1
TABUĽKA ZHODY
k návrhu zákona o spotrebnej dani z alkoholických nápojov
s právom Európskej únie
Názov smernice:
SMERNICA RADY 92/83/EHS z 19. októbra 1992 o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje
Smernica EÚ
SMERNICA RADY 92/83/EHS z 19. októbra 1992 o zosúladení štruktúr spotrebných
daní pre etanol a alkoholické nápoje
Všeobecne záväzné právne predpisy Slovenskej republiky
Návrh zákona o spotrebnej dani z alkoholických nápojov
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O,
V, P)
Text
Spôsob transp.
(N, O, D, n.a.)
Číslo
predpisu
Článok (Č, §, O, V, P)
Text
Zhoda
Poznámky
Čl. 1
PIVO
Rozsah platnosti
1. Členské štáty uplatnia spotrebnú daň na pivo v súlade s touto smernicou.
2. Členské štáty stanovia svoje sadzby v súlade so smernicou 92/84/EHS.
N
§ 1
§ 2 ods.1 písm. a)
Tento zákon upravuje zdaňovanie alkoholických nápojov spotrebnou daňou (ďalej len "daň") na daňovom území.
Na účely tohto zákona sa rozumie
alkoholickým nápojom lieh, víno, medziprodukt a pivo,
Ú
Čl.2
Na účely tejto smernice platí, že pojem „pivo“ predstavuje akýkoľvek výrobok spadajúci pod KN kód 2203 alebo ktorýkoľvek výrobok obsahujúci zmes piva s nealkoholickými nápojmi spadajúci pod KN kód 2206, pričom v oboch prípadoch
skutočný obsah etanolu prekračuje hodnotu 0,5 % objemu.
N
§ 4
ods.6
Alkoholickým nápojom, ktorým je pivo, sa na účely tohto zákona rozumie tovar kódu kombinovanej nomenklatúry
a)2203 s obsahom alkoholu viac ako 0,5% objemu, ktorý vznikol liehovým kvasením mladiny,
b)2206 s obsahom alkoholu viac ako 0,5% objemu, ktorý je zmesou piva podľa písmena a) a nealkoholického nápoja.
Ú
Čl.3
Stanovenie dane
1. Spotrebná daň, ktorou členské štáty zaťažia pivo, sa pevne stanoví buď:
— vzhľadom na počet hektolitrov/stupeň Plato,
alebo
— vzhľadom na počet hektolitrov/percento skutočného obsahu etanolu v objeme
finálneho produktu.
O
§ 5
ods.1 písm.d)
§ 6
ods.1 ods.6 písm.a)
Základom dane z alkoholického nápoja, ktorým je
pivo, je množstvo piva vyjadrené v hl.
Sadzba dane z alkoholického nápoja sa ustanovuje vo výške 1 080 eur.
Sadzba dane z alkoholického nápoja, ktorým je pivo sa na hl ustanovuje takto:
a)základná sadzba dane sa vypočíta ako súčin 7,907 % zo sadzby dane uvedenej v odseku 1 a koeficientu 0,042,
Ú
2
2. Pri stanovovaní spotrebnej dane na pivo a v súlade s požiadavkami smernice 92/84/EHS môžu členské štáty ignorovať podiel stupňa Plato alebo percento skutočného obsahu etanolu v objeme.
Okrem toho členské štáty, ktoré stanovujú daň vzhľadom na počet hektolitrov/stupeň Plato, môžu rozdeliť pivo na kategórie, pričom každá pozostáva maximálne zo štyroch stupňov, a zaťažiť rovnakou daňovou sadzbou za hektoliter všetky druhy piva spadajúce do jednej kategórie. Tieto sadzby sa však musia vždy rovnať alebo byť vyššie ako minimálna sadzba stanovená v článku 6 smernice 92/84/EHS, ďalej len minimálna sadzba.
D
n.a.
Čl.4
1. Členské štáty môžu uplatňovať zredukované daňové sadzby, ktoré môžu byť diferencované podľa ročnej produkcie príslušných pivovarov, a to na pivo vyrábané v nezávislých malých pivovaroch v rámci nasledujúcich limitov:
— zredukované sadzby sa nesmú uplatňovať na podniky vyrábajúce viac ako 200 000 hl piva ročne,
— zredukované sadzby ktoré by mohli klesnúť pod hodnotu minimálnej sadzby, nesmú byť viac ako 50 % pod hodnotu štandardnej národnej sadzby spotrebnej dane.
2. Na účely zredukovaných sadzieb platí, že pojem „nezávislý malý pivovar“ predstavuje pivovar, ktorý je právne a hospodársky nezávislý od ostatných pivovarov, ktorý používa priestory a budovy fyzicky sa nachádzajúce mimo priestorov a budov akéhokoľvek iného pivovaru a ktorý nepracuje na základe licencie.
Avšak ak dva alebo viac malých pivovarov spolupracuje a ich celková ročná produkcia neprekračuje hodnotu 200 000 hl, tieto pivovary sa môžu považovať za samostatne nezávislé malé pivovary.
3. Členské štáty musia zabezpečiť, aby sa všetky zredukované sadzby, ktoré môžu zaviesť, uplatňovali rovnako aj na pivo dodávané na ich územie z nezávislých malých pivovarov situovaných v iných členských štátoch. Predovšetkým musia zabezpečiť, aby žiadna individuálna dodávka z akéhokoľvek iného členského štátu nebola nikdy zaťažená vyššou daňou v porovnaní s jej zodpovedajúcim národným ekvivalentom.
D
§ 6 ods.6
písm.b)
66 ods.1
§ 6
ods. 7
ods.8
Sadzba dane z alkoholického nápoja, ktorým je pivo sa na hl ustanovuje takto:
b) znížená sadzba dane na pivo vyrobené malým samostatným pivovarom sa vypočíta ako súčin 5,847 % zo sadzby dane uvedenej v odseku 1 a koeficientu 0,042.
