Dôvodová správa
Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011 a v súlade s Koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach, schválenou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 290 zo 4. mája 2011, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z uhlia, elektriny a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).
Prijatím nového procesného predpisu, ktorým je zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj nového kompetenčného zákona pre oblasť daňovej a colnej správy, dochádza k zavŕšeniu prvej fázy reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov prijatej uznesením vlády Slovenskej republiky č. 285 zo 7. mája 2008. Účelom tejto reformy je zmeniť daňovú a colnú správu tak, aby bola efektívnejšia v zmysle zníženia vlastných nákladov, účinnejšia z pohľadu výberu štátnych príjmov a ústretová k daňovým subjektom s cieľom zjednodušenia procesov a odstránenia nadbytočnej byrokracie a záťaže na strane povinného subjektu, no predovšetkým pripravená na prevzatie úlohy miesta zjednoteného výberu daní a cla.
V súvislosti s prijatím týchto právnych predpisov je potrebné vykonať aj zmeny vo vyššie uvedených zákonoch o spotrebných daniach. Zmeny v uvedených zákonoch je potrebné vykonať tak, aby sa zabezpečila ich konformita s novoprijatým právnym rámcom upravujúcim správu daní, ako aj s novou štruktúrou daňovej a colnej správy.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zároveň, na základe Koncepcie boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach, prijať také opatrenia, ktoré by efektívnym spôsobom eliminovali nelegálne aktivity podnikateľských subjektov najmä v oblasti spotrebnej dane z minerálneho oleja a tabakových výrobkov. Vzhľadom na doterajšie zistenia správcu dane, by malo odstránenie nekalých praktík pri podnikaní s týmito predmetmi spotrebnej dane, pozitívny vplyv na vývoj príjmov štátneho rozpočtu a v konečnej fáze aj na zlepšenie podnikateľského prostredia pre legálne podnikajúce subjekty.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2012 okrem ustanovení čl. II bodov 7, 9, 37, 60 a 61, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. februára 2012, čl. I bodov 3, 61, 62, 74, 78, 79, 80, 81, 84 a 87 a čl. III bodu 76, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2012, čl. I bodov 46, 51, 53, 58, 66, 70, 83 a 86 a čl. II bodov 38, 65 a 67, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2012.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet, pričom v roku 2012 sa predpokladá dodatočný príjem do štátneho rozpočtu vo výške 28,977 mil. eur, v roku 2013 vo výške 36,518 mil. eur a v roku 2014 vo výške 36,518 mil. eur. Dosah niektorých navrhovaných opatrení nie je možné v súčasnom období kvantifikovať.
Dopady návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Termín začatia a ukončenia PPK: 28. 06. 2011 – 06. 07. 2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
x
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR pripomienky k doložke vybraných vplyvov z hľadiska vplyvov na informatizáciu spoločnosti, keďže návrh zákona pozitívny vplyv na informatizáciu, zároveň sekcia rozpočtovej politiky žiada o doplnenie finančných vplyvy podľa jednotlivých článkov novely, ktoré nie sú v doložke kvantifikované.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR súhlasí s doložkou vybraných vplyvov v časti sociálne vplyvy pripravenou k predloženému návrhu.
Ministerstvo životného prostredia SR súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo hospodárstva SR súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo financií SR po zapracovaní telefonicky odkonzultovaných pripomienok nemá ďalšie pripomienky k doložke vybraných vplyvov z hľadiska vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v mil. eur)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
28,977
36,518
36,518
z toho:
- vplyv na ŠR
28,977
36,518
36,518
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, (ďalej len „zákon“) nemá vplyv na financovanie verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka – financovanie návrhu (tabuľka č. 2) nepredkladá.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona:
zvyšuje sadzbu dane na vykurovací olej a zavádza sadzbu dane na mazacie a ostatné oleje,
upravuje skladanie a dopĺňania zábezpeky pri prevádzkovateľovi daňového skladu a konanie vo veci upustenia od povinnosti zložiť zábezpeku na daň,
v súlade s koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach navrhuje niektoré opatrenia, pri ktorých sa predpokladá pozitívny vplyv na štátny rozpočet napr. rozšírenie evidencie subjektov, ktoré obchodujú alebo budú obchodovať s vybraným minerálnym olejom,
navrhuje sa zvýšenia sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov v dvoch etapách, a to od 1. februára 2012 a 1. marca 2013.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
x zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
Zvyšuje sadzbu dane na vykurovacie oleje z terajších 26,55 eura/1 000 kg na 111,50 eura/1 000 kg“.
Zavádza sadzbu dane na mazacie a ostatné oleje kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 91 2710 19 99 v členení podľa ich kinematickej viskozity pri teplote 40 ºC. Ak je kinematická viskozita do 10 mm2/s pri teplote 40 ºC vrátane 100 eur/1 000 kg a ak je nad 10 mm2/s pri teplote 40 ºC 0 eur/1 000 kg.
Spotrebná daň z cigariet sa zvyšuje nasledovne:
špecifická časť dane sa od 1. 2. 2012 sa zvyšuje z 55,70 eura/1 000 kusov na 58 eur/1 000 kusov,
minimálna sadzba dane sa od 1. 2. 2012 sa zvyšuje z 85 eur/1 000 kusov na 88,50 eur/1 000 kusov.
Spotrebná daň z tabakových výrobkov s výnimkou cigariet sa zvyšuje nasledovne:
sadzba dane z cigár a cigariet sa od 1. 2. 2012 sa zvyšuje zo 72,86 eura/1 000 kusov na 75,56 eura/ 1000 kusov,
sadzba dane z tabaku sa od 1. 2. 2012 sa zvyšuje zo 66,96 eura/kg na 69,44 eura/kg.
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh zákona nemá vplyv na objem aktivít, z toho dôvodu sa tabuľka č. 3 objem aktivít nepredkladá.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Návrh zákona nemá vplyv na výdavkovú časť rozpočtu verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvu na rozpočet verejnej správy - výdavková časť (tabuľka č. 5) nepredkladá.
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvov na zamestnanosť (tabuľka č. 6) nepredkladá
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v mil. eur)
2012
2013
2014
2015
poznámka
Daňové príjmy (132001)1
28,977
36,518
36,518
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
28,977
36,518
36,518
5
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Všeobecne sa predpokladá zníženie administratívnych náklady pre všetky daňové subjekty zrušením povinnosti predkladania tých údajov správcovi dane daňovými subjektmi, ktorými disponuje iný orgán štátnej správy, ako napr. uvádzanie daňového identifikačného čísla, identifikačného čísla pre alebo daň z pridanej hodnoty, ak bolo pridelené.
Navrhované zmeny sa tiež dotknú:
Prevádzkovateľov daňového skladu, ktorý skladajú zábezpeku na daň a ktorým colný úrad upustil od povinnosti zložiť zábezpeku na daň.
