1
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Návrh zákona reaguje na skutočnosti, ktoré sme zaznamenali vo viacerých obciach v súvislosti s prenájmom pôdy totiž o to, že nájomcovia neplnia podmienky nájmu a neplatia dohodnuté nájomné. Niekedy od prvého roku platnosti zmluvy, niekedy prestane nájomca platiť dva-tri roky pred koncom jej platnosti. Po uplynutí dohodnutého termínu zmluvy spoločnosť zanikne a dlžné nájomné niet od koho vymáhať. Vzápätí sa ozve iná spoločnosť, ktorá chce pozemky prenajať, dokonca nalieha, aby bola zmluva podpísaná čím skôr, aby mohla vyplatiť nájomné a celý cyklus sa opakuje. Je pritom podozrenie, že nová spoločnosť v pozadí tie isté osoby, ako spoločnosť predchádzajúca. Nový nájomca sa pritom uchádza o štátnu podporu a poberá dotácie.
Na Slovensku je absolútna väčšina pôdy vyše 90 percent - obrábaná nie ich vlastníkmi, ale nájomcami. Dôvodom je skutočnosť, že po roku 1948 boli vlastníci alebo priamo zbavení pôdy, alebo boli prinútení vstúpiť do poľnohospodárskych družstiev. Po roku 1989 síce získali pôdu späť, ale v absolútnej väčšine nie schopní ju obrábať. Nemajú potrebné stroje a zariadenia a nemajú ani prostriedky na ich zakúpenie. Problém zhoršila skutočnosť, že vysporiadanie pozemkového vlastníctva trvá veľmi dlho a pozemky boli a sú rozdrobené medzi množstvo vlastníkov.
Z tohto dôvodu majú vlastníci pôdy často jedinú možnosť, ako pozemky využívať a udržiavať ich obrobené, a to je prenajať ich. To z nich robí terč spoločností, ktoré zneužívajú ich situáciu a doslova ich okrádajú. Vymáhanie prostriedkov je sťažené aj preto, že majitelia pôdy často vo vysokom veku, prípadne žijú v mestách, vzdialených od pôdy a sídla nájomcu aj niekoľko sto kilometrov. Kým sa dokážu zmobilizovať, nájomca zanikne. Tomu napomáha všeobecne problematické a zdĺhavé vymáhanie práva súdnou cestou.
Návrh zákona za cieľ zamedziť tomuto negatívnemu javu tým, že ustanoví ako podmienku štátnej podpory riadne platenie nájomného majiteľom pozemkov. Doterajšia úprava nájomcom ukladá povinnosť viesť a uchovávať evidenciu o dohodnutom a zaplatenom nájomnom za pozemky, tieto údaje je tiež povinný na požiadanie poskytovať obvodnému pozemkovému úradu a Pôdohospodárskej platobnej agentúre. Žiadny predpis však nebráni vyplácať štátnu podporu podniku, ktorý nemá vysporiadané svoje povinnosti voči majiteľom pôdy, ktorú užíva a na ktorej podniká. Zamedzenie podpory bude účinným nástrojom na to, aby prinútili nájomcom plniť si záväzky voči majiteľom pôdy.
2
Zákon vychádza z filozofie, ktorá sa uplatňuje v tomto volebnom období a ktorá posilňuje práva vlastníkov voči nájomcom a užívateľom ich majetku. Stalo sa tak v prípade vlastníkov bytov dereguláciou nájomného, ale aj vlastníkov pôdy pod záhradkárskymi osadami. Preto je vhodné posilniť aj práva státisícov majiteľov pozemkov voči nepoctivým nájomcom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, súvisiacimi zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, nebude mať vplyv ekonomický ani za životné prostredie, ani nebude mať negatívny vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie.
Špeciálna časť:
K čl. I:
K bodu 1: Zavádza sa povinnosť nájomcu pozemkov, ktorý žiada o štátnu podporu predkladať Poľnohospodárskej platobnej agentúre doklady o tom, že vyrovnané zmluvné vzťahy s majiteľmi pôdy, teda že uhradil dohodnuté nájomné. Predloženie týchto dokladov bude podmienkou na získanie podpory.
K čl. II.
Stanovuje sa termín účinnosti návrhu vzhľadom na termíny jeho prerokovania v legislatívnom procese v Národnej rade Slovenskej republiky.