Prevádzkovateľom malého samostatného pivovaru je osoba, ktorá v rámci podnikania vyrába pivo a spĺňa tieto podmienky:
a) ročná výroba piva nie je väčšia ako 200 000 hl,
b)nie je majetkovo ani personálne prepojená s inou osobou, ktorá v rámci podnikania vyrába pivo,
c)nevyrába pivo na základe licencie,1)
d)výrobné a prevádzkové priestory nie technologicky prepojené s výrobnými a prevádzkovými priestormi inej osoby, ktorá v rámci podnikania vyrába pivo.
Na pivo vyrobené na základe licencie77) sa vždy uplatní základná sadzba dane.
Znížená sadzba dane podľa odseku 6 písm. b) a c) sa uplatní aj na pivo dodané na daňové územie z iného členského štátu, ak je preukázané potvrdením správcu dane tohto členského štátu, že pivo bolo vyrobené malým samostatným pivovarom podľa právnych predpisov tohto členského štátu.
Ú
Čl.5
1. Členské štáty môžu uplatňovať zredukované sadzby, ktoré sú nižšie ako
D
n.a.
1) § 14 a 24 zákona č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon).
3
minimálna sadzba, na pivo so skutočným obsahom etanolu neprekračujúcim 2,8 % objemových percent etanolu.
2. Členské štáty môžu obmedziť uplatňovanie tohto článku na produkty predstavujúce zmes piva s nealkoholickými nápojmi spadajúce pod KN kód 2206.
Čl.6
Na základe tých podmienok, ktoré musia členské štáty stanoviť na zabezpečenie jednoznačnej aplikácie oslobodení od daní, sa môže zo spotrebnej dane vyňať pivo vyrábané súkromnými osobami a konzumované výrobcom, členmi jeho rodiny alebo
jeho návštevami za predpokladu, že nedochádza k predaju tohto piva.
D
Čl.7
ODDIEL II
VÍNO
Rozsah platnosti
1. Členské štáty budú uplatňovať spotrebnú daň na víno v súlade s touto smernicou.
2. Členské štáty pevne stanovia svoje sadzby v súlade so smernicou 92/84/EHS.
N
§ 1
§ 2 ods.1 písm.a)
Tento zákon upravuje zdaňovanie alkoholických nápojov spotrebnou daňou (ďalej len "daň") na daňovom území.
Na účely tohto zákona sa rozumie
alkoholickým nápojom lieh, víno, medziprodukt a pivo,
Ú
Čl.8
Na účely tejto smernice:
1. Pojem „nešumivé víno“ predstavuje všetky produkty spadajúce pod kódy KN 2204 a 2205 okrem šumivého vína definovaného v odseku 2 tohto článku, pričom ide o produkty:
— so skutočným obsahom etanolu vyšším ako 1,2 % objemových percent etanolu, ale neprekračujúcim 15 % objemových percent etanolu za predpokladu, že etanol nachádzajúci sa vo finálnom produkte je výlučne kvasného pôvodu,
— so skutočným obsahom etanolu vyšším ako 15 % objemových percent etanolu ale neprekračujúcim 18 % objemových percent etanolu za predpokladu, že boli vyrobené
bez akéhokoľvek obohatenia a že etanol nachádzajúci sa vo finálnom produkte je výlučne kvasného pôvodu.
2. Pojem „šumivé víno“ predstavuje všetky produkty spadajúce pod KN kódy 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 a 2205, pričom tieto produkty:
— sa nachádzajú vo fľašiach s „hríbovitými uzávermi“ pridržiavanými svorkami alebo upínadlami alebo z dôvodu prítomnosti oxidu uhličitého v roztoku vyvíjajú nadmerný
tlak s hodnotou troch barov alebo vyššou,
— majú skutočný obsah etanolu vyšší ako 1,2 % objemových percent etanolu ale neprekračujúci 15 % objemových percent etanolu za predpokladu, že etanol nachádzajúci sa vo finálnom produkte je výlučne kvasného pôvodu.
N
§ 4 ods.3
písm.a)
písm.b)
Alkoholickým nápojom, ktorým je víno, sa na účely tohto zákona rozumie tiché víno, šumivé víno, tichý fermentovaný nápoj a šumivý fermentovaný nápoj, a to
tichým vínom tovar kódu kombinovanej nomenklatúry 2204 a 2205 s výnimkou podľa písmena b) so skutočným obsahom alkoholu viac
1.ako 1,2% objemu a najviac 15% objemu, ak alkohol obsiahnutý v hotovom výrobku vznikol výlučne kvasením,
2.ako 15% objemu a najviac 18% objemu, ktorý bol vyrobený bez obohatenia najmä pridaním cukru alebo zahusteného muštu, ak alkohol obsiahnutý v hotovom výrobku vznikol výlučne kvasením,
šumivým vínom tovar kódu kombinovanej nomenklatúry 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 a 2205 so skutočným obsahom alkoholu viac ako 1,2% objemu a najviac 15% objemu, ak alkohol obsiahnutý v hotovom výrobku vznikol výlučne kvasením, naplnený vo fľašiach uzavretých zátkou hríbikovitého tvaru upevnenou pomocou pridržiavacieho zariadenia alebo tovar, ktorého pretlak spôsobený uvoľneným oxidom uhličitým 3 bary alebo viac,
Ú
Čl.9
Stanovenie dane
N
§ 5 ods.1
Základom dane alkoholického nápoja, ktorým je
Ú
4
1. Spotrebná daň uplatňovaná členskými štátmi na víno musí byť pevne stanovená vzhľadom na počet hektolitrov finálneho produktu.