Daňových subjektov, ktoré obchodujú a naďalej chcú obchodovať s vybraným minerálnym olejom a nie registrovanými osobami vznikne jednorazová administratívna povinnosť požiadať o vydania povolenia na obchodovanie s vybraným minerálnym olejom.
Osôb, ktoré obchodujú s tabakovou surovinou, ktorým vznikne jednorazová administratívna povinnosť požiadať o zaradenie do evidencie obchodníkov s tabakovou surovinou.
Osôb, ktoré nie registrované podľa zákona č. 106/2004 Z. z. alebo v minulosti boli registrované ako prevádzkovateľ daňového skladu a majú v držbe technologické zariadenie na výrobu tabakových výrobkov, povinné túto skutočnosť oznámiť colnému úradu.
Daňových subjektov, ktoré vyrábajú, dodávajú alebo obchodujú so stlačeným zemným plynom.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Predpokladá sa zvýšenie výrobných nákladov niektorých dotknutých podnikateľských subjektov (cca 1 000).
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Predpokladá sa mierne zvýšenie administratívnych nákladov niektorým daňovým subjektom podľa bodu 3.1. v súvislosti so žiadosťou o registráciu, vydanie povolenia alebo o zaradenie do evidencie.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa
Predpokladá sa zníženie administratívnej záťaže podnikateľských subjektov v oblasti poskytovania niektorých údajov.
6
zmenia operácie na trhu ?)
3.5. Aké predpokladané spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Nepredpokladajú sa žiadne spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií.
Sociálne vplyvy – vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu – vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Predpokladá sa, že zrušenie oslobodenia elektriny, uhlia a zemného plynu určené na výrobu tepla pre domácnosti realizované prostredníctvom spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov, bytových družstiev alebo správcovských spoločnosti, bude mať nepriamo vplyv na zvýšenie ceny za odobraté teplo domácnosťami, ktoré nemajú vlastný zdroj vykurovania v rodinnom dome alebo v bytovom dome. Podľa URSO je v štruktúre bytov a rodinných domov podiel domácností zásobovaných teplom z centrálneho zdroja na Slovensku približne 40%, ďalších 5% domácností v bytoch využívajú vlastnú kotolňu a zvyšných 55% domácností žije v domoch s vlastným vykurovaním
Kvantifikujte:
Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Nekvantifikované.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Bez vplyvu.
7
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Bez vplyvu.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Bez vplyvu.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
nie
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa
nie
8
nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Áno, podpísaním správy o prijatí zaručeným elektronickým podpisom.
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
9
Primárne právo:
- čl. 110 až 113 a čl. 355 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83, 30.3. 2010),
-čl. 52 Zmluvy o Európskej únii (Ú. v. EÚ C 83, 30.3. 2010),
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
-smernica Rady 95/60/ES z 27. novembra 1995 o daňovom označovaní plynových
olejov a petroleja (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 9/zv. 1),
-smernica Rady 2003/96/ES z 27. októbra 2003 o reštrukturalizácii právneho rámca
spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 9/zv. 1),
-smernica Rady 2007/74/ES z 20. decembra 2007 o oslobodení tovaru, ktorý dovážajú
osoby cestujúce z tretích krajín, od dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane (Ú. v. EÚ L 346, 29.12.2007),
-smernica Rady 2008/118/ES zo 16.decembra 2008 o všeobecnom systéme spotrebných
daní a o zrušení smernice 92/12/EHS v platnom znení (Ú. v. EÚ L 9, 14.1.2009),
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore
využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie a o zmene a doplnení a následnom zrušení smerníc 2001/77/ES a 2003/30/ES (Ú. v. EÚ L 140, 5.6.2009),
-nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný
kódex spoločenstva v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 2/zv. 4),
-nariadenie Rady (ES) č. 2073/2004 zo 16. novembra 2004 o správnej spolupráci
v oblasti spotrebných daní (Ú. v. EÚ L 359, 4.12.2004),
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 450/2008 z 23. apríla 2008 , ktorým sa
ustanovuje Colný kódex Spoločenstva (modernizovaný Colný kódex) (Ú. v. L 145, 4.6.2008),
-nariadenie Komisie (ES) č. 684/2009 z 24. júla 2009, ktorým sa implementuje
smernica Rady 2008/118/ES, pokiaľ ide o elektronické postupy pri preprave tovaru podliehajúceho spotrebnej dani v režime pozastavenia dane (Ú. v. L 197, 29.7.2009),
-rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1152/2003/ES zo 16. júna 2003
o informatizácii prepravy a kontroly výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani (Ú. v. EÚ L 162, 1.7.2003),
-rozhodnutie Komisie č. 2006/428/ES z 22. júna 2006 ustanovujúce spoločné daňové
označovanie plynových olejov a kerozínu (Ú. v. EÚ L 172, 24.6.2006).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-292/02, Meiland Azewijn BV proti Hauptzollampt Duisburg, rok 2004,
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-240/01, EK proti Spolkovej republike Nemecko, rok 2004,
10
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-389/02, Deutsche See-Bestattungs-Genossenschaft eG proti Hauptzollamt Kiel, rok 2004,
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-185/00, EK proti Fínskej republike, rok 2003,
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-437/01, EK proti Talianskej republike, rok 2003.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice 2003/96/ES bola stanovená do 31.12.2003 a lehota na prebratie smernice 2008/118/ES bola stanovená do 1.1. 2010.
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)Smernica 2008/118/ES bola prebratá do:
- zákona č. 104/2004 Z. z. o spotrebnej dani z vína v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 107/2004 Z. z. o spotrebnej dani z piva v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Smernica 2003/96/ES bola prebratá do zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani
z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií SR, Ministerstvo hospodárstva SR a Ministerstvo životného prostredia SR.
11
Osobitná časť
K článku I.
K bodu 1
Úpravu miestnej príslušnosti ustanovuje vo všeobecnosti zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 563/2009 Z. z.“). Navrhuje sa upraviť miestna príslušnosť colného úradu pre fyzickú osobu, ktorá nemá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt a ktorá nevie preukázať v súlade s týmto zákonom pôvod alebo spôsob nadobudnutia minerálneho oleja, ktorý sa u nej nachádza alebo nachádzal, a to bez ohľadu na to, či nakladá alebo nakladala s minerálnym olejom ako vlastným tak, že miestne príslušným colným úradom je zakaždým ten úrad, ktorý túto skutočnosť zistí. Každé takéto zistenie je osobitným prípadom, a preto v prípade viacerých zistení môže byť miestne príslušným colným úradom pre istú fyzickú osobu rovnaký colný úrad ale aj iný colný úrad.
Zároveň sa spresňuje miestna príslušnosť v tom zmysle, že Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky môže pre organizačnú zložku právnickej osoby alebo fyzickej osoby alebo prevádzkareň fyzickej osoby určiť miestnu príslušnosť aj inak, ako podľa zákona č. 563/2009 Z. z., ak je to pre výkon správy účelnejšie.
