Odôvodnenie
K uskutočňovaniu požiadaviek kladených na verejný sektor dochádza na troch úrovniach:
a)centrálnej,
b)regionálnej,
c)miestnej.
Uvedenému musia byť uspôsobené aj verejné financie.
Podľa článku 9 Európskej charty miestnej samosprávy:
•miestne orgány majú v rámci hospodárskej politiky štátu právo na primerané vlastné finančné zdroje, s ktorými môžu voľne disponovať v rámci svojich právomocí,
•finančné zdroje miestnych orgánov sú úmerné kompetenciám, ktoré im ukladá ústava alebo zákon,
•ochrana finančne slabších miestnych orgánov vyžaduje zavedenie postupov finančného vyrovnávania alebo zodpovedajúcich opatrení zameraných na korekciu dôsledkov nerovnomerného rozdelenia potenciálnych finančných zdrojov a finančných záväzkov, ktoré musia hradiť,
•spôsob prideľovania prerozdelených zdrojov sa vhodným spôsobom prekonzultuje s miestnymi orgánmi.
Výkon určených úloh miestnej štátnej správy možno podľa článku 71 odseku 1 Ústavy Slovenskej republiky zákonom preniesť na obec a vyšší územný celok. Náklady takto preneseného výkonu štátnej správy uhrádza štát.
Územnej samospráve bol postupne odovzdaný výkon kompetencií, ktoré nie sú výlučnou úlohou štátu. Obciam a samosprávnym krajom pribudli ďalšie kompetencie napríklad na základe zákona č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky, ktorý bol viackrát novelizovaný.
Uvedené si vyžiadalo aj zmenu vo finančných vzťahoch medzi štátom a orgánmi územnej samosprávy – tzv. finančnú decentralizáciu.
Podľa zákonom stanoveného kľúča sa časť niektorého zo štandardných daňových príjmov (u nás t. č. daň s príjmov fyzických osôb) vyčlení pre posilnenie finančných potrieb územnej samosprávy. Nakoľko v žiadnom štáte nepostačujú vlastné finančné zdroje samosprávy na zabezpečenie jej lokálnych úloh. Čím sa naplňuje aj princíp solidarity, lebo zdroje štátnych daňových príjmov nevznikajú rovnomerne na celom území, ale v ekonomicky silných centrách. Tento objektívny stav sa rieši aj uplatnením napr. dotačného systému a pod.
Nevyhnutnou súčasťou princípu fiškálnej decentralizácie je aj systém rozdelenia globálneho objemu finančných prostriedkov na konkrétnych adresátov – obce a samosprávne kraje. Rozdielna demografická, sociálna a geografická situácia v jednotlivých obciach a krajoch je objektivizovaná sústavou matematických prepočtov.