2. Okrem výnimiek uvedených v odsekoch 3 a 4 musia členské štáty uplatňovať rovnakú sadzbu spotrebnej dane na všetky produkty podliehajúce spotrebnej dani pre nešumivé víno. Podobne budú uplatňovať rovnakú sadzbu spotrebnej dane na produkty podliehajúce spotrebnej dani pre šumivé víno. Môžu uplatňovať rovnakú daňovú sadzbu tak na nešumivé, ako aj na šumivé víno.
3. Členské štáty môžu uplatňovať zredukované sadzby spotrebnej dane na ktorýkoľvek typ nešumivého alebo šumivého vína so skutočným obsahom etanolu neprekračujúcim hodnotu 8,5 % objemových percent etanolu.
4. Členské štáty, ktoré k 1. januáru 1992 uplatňovali na nešumivé víno vyššiu daňovú sadzbu podľa definície v druhom odseku článku (8) (1), môžu pokračovať v uplatňovaní tejto sadzby. Táto zvýšená sadzba nesmie prekračovať hodnotu štandardnej sadzby štátu uplatňovanej na medziprodukty.
D
písm.b)
§ 6 ods.1
ods.4
pís.a)
pís.b)
pís.c)
víno, je množstvo vína vyjadrené v hektolitroch (ďalej len „hl“),
Sadzba dane na alkoholický nápoj sa ustanovuje vo výške 1 080 eur.
Sadzba dane z alkoholického nápoja, ktorým je víno sa na hl ustanovuje takto:
tichého vína ustanovuje a vypočíta ako súčin 0 % zo sadzby dane uvedenej v odseku 1 a koeficientu 0,125,
šumivého vína ustanovuje a vypočíta ako súčin 59 % zo sadzby dane uvedenej v odseku 1 a koeficientu 0,125,
šumivého vína s obsahom alkoholu nie viac ako 8,5% objemu ustanovuje a vypočíta ako súčin 59 % zo sadzby dane uvedenej v odseku 1 a koeficientu 0,085,
n.a.
Čl.10
Na základe podmienok, ktoré musia členské štáty stanoviť na zabezpečenie jednoznačného uplatňovania tohto článku, sa môže zo spotrebnej dane vyňať víno vyrábané súkromnými osobami a konzumované výrobcom, členmi jeho rodiny alebo
jeho návštevami za predpokladu, že nedochádza k predaju tohto vína.
N
§ 64 ods.1
(1) Malým výrobcom fermentovaného nápoja sa na účely tohto zákona rozumie fyzická osoba, ktorá vyrába tichý fermentovaný nápoj alebo šumivý fermentovaný nápoj na daňovom území najviac v množstve 1 000 litrov za hospodársky rok75) pre vlastnú spotrebu, a spotrebu jeho domácnosti alebo pre spotrebu jeho blízkymi osobami.6)
Ú
Čl.11
ODDIEL III
KVASENÉ NÁPOJE OKREM VÍNA A PIVA
Rozsah platnosti
1. Členské štáty musia uplatňovať spotrebnú daň na kvasené nápoje iné ako pivo a víno (ostatné kvasené nápoje) v súlade s touto smernicou.
2. Členské štáty musia pevne stanoviť svoje sadzby v súlade so smernicou 92/84/EHS.
N
§ 1
§ 2 ods.1 pís.a)
Tento zákon upravuje zdaňovanie alkoholických nápojov spotrebnou daňou (ďalej len "daň") na daňovom území.
Na účely tohto zákona sa rozumie
alkoholickým nápojom lieh, víno, medziprodukt a pivo,
Ú
Čl.12
Na účely tejto smernice a bez toho, aby boli dotknuté ustanovenia článku 17 platí:
1. Pojem „ostatné nešumivé kvasené nápoje“ predstavuje všetky produkty spadajúce pod KN kódy 2204 a 2205, ktoré neboli uvedené v predchádzajúcom článku 8 a produkty spadajúce pod KN kód 2206 okrem iných šumivých kvasených nápojov
definovaných v bode 2 tohto článku a všetkých produktov uvedených v článku 2:
— so skutočným obsahom etanolu vyšším ako 1,2 % objemových percent
N
§ 4 ods.3
pís.c)
Alkoholickým nápojom, ktorým je víno, sa na účely tohto zákona rozumie tiché víno, šumivé víno, tichý fermentovaný nápoj a šumivý fermentovaný nápoj, a to
tichým fermentovaným nápojom tovar kódu kombinovanej nomenklatúry 2204 a 2205 neuvedený v písmene a) b) a d), tovar kódu kombinovanej nomenklatúry 2206 s výnimkou podľa písmena d) so skutočným obsahom alkoholu viac
1.ako 1,2% objemu a najviac 10% objemu,
2.ako 10% objemu a najviac 15% objemu, a ak alkohol obsiahnutý v hotovom výrobku vznikol výlučne kvasením,
Ú
5
etanolu ale neprekračujúcim 10 % objemových percent etanolu,
— so skutočným obsahom etanolu vyšším ako 10 % objemových percent etanolu ale neprekračujúcim 15 % objemových percent etanolu za predpokladu, že etanol nachádzajúci sa vo finálnom produkte je výlučne kvasného pôvodu.