K bodu 2
Rozširuje sa definícia biodiesla, a to tak aby bolo jednoznačné a zrejmé, že biodieslom je aj odpadový olej (použitý kuchynský olej) rastlinného alebo živočíšneho pôvodu.
K bodu 3
Z dôvodu eliminácie daňových únikov na spotrebnej dani z minerálneho oleja sa navrhuje monitorovať pohyb najrizikovejších minerálnych olejov, na ktoré nie je ustanovená sadzba dane, a to najmä základových olejov, mazacích a ostatných olejov. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, že predmetné minerálne oleje sa napriek tomu, že nie určené na použitie ako pohonná látka, na tento účel používajú, a to bez priznania a zaplatenia spotrebnej dane. Uvedený návrh je i v súlade s koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach.
K bodom 4 a 5
V súlade s koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných sa navrhuje zvýšenie spotrebnej dane na vykurovacie oleje a zavedenie spotrebnej dane na mazacie a ostatné oleje kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 91 2710 19 99, a to v členení podľa ich kinematickej viskozity pri teplote 40 ºC.
K bodu 6
Upravuje sa výpočet dane a základ dane na vykurovací olej a na mazacie a ostatné oleje, ktoré boli použité ako pohonná látka a výpočet dane a základ dane na mazacie a ostatné oleje ktoré boli použité ako palivo. Na prepočet množstva týchto minerálnych olejov z kilogramov na litre sa stanovuje prepočítací koeficient 0,837.
K bodom 7, 8, 35, 38, 56 a 63
Navrhuje sa zrušenie povinnosti predkladania tých údajov správcovi dane daňovými subjektmi, ktorými disponuje iný orgán štátnej správy, ako napr. uvádzanie daňového identifikačného čísla, identifikačného čísla pre alebo daň z pridanej hodnoty, ak bolo
12
pridelené. Uvedený návrh je v súlade Analýzou legislatívneho prostredia a zoznam právnych predpisov, určených pre implementáciu elektronického spracovania agend schválenou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 595 z 2. septembra 2009, ktorá obsahuje zoznam právnych predpisov určených na implementáciu elektronického spracovania agend.
K bodom 9, 34, 36, 43, 59 a 92
Vzhľadom k tomu, že hmotnoprávny predpis upravuje ďalšie podmienky, ktoré je subjekt povinný splniť pri registrácii napr. ako prevádzkovateľ daňového skladu, a ktoré nie priamo upravené zákonom č. 563/2009 Z. z., ktorý upravuje registráciu vo všeobecnosti, je potrebné upraviť postup colného úradu v špecifických prípadoch upravených hmotnoprávnym predpisom. Uvedené sa vzťahuje i na postup pri zaradení do evidencie a vydávenie osobitných povolení podľa príslušných ustanovení.
K bodom 10, 11 a 12
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením povinnosti predkladania určitých údajov daňovými subjektmi správcovi dane.
K bodom 13 a 47
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 14
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s ukončením platnosti zákona č. 493/2009 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 15
Colným úradom sa umožňuje vyradiť užívateľský podnik z evidencie užívateľských podnikov v tom prípade, ak užívateľský podnik nemá platné žiadne odberné poukazy a sám nepožiadal o vyradenie z evidencie užívateľských podnikov alebo ak sám požiada o vyradenie z evidencie užívateľských podnikov.
K bodom 16, 50 a 60
Vypúšťajú sa osobitné ustanovenia v súvislosti so zákonom č. 493/2009 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý bol zrušený 31. decembra 2010.
K bodom 17 a 20
Navrhuje sa doplniť vznik daňovej povinnosti v súvislosti so zavedením sadzby dane na mazacie a ostatné oleje kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 91 2710 19 99, ak budú použité ako pohonná látka. Zároveň sa navrhuje v tejto súvislosti doplniť i platiteľa dane.
K bodom 18 a 19
Vzhľadom k tomu, že definícia pojmu „daňový dlžník“ vyjadrená v zákonoch o spotrebných daniach, by mohla spôsobovať komplikácie v praxi, keďže na základe zákona č. 563/2009 Z. z. je daňovým dlžníkom osoba, ktorá daňový nedoplatok, je potrebné tento pojem nahradiť pojmom „osoba povinná platiť daň (ďalej len „platiteľ dane“)“.
K bodom 21, 67, 73, 77 a 91
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
13
K bodom 22 a 25
Navrhuje sa vypustiť úpravu týkajúcu sa dodatočného daňového priznania z dôvodu nadbytočnosti, nakoľko podávanie dodatočného daňového priznania ustanovuje zákon č. 563/2009 Z. z.
K bodu 23
Ustanovenie sa upravuje z dôvodu, že splnomocňovacie ustanovenie na vydanie daňového priznania je dané zákonom č. 563/2009 Z. z.
K bodu 24
Navrhuje sa upraviť ustanovenie tak, že platiteľ dane bude povinný uviesť v daňovom priznaní, ktorého vzor ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom, všetky potrebné údaje. Informácia o tom, ktorú kolónku daňového priznania konkrétny platiteľ dane vyplniť, bude uvedená v poučení na vyplnenie daňového priznania.
K bodom 26, 40, 41, 42, 44, 45, 49, 55, 57, 64 a 94
V nadväznosti na vykonané vecné úpravy, je potrebné legislatívno-technicky upraviť súvisiace ustanovenia.
K bodu 27
Navrhuje sa znížiť daňovú povinnosť za zdaňovacie obdobie, za ktoré nie je daňový dlžník povinný podať daňové priznanie a zaplatiť daň.
K bodu 28
Navrhovaná úprava tohto ustanovenia umožní vrátiť oprávnenému príjemcovi spotrebnú daň z minerálneho oleja, ak ten dodá minerálny olej užívateľskému podniku na účely oslobodené od dane.
K bodom 29 a 30
Navrhuje sa úprava ustanovení tak, že vrátenie dane sa uplatní v daňovom priznaní, a to v tom zdaňovacom období, v ktorom osobe vznikol nárok na vrátenie dane, ak doklad ustanovený zákonom. Ak takýto doklad k dispozícii neskôr ako v zdaňovacom období, v ktorom jej vznikol nárok na vrátenie dane, vrátenie dane si uplatní v ďalšom zdaňovacom období, najneskôr však do uplynutia prekluzívnej lehoty na uplatnenie nároku na vrátenie dane.
K bodu 31
Navrhuje sa vypustenie ustanovení z dôvodu nadbytočnosti, nakoľko postup pri uplatnení vrátenia dane, ak si platiteľ dane uplatňuje zníženie alebo zvýšenie uplatneného vrátenia dane, je upravený zákonom č. 563/2009 Z. z.
