PREDKLADACIA SPRÁVAPredkladaný materiál obsahuje text Dodatku k Rámcovej zmluve medzi Belgickým kráľovstvom, Spolkovou republikou Nemecko, Estónskou republikou, Írskou republikou, Helénskou republikou, Španielskym kráľovstvom, Francúzskou republikou, Talianskou republikou, Cyperskou republikou, Luxemburským veľkovojvodstvom, Maltskou republikou, Holandským kráľovstvom, Rakúskou republikou, Portugalskou republikou, Slovinskou republikou, Slovenskou republikou, Fínskou republikou a Európskym finančným stabilizačným nástrojom (ďalej len „Dodatok k Rámcovej zmluve o EFSF“).
Tento dodatok je v poradí druhým dodatkom k Rámcovej zmluve o EFSF. Z dôvodu potreby rýchleho schválenia zmien na zvýšenie flexibility mechanizmu ako to deklarovali hlavy vlád a štátov 21. júla 2011 bol zastavený ratifikačný proces prvého dodatku (schválený vládou SR 22. júna 2011, uznesením č. 421 a podpísaný podpredsedom vlády a ministrom financií 30. júna 2011) a namiesto neho bol predložený druhý dodatok, ktorý tvorí súčasť predkladaného materiálu. Okrem nových elementov v sebe zahŕňa všetky zmeny, ktoré zavádzal aj prvý dodatok k Rámcovej zmluve o EFSF. Z tohto dôvodu obsahuje návrh uznesenia ustanovenie, ktorým sa ruší uznesenie vlády SR č. 421 z 22. júna 2011.
EFSF je súčasťou komplexného balíka protikrízových opatrení, o ktorých rozhodla Rada ECOFIN-u dňa 9. mája 2010. Účelom EFSF je poskytovanie stabilizačnej pomoci členskému štátu eurozóny vo finančných ťažkostiach. Mechanizmus bol vytvorený prostredníctvom akciovej spoločnosti EFSF so sídlom v Luxembursku. V rámci EFSF sa už poskytla stabilizačná pomoc Írsku, pričom členské štáty eurozóny v tomto prípade poskytli záruky vo výške 27 mld. eur (z toho 17,7 mld. eur je vyčlenených na pomoc Írskej republike, zvyšok je potrebných na vytvorenie hotovostnej rezervy EFSF) a Portugalsku – program vydávania dlhopisov bol preto navýšený spolu na 55 mld. eur.
Už v krátkej dobe po vzniku EFSF bolo zrejmé, že vzhľadom na rozdielne ratingy jeho členských štátov, nebude možné pri súčasnom nastavení objemu záruk vytvoriť efektívnu úverovú kapacitu v plánovanej výške 440 mld. eur. Vzhľadom na túto skutočnosť je potrebné navýšiť objem záruk v rámci EFSF tak, aby bola celá efektívna úverová kapacita mechanizmu krytá zárukami krajín s AAA ratingom. Samozrejme, rovnakým podielom sa zvýšia aj záruky ostatných členských krajín s cieľom zachovať spravodlivosť pomerného rozdelenia ručiteľských záväzkov v rámci EFSF.
V súčasnosti je v rámci úverovej kapacity EFSF garantovaná aj suma istiny aj úrokov. Zmena Rámcovej zmluvy o EFSF obsahuje úpravu s tým, že maximálna garantovaná suma bude limitovaná len do výšky nominálnej hodnoty istiny nástrojov financovania, pričom do tejto sumy sa úroky započítavať nebudú. V podstate EFSF pri súčasných podmienkach bolo schopné poskytnúť reálne 255 mld. eur (namiesto 440 mld. eur). Ručiteľská kapacita sa po novej úprave zvyšuje na záruky (na istinu) na úroveň 779 mld. eur, čo pre Slovenskú republiku znamená zvýšenie záruk na úroveň 7,72 mld. eur (z pôvodných 4,37 mld. eur). Navýšenie záruk len zreálni pôvodne predpokladanú maximálnu úverovú kapacitu EFSF vo výške 440 mld. eur.
Opatrenia na zvýšenie flexibility a druhá vlna zmien prinášajú zmenu rétoriky – dlžník sa mení na prijímateľa a EFSF už nebude pomáhať iba prostredníctvom úverových zmlúv, ale prostredníctvom Zmlúv o poskytnutí finančnej pomoci, ktoré v sebe zahŕňajú nástroje ako