2. Pojem „ostatné šumivé kvasené nápoje“ predstavuje všetky produkty spadajúce pod KN kód 2206 00 91, ako aj produkty spadajúce pod KN kód 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 a 2205 neuvedené v predchádzajúcom článku 8, ktoré:
— sa nachádzajú vo fľašiach s „hríbovitými uzávermi“ pridržiavanými svorkami alebo upínadlami alebo z dôvodu prítomnosti oxidu uhličitého v roztoku vyvíjajú nadmerný
tlak s hodnotou troch barov alebo vyššou,
— majú skutočný obsah etanolu vyšší ako 1,2 % objemových percent etanolu, ale neprekračujúci 13 % objemových percent etanolu,
— majú skutočný obsah etanolu vyšší ako 13 % objemových percent etanolu, ale neprekračujúci 15 % objemových percent etanolu za predpokladu, že etanol nachádzajúci sa vo finálnom výrobku je výlučne kvasného pôvodu.
pís.d)
šumivým fermentovaným nápojom tovar naplnený vo fľašiach uzavretých zátkou hríbikovitého tvaru upevnenou pomocou pridržiavacieho zariadenia alebo tovar, ktorého pretlak spôsobený uvoľneným oxidom uhličitým 3 bary alebo viac a ktorý sa zatrieďuje do položiek kódu kombinovanej nomenklatúry
1.2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 a 2205 neuvedený v písmene b) so skutočným obsahom alkoholu viac ako 1,2% objemu a najviac 13% objemu,
2. 2206 00 31 a 2206 00 39 so skutočným obsahom alkoholu viac ako 13 % objemu a najviac 15 % objemu, ak alkohol obsiahnutý v hotovom výrobku vznikol výlučne kvasením.
Čl.13
Stanovenie dane
1. Spotrebná daň uplatňovaná členskými štátmi na ostatné kvasené nápoje musí byť pevne stanovená vzhľadom na počet hektolitrov finálneho produktu.
2. Okrem výnimiek uvedených v odseku 3 musia členské štáty uplatňovať rovnakú sadzbu spotrebnej dane na všetky produkty podliehajúce dani pre ostatné nešumivé kvasené nápoje. Podobne budú uplatňovať rovnakú sadzbu spotrebnej dane na produkty podliehajúce dani pre ostatné šumivé kvasené nápoje. Môžu uplatňovať rovnakú daňovú sadzbu tak na ostatné nešumivé kvasené nápoje, ako aj na ostatné šumivé kvasené nápoje.
3. Členské štáty môžu uplatňovať zredukované sadzby spotrebnej dane a ktorýkoľvek typ iných nešumivých alebo šumivých kvasených nápojov so skutočným obsahom etanolu neprekračujúcim hodnotu 8,5 % objemových percent etanolu.
N
D
§ 5 ods.1 pís.b)
§ 6 ods.1 ods.4
pís.d)
pís.e)
Základom dane z alkoholického nápoja, ktorým je
víno, je jeho množstvo vyjadrené v hektolitroch (ďalej len „hl“),
Sadzba dane z alkoholického nápoja sa ustanovuje vo výške 1 080 eur.
Sadzba dane z alkoholického nápoja, ktorým je víno, sa na hl ustanovuje takto:
tichého fermentovaného nápoja ustanovuje a vypočíta ako súčin 100 % zo sadzby dane uvedenej v odseku 1 a koeficientu 0,125,
šumivého fermentovaného nápoja ustanovuje a vypočíta sa ako súčin 100 % zo sadzby dane uvedenej v odseku 1 a koeficientu 0,125.
Ú
Čl.14
Na základe tých podmienok, ktoré musia členské štáty stanoviť na zabezpečenie jednoznačnej aplikácie tohto článku, sa môžu zo spotrebnej dane vyňať ostatné nešumivé alebo šumivé kvasené nápoje vyrábané súkromnými osobami a konzumované výrobcom, členmi jeho rodiny alebo jeho návštevami za
predpokladu, že nedochádza k predaju týchto produktov.
N
§ 64 ods.1
Malým výrobcom fermentovaného nápoja sa na účely tohto zákona rozumie fyzická osoba, ktorá vyrába tichý fermentovaný nápoj alebo šumivý fermentovaný nápoj na daňovom území najviac v množstve 1 000 litrov za hospodársky rok75) pre vlastnú spotrebu, a spotrebu jeho domácnosti alebo pre spotrebu jeho blízkymi osobami.6)
Ú
Čl.15
Na uplatňovanie smernice 92/84/EHS a smernice 92/12/EHS sa budú
§ 4 ods.3
Alkoholickým nápojom, ktorým je víno, sa na účely tohto zákona
6
ustanovenia o „víne“ uplatňovať rovnako aj na ostatné kvasené nápoje definované v tejto kapitole.
pís.c)
pís.d)
rozumie tiché víno, šumivé víno, tichý fermentovaný nápoj a šumivý fermentovaný nápoj, a to
tichým fermentovaným nápojom tovar kódu kombinovanej nomenklatúry 2204 a 2205 neuvedený v písmene a), tovar kódu kombinovanej nomenklatúry 2206 s výnimkou podľa písmena d) so skutočným obsahom alkoholu viac
1.ako 1,2% objemu a najviac 10% objemu,
2.ako 10% objemu a najviac 15% objemu, a ak alkohol obsiahnutý v hotovom výrobku vznikol výlučne kvasením,
šumivým fermentovaným nápojom tovar naplnený vo fľašiach uzavretých zátkou hríbikovitého tvaru upevnenou pomocou pridržiavacieho zariadenia alebo tovar, ktorého pretlak spôsobený uvoľneným oxidom uhličitým 3 bary alebo viac a ktorý sa zatrieďuje do položiek kódu kombinovanej nomenklatúry
1.2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 a 2205 neuvedený v písmene b) so skutočným obsahom alkoholu viac ako 1,2% objemu a najviac 13% objemu,
2. 2206 00 31 a 2206 00 39 so skutočným obsahom alkoholu viac ako 13 % objemu a najviac 15 % objemu, ak alkohol obsiahnutý v hotovom výrobku vznikol výlučne kvasením.
Čl.16
ODDIEL IV
MEDZIPRODUKTY
Rozsah platnosti
1. Členské štáty musia uplatňovať spotrebnú daň na medziprodukty v súlade s touto smernicou.
2. Členské štáty musia pevne stanoviť svoje sadzby v súlade so smernicou 92/84/EHS. Hodnota týchto sadzieb nesmie nikdy klesnúť pod hodnotu sadzieb, ktorú členské štáty aplikujú na produkty uvedené v článkoch 8 (1) a 12 (1) tejto smernice.
