.“.
Navrhuje sa zmena ustanovení § 140 a 141 z dôvodu odstránenia obmedzenia rozhodovania obcí a samosprávnych krajov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni v originálnych kompetenciách obcí a samosprávnych krajov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských jedální a výdajných školských jedální. Súčasne sa umožňuje obciam a vyšším územným celkom určiť vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na režijné náklady a rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na nákup potravín, ak dieťa alebo žiak pochádza z rodiny v hmotnej núdzi.
21.V § 141 odseky 5 a 6 znejú:
„(5) Výdajná školská jedáleň, ktorej zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj, poskytuje stravovanie deťom a žiakom za čiastočnú úhradu nákladov, ktoré uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov v nadväznosti na odporúčané výživové dávky. Zákonný zástupca prispieva na úhradu režijných nákladov, ak tak určí zriaďovateľ.
(6) Výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov a výšku príspevku na režijné náklady vo výdajnej školskej jedálni, ktorej zriaďovateľom je obec 31) alebo samosprávny kraj, 42) určí zriaďovateľ všeobecne záväzným nariadením.“.
Navrhuje sa zmena ustanovení § 140 a 141 z dôvodu odstránenia obmedzenia rozhodovania obcí a samosprávnych krajov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni v originálnych kompetenciách obcí a samosprávnych krajov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských jedální a výdajných školských jedální. Súčasne sa umožňuje obciam a vyšším územným celkom určiť vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na režijné náklady a rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na nákup potravín, ak dieťa alebo žiak pochádza z rodiny v hmotnej núdzi.
15
22.V § 141 sa za odsek 6 vkladajú nové odseky 7 a 8, ktoré znejú:
„(7) Riaditeľ výdajnej školskej jedálne, riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia, ktorého je výdajná školská jedáleň súčasťou, môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa odseku 4, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. 32) To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa osobitného predpisu.79a)
(8) Zriaďovateľ výdajnej školskej jedálne môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku podľa odseku 6, ak zákonný zástupca predloží doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu. 32) To neplatí, ak ide o deti a žiakov, na ktoré sa poskytuje dotácia podľa osobitného predpisu.79a)“.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 9.“.
Doterajší čl. V sa označuje ako čl. VI.
Navrhuje sa zmena ustanovení § 140 a 141 z dôvodu odstránenia obmedzenia rozhodovania obcí a samosprávnych krajov o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni v originálnych kompetenciách obcí a samosprávnych krajov. Takouto úpravou sa zrovnoprávňuje postavenie územnej samosprávy a neštátnych zriaďovateľov školských jedální a výdajných školských jedální. Súčasne sa umožňuje obciam a vyšším územným celkom určiť vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na režijné náklady a rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku na nákup potravín, ak dieťa alebo žiak pochádza z rodiny v hmotnej núdzi.
K čl. V
17.Čl. V znie:
„Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2012, okrem čl. III štvrtého a piateho bodu,
ktorý nadobúda účinnosť 31. decembra 2011.“.
V súvislosti s potenciálnou možnosťou neschválenia zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o superhrubej mzde) tlač 488 je potrebné upraviť (zvýšiť) tabuľku upravujúcu tarifné platy pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v tomto zákone. Navrhovaná zmena umožní zvýšenie platov od nového roku v prípade ak nebude schválený prechod na systém superhrubej mzdy a zároveň z legislatívno-technického hľadiska umožní zmenu tabuľky
16
18.Čl. V sa označuje ako článok VI, ktorý znie:
„Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2012 okrem čl. V druhého až šiesteho bodu a desiateho bodu, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2012.“.
Úprava ustanovenia o účinnosti v nadväznosti na prekročenie maximálne ustanoveného počtu detí a žiakov v školách a v školskom klube detí v novovloženom článku V (uvedený v bode 16).