DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011.
Návrh zákona bol pôvodne predložený do legislatívneho procesu ako návrh novely zákona č. 15/2005 Z.z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Nevyhnutnosť prijatia čiastkovej právnej úpravy zákona vyplynula z prijatia nariadení Európskej únie v oblasti obchodovania s výrobkami z tuleňov, a to nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1007/2009 zo 16. septembra 2009 o obchodovaní s výrobkami z tuleňov a nariadenia Komisie (EÚ) č. 737/2010 z 10. augusta 2010, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1007/2009. Ďalším dôvodom návrhu novely bola potreba zapracovania takých vecných zmien, ktorými sa odstraňovali nedostatky zákona preukázané pri jeho aplikácii orgánmi štátnej správy na úseku obchodovania s ohrozenými živočíchmi a potreba odstránenia závažných formálno-právnych nedostatkov platnej právnej úpravy. Podľa záverov z prerokovania v Legislatívnej rade vlády Slovenskej republiky bol návrh novely zákona prepracovaný na návrh nového zákona.
Návrh zákona presnejšie formuluje povinnosti dané zákonom, zavádza úpravy, ktoré prispievajú k jednoznačnosti niektorých ustanovení a odstraňuje nezrovnalosti, ktoré sa vyskytli v predchádzajúcom legislatívnom procese.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ústavnými zákonmi, zákonmi a právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Čl. 114 a čl. 191 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
Nariadenie Komisie (EÚ) č. 997/2010 z 5. novembra 2010, ktorým sa pozastavuje dovoz exemplárov určitých druhov voľne žijúcich živočíchov a rastlín do Únie. Nariadenie Komisie (EÚ) č. 737/2010 z 10. augusta 2010, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1007/2009 o obchodovaní s výrobkami z tuleňov.
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Smernica Rady č. 83/129/EHS z 28. marca 1983 o dovoze koží mláďat určitých tuleních mláďat a výrobkov z nich do členských štátov v platnom znení. Nariadenie Rady (ES) č. 338/97 z 9. decembra 1996 o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a rastlín reguláciou obchodu s nimi v platnom znení. Nariadenie Komisie (ES) č. 865/2006 zo 4. mája 2006, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá týkajúce sa vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 338/97 z 9. decembra 1996 o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a rastlín reguláciou obchodu s nimi. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1007/2009 zo 16. septembra
2009 o obchodovaní s výrobkami z tuleňov.
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-510/99 zo dňa 23.10.2001. Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-344/08 zo dňa 16. júla 2009.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia – 20. august 2010, Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1007/2009 zo 16. septembra 2009 o obchodovaní s výrobkami z tuleňov. lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov, bezpredmetné
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 tejto zmluvy
bezpredmetné
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: 7.3.2011-11.3.2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona sa pôvodne predkladal ako novela zákona č. 15/2005 Z. z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Návrh zákona predpokladá výdavok súvisiaci s potrebou zaobstarania mobilných čítacích zariadení mikročipov pre označovanie zvierat pre obvodné úrady životného prostredia za účelom vykonávania kontroly v súvislosti so zrušením povinnosti prítomnosti pracovníka obvodného úradu životného prostredia pri označovaní exemplárov v § 14 ods. 1 zákona. Výdavok vyplývajúci z novej úpravy uvedeného ustanovenia bude hradený v rámci limitov rozpočtovej kapitoly ministerstva.
V súvislosti so zmenou v správnych poplatkoch za konania podľa zákona (navrhované zjednotenie výšky správnych poplatkov pre fyzické osoby, právnické osoby a ostatných podnikateľov za cieľ zjednodušiť podávanie žiadostí na dovoz/vývoz exemplárov a na výnimky z komerčných činností) sa zníženie poplatkov pre podnikateľov bude kompenzovať miernym zvýšením poplatkov uhrádzaných fyzickými osobami a z tohto titulu sa nepredpokladá vplyv na verejné financie. Pokiaľ ide o výber o správnych poplatkov za konania o udelení licencie na kaviár alebo licencie na krúžky, nie je možné pri nich kvantifikovať predpokladanú výšku výnosov, lebo je možné odhadnúť počet žiadateľov o udelenie týchto licencií.
A.4. Alternatívne riešenia
Nie sú navrhované.
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky súhlasilo s doložkou.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky súhlasilo s doložkou vybraných vplyvov v časti sociálne vplyvy.
Stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky bolo zohľadnené v tabuľke analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti a vplyvov na rozpočet verejnej správy a zamestnanosť vo verejnej správe.
Stanovisko Ministerstva hospodárstva bolo zohľadnené v tabuľke analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
13 800
0
0
0
KÚŽP/ 07606
13 800
0
0
0
z toho:
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
13 800
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte MŽP SR
13 800
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (výdavky)
13 800
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
13 800
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte MŽP SR
13 800
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Výdavky (v eurách)
2011
2012
2013
2014
Bežné výdavky (600)
07606 KÚŽP
13 800
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610) spolu
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620) spolu
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2 s
z toho:
633 004
13 800
13 800
0
0
0
Bežné transfery (640)
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
13 800
0
0
0
z toho výdavky na ŠR
13 800
0
0
0
Bežné výdavky (600)
13 800
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
V súčasnej fáze prípravy materiálu nie je možné zadefinovať, ktoré podnikateľské subjekty budú žiadať o udelenie licencie na spracovanie, balenie alebo opätovné balenie kaviáru alebo licencie na výrobu alebo distribúciu krúžkov. Predpokladá sa nízky počet takýchto žiadateľov. Návrhom budú dotknutí podnikatelia, na ktorých sa vzťahuje povinnosť vykonať DNA testy pre vybrané druhy živých exemplárov.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Náklady na udelenie licencie na spracovanie, balenie alebo opätovné balenie kaviáru alebo licencie na výrobu alebo distribúciu krúžkov budú vo výške správneho poplatku za podanie žiadosti o udelenie licencie. Ďalšie povinné náklady pre žiadateľov o udelenie licencie sa nepredpokladajú.
Zavádza sa povinnosť subjektov uhrádzať náklady na stanovenie DNA profilu exemplára podľa § 14 ods. 2 zákona.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Administratívne náklady spočívajú v zaplatení správneho poplatku za žiadosť o udelenie licencie na spracovanie, balenie alebo opätovné balenie kaviáru alebo licencie na výrobu alebo distribúciu krúžkov. Nepredpokladá sa vyšší počet žiadateľov o licenciu na spracovanie, balenie alebo opätovné balenie kaviáru alebo licenciu na výrobu alebo distribúciu krúžkov.
V súvislosti so zjednotením poplatkov za podávanie žiadostí na vydanie povolenia alebo potvrdenia sa predpokladá pozitívny vplyv časti materiálu na podnikateľskén prostredie. Náklady za podávanie uvedených žiadostí sa zjednotia a výrazne znížia.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Nepredpokladá sa zmena fungovania podnikateľských subjektov alebo operácií na slovenskom trhu v súvislosti s pripravovaným návrhom.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovanej regulácie spočívajú v tom, že verejnosti bude prístupný zoznam licencovaných zariadení.
