1
Príloha č. 5
REGIONÁLNY ROZVOJ
Agentúra na podporu regionálneho rozvoja (APRR) zabezpečuje realizáciu Regionálneho operačného programu, Operačného programu Bratislavský kraj, operačných programov cezhraničnej spolupráce a plní úlohy v oblasti monitorovania a vyhodnocovania programov pomoci EÚ.
APRR bola do 30. 06. 2010 súčasťou Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR. S účinnosťou od 01. 07. 2010 bolo Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR zrušené a APRR organizačne začlenená pod Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja SR. V súvislosti s obnovou samostatného Ministerstva životného prostredia SR a zmenou zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa zmenil názov ministerstva na Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
APRR sa vnútorne člení na nasledovné odbory:
1.Odbor realizácie programov regionálneho rozvoja
2.Odbor riadenia pomoci pre Bratislavský kraj
3.Odbor cezhraničnej spolupráce
4.Odbor finančného riadenia
5.Odbor monitorovania a koordinácie programov regionálneho rozvoja
Odbor realizácie programov regionálneho rozvoja zabezpečuje výkon úloh Riadiaceho orgánu pre Regionálny operačný program (ROP), ktorý je z hľadiska objemu finančných prostriedkov tretím najväčším z 11 operačných programov v rámci SR v programovom období 2007 - 2013. ROP predstavuje strategický dokument, pričom oprávneným územím na realizovanie intervencií je územie Slovenskej republiky s výnimkou Bratislavského kraja.
Prostredníctvom ROP je poskytovaná podpora z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, zameraná na realizáciu investičných projektov v oblasti regionálnej infraštruktúry (podpora infraštruktúry vzdelávania, sociálnej infraštruktúry, infraštruktúry pamäťových a fondových inštitúcií, regenerácie sídiel; infraštruktúr nekomerčných záchranných služieb, podpora infraštruktúry cestovného ruchu a regionálnych komunikácií).
Riadiaci orgán pre ROP postupuje pri implementácii ROP podľa zákona č. 528/2008 Z. z. o poskytovaní pomoci a podpory z fondov Európskych spoločenstiev v znení neskorších predpisov a v súlade so Systémom riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu na programové obdobie 2007 - 2013 v aktuálnom znení a Systémom finančného riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu na programové obdobie 2007 - 2013 v platnom znení.
Majoritnými prijímateľmi pomoci z ROP obce, mestá, vyššie územné celky a orgány štátnej správy. Zo súkromného sektora podporované subjekty, ktoré neboli zriadené za účelom podnikania (napr. neziskové organizácie, občianske združenia a pod.).
2
Do implementácie ROP zapojené samosprávne kraje (7 VÚC s výnimkou Bratislavského samosprávneho kraja), ktoré vo vymedzenom rozsahu plnia úlohy sprostredkovateľských orgánov pod Riadiacim orgánom pre ROP.
V roku 2010 vyhlásil Riadiaci orgán pre ROP 7 výziev na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok. Z hľadiska čerpania finančných prostriedkov, patrí ROP dlhodobo k najúspešnejším operačným programom. K 31. 12. 2010 bolo v rámci ROP zazmluvnených 1558 projektov v celkovom objeme 1 389 463 549,87 €. V porovnaní s ostatnými operačnými programami bol ROP v roku 2010 druhým operačným programom s najvyššou mierou čerpania (21,3 % z celého záväzku na programové obdobie 2007-2013). Objem zazmluvnených prostriedkov (viac ako 80 % programu) vytvára vhodné predpoklady pre úspešnú realizáciu ROP v programovom období 2007-2013.
V októbri 2010 Riadiaci orgán pre ROP pripravil návrh revízie ROP, ktorý po schválení na národnej úrovni (Monitorovacím výborom pre ROP) predložil dňa 29. 10. 2010 na schválenie Európskej komisii. Na základe revidovaného ROP bude umožnená predovšetkým:
-podpora investičných projektov Európske hlavné mesto kultúry – Košice 2013;
-podpora infraštruktúry bývania prostredníctvom inovatívneho finančného mechanizmu JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas t.j. iniciatíva Európskej únie zameraná na podporu udržateľných investícií v mestských oblastiach);
-odstraňovanie škôd spôsobených povodňami v roku 2010 na verejných priestranstvách a infraštruktúre regionálnych ciest II. a III. triedy.