N
§ 1
§ 2 ods.1 pís.a)
Tento zákon upravuje zdaňovanie alkoholických nápojov spotrebnou daňou (ďalej len "daň") na daňovom území.
Na účely tohto zákona sa rozumie
alkoholickým nápojom lieh, víno, medziprodukt a pivo,
Ú
Čl.17
1. Na účely tejto smernice platí, že pojem „medziprodukty“ predstavuje všetky produkty so skutočným obsahom etanolu vyšším ako 1,2 % objemových percent etanolu, ale neprekračujúcim hodnotu 22 % objemových percent etanolu a spadajúce pod KN kódy 2204, 2205 a 2206 okrem produktov uvedených v článkoch 2, 8 a 12.
2. Napriek ustanoveniam článku 12 môžu členské štáty považovať za medziprodukt ktorýkoľvek nešumivý kvasený nápoj spadajúci pod článok 12(1), ktorý má skutočný obsah etanolu vyšší ako 5,5 % objemových percent etanolu a ktorý nie je výlučne
N
D
§ 4 ods.4
Alkoholickým nápojom, ktorým je medziprodukt, sa na účely tohto zákona rozumie tovar kódu kombinovanej nomenklatúry 2204, 2205 a 2206 so skutočným obsahom alkoholu viac ako 1,2% objemu a najviac 22% objemu, ktorý nie je uvedený v odseku 3.
Ú
n.a.
7
kvasného pôvodu.
Čl.18
Stanovenie dane
1. Spotrebná daň uplatňovaná členskými štátmi na medziprodukty musí byť pevne stanovená vzhľadom na počet hektolitrov finálneho výrobku.
2. Okrem výnimiek uvedených v odsekoch 3, 4 a 5 musia členské štáty uplatňovať rovnakú sadzbu spotrebnej dane na všetky produkty podliehajúce dani pre medziprodukty.
3. Členské štáty môžu uplatňovať samostatnú zredukovanú daňovú sadzbu na medziprodukty so skutočným obsahom etanolu nižším ako 15 % objemových percent etanolu, ak sú splnené nasledujúce podmienky:
— zredukovaná sadzba nesmie byť o viac než 40 % nižšia ako štandardná štátna sadzba spotrebnej dane,
— zredukovaná sadzba nesmie byť nižšia ako štandardná štátna sadzba uplatňovaná na produkty, ktoré sú definované v článkoch 8 (1) a 12 (1) tejto smernice.
4. Členské štáty môžu uplatňovať samostatnú zredukovanú daňovú sadzbu na medziprodukty, ktoré sú definované v článku 13(1) a (2) predpisu (EHS) 4252/88.
Táto zredukovaná sadzba
— môže byť nižšia ako minimálna sadzba, ale nesmie byť o viac ako o 50 % nižšia ako štandardná štátna sadzba spotrebnej dane,
— nesmie byť nižšia ako minimálna sadzba uplatňovaná na medziprodukty.
5. Na medziprodukty, ktoré sa nachádzajú vo fľašiach s „hríbovitými uzávermi“ pridržiavanými svorkami alebo upínadlami alebo ktoré z dôvodu prítomnosti oxidu uhličitého v roztoku vyvíjajú nadmerný tlak s hodnotou troch barov alebo vyššou,
môže členský štát uplatňovať rovnakú sadzbu, ako je sadzba stanovená pre produkty spadajúce pod rozsah platnosti článku 12 (2) za predpokladu, že táto sadzba je vyššia ako štátna sadzba pre medziprodukty.
N
D
§ 5 ods.1 pís.c)
§ 6 ods.1 ods.5
Základom dane alkoholického nápoja, ktorým je
medziprodukt, je jeho množstvo vyjadrené v hl,
Sadzba dane z alkoholického nápoja sa ustanovuje vo výške 1 080 eur.
Sadzba dane z alkoholického nápoja, ktorým je medziprodukt, sa na hl ustanovuje a vypočíta ako súčin 60 % zo sadzby dane uvedenej v odseku 1 a koeficientu 0,013.
Ú
n.a.
Čl.19
ODDIEL V
ETANOL
Rozsah platnosti
1. Členské štáty musia uplatňovať spotrebnú daň na etanol v súlade s touto smernicou.
2. Členské štáty musia pevne stanoviť svoje sadzby v súlade so smernicou 92/84/EHS.
N
§ 1
§ 2 ods.1 pís.a)
Tento zákon upravuje zdaňovanie alkoholických nápojov spotrebnou daňou (ďalej len "daň") na daňovom území.
Na účely tohto zákona sa rozumie
alkoholickým nápojom lieh, víno, medziprodukt a pivo,
Ú
Čl.20
Na účely tejto smernice platí, že pojem „etanol“ predstavujú:
— všetky produkty so skutočným obsahom etanolu vyšším ako 1,2 % objemových percent etanolu, ktoré spadajú pod KN kódy 2207 a 2208, aj keď sú tieto produkty čiastočne produktmi spadajúcimi pod iné KN kódy,
N
§ 4 ods.2
Alkoholickým nápojom, ktorým je lieh, sa na účely tohto zákona rozumie tovar kódu kombinovanej nomenklatúry
a) 2207 a 2208 so skutočným obsahom alkoholu viac ako 1,2 % objemu,
Ú
8
— produkty spadajúce pod KN kódy 2204, 2205 a 2206, ktoré majú skutočný obsah etanolu vyšší ako 22 % objemových percent etanolu,
— produkty obsahujúce konzumný lieh, ktoré sú buď vo forme roztoku, alebo v inej forme.
b)2204, 2205 a 2206 so skutočným obsahom alkoholu viac ako 22 % objemu.
c) iného ako kapitoly 22 so skutočným obsahom alkoholu viac ako 1,2 % objemu,
Čl.21
Spotrebná daň pre etanol sa musí pevne stanoviť na hektoliter čistého etanolu pri 20 °C a vypočíta sa vzhľadom na počet hektolitrov čistého etanolu. So zreteľom na ustanovenia článku 22 musia členské štáty uplatňovať rovnakú sadzbu spotrebnej dane na všetky výrobky podliehajúce dani pre etanol.