K bodu 32
Stanovuje sa lehota na vrátenie dane, ak splnené všetky podmienky na jej vrátenie. Súčasne sa stanovujú lehoty na vrátenie dane v prípade začatia daňovej kontroly colným úradom.
K bodu 33
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s úpravou vrátenia dane.
14
K bodu 37
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 39
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s prepojením informačných systémov colných úradov a daňových úradov.
K bodom 46, 48, 53, 58, 66 a 70
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s úpravou ustanovenia o zábezpeke na daň.
K bodu 51
Z dôvodu neustále sa vyskytujúcich problémov v praxi pri aplikácii systému zábezpek na daň a v súlade s Koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach sa upravujú ustanovenia o zábezpekách. Súčasne sa novým spôsobom upravujú podmienky dopĺňania a vrátenia zábezpeky na daň a sprísňujú sa aj podmienky na upustenie od zloženia zábezpeky na daň.
K bodu 52
Ustanovenia sa spresňujú tak, že správa o prijatí vyhotovená prostredníctvom elektronického systému, musí byť podpísaná zaručeným elektronickým podpisom.
K bodu 54
Z ustanovenia sa na základe požiadavky z praxe z dôvodu existencie vysokého rizika nepokrytia prepravy minerálneho oleja vypúšťa možnosť zloženia zábezpeky dopravcom minerálneho oleja.
K bodu 61
Novým znením tohto ustanovenia zákona sa navrhuje komplexne upraviť podmienky vydávania povolení pre tie daňové subjekty, ktoré chcú obchodovať na daňovom území s vybraným minerálnym olejom, ktorým je daňovo zvýhodnený minerálny olej podľa § 11 ods. 2 písm. b) alebo minerálny olej podľa § 4 ods. 2, na ktorý nie je ustanovená sadzba dane, alebo minerálny olej podľa § 4 ods. 7 písm. a) b) a e), alebo minerálny olej podľa § 6 ods. 1 písm. e) a g), alebo s tovarom, ktorý sa svojim zložením a vlastnosťami približuje k minerálnemu oleju a mohol by byť použitý ako pohonná látka alebo ako palivo alebo ako prísada do pohonnej látky, alebo by bol na tieto účely ponúkaný. Zároveň sa upravuje vydávania a odnímanie povolení na obchodovania s vybraným minerálnym olejom a odberných poukazov na odber daňovo zvýhodneného minerálneho oleja.
K bodu 62
Týmto novým ustanovení zákona sa zavádza povinnosť pre predajcov pohonných látok na daňovom území, ktorí chcú predávať v daňovom voľnom obehu minerálny olej, ktorým je motorový benzín, motorovú naftu alebo LPG na konečnú spotrebu, oznámiť túto skutočnosť colnému úradu. Colný úrad je povinný na základe oznámenia zaradiť túto osobu do evidencie predajcov pohonných látok.
K bodu 65
Navrhuje sa upraviť ustanovenie v tom zmysle, že prekluzívna lehota na uplatnenie vrátenia dane pri zistení nezrovnalosti pri preprave minerálneho oleja v pozastavení dane je tri roky odo dňa začatia prepravy minerálneho oleja. Táto lehota vyplýva z transpozície smernice Rady 2008/118/ES.
15
K bodu 68
V súvislosti so znižovaním administratívnej záťaže podnikateľov sa navrhuje upraviť lehotu na podanie daňového priznania a zaplatenie dane pri preprave minerálneho oleja mimo pozastavenia dane na podnikateľské účely, ak platiteľom dane je prevádzkovateľ daňového skladu alebo oprávnený príjemca, ktorí podávajú daňové priznanie pravidelne za každé zdaňovacie obdobie.
K bodom 69 a 71
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovení vzhľadom na nahradenie žiadostí o vrátenie dane daňovým priznaním, resp. dodatočným daňovým priznaním.
K bodu 72
Upravuje sa vrátenie dane pri vzniku nezrovnalosti pri preprave minerálneho oleja, ktorý bol uvedený do daňového voľného obehu v inom členskom štáte v tom zmysle, že po uplynutí trojročnej lehoty odo dňa vzniku nezrovnalosti colný úrad nemôže vrátiť daň.
K bodu 74
V súvislosti so zmenou názvu obchodníka s minerálnym olejom na obchodníka s vybraným minerálnym olejom sa upravuje vedenie evidencie týmto novým daňovým subjektom.
K bodom 75 a 76
Miestnu príslušnosť správcu dane pri daňovej kontrole ustanovuje zákon č. 563/2009 Z. z. a z tohto dôvodu sa navrhuje upraviť znenie ustanovenia.
Zároveň sa navrhuje vypustiť ustanovenie o výkone daňových kontrol v daňových skladoch a u ostatných kontrolovaných subjektov, pričom sa však v ustanovení ponecháva osobitná úprava začiatku výkonu daňovej kontroly.
K bodom 78 a 80
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zmenou názvu obchodníka s minerálnym olejom na obchodníka s vybraným minerálnym olejom.
K bodom 79 a 81
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s predajcom pohonných látok.
K bodom 82 a 85
Navrhuje sa rozšíriť správne delikty v súvislosti s použitím mazacích a ostatných olejov kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 91 2710 19 99 ako pohonnej látky, ktoré boli určené na použitie alebo ponúkané na použitie ako palivo.
K bodom 83 a 86
V súvislosti s úpravou ustanovenia o zábezpeke na daň sa rozširujú správne delikty o prípad, ak colný úrad použije zábezpeku na daň na úhradu dane, ktorá nebola zaplatená v lehote splatnosti. Tiež sa stanovuje sankcia za tento správny delikt.
K bodom 84 a 87
V súvislosti s obchodníkom s vybraným minerálnym olejom a predajcom pohonných hmôt sa rozširujú správne delikty o správny delikt, ak obchodník s vybraným minerálnym
16
olejom alebo predajca pohonných látok nedodrží niektoré vybrané povinnosti. Tiež sa stanovuje sankcia za tento správny delikt.
K bodu 88
Navrhuje sa ustanoviť prekluzívnu lehotu pokuty za naplnenie skutkovej podstaty správneho deliktu podľa tohto zákona.
K bodom 89 a 90
Navrhuje sa doplniť pokuty za priestupok v súvislosti s použitím mazacích a ostatných olejov kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 91 2710 19 99 ako pohonnej látky, ktoré boli určené na použitie alebo ponúkané na použitie ako palivo.
K bodu 93
V súvislosti s navrhovanými zmenami je potrebné upraviť prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2012 a k úpravám účinným od 1. septembra 2011.
K článku II.
