1
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
V zmysle súčasne platného znenia zák. č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zánikom právnickej osoby zaniká aj platnosť povolenia na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Zákon v tomto prípade nerozlišuje medzi zánikom právnickej osoby s právnym nástupcom alebo bez právneho nástupcu. Určité výnimky z uvedeného pravidla zakotvené v ôsmej časti tohto zákona, ktorý upravuje transformáciu štátnych organizácií. V zmysle tejto časti, akciová spoločnosť, založená transformáciou štátnej organizácie, zriadenej podľa osobitných predpisov na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, môže najdlhšie do 12 kalendárnych mesiacov odo dňa jej vzniku podnikať v poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rozsahu činností, ktoré vykonáva štátna organizácia. po uplynutí tejto doby môže akciová spoločnosť vykonávať tieto činnosti len na základe povolenia podľa tohto zákona.
Obdobné ustanovenia, týkajúce sa prechodnej možnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti právnym nástupcom príspevkových organizácií, zriadených obcou alebo vyšším územným celkom podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré zdravotníckymi zariadeniami poskytujúcim zdravotnú starostlivosť, chýbajú, čím môže dôjsť k problémom v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Predložený návrh zákona upravuje možnosť a podmienky poskytovania vymedzeného druhu zdravotnej starostlivosti právnym nástupcom zrušených príspevkových organizácií, zriadených obcou alebo vyšším územným celkom podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorá je zdravotníckym zariadením poskytujúcim zdravotnú starostlivosť. Dôvodom je dodržanie kontinuity poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti prostredníctvom poskytovateľov ambulancií záchrannej zdravotnej služby. V prípade neschválenia tohto návrhu by totiž došlo v blízkej dobe k zániku povolení na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby u dotknutých poskytovateľov, čo by mohlo mať fatálne následky z pohľadu systému záchrannej zdravotnej služby. Samotným poskytovaním záchrannej zdravotnej služby právnymi nástupcami zaniknutých poskytovateľov a držiteľov povolení na poskytovanie tohto druhu zdravotnej starostlivosti, bude poskytnutá dostatočná časová rezerva na riadne uskutočnenie výberového konania na vydanie povolení na prevádzkovanie ambulancií záchrannej zdravotnej služby na dotknuté sídla.
Na základe uvedeného navrhujem novelizovať znenie zák. č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, aby boli podmienky poskytovania zdravotnej starostlivosti právnymi nástupcami transformovaných štátnych organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou alebo vyšším územným celkom, zosúladené a upravené v zmysle predloženého návrhu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie.
3. Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu inklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, ani vplyv na zamestnanosť.
4. Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na životné prostredie.
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6 doložky zlučiteľnosti.
3
II. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Dopĺňa sa nové prechodné ustanovenie zák. č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, aby bolo umožnené právnemu nástupcovi transformovanej príspevkovej organizácie, poskytujúcej zdravotnú starostlivosť podľa osobitného predpisu, zriadenej obcou alebo vyšším územným celkom podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vykonávať činnosť v poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ktorú vykonával právny predchodca, a to v presne vymedzenom rozsahu a po maximálne stanovenú dobu.
K čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom jeho vyhlásenia.