NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
Číslo: 2311/2011
406a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 406) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 511 z 29. júna 2011 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 406) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 263 z 23. augusta 2011 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 108 z 13. septembra 2011 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo uznesením č. 75 z 30. augusta 2011 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplýva tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh s odporúčaním gestorského výboru:
V čl. I
1.V bode 4. v § 2 písmeno a) znie:
„a) potravinou látka alebo výrobok, ktoré spracované, čiastočne spracované alebo nespracované a sú určené na ľudskú spotrebu alebo pri ktorých sa odôvodnene predpokladá, že budú požité ľuďmi, vrátane nápojov, žuvačiek, všetkých látok vrátane pitnej vody1), ktoré zámerne pridávané do potravín počas ich výroby, prípravy alebo úpravy, prídavných látok určených na predaj spotrebiteľom a potravín na osobitné výživové účely, vrátane dietetických potravín na osobitné medicínske účely ustanovené osobitným predpisom,1b)“.
Zavádza sa definícia pojmu potravina.
3
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. V 4. bode § 2 úvodná veta v písmene c) znie: „potravinou na osobitné výživové účely potravina, ktorá je pre svoje špeciálne zloženie alebo spôsob výroby jednoznačne rozoznateľná od potraviny na bežnú spotrebu, vhodná na uvádzané výživové účely a takto umiestňovaná na trh a spĺňa osobitné požiadavky:“.
Ide o precizovanie ustanovenia jazykovou úpravou.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. V 18. a 19. bode sa vypúšťa slovo „sa“ za slovom „zákonom“ a slovom „zákona“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
4. V 20. bode v § 7 ods. 3 znie:
„(3) Príjemca zásielky, produktov živočíšneho pôvodu, nespracovanej zeleniny a ovocia v mieste určenia je povinný elektronicky najneskôr 24 hodín vopred nahlásiť príslušnej regionálnej veterinárnej a potravinovej správe príchod zásielky živočíšneho pôvodu, nespracovanej zeleniny a ovocia, miesto jej určenia, krajinu pôvodu zásielky, druh zásielky a jej množstvo.“
Ide o bližšie vyšpecifikovanie druhov potravín, ktoré podliehajú hláseniu
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4
5. V čl. I sa vypúšťa bod 20 (§ 7 ods. 3)
Následne sa mení označenie bodov.
Neodôvodnenosť a zbytočnosť ohlasovacej povinnosti. V danom prípade ide bezdôvodné zaťaženie výrobcov potravín, ale aj distribútorov a obchodné prevádzky najmä vo vzťahu k potravinám prichádzajúcim z členských štátov EÚ, kde platia rovnaké predpisy týkajúce sa bezpečnosti potravín. Vzhľadom ku skutočnosti, že v rámci platí princíp voľného pohybu tovaru, zavedením takejto povinnosti by dochádzalo k obmedzovaniu voľného pohybu potravín a tým k porušovaniu predmetného princípu.Ohlasovanie príjmu zásielky potravín zo strany tretích krajín sa v súčasnosti vykonáva.
Administratívne zaťaženie z hľadiska veľkého rozsahu položiek
V zmysle Nariadenia (ES) č.178/2002 potraviny znamenajú akékoľvek látky alebo výrobky, či spracované, čiastočne spracované alebo nespracované, ktoré určené na ľudskú spotrebu alebo o ktorých sa predpokladá, že sú na ňu určené“.
Na základe takto vyšpecifikovaného pojmu „potraviny“ by bolo potrebné nahlasovať príjem nielen samotného potravinárskeho výrobku, ale aj akejkoľvek suroviny a zložky, o ktorých sa predpokladá, že budú súčasťou produktu určeného na ľudskú spotrebu. V tomto prípade sa jedná najmenej o cca 36 000 položiek potravín.
Finančné zaťaženie
Vzniknú neprimerané náklady pre obchodníkov ako aj pre iných účastníkov daných vzťahov, ktoré sa odhadujú vo výške cca 2,5 mil. ročne. Stanovenie povinnosti presahuje rámec európskej legislatívy
Čl. 18 bod 2. a 3.Nariadenia (ES) č. 178/2002 v rámci zavedenia sledovateľnosti potravín stanovuje pre prevádzkovateľov len povinnosť, aby na požiadanie príslušných orgánov boli schopní poskytnúť identifikáciu dodávateľa potravín a ich zložiek.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča neschváliť
5
6. 21. bod znie:
„21. V § 7a ods. 1 úvodnej vete sa slová „Európskeho spoločenstva“ nahrádzajú slovami
„Európskej únie“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
7. V 33. bode § 12 sa slovo „uvádzacej“ nahrádza slovom „úvodnej“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
8. V čl. I sa vypúšťa 35. bod.
Následne sa mení označenie bodov.
Vychádzajúc z § 102 ods. 6 prvá hlava Potravinového kódexu, potraviny, ktoré porciované a zabelené v obchodnej sieti sa musia predávať len do 24 h od ich porciovania a zabalenia, (rýchlo kaziace sa potraviny) a do 48 h od ich porciovania a zabalenia (trvanlivé výrobky). Z uvedeného vyplýva, že informácie o dátume spotreby by museli obchodné prevádzky upravovať každý deň a u niektorých potravín aj niekoľkokrát v priebehu dňa, so zohľadnením hodiny porciovania a zabalenia . Potravinou predávanou na hmotnosť je aj ovocie a zelenina a pri nich nie je možné označovať ich údajom o zložení a dátume spotreby. Presná doba spotreby potraviny v plnom rozsahu plní informácia uvedená na etikete, ktorou je výrobok označený po odvážení a zabelení.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča neschváliť
6
9. V 38. bode písmeno p) znie:
„p) je povinný potraviny, ktorých trvanlivosť je viac ako 4 dni a doba zostávajúca do ich dátumu spotreby je kratšia ako 24 hodín umiestniť oddelene a/alebo takýto výrobok označiť informáciou pre spotrebiteľa o blížiacom sa ukončení doby spotreby,“.
Skracuje sa doba pred uplynutím dátumu spotreby a zároveň sa dopĺňa alternatívna možnosť označenia takéhoto výrobku, čo pomôže najmä malým obchodom, ktoré nemajú priestory na oddelené umiestnenie. Účel informovanosti zákazníka zostáva zachovaný.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
10. V čl. I 39. bod znie:
„39. V § 12 sa odsek 1 dopĺňa písmenom q), ktoré znie:
„q) je povinný potraviny nevhodné na spotrebu ľuďmi alebo nebezpečné a predmety určené na styk s potravinami, ktoré ohrozujú zdravotnú bezpečnosť potravín zneškodniť v zariadení podľa osobitného predpisu 9abg) na náklady subjektu, ktorý ich zdravotnú závadnosť spôsobil.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9abg znie:
„9abg) § 2 ods. 17 zákona č. 223/2011 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Nie je správne ak zákon nariaďuje predajcovi likvidovať nebezpečné potraviny vždy na vlastné náklady, a to aj v prípade, ak za ich nebezpečnosť nenesie žiadnu zodpovednosť. Náklady na likvidovanie takýchto potravín musí znášať ten subjekt, ktorý nesie zodpovednosť za ich znehodnotenie. Stanovenie povinnosti podľa vládneho návrhu presahuje rámec európskej legislatívy. Čl. 10 bod 1 Nariadenia (ES) č. 178/2002 stanovuje pre prevádzkovateľa zabezpečiť postupy k stiahnutiu nebezpečnej potraviny z trhu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča neschváliť
11. Za 40. bod sa vkladá nový 41. bod, ktorý znie:
„41. V § 12 ods. 3 znie:
(3) Podmienky používania výživových a zdravotných tvrdení o potravinách ustanovuje osobitný predpisx)
7
Poznámka pod čiarou k odkazu x) znie:
„x) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 z 20. decembra 2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách (Ú. v. EÚ L 404, 30.12.2006).“
Nariadenie č. 1924/2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách určuje podmienky používania výživových a zdravotných tvrdení. Povolené výživové tvrdenie a podmienky, ktoré sa na ne vzťahujú v prílohe nariadenia a povolené zdravotné tvrdenia boli publikované v Úradnom vestníku po ich posúdení Európskym úradom pre bezpečnosť potravín.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
12. V čl. I v 47. bode sa za slová „ods. 4“ vkladajú slová „a v § 20 ods. 3“ .
V tejto súvislosti sa vypúšťa 48. bod a následne vykoná prečíslovanie novelizačných bodov.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča neschváliť
13. V 57. bode k § 21 sa vypúšťa text „Poznámka pod čiarou k odkazu 14a sa vypúšťa“.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu zavedenia odkazu 14a v 60. bode § 22 ods. 2 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
14. V 60. bode § 22 ods. 2 písm. a) sa slovo „Viacročný“ nahrádza slovami „viacročný národný“, v písm. b) slovo „Výročnú“ sa nahrádza slovom „výročnú“ a v písm. c) sa slovo „národný“ nahrádza slovom „ prevádzkový“.
8
Ide o precizovanie ustanovenia s poukazom na odkazový aparát - nariadenie EP a R č. 882/2004.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
15. V 61. bode § 23 ods. 2 písm. a) sa slovo „prevádzkarní“ nahrádza slovom „prevádzkarniach“.
Ide o gramatickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
16. V čl. I v 68. bode úvodná veta znie: „§ 28 vrátane nadpisu nad paragrafom znie:“ a nad § 28 sa uvedie nadpis „Pokuty“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča neschváliť
17. V čl. I v 68. bode § 28 odseku 2 sa vypúšťa písmeno e)
Legislatívna úprava nadväzne na vypustenie ohlasovacej povinnosti v § 7 odseku 3.