Na základe rokovaní s Európskou komisiou sa očakáva schválenie revízie ROP v priebehu júna 2011.
Odbor riadenia pomoci pre Bratislavský kraj zabezpečuje výkon úloh Riadiaceho orgánu pre Operačný program Bratislavský kraj (OPBK). OPBK predstavuje strategický dokument, pričom oprávneným územím na realizovanie intervencií je územie Bratislavského kraja.
Na základe analýz štruktúry finančných potrieb v sektorových častiach Národného strategického referenčného rámca boli pre OPBK schválené finančné prostriedky z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) vo výške 87 000 000 €. Uznesením vlády SR č. 678 zo dňa 6. októbra 2010 bola pre OPBK pridelená dodatočná finančná alokácia vo výške 8 262 693 € (Európska komisia v súlade s čl. 16 a 17 medziinštitucionálnej dohody zo 17. mája 2006 navýšila disponibilné prostriedky pre Slovenskú republiku). Na základe listu Európskej komisie č. CB/D (2010) 622 zo dňa 13. 10. 2010 bola uvedená suma upravená na konečnú hodnotu 8 207 607 €. Celková výška finančných prostriedkov z ERDF predstavuje tak sumu 95 207 607 €.
Globálnym cieľom OPBK je posilnenie konkurenčnej schopnosti regiónu rozvojom vedomostnej ekonomiky a budovaním regiónu atraktívneho pre život. Špecifické ciele OPBK napĺňané prostredníctvom dvoch prioritných osí OPBK: Infraštruktúra a Vedomostná ekonomika. V rámci OPBK verejné prostriedky (štátny rozpočet a rozpočet územnej samosprávy), súkromné zdroje a prostriedky ERDF sústredené na štyri základné opatrenia v prioritných osiach. V Prioritnej osi 1 Infraštruktúra na opatrenie 1.1 Regenerácia sídiel
3
a opatrenie 1.2 Regionálna a mestská hromadná doprava. V Prioritnej osi 2 Vedomostná ekonomika na opatrenie 2.1 Inovácie a technologické transfery a opatrenie 2.2 Informatizácia spoločnosti.
Prvá prioritná os „Infraštruktúra“ je zameraná na podporu budovania moderného a atraktívneho regiónu pre občanov, návštevníkov a investorov. Druhá prioritná os „Vedomostná ekonomika“ podporuje v rámci OPBK inovácie a informatizáciu spoločnosti ako kľúčové tematické okruhy pre zabezpečenie dlhodobej konkurencieschopnosti regiónu.
OPBK stanovuje stratégiu a prioritné osi podporované zo štrukturálnych fondov a zo zdrojov členského štátu, ich špecifické ciele, príspevok zo štrukturálnych fondov a ostatné finančné prostriedky v súlade s nariadením Rady (ES) č. 1083/2006 z 11. júla 2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č.1260/1999 („všeobecné nariadenie“) a v súlade s nariadením Komisie (ES) č. 1828/2006 z 8. decembra 2006, ktorým sa stanovujú vykonávacie pravidlá nariadenia Rady (ES) č. 1083/2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o Európskom fonde regionálneho rozvoja v znení neskorších zmien a doplnení („vykonávacie nariadenie“). Okrem toho Riadiaci orgán pre OPBK postupuje pri implementácii OPBK v súlade s ďalšími nariadeniami EÚ/ES, platnými právnymi predpismi Slovenskej republiky, najmä podľa zákona č. 528/2008 Z. z. o poskytovaní pomoci a podpory z fondov Európskych spoločenstiev v znení neskorších predpisov, ako aj ďalšími záväznými dokumentmi, najmä v súlade so Systémom riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu na programové obdobie 2007-2013 v aktuálnom znení a Systémom finančného riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu na programové obdobie 2007-2013 v platnom znení.
Prijímateľmi pomoci z OPBK obce a mestá Bratislavského kraja založené v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov; Bratislavský samosprávny kraj, založený v zmysle zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov, Hlavné mesto SR Bratislava a jeho mestské časti v zmysle zákona č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste SR Bratislave v znení neskorších predpisov; Združenia miest a obcí založené v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov; Subjekt správy bytového domu v zmysle zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov; a mikro, malí a strední podnikatelia (MSP) - fyzické alebo právnické osoby podnikajúce v oblasti výroby, oprávnené na podnikanie v zmysle § 2 ods. 2 písm. a) a b) Obchodného zákonníka, registrované na území SR.
Do implementácie OPBK je aktívne zapojený aj Bratislavský samosprávny kraj, ktorý vo vymedzenom rozsahu plní úlohy sprostredkovateľského orgánu pod Riadiacim orgánom pre OPBK.
V roku 2010 vyhlásil Riadiaci orgán pre OPBK 3 výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok pre opatrenia 1.2 Regionálna a mestská hromadná doprava, opatrenie 2.1 Inovácie a technologické transfery a opatrenie 2.2 Informatizácia spoločnosti.
4
K 31.12.2010 bolo v rámci OPBK zazmluvnených 142 projektov v celkovom objeme 32 018 702,89 € (NFP = ERDF + ŠR), čo predstavuje 31,3 % z celkového objemu pôvodne určenej finančnej alokácie (102 352 942 €) na programové obdobie 2007 - 2013 (NFP = ERDF + ŠR).
Hlavnými úlohami OPBK odvodenými z programového vyhlásenia vlády SR na rok 2010 bolo:
vykonať revíziu Operačného programu Bratislavský kraj 2010 so zameraním na posilnenie najefektívnejších a najžiadanejších oblastí podpory
vo vzťahu k oprávnenosti výdavkov vykonávať 100 %-nú administratívnu kontrolu a kontrolu na mieste na každom investičnom projekte.
Východiskom pre vypracovanie Návrhu revízie OPBK boli výsledky externého hodnotenia OPBK v roku 2010 a schválenie pridelenia dodatočných finančných prostriedkov Uznesením vlády SR č. 678 zo dňa 6. októbra 2010, na základe ktorého bola pridelená pre OPBK dodatočná finančná alokácia vo výške 8 262 693 € (Európska komisia v súlade s čl. 16 a 17 medziinštitucionálnej dohody zo 17. mája 2006 navýšila disponibilné prostriedky pre Slovenskú republiku). Na základe listu Európskej komisie č. CB/D (2010)622 zo dňa 13.10.2010 bola uvedená suma upravená na konečnú hodnotu 8 207 607 €. Návrh revízie OPBK bol schválený Monitorovacím výborom pre OPBK dňa 25. októbra 2010 na jeho zasadnutí. Následne dňa 29. októbra 2010 zaslal Riadiaci orgán pre OPBK návrh revízie OPBK na posúdenie Európskej komisii prostredníctvom elektronického systému SFC2007. Európska komisia zaslala dňa 4. februára 2011 pripomienky k návrhu revízie OPBK. Po zapracovaní pripomienok EK v návrhu revízie OPBK odoslal RO OPBK prepracovaný dokument spolu so zapracovanými pripomienkami EK na opätovné posúdenie EK prostredníctvom SFC2007 dňa 1. 4. 2011.
Kontrola projektov je vykonávaná ako administratívna kontrola a kontrola na mieste. Riadiaci orgán pre OPBK vykonáva 100 % administratívnu kontrolu a kontrolu na mieste. Riadiaci orgán pre OPBK vykoná kontrolu na mieste každého realizovaného (investičného aj neinvestičného) projektu minimálne jedenkrát počas realizácie projektu najneskôr však pri záverečnej žiadosti o platbu.
Odbor cezhraničnej spolupráce je zodpovedný za implementáciu programov cezhraničnej spolupráce, v rámci ktorých podporované projekty z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) a štátneho rozpočtu zúčastnených krajín. Odbor plní úlohy Riadiaceho orgánu pre operačný program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Česká republika 2007 - 2013 a úlohy Národného orgánu, resp. Národného koordinátora pre Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika Rakúsko, Program cezhraničnej spolupráce Maďarsko Slovenská republika, Program cezhraničnej spolupráce Poľsko Slovenská republika a operačného programu ENPI Maďarsko - Slovensko - Rumunsko – Ukrajina 2007 - 2013.
Programy zamerané na zvýšenie úrovne hospodárskej a sociálnej integrácie v prihraničných oblastiach dotknutých krajín, posilnenie hospodárskej konkurencieschopnosti a zlepšenie dostupnosti prihraničných oblastí a zvýšenie sociálnej a kultúrnej súdržnosti dotknutých regiónov.
5
Oprávnenými prijímateľmi finančných prostriedkov organizačné zložky územnej samosprávy (samosprávne kraje, obce, mestá, združenia obcí, mestské časti) a ich príspevkové a rozpočtové organizácie ako aj školy, neziskové organizácie, záujmové združenia právnických osôb, občianske združenia a ďalšie subjekty. Špecifikom programov voči iným národným operačným programom je podmienka spoločnej realizácie konkrétneho projektového zámeru minimálne dvoma projektovými partnermi z každej strany hranice a podmienka preukázateľného cezhraničného dopadu.
Oprávnené územia, v rámci ktorých je možné realizovať projekty s finančnou podporou niektorého z programov určené podľa geografickej orientácie programu na úrovni NUTS III v rámci susediacich regiónov zúčastnených štátov.
Výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie finančného príspevku z ERDF vyhlasované priebežne. V rámci programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR 2007 - 2013 boli doteraz vyhlásené 3 kolá výziev na predkladanie žiadostí o poskytnutie finančného príspevku (FP) z ERDF. K 31. 12. 2010 bolo schválených 174 projektov vo výške takmer 73,5 mil. € a 146 zmlúv o poskytnutí FP z ERDF v celkovej výške takmer 54,9 mil. € (za zdroj ERDF). K uvedenému obdobiu bolo prijímateľom vyplatených 16 876 891,62 € (za zdroj ERDF), čo tvorí 18,2 % z celého záväzku pre program. Dôkazom úspešnej implementácie programu je splnenie pravidla N+3, ktoré v praxi znamená že finančné prostriedky z ERDF alokované na roky 2008 a 2009 budú plne využité pre naplnenie cieľov programu a pre podporu jednotlivých projektových zámerov.
V rámci ostatných programov odbor cezhraničnej spolupráce plní úlohu Národného orgánu, resp. Národného koordinátora a spolupracuje s Riadiacimi orgánmi, Spoločnými technickými sekretariátmi a organizáciami podieľajúcimi sa na implementácii programov z partnerských krajín. K 31. 12. 2010 sa čerpanie týchto programov pohybovalo v rozmedzí od 1,6 do 9,9 %, pričom vykazuje rastúci trend. Z hľadiska implementácie týchto operačných programov predstavuje rok 2010 míľnik, keďže pre viaceré z nich znamenal naštartovanie prvotného čerpania FP z ERDF. V ďalších rokoch sa očakáva jeho zvýšenie.
Spolupráca odboru s partnerskými krajinami je uspokojivá a efektívna, pričom v podmienkach viacerých operačných programov predstavuje už dlhoročnú tradíciu.
Odbor monitorovania a koordinácie programov regionálneho rozvoja zabezpečuje výkon úloh sprostredkovateľského orgánu pod riadiacim orgánom pre Prioritu 3 Operačného programu Základná infraštruktúra a zároveň zabezpečuje ex post monitorovací mechanizmus ukončených projektov implementovaných Agentúrou na podporu regionálneho rozvoja v rámci čerpania finančnej pomoci EÚ, vrátane agendy administratívnych činností vo vzťahu k predvstupového programu PHARE.
Cieľom činnosti odboru v roku 2010 bolo predovšetkým ex post monitorovanie ukončených projektov za účelom získania poznatkov o účelnosti a hospodárnosti poskytnutých finančných prostriedkov a štátneho rozpočtu, a to v rámci Operačného programu Základná infraštruktúra Priorita 3 Lokálna infraštruktúra, Jednotného programového dokumentu NUTS II - Bratislava Cieľ 2 a programov cezhraničnej spolupráce Iniciatívy Spoločenstva INTERREG IIIA. V roku 2010 bolo spolu vykonaných 161 ex post monitorovacích kontrol na mieste a zadministrovaných za rok 2010 viac ako 950 správ
6
a dotazníkov, ktoré koneční prijímatelia povinní predkladať ministerstvu po skončení realizácie projektu.
Odbor finančného riadenia zabezpečuje funkciu platobnej jednotky pre Regionálny operačný program, Operačný program Bratislavský kraj a programy cezhraničnej spolupráce Maďarská republika - Slovenská republika, Česká republika - Slovenská republika, Rakúsko - Slovenská republika, Poľsko - Slovensko a program cezhraničnej spolupráce ENPI Maďarsko Slovensko Rumunsko Ukrajina 2007 - 2013 v pôsobnosti Agentúry na podporu regionálneho rozvoja.
Základnou úlohou je zabezpečiť prevod finančných prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu na spolufinancovanie prijímateľovi v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vo vzťahu k finančnému riadeniu štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu pre programové obdobie 2007-2013 odbor finančného riadenia plní aj iné úlohy.
K hlavným povinnostiam patrí zodpovednosť za výkon predbežnej finančnej kontroly žiadostí o platbu a matematickej kontroly výpočtu oprávnenej sumy zo žiadostí o platbu. Vyhotovuje a predkladá údaje finančných výkazov podľa osobitných predpisov za platobnú jednotku a vedie účtovníctvo o stave a pohybe pohľadávok, záväzkov a peňažných prostriedkov spojených s poskytovaním prostriedkov a štátneho rozpočtu na spolufinancovanie, vrátane vyhotovovania a predkladania údajov účtovnej závierky za platobnú jednotku. Odbor finančného riadenia spravuje príjmové účty a výdavkové účty platobnej jednotky v Štátnej pokladnici a rozpočtuje prostriedky štrukturálnych fondov a štátneho rozpočtu na spolufinancovanie v štátnom rozpočte pre príslušný rok. Zabezpečuje zostavenie a zaslanie súhrnných žiadostí o platbu a čiastkových výkazov výdavkov certifikačnému orgánu podľa stanovených termínov osobitne za každý fond.
Čerpanie finančných prostriedkov za roku 2010 v €
Tabuľka č.1
Programový dokument
ERDF
ŠR
Spolu
Regionálny operačný program
249 111 458,47
29 965 529,80
279 076 988,27
Operačný program Technická pomoc*
6 131 242,50
1 409 384,12
7 540 626,62
Operačný program Bratislavský kraj
9 995 345,85
1 392 412,82
11 387 758,67
Cezhraničná spolupráca ČR-SR
-
813 611,86
813 611,86
Cezhraničná spolupráca**
-
734 920,66
734 920,66
Spolu
265 238 046,82
34 315 859,26
299 553 906,08
Prameň: APRR
*financovanie ukončené 30.6.2010 OP TP bol delimitovaný na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
** v prípade programov cezhraničnej spolupráce platobná jednotka uhrádza len časť spolufinancovania zo štátneho rozpočtu
Celkovo v roku 2010 boli platobnou jednotkou realizované platby prijímateľom pomoci na základe žiadostí o platbu systémom predfinancovania, zálohových platieb
7
a refundácie v celkovej sume 299 553 906,08 €. Z toho ERDF: 265 238 046,82 €; spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu: 34 315 859,26 €.