K bodu 1
Úpravu miestnej príslušnosti ustanovuje vo všeobecnosti zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 563/2009 Z. z.“). Navrhuje sa upraviť miestna príslušnosť colného úradu pre fyzickú osobu, ktorá nemá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt a ktorá nevie preukázať v súlade s týmto zákonom pôvod alebo spôsob nadobudnutia tabakových výrobkov, ktoré sa u nej nachádzajú alebo nachádzali, a to bez ohľadu na to, či nakladá alebo nakladala s tabakovými výrobkami ako vlastnými tak, že miestne príslušným colným úradom je zakaždým ten úrad, ktorý túto skutočnosť zistí. Každé takéto zistenie je osobitným prípadom, a preto v prípade viacerých zistení, môže byť miestne príslušným colným úradom pre istú fyzickú osobu rovnaký colný úrad ale aj iný colný úrad.
Zároveň sa upravuje miestna príslušnosť v tom zmysle, že Finančné riaditeľstvo SR môže pre organizačnú zložku právnickej osoby alebo fyzickej osoby alebo prevádzkareň fyzickej osoby určiť miestnu príslušnosť aj inak ako podľa zákona č. 563/2009 Z. z., ak je to pre výkon správy účelnejšie.
K bodom 5, 49, 56, 69, 70 a 71
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
K bodu 6
Navrhuje sa doplnenie ustanovenia v tom zmysle, že na spotrebiteľskom balení cigariet podnik na výrobu cigariet aplikovaný jedinečný alfanumerický kód.
K bodu 7
Navrhuje sa legislatívno-technicky upraviť ustanovenie. V súlade s Koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach a z dôvodu problematického nemožného výkonu daňového dozoru v tlačiarni, ktorá sa nachádza mimo daňového územia, sa upravuje ustanovenie tak, že povolenie na tlač kontrolných známok môže finančné riaditeľstvo vydať len osobe, ktorá na daňovom území technické vybavenie na tlač dokumentov zabezpečených pred falšovaním, pozmeňovaním a iným zneužitím.
17
K bodom 8, 25, 26, 41 a 47
Navrhuje sa zrušenie povinnosti predkladania tých údajov správcovi dane daňovými subjektmi, ktorými disponuje iný orgán štátnej správy, ako napr. uvádzanie daňového identifikačného čísla alebo identifikačného čísla pre daň z pridanej hodnoty, ak bolo pridelené. Uvedený návrh je v súlade Analýzou legislatívneho prostredia a zoznam právnych predpisov, určených pre implementáciu elektronického spracovania agend schválenou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 595 z 2. septembra 2009, ktorá obsahuje zoznam právnych predpisov určených na implementáciu elektronického spracovania agend.
K bodom 2, 3, 4, 9, 17, 18, 20, 28, 29, 31, 32, 33 až 36, 42, 43, 46, 48, 55 a 75
Legislatívno-technická úprava ustanovení, aj vzhľadom na vykonané vecné úpravy.
K bodu 10
Navrhuje sa spresnenie ustanovenia v tom zmysle, že ak finančné riaditeľstvo dovozcovi cigariet zruší registračné odberné číslo, colný úrad na základe oznámenia finančného riaditeľstva o zrušení registračného odberného vyradí dovozcu cigariet z evidencie dovozcov cigariet.
K bodom 11 a 12
Vzhľadom k tomu, že definícia pojmu „daňový dlžník“ vyjadrená v zákonoch o spotrebných daniach, by mohla spôsobovať komplikácie v praxi, keďže na základe zákona č. 563/2009 Z. z. je daňovým dlžníkom osoba, ktorá daňový nedoplatok, je potrebné tento pojem nahradiť pojmom „osoba povinná platiť daň (ďalej len „platiteľ dane“)“.
K bodu 13
Ustanovenie sa upravuje z dôvodu, že splnomocňovacie ustanovenie na vydanie daňového priznania je dané zákonom č. 563/2009 Z. z.
K bodu 14
Navrhuje sa upraviť ustanovenie tak, že platiteľ dane bude povinný uviesť v daňovom priznaní, ktorého vzor ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom, všetky potrebné údaje. Informácia o tom, ktorú kolónku daňového priznania konkrétny platiteľ dane vyplniť, bude uvedená v poučení na vyplnenie daňového priznania.
K bodu 15 a 16
Navrhuje sa vypustiť úpravu týkajúcu sa dodatočného daňového priznania z dôvodu nadbytočnosti, nakoľko podávanie dodatočného daňového priznania ustanovuje zákon č. 563/2009 Z. z.
K bodom 19 a 21
Navrhuje sa úprava ustanovení tak, že vrátenie dane sa uplatní v daňovom priznaní, a to v tom zdaňovacom období, v ktorom osobe vznikol nárok na vrátenie dane, ak doklad ustanovený zákonom. Ak takýto doklad k dispozícii neskôr ako v zdaňovacom období, v ktorom jej vznikol nárok na vrátenie dane, vrátenie dane si uplatní v ďalšom zdaňovacom období, najneskôr však do uplynutia prekluzívnej lehoty na uplatnenie nároku na vrátenie dane.
18
K bodu 22
Navrhuje sa vypustenie ustanovení z dôvodu nadbytočnosti, nakoľko postup pri uplatnení vrátenia dane, ak si platiteľ dane uplatňuje zníženie alebo zvýšenie uplatneného vrátenia dane, je upravený zákonom č. 563/2009 Z. z.
K bodu 23
Stanovuje sa lehota na vrátenie dane, ak splnené všetky podmienky na jej vrátenie. Súčasne sa stanovujú lehoty na vrátenie dane v prípade začatia daňovej kontroly colným úradom.
K bodom 24 a 27
V súlade s Koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach sa v záujme predchádzania nejasnostiam navrhuje spresniť, čo sa považuje za výrobu tabakových výrobkov. Zároveň sa navrhuje doplniť podmienky na vydanie povolenia na prevádzkovanie daňového skladu, ktorým je podnik na výrobu tabakových výrobkov, ktoré sa týkajú najmä splnenia podmienok z pohľadu splnenia hygienických podmienok na výrobu tabakových výrobkov a dodržania bezpečnostných podmienok z pohľadu technickej inšpekcie.
K bodom 30, 44 a 72
Vzhľadom k tomu, že hmotnoprávny predpis upravuje ďalšie podmienky, ktoré je subjekt povinný splniť pri registrácii napr. ako prevádzkovateľ daňového skladu, a ktoré nie priamo upravené zákonom č. 563/2009 Z. z., ktorý upravuje registráciu vo všeobecnosti, je potrebné upraviť postup colného úradu v špecifických prípadoch upravených hmotnoprávnym predpisom. Uvedené sa vzťahuje i na postup pri zaradení do evidencie podľa príslušného ustanovenia zákona.
K bodu 37
Navrhuje sa zaviesť evidenciu obchodníkov s tabakovou surovinou v súlade s Koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach tak, aby bolo možné, za účelom eliminácie nelegálnej výroby tabakových výrobkov, sprehľadniť obchodovanie s tabakovou surovinou, ktorá nie je v zmysle zákona tabakovým výrobkov.
