NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
526
VLÁDNY NÁVRH
na skrátené legislatívne konanie
o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2010 Z. z. o špecifických štátnych zárukách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Ministerstvo financií SR (ďalej len „ministerstvo“) pripravilo návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2010 Z. z. o špecifických štátnych zárukách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“). Tento návrh zákona vypracovalo ministerstvo na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 585 zo dňa 7. septembra 2011 k návrhu na uzavretie Dodatku k Rámcovej zmluve o Európskom finančnom stabilizačnom nástroji1.
Európsky Finančný Stabilizačný Nástroj (ďalej len „EFSF“) je súčasťou komplexného balíka opatrení, o ktorých rozhodla Rada ECOFIN-u dňa 9. mája 2010. Dodatok k Rámcovej zmluve o EFSF obsahuje navýšenie úverovej kapacity EFSF z dôvodu zabezpečenia najvyššieho úverového ratingu a tiež opatrenia na zvýšenie flexibility celého mechanizmu. Tieto zmeny schválili hlavy štátov a vlád eurozóny dňa 21. júla 2011.
Zmyslom návrhu novely zákona je vytvoriť legislatívne podmienky pre poskytnutie a realizáciu špecifických štátnych záruk v objeme určenom v Dodatku k Rámcovej zmluve o EFSF.
Na to, aby Slovenská republika splnila svoje záväzky, ku ktorým sa politicky zaviazala 21. júla 2010, a aby mala v čo najkratšom časovom období prijatú legislatívu umožňujúcu plnenie podmienok vyplývajúcich z novelizovanej Rámcovej zmluvy o EFSF navrhujeme podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o špecifických štátnych zárukách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Potrebu skráteného legislatívneho konania chceme odôvodniť predovšetkým tým, že záväznosť Dodatku k Rámcovej zmluve o EFSF je pre jednotlivé členské štáty eurozóny podmienená splnením vnútroštátnych legislatívnych podmienok. V prípade, že by sa
1 Celý názov dodatku je Dodatok k Rámcovej zmluve medzi Belgickým kráľovstvom, Spolkovou republikou Nemecko, Estónskou republikou, Írskou republikou, Helénskou republikou, Španielskym kráľovstvom, Francúzskou republikou, Talianskou republikou, Cyperskou republikou, Luxemburským veľkovojvodstvom, Maltskou republikou, Holandským kráľovstvom, Rakúskou republikou, Portugalskou republikou, Slovinskou republikou, Slovenskou republikou, Fínskou republikou a Európskym finančným stabilizačným nástrojom
v Slovenskej republike neprijala potrebná legislatíva v čo najkratšom časovom období, tak by sa mohol ohroziť celý mechanizmus finančnej stabilizačnej pomoci, čo by mohlo mať značné následky na medzinárodné záväzky, ktoré prijala Slovenská republika v rámci svojho členstva v eurozóne. Zároveň by oneskorené prijatie legislatívy mohlo znamenať značné hospodárske škody, a to nie len pre Slovenskú republiku ale aj pre ostatné členské štáty eurozóny. Európska komisia vyzvala členské štáty, aby ukončili všetky legislatívne a ratifikačné procesy do konca septembra 2011. Podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky oznámil na ECOFIN-e 16. septembra 2011, že Národná rada Slovenskej republiky by mala o Dodatku k Rámcovej zmluve o EFSF rokovať 11. októbra 2011.
Schválené vládou Slovenskej republiky dňa 28. septembra 2011 uznesením č. 632/2011.
Bratislava, 29. septembra 2011
Iveta Radičová
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Ivan Mikloš
podpredseda vlády a minister financií
Slovenskej republiky