Neodôvodnenosť a zbytočnosť ohlasovacej povinnosti. V danom prípade ide bezdôvodné zaťaženie výrobcov potravín, ale aj distribútorov a obchodné prevádzky najmä vo vzťahu k potravinám prichádzajúcim z členských štátov EÚ, kde platia rovnaké predpisy týkajúce sa bezpečnosti potravín. Vzhľadom ku skutočnosti, že v rámci platí princíp voľného pohybu tovaru, zavedením takejto povinnosti by dochádzalo k obmedzovaniu voľného pohybu potravín a tým k porušovaniu predmetného princípu. Ohlasovanie príjmu
9
zásielky potravín zo strany tretích krajín sa v súčasnosti vykonáva.
Administratívne zaťaženie z hľadiska veľkého rozsahu položiek. V zmysle Nariadenia (ES) č.178/2002 potraviny znamenajú akékoľvek látky alebo výrobky, či spracované, čiastočne spracované alebo nespracované, ktoré určené na ľudskú spotrebu alebo o ktorých sa predpokladá, že na ňu určené“. Na základe takto vyšpecifikovaného pojmu „potraviny“ by bolo potrebné nahlasovať príjem nielen samotného potravinárskeho výrobku, ale aj akejkoľvek suroviny a zložky, o ktorých sa predpokladá, že budú súčasťou produktu určeného na ľudskú spotrebu. V tomto prípade sa jedná najmenej o cca 36 000 položiek potravín.
Finančné zaťaženie
Vzniknú neprimerané náklady pre obchodníkov ako aj pre iných účastníkov daných vzťahov, ktoré sa odhadujú vo výške cca 2,5 mil. ročne. Stanovenie povinnosti presahuje rámec európskej legislatívy.
Čl. 18 bod 2. a 3.Nariadenia (ES) č. 178/2002 v rámci zavedenia sledovateľnosti potravín stanovuje pre prevádzkovateľov len povinnosť, aby na požiadanie príslušných orgánov boli schopní poskytnúť identifikáciu dodávateľa potravín a ich zložiek.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča neschváliť
18. V čl. I v 68. bode § 28 odseku 2, písm. m) sa vypúšťajú slová „alebo potraviny predávané na hmotnosť“ a za slovami „o ich zložení“ sa vypúšťajú slová „a dátume spotreby.“.
Legislatívna úprav nadväzuje na vypustenie bodu 35. Vychádzajúc z § 105 ods. 6 Prvá hlava Potravinového kódexu, potraviny, ktoré porciované a zabalené v obchodnej sieti sa musia predávať len do 24 h od ich porciovania a zabalenia, (rýchlo kaziace sa potraviny) a do 48 h od ich porciovania a zabalenia (trvanlivé výrobky). Z uvedeného vyplýva, že informácie o dátume spotreby by museli obchodné prevádzky upravovať každý deň a u niektorých potravín aj niekoľkokrát v priebehu dňa, so zohľadnením hodiny porciovania a zabalenia. Potravinou predávanou na hmotnosť je aj ovocie a zelenina a pri nich nie je možné označovať ich údajom o zložení a dátume spotreby. Presná doba spotreby potraviny v plnom
10
rozsahu plní informácia uvedená na etikete, ktorou je výrobok označený po odvážení a zabelení.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča neschváliť
19. V 69. bode sa v § 28 ods. 2 písm. e) vypúšťajú slová „a 4“.
Ide o zrejmú chybu písania, nakoľko § 7 nemá odsek 4.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
20. V 69. bode sa § 28 ods. 2 dopĺňa písmenom p), ktoré znie:
„p) nesplnil povinnosť uloženú v § 12 ods. 4.“.
Vzhľadom na doplnenie § 12 o povinnosť informovať je potrebné mať vymožiteľnosť tejto povinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
21. V 76. bode § 31aa sa slovo „októbra“ nahrádza slovom „novembra“, slová „do 30. septembra“ nahrádzajú slovami „do 31. októbra“ a slová „do 31. októbra“ nahrádzajú slovami „do 30. novembra“.
Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu potreby dodržania lehôt legislatívneho procesu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
11
22. V 77. bode § 31e sa slovo „októbra“ nahrádza slovom „novembra“.
Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu potreby dodržania lehôt legislatívneho procesu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
23. V čl. II sa slová „1. októbra“ nahrádzajú slovami „1. novembra“.
Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu potreby dodržania lehôt legislatívneho procesu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch spoločnej správy nasledovne:
O bodoch spoločnej správy č. 1 4, 6, 7, 9, 11, 13 15, 19 23 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
O bodoch spoločnej správy č. 5, 8, 10, 12, 16, 17, 18 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body neschváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z.
12
o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 406) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 406) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 117 zo 14. septembra 2011.
V citovanom uznesení výboru poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Mária S a b o l o v á v. r.
predsedníčka výboru