N
§ 5 ods.1 pís.a)
§ 6
ods.1 ods.2
Základom dane alkoholického nápoja, ktorým je
lieh, je množstvo liehu vyjadrené v hektolitroch 100 % alkoholu (ďalej len "hl a.") pri teplote 20 °C, pričom množstvo liehu je možné vyjadriť aj v litroch 100 % alkoholu (ďalej len "l a.") pri teplote 20 °C; alkoholom sa na účely tohto zákona rozumie etylalkohol v zmesi s inými alkoholmi a prchavými látkami, pričom objemová koncentrácia alkoholu sa zistí a vypočíta spôsobom podľa osobitného predpisu,
Sadzba dane na alkoholický nápoj sa ustanovuje vo výške 1 080 eur.
Sadzba dane z alkoholického nápoja, ktorým je lieh, sa na hl a. ustanovuje takto:
a)základná sadzba dane je vo výške 100 % sadzby dane uvedenej v odseku 1,
b)znížená sadzba dane je vo výške 50 % sadzby dane uvedenej v odseku 1.
Ú
Čl. 22
1. Členské štáty môžu uplatňovať zredukované sadzby spotrebnej dane na etanol vyrábaný v malých liehovaroch v rámci nasledovných limitov:
— zredukované sadzby, ktoré sú nižšie ako minimálna sadzba, sa nesmú uplatňovať na podniky vyrábajúce viac ako 10 hektolitrov čistého etanolu ročne. Avšak členské štáty, ktoré k 1. januáru 1992 aplikovali zredukované sadzby na podniky vyrábajúce 10 až 20 hektolitrov ročne, môžu pokračovať v ich aplikácii,
— zredukované sadzby nesmú byť o viac než o 50 % nižšie ako štandardná štátna sadzba spotrebnej dane.
2. Na účely zredukovaných daní pojem „malý liehovar“ predstavuje liehovar, ktorý je právne a hospodársky nezávislý od akéhokoľvek iného liehovaru a ktorý nepracuje na základe licencie.
3. Členské štáty musia zabezpečiť, aby sa zavedená zredukovaná sadzba
D
D
§ 6 ods.3
Znížená sadzba dane sa uplatní na alkoholický nápoj, ktorým je lieh vyrobený v liehovarníckom závode na pestovateľské pálenie ovocia najviac na množstvo 43 l a. z vyrobeného liehu pre jedného pestovateľa a jeho domácnosť2) na daňovom území (ďalej len „domácnosť“) za jedno výrobné obdobie3) za podmienok podľa tohto zákona.
Ú
2) § 115 Občianskeho zákonníka v znení zákona č. 509/1991 Zb.
3) § 3 ods. 1 vyhlášky Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 653/2002 Z. z. o prevádzkovaní liehovarníckeho
závodu na pestovateľské pálenie ovocia a o spôsobe použitia vzoriek liehu.
9
aplikovala na ich územie rovnako aj na etanol od nezávislých malých výrobcov situovaných v iných členských štátoch.
4. Členské štáty môžu zaviesť ustanovenia, na základe ktorých sa bude etanol vyrábaný malými výrobcami vypúšťať do voľného obehu ihneď po jeho získaní (za predpokladu, že samotní výrobcovia nerealizujú žiadne transakcie v rámci spoločenstva) bez jeho podrobenia daňovým skladovacím mechanizmom a bude sa zdaňovať na základe plošnej sadzby.
5. Členské štáty môžu uplatňovať zredukované daňové sadzby na produkty spadajúce pod KN kód 2208, ktorých skutočný obsah etanolu nie je vyšší ako 10 % objemových percent etanolu
Čl.23
Nasledujúce členské štáty môžu uplatňovať zredukované sadzby, ktoré sú nižšie ako minimálna sadzba, ale ktoré nie sú o viac ako o 50 % nižšie ako štandardná štátna daňová sadzba pre etanol, a to na nasledujúce produkty:
1. Francúzska republika v prípade rumu definovaného v článku 1 (4) a) nariadenia (EHS) č. 1576/89 a vyrobeného z cukrovej trstiny vypestovanej na mieste výroby podľa ustanovení článku 1(3)(1) uvedeného nariadenia, s obsahom prchavých
zložiek iných ako etanol alebo metanol rovnajúcim sa alebo vyšším ako 225 gramov na hektoliter čistého etanolu a so skutočným obsahom etanolu rovnajúcim sa alebo vyšším ako 40 % objemových percent etanolu;
2. Grécka republika v prípade tých anízových liehových nápojov definovaných v nariadení (EHS) č. 1576/89, ktoré sú bezfarebné, ktoré majú obsah cukru na liter 50 gramov alebo viac a v ktorých minimálne 20 % obsahu etanolu vo finálnom produkte
predstavuje etanol získaný destiláciou v tradičných medených nekontinuálnych destilačných prístrojoch s kapacitou 1 000 litrov alebo menej.
n.a.
n.a.
Čl.24
SEKCIA VI
RÔZNE
1. Členské štáty nemusia požadovať, aby produkty na ktoré sa vzťahuje táto smernica, boli vyrobené v daňových skladoch ako alkoholické výrobky zo zložiek, pre ktoré boli dočasne zrušené príslušné spotrebné dane, a to za predpokladu, že daň za zložky
už bola zaplatená a celková daň splatná za takéto zložky nebude nižšia ako daň splatná za produkt, ktorý vznikne ich zmiešaním.