Rovnako sa navrhuje ustanoviť evidenciu technologických zariadení na výrobu tabakových výrobkov tak, aby colný úrad mal prehľad o držbe technologických zariadení na výrobu tabakových výrobkov u tých subjektov, ktorí nie podľa zákona registrovaní ako podnik na výrobu tabakových výrobkov a na základe tohto prehľadu zabrániť tak použitiu technologického zariadenia na nelegálne aktivity.
K bodom 38, 45, 65 a 67
Z dôvodu neustále sa vyskytujúcich problémov v praxi pri aplikácii systému zábezpek na daň a v súlade s Koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach sa upravujú ustanovenia o zábezpekách. Súčasne sa novým spôsobom upravujú podmienky dopĺňania a vrátenia zábezpeky na daň a sprísňujú sa aj podmienky na upustenie od zloženia zábezpeky na daň.
Vzhľadom na novú úpravu systému zábezpek na daň, je potrebné upraviť aj spôsob zníženia zábezpeky u oprávneného príjemcu, ktorý prijíma tabakové výrobky z iného členského štátu v pozastavení dane opakovane.
19
K bodu 39
Ustanovenia sa spresňujú tak, že správa o prijatí vyhotovená prostredníctvom elektronického systému, musí byť podpísaná zaručeným elektronickým podpisom.
K bodu 40
Z ustanovenia sa na základe požiadavky z praxe, z dôvodu existencie vysokého rizika nepokrytia prepravy tabakových výrobkov z iného členského štátu na daňové územie, vypúšťa možnosť zloženia zábezpeky dopravcom tabakových výrobkov.
K bodom 50 a 54
Navrhuje sa upraviť ustanovenie v tom zmysle, že prekluzívna lehota na uplatnenie vrátenia dane pri zistení nezrovnalosti pri preprave tabakových výrobkov v pozastavení dane a mimo pozastavenia dane na podnikateľské účely je tri roky odo dňa začatia prepravy tabakových výrobkov. Táto lehota vyplýva z transpozície smernice Rady 2008/118/ES. Po uplynutí trojročnej lehoty odo dňa začatia prepravy tabakových výrobkov v pozastavení dane, resp. vzniku nezrovnalosti colný úrad daň nemôže vrátiť.
K bodu 51
V súvislosti so znižovaním administratívnej záťaže podnikateľov sa navrhuje upraviť lehotu na podanie daňového priznania a zaplatenie dane pri preprave tabakových výrobkov mimo pozastavenia dane na podnikateľské účely, ak platiteľom dane je prevádzkovateľ daňového skladu alebo oprávnený príjemca, ktorí podávajú daňové priznanie pravidelne za každé zdaňovacie obdobie.
K bodom 52 a 53
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovení vzhľadom na nahradenie žiadosti o vrátenie dane daňovým priznaním.
K bodom 57 a 59
Miestnu príslušnosť správcu dane pri daňovej kontrole ustanovuje zákon č. 563/2009 Z. z. a z tohto dôvodu sa navrhuje upraviť znenie ustanovenia.
Zároveň sa navrhuje novým spôsobom upraviť ustanovenie o výkone daňových kontrol u registrovaných subjektov, pričom sa však v ustanovení ponecháva osobitná úprava začiatku výkonu daňovej kontroly.
K bodu 58
Na základe požiadavky z praxe sa upravuje odoberanie vzoriek colným úradom takým spôsobom, že ak colný úrad v odôvodnenom množstve z tabakových výrobkov, ktoré boli zabezpečené podľa zákona č. 563/2009 Z. z. odoberie vzorku na účely expertízy, takúto vzorku po jej vykonaní už späť nevráti.
K bodom 60 a 61
V súvislosti s novými ustanoveniami o evidencii obchodníkov s tabakovou surovinou a o technologických zariadení na výrobu tabakových výrobkov, je potrebné primerane upraviť ustanovenia týkajúce sa vedenia evidencie colným úradom a finančným riaditeľstvom.
K bodom 62 až 64
Vzhľadom na aplikáciu systému váženej priemernej ceny cigariet v praxi, sa spresňuje príslušné ustanovenie tak, že vážená priemerná cena cigariet sa vyjadruje na 1000 kusov cigariet a zaokrúhľuje sa na dve desatinné miesta.
20
K bodu 66
Na základe požiadaviek z praxe sa upravuje výška pokút.
K bodu 68
Navrhuje sa ustanoviť prekluzívnu lehotu pokuty za naplnenie skutkovej podstaty správneho deliktu podľa tohto zákona.
K bodu 73
Navrhuje sa zvýšenie sadzby spotrebnej dane z cigariet za účelom splnenia minimálnych kritérií pre zdaňovanie cigariet, ktoré stanovuje pre členské štáty od roku 2014. V súvislosti so zvýšením spotrebnej dane z cigariet je nutné upraviť sadzbu dane aj u ostatných tabakových výrobkov tak, aby sa so zreteľom na ich charakter nestali náhradou za drahšie cigarety. Z dôvodu aby sa vyhlo negatívnym efektom zvýšenia sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov na trh s tabakovými výrobkami na území SR a tým aj dôsledkami pre štátny rozpočet ako nárast nelegálneho trhu a cezhraničné nákupy, navrhuje sa zvýšenie sadzby spotrebných daní na tabakové výrobky postupne v dvoch krokoch, a to s účinnosťou od 1.februára 2012 a 1. marca 2013. Zároveň sa z dôvodu efektu predzásobenia navrhuje obmedziť dopredaj cigariet.
K bodu 74
V súvislosti s navrhovanými zmenami je potrebné upraviť prechodné ustanovenia.
K bodu 76 a 77
Vzhľadom k tomu, že v úradnom vestníku Európskej únie bola publikovaná smernica Rady 2011/64/EÚ, je potrebné v zákone upraviť prílohu č. 1.
K článku III.
K bodom 1, 2, 3, 12, 77 a 83
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
K bodu 4
Navrhovanou úpravou ustanovenia sa upresňuje pojem duálne použitie.
K bodu 5
Navrhuje sa úprava ustanovenia z dôvodu rozšírenia pojmu elektroenergetický podnik o podnikateľa podľa zákona č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 656/2004 Z. z.“), ktorý v energetike nevykonáva podnikateľskú činnosť na základe povolenia, ale na základe oznámenia predloženého Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR a podnikateľ a ktorý je prevádzkovateľom distribučnej sústavy elektriny.
K bodom 6 a 55
Ustanovenie sa navrhuje upraviť z dôvodu, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR nevydáva samostatne, formou rozhodnutia, potvrdenie o výške strát pri výrobe, prenose a distribúcii elektriny, resp. pri preprave alebo distribúcii zemného plynu, keďže tento údaj je súčasťou cenového návrhu schváleného Úradom pre reguláciu sieťových odvetví SR.