Súčasne sa zjednodušia niektoré povinnosti držiteľov exemplárov (najmä príloh B D) a navrhuje sa zníženie rozsahu povinností pri preukazovaní pôvodu exemplárov.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, sprístupňovaním údajov orgánom štátnej správy podľa § 15 zákona, a to z registrov vyrobených alebo distribuovaných krúžkov, zavádza sa elektronická služba s úrovňou I. (informatívna úroveň).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Áno, vytvárajú sa registre vyrobených alebo distribuovaných krúžkov, ktorých súčasťou sú aj identifikačné údaje osoby, ktorej bol krúžok pridelený, pričom údaje sa sprístupňujú orgánom štátnej správy podľa § 16 zákona.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Bezpredmetné
B. Osobitná časť
K § 1
Predmetom úpravy zákona je stanovenie podmienok pri regulácii obchodovania s exemplármi druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín za účelom ich ochrany, definovanie práv a povinností osôb pri zabezpečení tejto regulácie, úprava pôsobnosti orgánov štátnej správy a stanovenie zodpovednosti za porušenie povinností. Zákonom sa zabezpečuje vykonateľnosť právnej úpravy Európskej únie (ďalej len “EÚ”) v oblasti ochrany druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciu obchodu s nimi a v oblasti regulácie obchodovania s výrobkami z tuleňov. Súčasne sa v súlade s nariadeniami Európskej únie stanovujú aj prísnejšie opatrenia pre túto reguláciu (napr. osobitosti nezameniteľného označenie pre exempláre druhov ktoré pôvodnými druhmi, povinnosti držiteľov a obchodníkov ohľadne vedenia evidencie), ktorých výhody sú, že poskytujú dôkaz o legálnom nadobudnutí, zabraňujú distribúcii nelegálnych exemplárov, dávajú presvedčivé dôkazy podporujúce ich tvrdenia, zjednodušujú proces zaistenia a zhabania exemplárov. Dôvodom úpravy v písmene c) pre oblasť ochrany exemplárov a oblasť obchodu s výrobkami z tuleňov je rozdielnosť pojmov „exemplár“ a „výrobok z tuleňa“ v právnych predpisoch v oblasti ochrany druhov voľne žijúcich živočíchov a rastlín reguláciou obchodu s nimi a v oblasti obchodovania s výrobkami z tuleňov. Nariadenie Rady (ES) č. 338/97 vo ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a rastlín reguláciou obchodu s nimi platnom znení (ďalej len „nariadenie (ES) č. 338/97“) považuje pojem „exemplár“ za akéhokoľvek živočícha alebo rastlinu, či neživého alebo živého, uvedených v prílohe A až D. Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1007/2009 o obchodovaní s výrobkami z tuleňov (ďalej len „nariadenie (ES) č. 1007/2009“) „tuleňom“ je jedinec všetkých druhov plutvonožcov (Phocidae, Otariidae a Odobenidae). Nakoľko nie všetky jedince druhov plutvonožcov uvedené v niektorej z príloh A až D nariadenia (ES) č. 338/97, je nevyhnutné v predmete zákona ustanoviť ochranu aj pre druhy nezahrnuté do uvedených príloh.
K § 2
Ustanovuje sa postup pri dovoze, vývoze, opätovnom vývoze a tranzite exemplárov druhov uvedených v prílohe A až D nariadenia (ES) č. 338/97 a pri tranzite exemplárov druhov uvedených v prílohe III Dohovoru o medzinárodnom obchode s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a rastlín. V súlade s článkom 12 ods. 1 nariadenia č. (ES) č. 338/1997 sa v odseku 2 ukladá povinnosť, že exempláre môžu vstúpiť do Spoločenstva cez územie Slovenskej republiky len cez vybrané colné priechody, zoznam ktorých upraví Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) vo všeobecne záväznom právnom predpise. Tieto miesta budú po personálnej, ako aj po technickej stránke schopné vykonávať kontrolu exemplárov v súlade s týmto zákonom. Na colných priechodoch
určených pre živé živočíchy (resp. ich časti a produkty podliehajúce veterinárnej kontrole) a rastliny bude zabezpečená veterinárna a rastlinnolekárska kontrola a zo strany rezortu životného prostredia odborná pomoc colným orgánom v prípade potreby identifikácie exemplárov druhov. Povolenie na vývoz exemplárov druhov uvedených v prílohách A až C nariadenia Rady možno vydať len za stanovených podmienok. Na základe skúseností niektorých členských štátov únie sa ustanovuje nad rámec nariadení o obchode povinnosť, na základe ktorej musí dovozca, vývozca alebo opätovný vývozca ohlásiť ministerstvu čas a miesto plánovaného dovozu, vývozu alebo opätovného vývozu najmenej 24 hodín pred jeho uskutočnením. Účelom uvedeného ustanovenia je zabezpečiť odbornú identifikáciu dovážaných exemplárov napríklad členom Poradného zboru pre dohovor a kvalifikovanú kontrolu splnenia podmienok dovozu. Oproti doteraz platnému zákonu sa zužuje podmienky pre vydanie povolenia na vývoz exemplárov druhov uvedených v prílohách a až C týkajúca sa exemplárov, ktoré pôvodnými druhmi chránených živočíchov len na živé exempláre z dôvodu, že pri vydávaní vývozných povolení legálne ulovených poľovníckych trofejí podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov nastával v praxi problém, že v konaní o udelení výnimky nebolo možné dokázať, že exemplár bol narodený a odchovaný v zajatí v súlade s čl. 54 nariadenia Komisie (ES) č. 865/2006, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá týkajúce sa vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 338/97 o vo ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a rastlín reguláciou obchodu (ďalej len „nariadenie (ES) 865/2006“). Povinnosti dopravcu exemplárov pri dovoze exemplárov do Európskej únie upravujú osobitné právne predpisy na úseku colnej správy.
K § 3
Upravujú sa osobitné podmienky na dovoz, vývoz a opätovný vývoz exemplárov vedcami alebo vedeckými inštitúciami. V prípade, že vedci a vedecké inštitúcie zaevidované na výkonnom orgáne štátu, v ktorom vykonávajú svoju činnosť, môžu presne určené druhy zbierok (herbárové exempláre, konzervované, sušené alebo zaliate múzejné exempláre, živý rastlinný materiál) dovážať, vyvážať alebo opätovne vyvážať na vedecké účely bez povolenia na dovoz, vývoz alebo potvrdenia na opätovný vývoz. Zásielka však musí byť označená štítkom, vzor ktorého je ustanovený v prílohe VI nariadenia (ES) 865/2006. Upravujú sa podmienky, za splnenia ktorých môže ministerstvo zaevidovať vedcov a vedecké inštitúcie v osobitnom zozname, ktorý vedie na účely tohto zákona a podmienky, ktoré musia byť splnené na ich vyčiarknutie z tohto zoznamu. Len vedci a vedecké inštitúcie, ktoré splnia uvedené podmienky, budú môcť využívať uvedený štítok namiesto príslušného povolenia alebo potvrdenia. Podmienky dovozu exemplárov vedcami a vedeckými inštitúciami platia aj na vývoz a opätovný vývoz exemplárov medzi vedcami a vedeckými inštitúciami. Podmienky bezúhonnosti na účely zápisu vedcov do zoznamu upravené v odseku 4 platia aj pre držiteľov licencií na kaviár a licencií na výrobu alebo distribúciu krúžkov.
K § 4
V § 4 ods. 1 sa upravuje zákaz držby exemplárov. Orgánom kompetentným zakázať držbu je ministerstvo. Ustanovujú sa dôvody, pre ktoré je možno držbu zakázať, čo vyplýva z všeobecného dôvodu pre zákaz držby určitých exemplárov v čl. 8 ods. 2 nariadenia (ES) č. 338/97, podľa ktorého členské štáty môžu zakázať držbu exemplárov, a to najmä živých živočíchov druhov uvedených v prílohe A. Navrhovanou úpravou v § 4 ods. 1 sa odstraňuje sa nejednoznačnosť určenia dôvodov zakázať držbu exemplárov v doteraz platnom znení
zákona tak, že sa stanovuje ich taxatívny výpočet (pôvodné ustanovenie uvádzacej vety s výrazom „najmä ak“ umožňovalo extenzívny výklad, čo sa mohlo prejaviť v právnej neistote držiteľov uvedených exemplárov a pocitu zneužiteľnosti tohto zákazu). Dôvody zákazu držby určitých exemplárov sa vzťahujú na situácie, kedy bude nevyhnutné z dôvodu zachovania existencie daného druhu vo voľnej prírode obmedziť alebo zakázať ich držbu. Dôvody podľa doteraz platnej úpravy sa sa rozširujú o o prípad, ak zákaz držby prispeje k ochrane daného druhu. Z doteraz platného znenia sa preberajú povinnosti pre podnikateľov, ktorí predávajú exempláre, správcov trhoviska a organizátorov búrz, zverejňovať na vhodnom mieste prevádzkarne, trhového miesta alebo burzy podmienky chovu predávaných exemplárov a informácie o povinnostiach vyplývajúcich z tohto zákona pre kupujúceho, ktoré sa vzťahujú na držbu kupovaného exemplára.
K § 5
Do ustanovení zákona sa prijímajú povinnosti stanovené Smernicou Rady č. 83/129/EHS o dovoze koží mláďat určitých tuleních mláďat a výrobkov z nich do členských štátov (ďalej len „smernica“). Smernica stanovuje povinnosť členských štátov prijať alebo zachovať všetky potrebné opatrenia na zabezpečenie toho, aby výrobky uvedené v prílohe neboli dovážané na ich územie na obchodné účely. Ustanovenia upravujú zákaz dovozu výrobkov z vybraných druhov tuleňov v súlade so smernicou a stanovujú kompetenciu udeliť výnimku zo zákazu ministerstvu v prípade, že dovozca preukáže, že výrobky výsledkom tradičného lovu Inuitov.
K § 6
Podľa čl. 66 ods. 7 nariadenia Komisie môžu spracovávať a baliť alebo opätovne baliť kaviár určený na vývoz, opätovný vývoz alebo obchod v rámci Európskej únie len zariadenia, ktorým bola výkonným orgánom členského štátu udelená licencia. Ustanovujú sa podmienky podávania žiadosti o udelenie licencie na spracovanie, balenie alebo opätovné balenie kaviáru, obsah žiadosti, podmienky udelenia licencie, práva a povinnosti držiteľa licencie a podmienky zániku a zrušenia licencie. V súlade s § 11 zákona č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa ustanovuje možnosť žiadateľa o udelenie licencie podať žiadosť aj na obvodnom úrade, ktorý plní podľa § 66b ods. 2 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov úlohy jednotného kontaktného miesta. Oproti doteraz platnej úprave sa zjednocujú podmienky bezúhonnosti fyzickej osoby podnikateľa a štatutárneho orgánu právnickej osoby. Kedže ustanovenia o bezúhonnosti majú praktické uplatnenie len v súvislosti s držiteľmi licencie a vedcami, kde je stanovená aj všeobecná požiadavka bezúhonnosti, bezúhonnosť podľa zákona sa viaže na trestný čin porušovania ochrany rastlín a živočíchov a na uložené pokuty a lebo iné sankcie v oblasti ochrany exemplárov druhov chránených podľa tohto zákona a príslušných nariadení EÚ. Náležitosti žiadosti a podmienky udelenia licencie sa upravujú v nadväznosti na nariadenie (ES) č. 865/2006. Ustanovuje sa možnosť správneho orgánu určiť ďalšie podmienky pre prevádzkovanie tejto činnosti v súlade so spôsobom schváleným alebo odporúčaným pre dané exempláre konferenciou zmluvných strán dohovoru. Ďalej sa spresňuje, komu povinná osoba zmeny údajov uvedených v žiadosti o licenciu a k nej pripojených dokladoch oznámiť (ministerstvu).
K § 7
V tomto ustanovení sa upravuje konanie o povolenie dovozu, vývozu a opätovného vývozu exemplárov. Žiadosť o vydanie povolenia na dovoz, vývoz alebo potvrdenia na opätovný
vývoz sa podáva na formulári tlačiva (príloha I nariadenia Komisie, časť žiadosť). V súlade s čl. 9 ods. 1 nariadenia Komisie sa určuje, že žiadateľ vyplní iba formulár žiadosti, nie originál a kópie povolenia na dovoz, vývoz alebo potvrdenia na opätovný vývoz. Upravuje sa forma podávania žiadosti, keďže sa na každý takýto exemplár vydáva povolenie alebo potvrdenie v osobitnom konaní podľa správneho poriadku, je účelné aby boli aj formuláre žiadostí podávané zvlášť pre každý takýto exemplár, to sa dotýka len exemplárov, ktoré sa obvykle označujú (teda v konkrétnom prípade nemusí byť exemplár z fyzických alebo etologických dôvodov označený, postačí ak sa tento druh obvykle označuje). Zákon ustanovuje obsahové náležitosti žiadosti v nadväznosti na ich úpravu v nariadení (ES) 865/2006 a splnomocňuje ministerstvo, aby špecifikovalo listinné dôkazy požadované vo formulári žiadosti nariadenia Komisie vydaním ich zoznamu vo všeobecne záväznom právnom predpise. Ak sa žiadateľovi vyhovuje v celom rozsahu, rozhodnutie o povolení na dovoz, povolenia na vývoz a povolenia na opätovný vývoz, sa vydáva na úradnom tlačive, neodôvodňuje sa a v spise zostáva rovnopis tohto rozhodnutia. Uvedeným ustanovením sa urýchľuje vybavovanie podaní najmä u cudzincov, ktorí napr. zákonne ulovia medveďa hnedého na území Slovenskej republiky a chcú si vyviezť trofej hneď po uskutočnení lovu, alebo prípady krátkodobého pobytu exemplárov na území Slovenskej republiky za účelom sokoliarskych stretnutí. Zároveň je takýto postup efektívnejší, lebo nebude potrebné vydávať nadbytočné osobitné rozhodnutie s náležitosťami podľa § 47 správneho poriadku, ktorého neoddeliteľnou súčasťou ako príloha by aj tak muselo byť medzinárodne uznávané povolenie/potvrdenie - tzv. „permit“. Oproti doteraz platnému zákonu sa rozširujú podmienky pre vydanie rozhodnutia o povolení tak, že sa stanovuje právomoc správneho orgánu nevydať povolenie v prípadoch, kedy exempláre, ktoré predmetom žiadosti, boli nadobudnuté v rozpore s právnymi predpismi Európskej únie a národnými právnymi predpismi (napríklad zákon o ochrane prírody a krajiny).
K § 8
Ustanovenie § 8 obsahuje procesnú úpravu a materiálne dôvody, zakladajúce právny titul na zmenu, zrušenie a zánik platnosti povolenia alebo potvrdenia. Tento proces je zaradený do všeobecnej procesnej právnej úpravy zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len “správny poriadok”), čím sa zvyšuje právna istota držiteľa tým, že možnosť brániť sa opravnými prostriedkami. Oproti doteraz platnej právnej úprave sa dopĺňa sa materiálny dôvod ak sa preukáže, že neboli splnené podmienky na vydanie povolenia alebo potvrdenia podľa tohto zákona alebo príslušných nariadení Európskej únie. Právna úprava úhrady nákladov a zániku platnosti povolenia alebo potvrdenia sa preberá z doterajšej právnej úpravy.
K § 9
Ustanovenie upravuje podmienky výnimočného využitia exemplárov druhov patriacich do príloh A a B nariadenia (ES) č. 338/97 na komerčné činnosti (čl. 8 tohto nariadenia). Ustanovenie upravuje aj podmienky pre akékoľvek premiestnenie živých exemplárov druhov patriacich do prílohy A nariadenia (ES) č. 338/97 (čl. 9 nariadenia). Upravujú sa obsahové náležitosti žiadosti o povolenie výnimky zo zákazu komerčných činností a žiadosti o vydanie súhlasu na premiestnenie živých exemplárov v súlade s nariadením (ES) 865/2006. Súčasne sa upravujú základné podmienky konania a rozhodovania o žiadostiach. Oproti doteraz platnej úprave sa pridáva ďalšia podmienka pre udelenie výnimky zo zákazu komerčných činností na základe judikatúry ESD v ods. 1 písm. c) (bod 34 rozsudku ESD č. C-510/99 vo
veci Tridon ustanovuje, že výkonný orgán môže, pre každý prípad osobitne, vydať výnimku zo zákazov komerčných činností. Aj keď splnené podmienky uvedené v čl. 8 ods. 3 nariadenia Rady, výkonný orgán nie je povinný túto výnimku vydať.) Európska komisia, odvolávajúc sa na uvedený rozsudok, v súčasnosti usmernila členské štáty Európskej únie, aby túto možnosť využili a neudeľovali výnimky zo zákazov komerčných činností napríklad na rohy nosorožcov. Vzhľadom na jednotný trh je nevyhnutné, aby všetky členské štáty postupovali pri povoľovaní výnimiek rovnako. Navrhovaná právna úprava umožní nevydať výnimku v prípadoch, kedy sa preukáže nevyhnutnosť nevydávania výnimiek zo zákazov komerčných činností z dôvodov ochrany druhov ohrozených živočíchov, aj keď splnené podmienky ustanovené v osobitnom predpise.
K § 10
Každý, kto v držbe alebo akokoľvek nakladá s exemplármi je povinný viesť o exemplároch evidenciu a požiadať vedecký orgán SR o pridelenie evidenčného čísla. Súčasne sa určuje okruh osôb, na ktoré sa táto povinnosť nevzťahuje (odsek 1 a 6). Odchylná úprava vedenia evidencie sa vzťahuje pre Múzeá s prírodovedným zameraním pri zbierkovej činnosti a botanické záhrady, arboréta, vysoké školy a stredné školy s prírodovedným zameraním, Slovenská akadémia vied a ďalšie vedecké pracoviská, ktoré vykonávajú vedeckovýskumnú činnosť. Povinnosti držiteľa exemplára pri výkone štátnej správy vo veciach evidencie exemplárov sa spresňujú oproti doteraz platnej právnej úprave a navrhuje sa nová povinnosť oznamovať akékoľvek zmeny jeho identifikačných údajov Vedeckému orgánu Slovenskej republiky, čo umožní, aby v jeho evidencii o exemplároch a ich držiteľoch boli aktuálne údaje. Z doteraz platného zákona zostáva zachovaná povinnosť uchovávania evidencie po dobu piatich rokov od vykonania posledného zápisu z dôvodu potreby zachovania zdrojov informácií o držbe a premiestňovaní exemplárov na území Slovenskej republiky a v odseku 5 sa navrhuje opätovne zaviesť oprávnenie držiteľa vyžadovať preukázanie totožnosti nového držiteľa s tým, že bez preukázania totožnosti nie je možné exemplár odovzdať novému držiteľovi. Obe tieto úpravy majú význam najmä pri výkone štátneho dozoru zameraného na odhaľovanie nelegálneho nakladania a obchodovania s exemplármi.
K § 11
Evidenciu živých exemplárov rastlín druhov uvedených v prílohe A nariadenia (ES) č. 338/1997 vedie ich držiteľ v evidenčnom zozname exemplárov rastlín. Evidenciu všetkých ostatných exemplárov rastlín tvoria písomné doklady preukazujúce spôsob nadobudnutia rastlín, vo vzťahu ku ktorým je uvedený demonštratívny výpočet údajov, ktoré majú obsahovať. Ustanovujú sa povinnosti držiteľa pri zaznamenávaní údajov v evidenčnom zozname a osobitne spôsob vedenia evidencie pre podnikateľa. Ohľadne evidencie exemplárov rastlín sa preberá právna úprava doteraz platného zákona s nasledovnými výnimkami: spresňuje sa okruh držiteľov ktorí povinní viesť evidenciu v evidenčnom zozname, zjednocuje sa právna úprava týkajúca sa rozsahu, v akom obvodný úrad overuje doručenú evidenciu exemplárov rastlín s úpravou týkajúcou sa evidencie exemplárov živočíchov a stanovuje sa obligatórna náležitosť vedenia evidencie o exemplároch rastlín slúžiacich na podnikateľské účely (podobne ako úprava pri vedení evidencie o exemplároch živočíchov). Navrhovaná úprava týkajúca sa osobitostí evidencie podnikateľov je odôvodnená prehľadnosťou evidencie pri pestovateľoch, ktorí majú v držbe súčasne exempláre na súkromné účely a podnikateľské účely.
K § 12
Evidenciu živých plazov, vtákov a cicavcov a ich vývinových štádií (okrem exemplárov druhov, ktorých zoznam ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom) vedie ich držiteľ na druhovej karte exemplára živočícha a jeho vývinových štádií. Evidenciu živých bezstavovcov, rýb a obojživelníkov vedie ich držiteľ v knihe chovu exemplára živočícha. Evidenciu všetkých ostatných exemplárov živočíchov vrátane exemplárov druhov, ktorých zoznam ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom, tvoria písomné doklady preukazujúce najmä spôsob nadobudnutia exemplárov živočíchov, vo vzťahu ku ktorým je uvedený demonštratívny výpočet údajov, ktoré majú obsahovať. Ohľadne evidencie sa preberá právna úprava doteraz platného zákona s týmito výnimkami. Pridáva sa náležitosť v § 12 ods. 2 písm. h), menia povinnosti držiteľa exemplára pri zaznamenávaní údajov zmien v druhovej karte a knihe chovu, jeho povinnosti vo vzťahu k obvodnému úradu životného prostredia a ustanovuje sa spôsob vedenia evidencie pre prevádzkovateľa chovnej a rehabilitačnej stanice. V súčasnosti totiž existujú aj chovné a rehabilitačné stanice, ktoré majú v držbe nielen hendikepované živočíchy, ale aj druhy, ktoré pochádzajú z chovov v zajatí a sú v dlhodobej držbe (napr. ZOO Bojnice), kde nie je možné podľa druhových kariet jednoznačne rozlíšiť, či ide o jedinca v držbe v expozícii, alebo o jedinca v rehabilitačnej stanici v ZOO. Takýmto spôsobom bude evidencia oddelená a exempláre budú jasne odlíšiteľné.
K § 13
Oproti právnej úprave v doteraz platnom zákone sa navrhuje zrušenie preukazov o pôvode pre exempláre zaradené do príloh B, C a D nariadenia (ES) č. 338/97. Zároveň sa zjednodušuje vedenie evidencie zrušením potvrdení o registrácii pre exempláre zaradené do príloh B D nariadenia (ES) č. 338/97 a úprava preukazovania pôvodu podľa § 12 a spresňujú sa podmienky preukazovania pôvodu exemplárov tam, kde táto povinnosť existuje. V odseku 1 sa stanovuje všeobecná povinnosť preukazovať pôvod exemplárov patriacich do pôsobnosti zákona a nariadení orgánom štátnej správy. V odseku 2 sa stanovuje spôsob preukázania pôvodu exemplárov uvedených v prílohe A nariadenia (ES) č. 338/97 dokladom podľa nariadenia alebo preukazom o pôvode. Povinnosť požiadať o preukaz o pôvode sa stanovuje aj pre držiteľov dokladov, ktoré podľa čl. 11 nariadenia (ES) č. 865/2006 strácajú platnosť. Týmto ustanovením sa zabraňuje vytvoreniu bezprávneho stavu, kedy držiteľ exemplára nedisponuje na účely vnútroštátneho konania žiadnym platným dokladom o pôvode exemplára. V záujme prísnej ochrany druhov uvedených v prílohe A je nevyhnutné, aby držitelia týchto exemplárov mali doklad o ich pôvode. V odseku 3 sa upravuje časový moment vzniku povinnosti držiteľa exemplára požiadať príslušný obvodný úrad životného prostredia o vydanie preukazu o pôvode. Odseky 4 a 5 ustanovuje postup a spôsob určovania pôvodu obvodným úradom životného prostredia. Odsek 6 upravuje povinnosť držiteľa exemplára na požiadanie orgánu štátnej správy podľa § 16 preukázať preukazom o pôvode, že oznámil držbu exemplára podľa § 31 ods. 4. Odseky 7 a 8 upravujú podmienky vydávania preukazov o pôvode a špecifické povinnosti žiadateľov (podobne ako v doteraz platnom znení), nanovo sa ustanovuje povinnosť spolupráce držiteľa. Odseky 9, 10 11 a 12 upravujú podmienky neplatnosti preukazov o pôvode a účinky neplatného preukazu o pôvode a dôvody pre opätovné vydanie preukazu o pôvode, ak vyšli najavo nové skutočnosti. Odseky 13 15 upravujú nakladanie s preukazom o pôvode ak exemplár uhynie, opustí územie Slovenskej republiky a osobitne úpravu pre držiteľov exemplárov, ktorí nemajú trvalý pobyt alebo sídlo v Slovenskej republike. V odseku 16 sa ustanovuje povinnosť držiteľa exemplára, ktorý nemá povinnosť preukazovať jeho pôvod, preukázať orgánu štátnej správy spôsob nadobudnutia exemplára písomným dokladom. Rozsah údajov v tomto doklade zodpovedať rozsahu údajov uvedených v písomných dokladoch o evidencii rastlín alebo živočíchov.
K § 14
V odseku 1 sa nanovo upravuje, na ktoré exempláre sa vzťahuje povinnosť nezameniteľného označovania. Táto povinnosť sa stanovuje v lehote bezodkladne po nadobudnutí exemplára. Oproti doteraz platnej úprave sa vypúšťa sa povinnosť dohľadu zamestnanca nad obvodného úradu nad nezameniteľným označením. V odseku 2 sa nanovo definuje, kedy a pre ktoré exempláre je súčasťou nezameniteľného označenia aj označenie DNA profilom. Na rozdiel od doteraz platnej úpravy náklady na stanovenie DNA profilu znáša držiteľ exemplára. Vypúšťa sa právna úprava týkajúca sa registrácie exemplárov. V odsekoch 3 a 4 sa v podstate preberá doteraz platné znenie ohľadne straty, znehodnotenia alebo opätovného použitia nezameniteľného označenia exemplára. V odseku 5 sa možnosť iného nezameniteľného označenia rozširuje aj na dôvody na strane rodiča exemplára. Navrhovaná úprava reflektuje na požiadavky praxe, keď, najmä pri označovaní papagájov, označeniu bránia vlastnosti rodičovských exemplárov a nie označovaného mláďaťa (rodičovské exempláre môžu reagovať na označenie krúžkom mláďaťa amputáciou končatiny). Stanovuje sa oslobodenie od povinnosti nezameniteľného označenia exemplárov nad rámec povinnosti vyplývajúcej z príslušných nariadení pre držiteľa, ktorý nemá na území SR trvalý pobyt alebo sa na území SR dlhšiu dobu nezdržuje.
K § 15
Podľa čl. 66 ods. 8 nariadenia (ES) č. 865/2006 krúžky, ktoré sa používajú na označovanie exemplárov musia byť na tento účel komerčne vyrobené. Navrhovaná úprava zabezpečuje implementáciu tejto podmienky do zákona tým, že nezameniteľné označenie týkajúce sa exemplárov vtákov odchovaných na území Slovenskej republiky môže pochádzať len od výrobcov alebo distribútorov, ktorým bola ministerstvom udelená licencia na ich výrobu alebo distribúciu. Ustanovujú sa podmienky udelenia, zániku a zrušenia tento licencie, náležitosti jej žiadosti a osobitné náležitosti výroku rozhodnutia o udelení licencie a ďalšie povinnosti držiteľov tejto licencie, vrátane povinnosti viesť register vyrobených alebo distribuovaných krúžkov.
K § 16
Štruktúra orgánov štátnej správy sa preberá z právnej úpravy v doteraz platnom zákone. Pri určení sa vychádzalo zo zákona č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý dopĺňa a špecifikuje pôsobnosť existujúcich štátnych orgánov na úseku nakladania s exemplármi.
K § 17
Preberá sa právna úprava v doteraz platnom zákone a pôsobnosti ministerstva sa upravujú v nadväznosti na vykonané vecné zmeny a stanovujú sa nové oblasti pôsobnosti v súvislosti s prijatím a nadobudnutím platnosti nariadení Komisie v oblasti obchodovania s výrobkami z tuleňov (ide o implementačné ustanovenie predpisu Európskej únie). Podľa § 2 zákona č. 525/2003 Z. z. je ministerstvo ústredným orgánom štátnej správy starostlivosti o životné prostredie vrátane ochrany prírody. Jednotlivé kompetencie ministerstva sa sprehľadňujú a spresňujú rozčlenením na pôsobnosť ministerstva ako orgánu, ktorý riadi výkon štátnej správy a riadi výkon štátneho dozoru, orgánu ktorý priamo vykonáva v určitých veciach štátnu správu a súčasne v stanovenom rozsahu úlohy v rámci plnenia úloh vyplývajúcich z dohovoru, členstva Slovenskej republiky v Európskej únii na úseku ochrany druhov a na úseku obchodu s výrobkami z tuleňov, vrátane koordinácie týchto úloh s príslušnými
orgánmi štátnej správy, orgánu ktorý vo veciach výkonu štátnej správy kontrolnú právomoc a orgánu ktorý informačnú povinnosť vo vzťahu k verejnosti. Odborné zázemie potrebné najmä pri zabezpečovaní identifikácie exemplárov, vypracovávaní podkladov pre Vedecký orgán Slovenskej republiky, posudzovaní stavu a vývoja jednotlivých druhov vo vzťahu k ich ohrozenosti ministerstvo zabezpečuje prostredníctvom Poradného zboru pre dohovor.
K § 18 a 19
Pokiaľ ide o pôsobnosť krajského úradu životného prostredia, preberá sa právna úprava v doteraz platnom zákone s výnimkou, že kompetencia vydávať potvrdenia pre exempláre skupiny „A“ podľa čl. 66 ods. 7 nariadenia (ES) 865/2006 presúva späť na ministerstvo. Udelenie kompetencie krajským úradom životného prostredia sa ukázalo ako neefektívne. Krajské úrady životného prostredia nedisponovali dostatočným finančným a personálnym zázemím na vydávanie predmetných dokladov. Krajský úrad životného prostredia je odvolacím orgánom voči rozhodnutiam obvodnému úradu životného prostredia a vo veciach podľa odseku 2 priamo vykonáva štátnu správu.
Pokiaľ ide o pôsobnosť obvodného úradu životného prostredia, preberá sa právna úprava v doteraz platnom zákone a v nadväznosti na vykonané vecné zmeny sa modifikuje znenie niektorých oblastí pôsobnosti a stanovujú nové oblasti pôsobnosti. Do pôsobnosti obvodného úradu patrí najmä výkon štátnej správy vo veciach ochrany exemplárov v obvode, vyvodzovanie zodpovednosti za porušovanie povinností podľa tohto zákona a predpisov v oblasti obchodovania s exemplármi druhov.
Právna úprava pôsobnosti oboch úradov sa súčasne sprehľadňuje a spresňuje rozčlenením do jednotlivých písmen, podobne ako právna úprava pôsobnosti ministerstva.
K § 20
Pokiaľ ide o pôsobnosť inšpekcie, preberá sa právna úprava v doteraz platnom zákone a navyše sa stanovujú nové oblasti pôsobnosti inšpekcie ako orgánu, ktorý by zabezpečoval komunikáciu s kontrolnými orgánmi dohovoru za účelom zefektívnenia komunikácie medzi príslušnými orgánmi CITES a výkonného a kontrolného orgánu v oblasti obchodovania s ohrozenými druhmi v rozsahu uvedených ustanovení nariadenia (ES) č. 865/2006 a nariadenia (ES) č. 737/2010.
K § 21
Pokiaľ ide o pôsobnosť colných úradov a veterinárnych orgánov, preberá sa právna úprava v doteraz platnom zákone. Colné úrady zohrávajú dôležitú úlohu pri kontrole nakladania s exemplármi, a to najmä pri ich dovoze, vývoze, opätovnom vývoze a tranzite. Ich úlohou je najmä kontrolovať, či zásielky exemplárov sprevádzané platnými dokladmi, ktoré vyžaduje tento zákon, a či obsah zásielky zodpovedá údajom uvedeným v dokladoch. Veterinárne orgány sa vyjadrujú najmä k vhodnosti chovných zariadení pre živé exempláre a spresňuje sa že potvrdenie sa vydáva pre druhy uvedené v prílohe A s kódom pôvodu „C“ a v prílohe „B“ nariadenia (ES) č. 338/97.
K § 22
Princípy konania orgánov štátnej správy, ich zamestnancov a nimi poverených osôb pri výkone štátneho dozoru, ako aj povinnosť potrebnej súčinnosti zo strany fyzickej osoby a právnickej osoby u ktorej sa vykonáva štátny dozor a oprávnenia osôb vykonávajúcich štátny dozor vo veciach ochrany exemplárov, ktoré nevyhnutné na výkon ich činnosti sa preberajú z právnej úpravy v doteraz platnom zákone. Súčasne sa niektoré ustanovenia modifikujú na základe poznatkov z aplikačnej praxe čo reflektuje nová úprava týkajúca sa vypustenia kritéria závažnosti zistených skutočností v odseku 5. Ak je pri výkone štátneho dozoru účelom nariadiť zachovanie pôvodného stavu alebo obmedzenie nakladania s exemplármi počas výkonu štátneho dozoru do doby objasnenia veci, nie je možné jednoznačne poznať zistené nedostatky a ich závažnosť pred ukončením kontroly, teda v štádiu, keď ešte prebieha zabezpečovanie dôkazov a objasňovanie prípadu. Oproti doteraz platnej právnej úprave sa navrhuje zvýšenie hornej hranice sadzby poriadkovej pokuty za neumožnenie, marenie alebo sťaženie výkonu štátneho dozoru z 331,93 eura na 2000 eur z dôvodu, že základným predpokladom výkonu štátneho dozoru je zabezpečiť identifikáciu držaných exemplárov. V praxi sa stáva, že subjekty neumožnia pracovníkom štátnej správy vstup na pozemky, ako aj identifikáciu exemplárov, čo vedie k zmareniu výkonu štátneho dozoru. Zvýšenie hornej hranice poriadkovej pokuty má predovšetkým preventívny charakter.
K § 23
Pokiaľ ide o pôsobnosť vedeckého orgánu republiky preberá sa právna úprava v doteraz platnom zákone, ktorá sa upravuje v nadväznosti na zrušenie registrácie držiteľov a stanovuje sa nová oblasť pôsobnosti vedenie evidencie údajov z registra vyrobených alebo distribuovaných krúžkov. Vedecký orgán plní funkciu odborného zázemia pri výkone štátnej správy v oblasti nakladania s exemplármi a povinnosť jeho ustanovenia vyplýva pre Slovenskú republiku z dohovoru a nariadenia Rady. V súčasnosti túto funkciu vykonáva ministerstvom zriadená príspevková organizácia Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky. S využitím tejto organizácie sa počíta aj po nadobudnutí účinnosti tohto zákona.
K § 24
V rámci § 24 je riešené porušenie povinností podnikateľov a právnických osôb na úseku ochrany exemplárov. Oproti doterajšej platnej právnej úprave sa navrhuje sa zrušiť povinnosť orgánov ukladajúcich pokuty preukazovať spôsobenie trvalej ujmy na exemplároch ohrozených druhov rastlín alebo živočíchov, keď účelne vynaložené náklady na rehabilitáciu predmetných exemplárov alebo uvedenie životného prostredia do predošlého stavu predstavujú škodu, ktorá nie je malá. Tieto skutočnosti nie je možné v praxi preukázať, nakoľko napr. pri nevedení evidencie o držaných exemplároch rastlín alebo živočíchov nie je možné určiť trvalú ujmu na živočíchoch ani účelne vynaložené náklady na rehabilitáciu predmetných exemplárov ani vzniknutú škodu. Účelom zákona je aj obmedzenie nelegálneho obchodovania s ohrozenými druhmi, čo nie vždy spôsobí preukázateľnú trvalú ujmu na exemplároch. Súčasne sa v odseku 11 upravujú kritériá postupu správneho orgánu pri určení výšky pokuty a v odseku 17 sa upravuje ukladanie pokút za viac iných správnych deliktov prejednávaných v jednom konaní (súbeh správnych deliktov), tieto právne úpravy absentovali v doteraz platnej úprave. Skutkové podstaty správnych deliktov sa modifikujú v nadväznosti na vykonané vecné zmeny a upravujú sa nové skutkové podstaty v súvislosti so zavedením licencie pre výrobcov a distribútorov krúžkov, prijatím vykonávacieho predpisu k nariadeniu v oblasti obchodovania s výrobkami z tuleňov a z neho vyplývajúcej povinnosti Slovenskej republiky ukladať sankcie za porušenie predpisov v danej oblasti a v súvislosti s povinnosťami v oblasti nakladania s kaviárom. Výška pokút sa (okrem dolnej sadzby pri menej závažných iných správnych deliktoch, ktorá sa znižuje z 331, 93 eura na 100 eur)
nemení oproti doterajšej právnej úprave, iba sa jednotlivé sumy zaokrúhľujú. Takáto úprava zodpovedá doterajším skúsenostiam a praxi pri ukladaní pokút. Z právnej úpravy v doteraz platnom zákone sa preberajú podmienky konania o uložení sankcie, zvýšenia pokuty pri opakovanom spáchaní správneho deliktu, smerovanie výnosov z pokút, možnosť uložiť za iný správny delikt aj sankciu prepadnutie exemplára alebo ochranné opatrenie zhabanie exemplára a úprava hradenie trov konania (suma trov sa zaokrúhľuje).
K § 25
V rámci § 25 je riešené porušenie povinností fyzických osôb na úseku ochrany exemplárov. V podstate sa preberá doteraz platná právna úprava, ktorá sa dopĺňa o úpravu blokového konania s cieľom urýchliť a zefektívniť výkon štátnej správy na úseku konaní o priestupkoch. Súčasne sa upravuje možnosť orgánu ukladajúcemu pokutu prihliadať na osobné pomery páchateľa, spôsob spáchania a spoločenskú hodnotu exemplárov. Výška pokút sa nemení, nakoľko zodpovedá doterajším skúsenostiam a praxi pri ukladaní pokút. Vychádza sa najmä zo skutočnosti, že nelegálny obchod s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín sa vo vzťahu k objemu finančných prostriedkov ním získaných, zaraďuje na tretie miesto na svete, a to hneď za obchod so zbraňami a drogami. Skutkové podstaty priestupkov upravené odkazom na skutkové podstaty správnych deliktov, úprava splatnosti pokuty, spôsobu doručenia, a podmienok zvýšenia pokuty pri opakovanom spáchaní priestupku a smerovania výnosov z pokút sa preberá z právnej úpravy v doteraz platnom zákone.
K § 26
Osobitne sa upravuje inštitút zaistenia exemplára, ktorý sa preberá z právnej úpravy v doteraz platnom zákone. Ustanovené podmienky, za akých je možné zaistiť exemplár v rámci konania za účelom prerokovania priestupku alebo iného správneho deliktu. Zároveň sa ustanovujú aj ďalšie prípady, kedy je možné exemplár zaistiť ako aj postup orgánov štátnej správy v konaní o zaistení exemplára.
K § 27
V § 27 ods. 1 a 2 sa upravujú dôvody zhabania exemplára, pričom oproti doteraz platnej úprave sa odlišujú dôvody, kedy je obvodný úrad životného prostredia povinný zhabať exemplár a kedy môže zhabať exemplár. V odseku 4 sa navrhuje uložiť povinnosť uhradiť náklady spojené s návratom zhabaného živého exemplára do štátu vývozu alebo s premiestnením zhabaného živého exemplára do záchytného strediska mimo územia Slovenskej republiky osobe, ktorá drží exemplár v rozpore s predpismi v oblasti obchodovania s ohrozenými druhmi. Určenie časového momentu, kedy sa zhabané exempláre stávajú vlastníctvom štátu sa preberá z doteraz platného znenia, vrátane povinnosti obvodného úradu životného prostredia a inšpekcie, ktorí rozhodli o zhabaní exemplára, oznámiť túto skutočnosť bez zbytočného odkladu ministerstvu, aby mohli byť vytvorené vhodné podmienky pre umiestnenie exemplára (táto úprava je osobitne dôležitá je to vo vzťahu k živým exemplárom, ktoré by mali byť bez zbytočného odkladu umiestnené v záchytnom stredisku, ktoré určuje ministerstvo).
K § 28
V § 28 ods. 1 a 4 sa oproti doteraz platnej úprave navrhuje inštitucionálne zjednotiť správu exemplárov, ktoré sa stali majetkom štátu s cieľom zjednodušiť správu zhabaných a
prepadnutých exemplárov. Ministerstvo je určené za správcu zhabaných živých a neživých exemplárov (podľa dohovoru je výkonný orgán len správcom zhabaných živých exemplárov), s výnimkou neživých exemplárov, ktoré sa stali majetkom štátu na základe pridelenia colne schváleného určenia alebo použitia inštitútu „prenechanie v prospech štátu, kde správu vykonáva colný úrad. Podmienky nakladania z exemplármi vo vlastníctve štátu sa preberajú z doteraz platnej právnej úpravy. Upravujú sa podmienky, za ktorých sa na exempláre, ktoré sa stali majetkom štátu, vzťahuje zákaz prevodu exemplárov a zmena držiteľa. Navrhuje sa rozšíriť možnosť disponovať so zhabanými a prepadnutými exemplármi aj na múzeá, vedecké inštitúcie a vysoké školy. V súčasnosti je totiž veľmi veľa jedincov, ktoré trvalo hendikepované, ale nie je možný ich návrat do voľnej prírody, pričom by sa dali využiť na environmentálnu výchovu v rôznych typoch zariadení, kde je záujem o držbu takýchto jedincov (napr. základné školy, centrá voľného času, ale aj rehabilitačné stanice zriadené fyzickými osobami, a pod). Podľa platného stavu, to však nie je možné, pretože tieto zariadenia nespĺňajú žiadne z vyššie uvedených podmienok (sú to neštátne subjekty a nie zapojené do záchranných programov, keďže pre „bežné druhy“ takéto programy nie sú. Odborná organizácia (napr. ZOO Bojnice a Štátna ochrana prírody) by na základe tohto ustanovenia mohla zriadiť komisiu, ktorá by rozhodovala a posudzovala podmienky držby u jednotlivých organizácií, ktoré by prejavili záujem a podľa možností by ich aj umiestnila do držby takýmto zariadeniam.
K § 29
Právna úprava spoločenskej hodnoty exemplárov sa preberá z doteraz platnej právnej úpravy. Problematika spoločenskej hodnoty exemplárov sa upravuje najmä pre účely posudzovania závažnosti protiprávneho konania a vypracovania znaleckých posudkov. Spoločenskú hodnotu exemplárov určuje vedecký orgán 23) z dôvodu, že nie je možné určiť v prílohe vykonávacej vyhlášky presnú výšku spoločenskej hodnoty exemplárov, ktoré nie pôvodnými druhmi na území Slovenskej republiky. Spoločenskú hodnotu niektorých exemplárov, ktoré pôvodnými druhmi na území Slovenskej republiky, upraví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo na vykonanie zákona.
K § 30
Na konania podľa tohto zákona sa vzťahuje správny poriadok s výnimkou taxatívne vymedzených prípadov. Na konanie o prehlásení neplatnosti povolenia alebo potvrdenia sa na rozdiel od právnej úpravy v doteraz platnom zákone sa budú vzťahovať všeobecné predpisy o správnom konaní. Povolenia alebo potvrdenia podľa zákona, u ktorých sa preukáže, že neboli splnené podmienky na ich vydanie, môže ministerstvo prehlásiť za neplatné. Tým sa zasahuje do práv, povinností a právom chránených záujmov fyzických osôb a právnických osôb, ktorých sa vydané povolenie alebo potvrdenie dotýka. Takáto právna úprava zabezpečí právnu istotu osôb, ktorých práv, povinností alebo právom chránených záujmov sa prehlásenie neplatnosti povolenia alebo potvrdenia dotýka. Z doteraz platnej právnej úpravy sa preberajú ustanovenia týkajúce sa zastavenia konania, doručovania písomnosti a konania o uložení opatrenia alebo sankcie. Rovnako sa preberá právna úprava týkajúca sa nájdenia exemplára a nakladania s ním, s výnimkou, že sa navrhuje skrátenie lehoty pre rozhodnutie o nakladaní s uhynutými exemplármi na dva týždne, nakoľko obvodné úrady nemajú kapacity na dlhodobejšie uskladňovanie uhynutých exemplárov. Upravuje sa aj povinnosť pre držiteľa exemplára uhrádzať náklady na vykonanie DNA profilu za stanovených podmienok, čo vyplýva zo skúseností z aplikačnej praxe, kde sa ukázala nevyhnutnosť motivovať držiteľov exemplárov uvádzať pravdivé údaje o identite alebo rodičovstve exemplára, čím zvýši aj ochranu exemplárov pred nelegálnym obchodovaním s nimi.
K § 31
Ustanovuje sa postup na zosúladenia doteraz vykonávaných činností, na ktoré sa bude vzťahovať režim podľa tohto zákona s jeho požiadavkami.
K § 32
Ide o referenčný odkaz na zákonom transponovaný právny akt bližšie identifikovaný v prílohe.
K § 33
Ide o zrušovanie ustanovenie, zrušuje sa čl. I a čl. II zákona č. 15/2005 Z.z. o obchode s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a jeho vykonávacia vyhláška č. 24/2003 Z.z.
K článku II
K bodu 1
Účelom novelizácie ustanovenia § 6 ods. 2 živnostenského zákona je rozšíriť doterajšie podmienky bezúhonnosti, ako ich nad rámec úpravy tohto zákona ustanovujú pre zákonom určený okruh osôb osobitné predpisy, vrátane tohto zákona. Predložená úprava je v záujme administratívneho zjednodušenia prístupu fyzických aj právnických osôb k podnikaniu tým, že umožňuje preukázať u činností, ktoré živnosťou splnenie podmienok bezúhonnosti aj podľa osobitného predpisu prostredníctvom živnostenského (obvodného) úradu v postavení jednotného kontaktného miesta v právnom rámci zákona č.136/2010 Z.z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 2
Účelom novelizácie § 66ba ods. 3 písm. b) živnostenského zákona je rozšíriť a legitimizovať tým právo živnostenského (obvodného) úradu v postavení jednotného kontaktného miesta na prijímanie údajov na získanie iných dokladov ako je oprávnenie na podnikanie podľa osobitných zákonov. Môže ísť o doklady, ktoré majú charakter hmotno-právnej podmienky na získanie podnikateľského oprávnenia alebo aj o tzv. odkladacie podmienky, ktoré musí osoba, ktorá získala živnostenské alebo iného podnikateľské oprávnenie, splniť najneskôr ku dňu začatia podnikania. Za takýto doklad treba považovať aj licenciu na spracovanie, balenie a opätovné balenie kaviáru, ako aj licenciu na výrobu krúžkov alebo distribučných krúžkov.
K článku III
K bodom 1 a 2
Zmena zákona o správnych poplatkoch zjednocuje platbu správnych poplatkov za vydávanie povolení a potvrdení pre fyzické osoby a právnické osoby a zavádza sa nový režim
určenia správnach poplatkov. Zavádza sa aj nový správny poplatok pre žiadateľov o udelenie licencie na spracovanie, balenie alebo opätovné balenie kaviáru určeného na vývoz, opätovný vývoz alebo obchod v rámci Európskej únie a poplatok za udelenie licencie na výrobu alebo distribúciu krúžkov.
K článku IV
Nadobudnutie účinnosti zákona sa navrhuje od 1. januára 2012.
V Bratislave dňa 21. septembra 2011
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
József Nagy v. r.
minister životného prostredia
Slovenskej republiky