2. Španielske kráľovstvo nebude považovať za výrobu medziproduktov výrobu vína vyrábaného v oblastiach Moriles — Mintilla, Tarragona, Priorato a Terra Alta, do ktorého bol etanol pridaný takým spôsobom, že jeho obsah nestúpol o viac ako o 1 % objemových percent etanolu.
D
n.a.
Čl.25
Členské štáty môžu refundovať spotrebnú daň za alkoholické nápoje stiahnuté z trhu, keďže sa kvôli svojmu stavu a času od ich výroby stali nevhodnými pre ľudskú spotrebu.
D
n.a.
Čl.26
Odkazy na kódy kombinovanej nomenklatúry (KN) uvedené v tejto smernici
n.a.
n.a.
10
sa týkajú tej verzie KN, ktorá je platná v čase prijatia tejto smernice.
Čl.27
ODDIEL VII
VÝNIMKY
1. Členské štáty oslobodia produkty podliehajúce tejto smernici od zosúladenej spotrebnej dane za podmienok, ktoré stanovia na účely zabezpečenia správnej a čestnej aplikácie týchto oslobodení od daní a na účely ochrany pred daňovými únikmi,
pred vyhýbaním sa plateniu daní a pred ich zneužívaním:
a) ak je produkt distribuovaný vo forme etanolu, ktorý bol kompletne denaturovaný v súlade s požiadavkami členského štátu, pričom tieto požiadavky boli riadne nahlásené a prijaté v súlade s odsekmi 3 a 4 tohto článku. Toto oslobodenie od daní bude podmienené aplikáciou ustanovení smernice 92/12 EHS na obchodné pohyby úplne denaturovaného etanolu;
b) ak je produkt denaturovaný v súlade s požiadavkami členského štátu a zároveň sa používa na výrobu akéhokoľvek produktu neurčeného na ľudskú spotrebu;
c) ak sa produkt používa na výrobu octu spadajúceho pod kód KN 2209;
d) ak sa produkt používa na výrobu liekov definovaných smernicou 65/65/EHS;
e) ak sa produkt používa na výrobu esencií na prípravu potravín a nealkoholických nápojov s obsahom etanolu neprekračujúcim hodnotu 1,2 % objemových percent etanolu;
f) ak sa výrobok používa priamo ako zložka v polotovaroch na výrobu potravín, plnených alebo podobných, za predpokladu, že v žiadnom prípade obsah etanolu neprekročí hodnotu 8,5 litra čistého etanolu na 100 kg výrobku pre čokolády a 5 litrov čistého etanolu pre ostatné výrobky.
N
§ 40 ods.2
pís.a)
pís.b)
§ 40 ods.1 pís.a)
pís.b)
pís.c)
pís.d)
Od dane je oslobodený aj lieh
všeobecne denaturovaný v súlade s týmto zákonom a osobitným predpisom, ak je prepravovaný so zjednodušeným sprievodným dokumentom,
obsiahnutý vo výrobku,
1.na výrobu ktorého bol alebo mohol byť použitý lieh oslobodený od dane podľa odseku 1 alebo lieh, ktorým je lieh všeobecne denaturovaný, a to aj ak takýto výrobok bol dodaný z iného členského štátu alebo dovezený z tretieho štátu,
2.ktorý vznikol ako vedľajší produkt alebo odpad pri výrobe, a ktorý nie je vhodný na priamu ľudskú spotrebu a na výrobu potravín a lieh z neho nie je možné oddeliť všeobecne dostupnými metódami; prijímať, dovážať, dodávať alebo skladovať takýto výrobok možno na základe písomného súhlasu finančného riaditeľstva.
Lieh je oslobodený od dane, ak je určený na použitie
denaturovaný octom na výrobu octu kódu kombinovanej nomenklatúry 2209,
na výrobu a prípravu liekov, liečiv a pomocných látok osobami oprávnenými na ich výrobu a prípravu podľa osobitného predpisu, na výrobu a prípravu výživových doplnkov, na výrobu liečivých prípravkov osobami oprávnenými na ich výrobu a prípravu podľa osobitných predpisov vyrobených z macerátov a extraktov a na výrobu macerátov a extraktov, ak tento zákon neustanovuje inak; to sa nevzťahuje na výrobu macerátov a extraktov, ktoré určené na výrobu liehovín a na výrobu a prípravu miešaných alkoholických nápojo
na výrobu aróm určených na aromatizovanie potravín a nápojov s obsahom alkoholu najviac 1,2 % objemu,
na výrobu potravín, ak obsah alkoholu neprekročí množstvo 8,5 l a. na 100 kg výrobku pre čokoládové výrobky a množstvo 5 l a. na 100 kg výrobku pre ostatné potraviny s výnimkou nápojov s obsahom alkoholu viac ako 1,2% objemu,
Ú
11
2. Členské štáty môžu oslobodiť produkty podliehajúce tejto smernici od zosúladenej spotrebnej dane za podmienok, ktoré stanovia na účely zabezpečenia správnej a čestnej aplikácie týchto oslobodení od daní a na účely ochrany pred daňovými únikmi,
pred vyhýbaniu sa plateniu daní a pred ich zneužívaním, ak sa tieto produkty používajú:
a) ako vzorky pre analýzu, pre nevyhnutné výrobné testy alebo na vedecké účely;
b) na vedecký výskum;
c) na medicínske účely v nemocniciach a lekárňach;
d) vo výrobnom procese za predpokladu, že finálny produkt neobsahuje etanol;
e) pri výrobe produktov, ktorých zložky nepodliehajú spotrebnej dani podľa tejto smernice.
3. Každý členský štát musí do 1. januára 1993 a tri mesiace pred akoukoľvek ďalšou zmenou v národných zákonoch poskytnúť Komisii všetky informácie o denaturovaných produktoch, ktoré chce využiť na účely odstavca 1 a). Komisia doručí tieto hlásenia
všetkým ostatným členským štátom v priebehu jedného mesiaca od ich obdržania.
4. Ak v priebehu dvoch mesiacov od informovania členských krajín ani Komisia ani žiadny členský štát nepožiada o postúpenie daného prípadu Rade, bude sa predpokladať, že Rada schválila nahlásený denaturačný proces. Ak sa v priebehu stanoveného časového limitu vznesie námietka, rozhodnutie sa musí vyniesť
v súlade s procedúrou stanovenou v článku 24 smernice 92/12/EHS. Členské štáty nie sú povinné zabezpečiť spätnú účinnosť takéhoto rozhodnutia.
5. Ak členský štát zistí, že výrobok, ktorý bol oslobodený od daní na základe predchádzajúcich odsekov 1a) alebo 1b), spôsobil daňový únik, vyhýbanie sa plateniu daní alebo ich zneužívanie, môže odmietnuť poskytnutie oslobodenia od daní alebo môže zrušiť už poskytnuté oslobodenie. Členský štát musí o tom okamžite informovať komisiu. Komisia doručí túto správu ostatným členským štátom v priebehu jedeného mesiaca od jej obdržania.
Konečné rozhodnutie sa vynesie v súlade s procedúrou stanovenou v článku 24 smernice 92/12/EHS. Členské štáty nie sú povinné zabezpečiť spätnú
D
§ 7 ods.2 pís.a)
§ 40 ods.1 pís.f)
pís.g)
pís.e)
Od dane je oslobodený aj alkoholický nápoj
odobratý ako vzorka na účely daňového dozoru alebo inej úradnej odobratý ako vzorka na účely daňového dozoru alebo inej úradnej kontroly, úradnej skúšky alebo úradného zisťovania,4) v technologicky odôvodnenom množstve,
Lieh je oslobodený od dane, ak je určený na použitie
na vedecké účely, výskumné účely, analytické účely alebo na použitie v zdravotníctve, ak preukázateľne nie je možné použiť osobitne denaturovaný lieh,
vo výrobnom procese v množstve určenom výrobnou normou spotreby, ak konečný výrobok neobsahuje lieh,
ako lieh osobitne denaturovaný na výrobu výrobkov alebo na iný určený účel použitia v súlade s týmto zákonom a všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá ministerstvo podľa § 47 ods. 2,
4) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov.
12
účinnosť takéhoto rozhodnutia.
6. Členské štáty môžu slobodne realizovať oslobodenia od daní uvedené v predchádzajúcom texte prostredníctvom refundácie už zaplatenej spotrebnej dane.
Čl.28
Veľká Británia môže pokračovať v uplatňovaní oslobodenia od daní, ktoré boli uplatňované k 1. januáru 1992 na nasledujúce výrobky:
— koncentrovaný sladový nápoj, ktorého kvasná kvapalina pred kvasením mala špecifickú tiaž v hodnote 1 200 pôvodnej tiaže (47o Plato) alebo viac,
— aromatické horké látky so skutočným obsahom etanolu od 44,2 do 49,2 % objemových percent etanolu obsahujúce 1,5 % až 6 % horca, korenín a iných aromatických prísad a 4 % až 10 % cukru, pričom sa dodávajú v nádobách s obsahom
0,2 litra alebo menej.
n.a.
n.a.
Čl.29
ODDIEL VIII
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Článok 29
1. Členské štáty musia uviesť do účinnosti zákony, iné právne predpisy a správne opatrenia potrebné na splnenie podmienok tejto smernice, a to najneskôr do 31. decembra 1992. Musia o tom bezodkladne informovať Komisiu.
Opatrenia, ktoré prijmú členské štáty, musia obsahovať odkazy na túto smernicu alebo k nim musí byť takýto odkaz pridaný pri príležitosti ich oficiálneho vydania. Metódy uvádzania týchto odkazov stanovia členské štáty.
2. Členské štáty musia predložiť Komisii texty hlavných ustanovení národných zákonov, ktoré prijali v oblasti podliehajúcej tejto smernici.
N
§ 78
§ 72 ods.1
Príloha č. 1
bod 2
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2012 okrem § 63, ktorý nadobúda účinnosť 1. marca 2012, § 16, ktorý nadobúda účinnosť 1. septembra 2012 a § 51, 52 a § 53 ods. 4 až 21, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2013.
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 2.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
2. Smernica Rady 92/83/EHS z 19. októbra 1992 o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ kap. 9/zv. 1).
Ú
Čl.30
Táto smernica je adresovaná členským štátom.
V Luxemburgu 19. októbra 1992
Za Radu
predseda
J. COPE
n.a.
n.a.
LEGENDA:
V stĺpci (1):
Č – článok
O – odsek
V stĺpci (3):
N – bežná transpozícia
O – transpozícia s možnosťou voľby
V stĺpci (5):
Č – článok
§ – paragraf
V stĺpci (7):
Ú – úplná zhoda (ak bolo ustanovenie smernice prebraté v celom rozsahu, správne, v príslušnej forme, so zabezpečenou inštitucionálnou infraštruktúrou, s príslušnými
13
V – veta
P – číslo (písmeno)
D – transpozícia podľa úvahy (dobrovoľná)
n.a. – transpozícia sa neuskutočňuje
O – odsek
V – veta
P – písmeno (číslo)
sankciami a vo vzájomnej súvislosti)
Č – čiastočná zhoda (ak minimálne jedna z podmienok úplnej zhody nie je splnená)
Ž – žiadna zhoda (ak nebola dosiahnutá ani úplná ani čiast. zhoda alebo k prebratiu dôjde v budúcnosti)
n.a. – neaplikovateľnosť (ak sa ustanovenie smernice netýka SR alebo nie je potrebné ho prebrať)
Zoznam všeobecne záväzných právnych predpisov preberajúcich smernicu (uveďte číslo smernice)
Por. č.
Názov predpisu
1.