21
K bodu 7
Ustanovenie sa navrhuje upraviť tak, aby bolo zrejmé, že oslobodenie od spotrebnej dane možno uplatniť len na elektrinu vyrobenú z obnoviteľného zdroja. Skutočnosť, že elektrina bola vyrobená z obnoviteľného zdroja energie sa preukazuje zárukou pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, vydanou na základe § 7a zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 309/2009 Z. z.“).
K bodu 8
V nadväznosti na rozhodnutie EK vo veci štátnej pomoci NN 63/2009 Daňové zvýhodnenie uplatňované na elektrinu, uhlie a zemný plyn, je potrebné upraviť ustanovenie týkajúce sa oslobodenia od dane pri elektrine vyrobenej v zariadení na kombinovanú výrobu elektriny a tepla, čo sa preukazuje potvrdením o pôvode elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou, vydaným podľa zákona č. 309/2009 Z. z. Zároveň sa oslobodenie od dane uplatňuje len na elektrinu vyrobenú v zariadení na kombinovanú výrobu elektriny a tepla, ak je dodaná priamo konečnému spotrebiteľovi elektriny alebo spotrebovaná osobou, ktorá ju vyrobila a ktoré nie je odpísané podľa zákona o účtovníctve, najdlhšie však na dobu 12 rokov.
K bodom 9, 31 a 54
V súlade s čl. 15 smernice Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii právneho rámca Spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny možno od spotrebnej dane oslobodiť elektrinu, uhlie, zemný plyn, ak tieto používané domácnosťami. Súčasná úprava zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu v znení neskorších predpisov však umožňuje i oslobodenie od spotrebnej dane, ak dodávky elektriny, uhlia, zemného plynu určené na výrobu tepla realizované prostredníctvom spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov, bytových družstiev alebo správcovských spoločnosti, teda predmetom konečných dodávok domácnostiam nie je zemný plyn a uhlie, respektíve elektrina ako taká, ale teplo, ktoré však nie je predmetom dane. Vzhľadom i na upozorňujúci list Európskej komisie, je preto potrebné súčasný systém dodávok zemného plynu, uhlia a elektriny určeného na výrobu tepla zmeniť tak, že od spotrebnej dane bude oslobodený zemný plyn, uhlie, a elektrina, ak dodané priamo domácnostiam, ktoré majú vlastný zdroj vykurovania, a teda ide o spotrebu zemného plynu, uhlia a elektriny priamo v domácnosti. Odber alebo nákup elektriny, uhlia alebo zemného plynu na iné účely ako na výrobu tepla domácnosťou bude naďalej od dane oslobodený, a to aj v prípade, keď domácnosť priamo odoberá alebo nakupuje elektrinu, uhlie alebo zemný plyn, ako aj v prípade keď je zastúpená treťou osobou.
K bodu 10
Ustanovením sa navrhuje upraviť oslobodenie od spotrebnej dane z elektriny u malých výrobcov elektriny, ktorí vyrábajú elektrinu pre vlastnú spotrebu, ak celkový inštalovaný výkon zariadenia neprevyšuje 5 MW, pričom podmienkou je, že elektrina je vyrobená z preukázateľne zdaneného minerálneho oleja, uhlia alebo zemného plynu.
K bodom 11, 18, 30, 62 a 82
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovení.
22
K bodom 22, 27, 44, 47, 68, 71 a 74
Navrhuje sa upraviť ustanovenie tak, že platiteľ dane z elektriny, uhlia alebo zemného plynu bude povinný uviesť v daňovom priznaní, ktorého vzor ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom, všetky potrebné údaje. Informácia o tom, ktorú kolónku daňového priznania konkrétny platiteľ dane vyplniť, bude uvedená v poučení na vyplnenie daňového priznania.
Zavádza sa povinnosť platiteľa dane podať colnému úradu daňové priznanie aj v prípade, ak v zdaňovacom období uskutočňoval len dodávky elektriny, uhlia, zemného plynu alebo stlačeného zemného plynu bez dane, alebo ak uskutočňoval len dodávky elektriny, uhlia alebo zemného plynu oslobodeného od dane.
Navrhuje sa úprava ustanovení tak, že vrátenie dane sa uplatní v daňovom priznaní, a to v tom zdaňovacom období, v ktorom osobe vznikol nárok na vrátenie dane, ak doklad ustanovený zákonom. Ak takýto doklad k dispozícii neskôr ako v zdaňovacom období, v ktorom jej vznikol nárok na vrátenie dane, vrátenie dane si uplatní v ďalšom zdaňovacom období, najneskôr však do uplynutia prekluzívnej lehoty na uplatnenie nároku na vrátenie dane.
K bodom 25 a 28
Ustanovenie sa navrhuje upraviť tak, aby bolo zrejmé, že oprávnený spotrebiteľ, ktorý vyrába elektrinu z obnoviteľných zdrojov energie alebo vyrába elektrinu vysoko účinnou kombinovanou výrobou si oslobodenie od dane uplatní formou vrátenia dane. Súčasne sa v tejto súvislosti upravujú náležitosti žiadosti vrátenia dane.
Navrhuje sa úprava ustanovení tak, že vrátenie dane sa uplatní v daňovom priznaní, a to v tom zdaňovacom období, v ktorom osobe vznikol nárok na vrátenie dane, ak doklad ustanovený zákonom. Ak takýto doklad k dispozícii neskôr ako v zdaňovacom období, v ktorom jej vznikol nárok na vrátenie dane, vrátenie dane si uplatní v ďalšom zdaňovacom období, najneskôr však do uplynutia prekluzívnej lehoty na uplatnenie nároku na vrátenie dane.
K bodom 13, 14, 33, 35, 50, 56 a 57
Navrhuje sa zrušenie povinnosti predkladania tých údajov správcovi dane daňovými subjektmi, ktorými disponuje iný orgán štátnej správy, ako napr. uvádzanie daňového identifikačného čísla, identifikačného čísla pre alebo daň z pridanej hodnoty, ak bolo pridelené. Uvedený návrh je v súlade Analýzou legislatívneho prostredia a zoznam právnych predpisov, určených pre implementáciu elektronického spracovania agend schválenou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 595 z 2. septembra 2009, ktorá obsahuje zoznam právnych predpisov určených na implementáciu elektronického spracovania agend.
K bodom 15, 34, 42, 58 a 66
Vzhľadom k tomu, že hmotnoprávny predpis (zákon č. 609/2007 Z. z.) upravuje ďalšie podmienky, ktoré je subjekt povinný splniť pri registrácii napr. ako platiteľ dane a ktoré nie priamo upravené zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 563/2009 Z. z.“), ktorý upravuje registráciu vo všeobecnosti, je potrebné upraviť postup colného úradu v špecifických prípadoch upravených hmotnoprávnym predpisom. Uvedené sa vzťahuje i na postup pri zaradení do evidencie podľa príslušného ustanovenia zákona.
Ustanovenia sa upravujú z dôvodu, že ak oprávnený spotrebiteľ elektriny, uhlia alebo zemného plynu viacerých dodávateľov elektriny, uhlia alebo zemného plynu, colný úrad vydáva osobitne pre každého takéhoto dodávateľa povolenie na oslobodenú elektrinu, uhlie alebo zemný plyn.
23
Navrhuje sa doplniť lehotu, do ktorej je colný úrad povinný vykonať zmeny v osvedčení o registrácii oprávneného spotrebiteľa elektriny, uhlia alebo zemného plynu, alebo povolení na oslobodenú elektrinu, uhlie alebo zemný plyn, alebo vydať nové osvedčenie alebo nové povolenie, alebo zrušiť pôvodné osvedčenie alebo pôvodné povolenie po doručení oznámenia o zmene údajov oprávneným spotrebiteľom elektriny, uhlia alebo zemného plynu.
K bodom 16, 36 a 60
Novým znením ustanovenia sa dopĺňajú možnosti zrušenia registrácie oprávneného spotrebiteľa elektriny, uhlia alebo zemného plynu a možnosti odňatia povolenia na oslobodenú elektrinu, uhlie alebo zemný plyn.
Spresňujú sa podmienky na odňatie a zánik povolenia pre oprávneného spotrebiteľa.
K bodom 17, 38 a 61
Ustanovenia sa upravujú z dôvodu zrušenia zákona č. 493/2009 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V nadväznosti na vykonané vecné úpravy, je potrebné aj legislatívno-technicky upraviť príslušné ustanovenia.
K bodom 19, 39 a 64
Ustanovením sa upresňuje deň dodania a deň spotreby elektriny, uhlia alebo zemného plynu.
K bodom 20, 40 a 65
Vzhľadom k tomu, že definícia pojmu „daňový dlžník“ vyjadrená v zákonoch o spotrebných daniach by mohla spôsobovať komplikácie v praxi, keďže na základe zákona č. 563/2009 Z. z. je daňovým dlžníkom osoba, ktorá daňový nedoplatok, je potrebné tento pojem nahradiť pojmom „osoba povinná platiť daň z elektriny“ (ďalej len „platiteľ dane z elektriny“) v prípade spotrebnej dane z uhlia to bude platiteľ dane z uhlia a v prípade spotrebnej dane zo zemného plynu to bude platiteľ dane zo zemného plynu.
K bodom 21, 43 a 67
Navrhuje sa vypustiť úpravu týkajúcu sa dodatočného daňového priznania z dôvodu nadbytočnosti, nakoľko podávanie dodatočného daňového priznania ustanovuje zákon č. 563/2009 Z. z.
K bodom 23, 37, 45, 48, 59, 69 a 87
V nadväznosti na vykonané vecné úpravy, je potrebné legislatívno-technicky upraviť príslušné ustanovenia.
K bodom 24, 46 a 70
Navrhuje sa vypustiť úpravu týkajúcu sa dodatočného daňového priznania z dôvodu nadbytočnosti, nakoľko podávanie dodatočného daňového priznania ustanovuje zákon č. 563/2009 Z. z.
K bodom 26 a 73
Navrhuje sa vypustenie ustanovení z dôvodu nadbytočnosti, nakoľko postup pri uplatnení vrátenia dane, ak si platiteľ dane uplatňuje zníženie alebo zvýšenie uplatneného vrátenia dane, je upravený zákonom č. 563/2009 Z. z.
24
K bodom 29, 49 a 75
Stanovuje sa lehota na vrátenie dane, ak splnené všetky podmienky na jej vrátenie. Súčasne sa stanovujú lehoty na vrátenie dane v prípade začatia daňovej kontroly colným úradom.
K bodu 32
Navrhuje sa doplniť ustanovenie o povinnosť žiadateľa o registráciu oprávneného spotrebiteľa uhlia uvádzať v žiadosti aj identifikačné údaje dodávateľa uhlia.
K bodu 41
Rozširuje sa pojem platiteľa dane z uhlia o osobu, na ktorej účet bolo pri dovoze predložené colné vyhlásenie na prepustenie uhlia do colného režimu voľný obeh.
K bodom 51, 52 a 53
Legislatívno-technická úprava ustanovení súvisiacich s novou právnou úpravou zdaňovania stlačeného zemného plynu.
K bodu 63
V súvislosti s navrhovanými zmenami sa rozširuje vznik daňovej povinnosti, ktorá vzniká aj dodaním zemného plynu určeného na výrobu stlačeného zemného plynu.
K bodu 72
Navrhované ustanovenie sa dopĺňa z dôvodu zabezpečenia kompatibility so zákonom č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 76
Navrhuje sa nové osobitné ustanovenie pre stlačený zemný plyn a s tým súvisiace zadefinovanie pojmov stlačený zemný plyn, základ dane, sadzba dane, definícia vzniku daňovej povinnosti a platiteľa dane zo stlačeného zemného plynu zohľadňujúca špecifiká výroby a dodávania stlačeného zemného plynu.
K bodu 78
Miestnu príslušnosť správcu dane pri daňovej kontrole ustanovuje zákon č. 563/2009 Z. z. a z tohto dôvodu sa navrhuje upraviť znenie ustanovenia.
K bodu 79
Ustanovenie sa dopĺňa o možnosť colného úradu vyzvať oprávneného spotrebiteľa elektriny, oprávneného spotrebiteľa uhlia alebo oprávneného spotrebiteľa zemného plynu na plnenie si svojich povinností v súlade so zákonom.
K bodu 80
V nadväznosti na vykonané vecné úpravy, je potrebné legislatívno-technicky upraviť príslušné ustanovenie, ktoré zároveň rozširuje obsah elektronickej databázy o identifikačné údaje platiteľa dane zo stlačeného zemného plynu.
K bodu 81
Z aplikačnej praxe vyplynula nutnosť zosúladenia terminológie pojmov „použil“ a „spotreboval“. Ustanovenie sa tiež legislatívno-technicky upravilo.
25
K bodu 84
Navrhuje sa ustanoviť prekluzívnu lehotu pokuty za naplnenie skutkovej podstaty správneho deliktu podľa tohto zákona.
K bodu 85
Legislatívno-technická úprava ustanovenia súvisiaca so zákonom č. 563/2009 Z. z. a legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou.
K bodu 86
V súvislosti s navrhovanými zmenami je potrebné upraviť prechodné ustanovenia.
K článku IV.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2012 okrem ustanovení čl. II bodov 7, 9, 37, 60 a 61, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. februára 2012, čl. I bodov 3, 61, 62, 74, 78, 79, 80, 81, 84 a 87 a čl. III bodu 76, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2012, čl. I bodov 46, 51, 53, 58, 66, 70, 83 a 86 a čl. II bodov 38, 65 a 67, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2012.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 21. septembra 2011.
Iveta Radičová, v. r.
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Ivan Mikloš, v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky