1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
___________________________________________________________________
Číslo: 2308/2011
404a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní Vládneho návrhu zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 404) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky
___________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ako gestorský výbor pri rokovaní o Vládnom návrhu zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 404) (ďalej len gestorský výbor) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 543 zo 7. júla 2011 po prerokovaní Vládneho návrhu zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 404) v prvom čítaní rozhodla, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky prerokuje uvedený materiál v druhom čítaní a prideľuje návrh podľa § 74 ods. 1 citovaného zákona na prerokovanie
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
2
II.
Gestorský výbor nedostal žiadne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy poslancov, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. ).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval Vládny návrh zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 404) dňa 23. augusta 2011 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi (uznesenie č. 258 z 23. augusta 2011).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval Vládny návrh zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 404) dňa 30. augusta 2011 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi (uznesenie č. 78 z 30. augusta 2011).
IV.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I sa v § 3 ods. 1 písm. a) vypúšťajú slová „pričom poistenec sa na úhrade liekov poskytovaných v rámci ústavnej starostlivosti nepodieľa,“.
Legislatívno-technická úprava, nadväzuje
na navrhovanú zmenu v § 3.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
2. V čl. I sa v § 3 ods. 2 slová „lekárenskej zdravotnej starostlivosti4) (ďalej len „lekárenská starostlivosť“)“ nahrádzajú slovami „lekárenskej starostlivosti4)“.
3
Zosúladenie terminológie s § 7 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
3. V čl. I sa § 3 dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Poistenec sa na úhrade liekov poskytovaných v rámci ústavnej starostlivosti nepodieľa.“.
Úprava z dôvodu zabezpečenia právnej istoty. Poistencovi sa tak jednoznačne dáva garancia toho, že sa nebude podieľať na úhrade akýchkoľvek liekov poskytnutých v rámci ústavnej zdravotnej starostlivosti, a to ani v prípade, ak mu poskytovateľ zdravotnej starostlivosti poskytne lieky, ktoré zdravotná poisťovňa poskytovateľovi v plnej výške neuhradí (napr. lieky, ktoré nemajú úradne určenú cenu alebo lieky, ktoré drahšie ako najlacnejší liek s úradne určenou cenou).
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
4. V čl. I § 4 ods. 1 sa vypúšťa tretia veta.
Zmierňuje sa dopad relatívne vyšších doplatkov za lieky na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, nakoľko práve v skupinách liekov, kde úhrada z verejného zdravotného poistenia za najlacnejší náhradný liek je ustanovená na menej ako 75 % z maximálnej ceny lieku vo verejnej lekárni doteraz nedochádzalo k započítavaniu doplatkov do tzv. limitu spoluúčasti.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
5. V čl. I sa v § 5 ods. 1 písm. f) slová „registrácie humánneho lieku8) nahrádzajú slovami „povolenia na uvedenie lieku na trh“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8 sa vypúšťa. Nasledujúce odkazy sa prečíslujú.
Pojmové zosúladenie so súvisiacim návrhom zákona o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene
4
a doplnení niektorých zákonov a odstránenie neexistujúceho odkazu k poznámke pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
6. V čl. I sa v § 6 ods. 2 bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová „pričom o zmene určenia referenčnej skupiny môže ministerstvo rozhodnúť aj z vlastného podnetu.“.
Odstraňuje sa akákoľvek pochybnosť o tom, či MZ SR bude môcť rozhodnúť o zmene určených referenčných skupín alebo podskupín a osobitného spôsobu úhrady z vlastného podnetu, ak budú existovať objektívne dôvody na vykonanie takýchto zmien (napr. určenie alebo zrušenie doteraz určeného osobitného spôsobu úhrady pre liek zaradený v zozname alebo preradenie liekov medzi referenčnými skupinami, ak takáto zmena bude potrebná na to, aby boli zachované zákonné kritériá).
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
7. V čl. I § 6 sa za odsek 13 pripája nový odsek 14, ktorý znie:
„(14) Ak v referenčnej skupine zaradené lieky, používanie ktorých alebo môže mať významný vplyv na výdavky verejného zdravotného poistenia, určí sa pre referenčnú skupinu indikačné obmedzenie, ktorého súčasťou je uvedenie podmienok pre ďalšie pokračovanie alebo zastavenie liečby uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia; pri určení indikačného obmedzenia sa prihliada najmä na odporúčané terapeutické postupy, nákladovú efektívnosť a predpokladaný vplyv na výdavky verejného zdravotného poistenia.“.
Definícia objektívnych pravidiel na rozhodovanie o pokračovaní alebo ukončení prebiehajúcej hradenej liečby je nevyhnutná pre dosiahnutie racionálneho vynakladania prostriedkov verejného zdravotného poistenia. Úhrada liečby, ktorá poistencovi neposkytuje požadovaný efekt, alebo naopak nie je spojená s potrebnou mierou spolupráce zo strany pacienta nemá opodstatnenie z pohľadu svojej účelnosti a efektívnosti. Preto je potrebné, aby poskytovateľ efekt hradenej liečby priebežne vyhodnocoval a v prípade nenaplnenia očakávaného výsledku hradenú liečbu ukončil, a to pri zachovaní možnosti použitia iných medicínskych intervencií hradených z verejného zdravotného poistenia. Takáto koncepcia úpravy indikačných obmedzení bola
5
bez pripomienok prijatá vládou SR v materiáli „Návrhy systémových krokov na spomalenie rastu nákladov na lieky“.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
8. V čl. I sa § 6 dopĺňa odsekom 14, ktorý znie:
„(14) O zmene osobitného spôsobu úhrady lieku podľa ods. 1 písmeno i) môže ministerstvo rozhodnúť aj z vlastného podnetu.“.
Odstraňuje sa akákoľvek pochybnosť o tom, či MZ SR bude môcť rozhodnúť o zmene určených referenčných skupín alebo podskupín a osobitného spôsobu úhrady z vlastného podnetu, ak budú existovať objektívne dôvody na vykonanie takýchto zmien (napr. určenie alebo zrušenie doteraz určeného osobitného spôsobu úhrady pre liek zaradený v zozname alebo preradenie liekov medzi referenčnými skupinami, ak takáto zmena bude potrebná na to, aby boli zachované zákonné kritériá).
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
9. V čl. I sa v § 8 ods. 1 písm. b) vypúšťa ôsmy bod.
Doterajšie 9. až 20. bod sa označujú ako 8. až 19. bod.
Precizovanie úpravy vo vzťahu k ustanoveniam § 80, podľa ktorého časť kategorizačného rozhodnutia týkajúca sa úradne určenej ceny sa stáva vykonateľnou o mesiac skôr ako ostatné časti rozhodnutia. Pri súčasnom zverejňovaní jednej úradne určenej ceny v dvoch zoznamoch (zoznam úradne určených cien a kategorizačný zoznam) by tak mohol vznikať rozpor medzi údajmi uvedenými v týchto zoznamoch (napr. v zozname úradne určených cien zdravotníckych pomôcok zverejnenom 1. decembra by bola uvedená cena z rozhodnutia, ktorého ostatné časti sa premietnu do zoznamu kategorizovaných zdravotníckych pomôcok, ktorý sa bude zverejňovať 1. januára. Súčasne táto cena by mohla byť v rozpore s cenou uvádzanou v doteraz poslednom zverejnenom kategorizačnom zozname t.j. zozname z 1. októbra). Preto sa navrhuje zverejňovať úradne určené ceny iba v jedinom zozname, čím sa odstráni možná zmätočnosť v aplikačnej praxi, pričom
6
samotná vykonateľnosť, a teda právna záväznosť rozhodnutí týmto nie je spochybnená alebo dotknutá.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
10. V čl. I. sa v § 16 ods. 4 vypúšťa písmeno e).
Doterajšie písmená f) až j) sa označujú ako e) až i).
Ustanovenie tak ako je navrhnuté v pôvodnom znení môže spôsobiť v praxi viacerým skupinám obyvateľov obmedzenie prístupu k liekom potrebným pre ich liečbu. Prijatím pozmeňovacieho návrhu sa okrem tohto negatívneho následku odstráni aj pochybnosť voči zákonodarcovi, že pri stanovení limitov rozhodovania o zaradení, či nezaradení lieku do zoznamu kategorizovaných liekov sa neriadil medicínskymi a ekonomickými analýzami.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča n e s c h v á l i ť
11. V čl. I sa § 17 ods. 5 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g) držiteľ registrácie nepredložil ministerstvu údaje o úradne určených cenách lieku v iných členských štátoch alebo vyhlásenie o tom, že takéto údaje neexistujú alebo nie sú verejne dostupné podľa § 93 ods. 4 písm. a).“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 6 z § 93.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
12. V čl. I sa v § 17 ods. 5 písm. f), § 38 ods. 5 písm. f), § 51 ods. 5 písm. f), § 66 ods. 4 písm. f) sa slová „§ 92“ nahrádzajú slovami „§ 93“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovaným vložením nového § 83.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
7
13. V čl. I § 20 odsek 4 text za bodkočiarkou sa vypúšťa.
Technická úprava v nadväznosti na bod 14 spoločnej správy.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
14. V čl. I § 20 odsek 5 znie:
„(5) Zrušenie indikačného obmedzenia alebo rozšírenie indikačného obmedzenia o novú indikáciu na základe žiadosti držiteľa registrácie je možné, ak v
a)12 mesiacoch prechádzajúcich mesiacu, v ktorom bola žiadosť podaná, bola maximálna výška úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva kumulatívne znížená najmenej o
1.3 %,
2.7,5 %, ak v zozname kategorizovaných liekov nie je iná referenčná skupina, v ktorej zaradené lieky uhrádzané na základe verejného zdravotného poistenia pri liečbe dodatočnej indikácie a je odôvodnené predpokladať, že počet dodatočne liečených poistencov v niektorom z nasledujúcich troch rokov prekročí 10 % z počtu poistencov aktuálne liečených liekmi, ktoré sú zaradené v posudzovanej referenčnej skupine alebo
b)zozname kategorizovaných liekov nie je iná referenčná skupina, v ktorej zaradené lieky uhrádzané na základe verejného zdravotného poistenia pri liečbe dodatočnej indikácie a je odôvodnené predpokladať, že náklady verejného zdravotného poistenia na dodatočne liečených poistencov v žiadnom z nasledujúcich troch rokov neprekročia 100 000 eur.
Úprava podmienok pre rozširovanie indikačných obmedzení. Návrh reflektuje skutočnosť, že držiteľ registrácie lieku najvýraznejšie profituje z rozšírenia indikačných obmedzení v prípade, ak v systéme úhrad nie zaradené iné lieky určené na liečbu dodatočnej diagnózy a súčasne dochádza k signifikantnému nárastu počtu liečených poistencov - preto sa v takýchto prípadoch vyžaduje predošlé výraznejšie zníženie výšky úhrad zdravotných poisťovní. Naopak, v prípadoch, keď v systéme úhrad nie zaradené iné lieky určené na liečbu dodatočnej diagnózy a súčasne predpokladaný nárast výdavkov zdravotných poisťovní nepredstavuje riziko z pohľadu finančnej stability systému (najmä z dôvodu nízkeho počtu pacientov, ktorých sa dodatočná indikácia môže týkať), predchádzajúce zníženie výšky úhrad zdravotných poisťovní sa nebude vyžadovať.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
8
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
15. V čl. I § 20 sa za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie:
„(6) Kumulatívne zníženie maximálnej výšky úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva podľa odsekov 4 a 5 sa vypočíta na základe porovnania maximálnej výšky úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva platnej 12 mesiacov pred dňom podania žiadosti s maximálnou výškou úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva platnou v deň podania žiadosti.“.
Ďalšie odseky sa primerane prečíslujú.
Úprava podmienok pre rozširovanie indikačných obmedzení. Návrh reflektuje skutočnosť, že držiteľ registrácie lieku najvýraznejšie profituje z rozšírenia indikačných obmedzení v prípade, ak v systéme úhrad nie zaradené iné lieky určené na liečbu dodatočnej diagnózy a súčasne dochádza k signifikantnému nárastu počtu liečených poistencov - preto sa v takýchto prípadoch vyžaduje predošlé výraznejšie zníženie výšky úhrad zdravotných poisťovní. Naopak, v prípadoch, keď v systéme úhrad nie zaradené iné lieky určené na liečbu dodatočnej diagnózy a súčasne predpokladaný nárast výdavkov zdravotných poisťovní nepredstavuje riziko z pohľadu finančnej stability systému (najmä z dôvodu nízkeho počtu pacientov, ktorých sa dodatočná indikácia môže týkať), predchádzajúce zníženie výšky úhrad zdravotných poisťovní sa nebude vyžadovať.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
16. V čl. I sa v § 28 ods. 2 bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová „ktorý predchádza mesiacu, v ktorom ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam kategorizovaných zdravotníckych pomôcok a zoznam kategorizovaných špeciálnych zdravotníckych materiálov.“.
V kontexte navrhovaných zmien sa navrhuje obmedziť frekvenciu vydávania zoznamov úradne určených cien zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na štyrikrát ročne, a to vždy v mesiaci, ktorý bude predchádzať vydaniu kategorizačných zoznamov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
9
17. V čl. I sa v § 29 ods. 2 bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová „pričom o zmene určenia podskupiny zdravotníckych pomôcok môže ministerstvo rozhodnúť aj z vlastného podnetu.“.
Odstraňuje sa akákoľvek pochybnosť o tom, či MZ SR bude môcť rozhodnúť o zmene určených referenčných skupín alebo podskupín a osobitného spôsobu úhrady z vlastného podnetu, ak budú existovať objektívne dôvody na vykonanie takýchto zmien (napr. určenie alebo zrušenie doteraz určeného osobitného spôsobu úhrady pre liek zaradený v zozname alebo preradenie liekov medzi referenčnými skupinami, ak takáto zmena bude potrebná na to, aby boli zachované zákonné kritériá).
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
18. V čl. I sa § 29 dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) O zmene osobitného spôsobu úhrady zdravotníckej pomôcky podľa ods. 1 písmeno h) môže ministerstvo rozhodnúť aj z vlastného podnetu.“.
Odstraňuje sa akákoľvek pochybnosť o tom, či MZ SR bude môcť rozhodnúť o zmene určených referenčných skupín alebo podskupín a osobitného spôsobu úhrady z vlastného podnetu, ak budú existovať objektívne dôvody na vykonanie takýchto zmien (napr. určenie alebo zrušenie doteraz určeného osobitného spôsobu úhrady pre liek zaradený v zozname alebo preradenie liekov medzi referenčnými skupinami, ak takáto zmena bude potrebná na to, aby boli zachované zákonné kritériá).
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
19. V čl. I sa v § 31 ods. 1 písm. b) vypúšťa deviaty bod.
Doterajšie 10. až 19. bod sa označujú ako 9. až 18. bod.
Precizovanie úpravy vo vzťahu k ustanoveniam § 80, podľa ktorého časť kategorizačného rozhodnutia týkajúca sa úradne určenej ceny sa stáva vykonateľnou o mesiac skôr ako ostatné časti rozhodnutia. Pri súčasnom zverejňovaní jednej úradne určenej ceny v dvoch zoznamoch (zoznam úradne určených cien a kategorizačný zoznam) by tak mohol vznikať rozpor medzi údajmi uvedenými v týchto zoznamoch (napr. v zozname úradne určených cien zdravotníckych pomôcok zverejnenom 1. decembra by bola uvedená
10
cena z rozhodnutia, ktorého ostatné časti sa premietnu do zoznamu kategorizovaných zdravotníckych pomôcok, ktorý sa bude zverejňovať 1. januára. Súčasne táto cena by mohla byť v rozpore s cenou uvádzanou v doteraz poslednom zverejnenom kategorizačnom zozname t.j. zozname z 1. októbra). Preto sa navrhuje zverejňovať úradne určené ceny iba v jedinom zozname, čím sa odstráni možná zmätočnosť v aplikačnej praxi, pričom samotná vykonateľnosť, a teda právna záväznosť rozhodnutí týmto nie je spochybnená alebo dotknutá.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
20. V čl. I. sa v § 37 ods. 5 písm. c) sa vypúšťajú body 6.,7. ,8. ,9.,11. a 13. bod.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Návrh odstraňuje nedostatok navrhovanej úpravy, ktorá bez primeraných dôvodov vylučuje zo zákona možnosť zaradiť do zoznamu kategorizovaných zdravotníckych pomôcok niektoré zdravotnícke pomôcky, ktoré sa ako zdravotnícke pomôcky bežne v praxi používajú a spĺňajú kritériá kategorizácie zdravotníckych pomôcok. Ak by kritériá nespĺňali, tak by sa na ne vzťahovalo ustanovenie písm. a), z toho dôvodu by nebolo potrebné ich osobitne v zákone vymenovávať. Potreby zdravotníckej praxe musia byť pre zákonodarcu prioritné.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča n e s c h v á l i ť
21. V čl. I sa § 38 ods. 5 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g) výrobca zdravotníckej pomôcky nepredložil ministerstvu údaje o úradne určených cenách zdravotníckej pomôcky v iných členských štátoch alebo vyhlásenie o tom, že takéto údaje neexistujú alebo nie verejne dostupné podľa § 93 ods. 4 písm. a).“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovaným vypustením odseku 6 z § 93.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
11
22. V Čl. I § 41 ods. 4 a § 54 ods. 4 sa slovo „šiestich“ nahrádza číslom „12“, číslo „5“ sa nahrádza číslom „3“ a slovo „šesť“ sa nahrádza číslom „12“.
Úprava podmienok pre rozšírenie indikačných obmedzení pre zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny. Zmiernenie podmienky na predchádzajúce zníženie úhrady zdravotnej poisťovne vytvorí priestor pre dynamickejšie rozširovanie rozsahu uhrádzaných indikácií, a to najmä v prípade ochorení s nižšou frekvenciou výskytu, čo však nemusí znamenať ich nižšiu závažnosť.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
23. V čl. I sa v § 42 ods. 2 bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová „pričom o zmene určenia podskupiny špeciálnych zdravotníckych materiálov môže ministerstvo rozhodnúť aj z vlastného podnetu.“.
Odstraňuje sa akákoľvek pochybnosť o tom, či MZ SR bude môcť rozhodnúť o zmene určených referenčných skupín alebo podskupín a osobitného spôsobu úhrady z vlastného podnetu, ak budú existovať objektívne dôvody na vykonanie takýchto zmien (napr. určenie alebo zrušenie doteraz určeného osobitného spôsobu úhrady pre liek zaradený v zozname alebo preradenie liekov medzi referenčnými skupinami, ak takáto zmena bude potrebná na to, aby boli zachované zákonné kritériá).
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
24. V čl. I sa v § 44 ods. 1 písm. b) vypúšťa siedmy bod.
Zostávajúce body sa prečíslujú.
Precizovanie úpravy vo vzťahu k ustanoveniam § 80, podľa ktorého časť kategorizačného rozhodnutia týkajúca sa úradne určenej ceny sa stáva vykonateľnou o mesiac skôr ako ostatné časti rozhodnutia. Pri súčasnom zverejňovaní jednej úradne určenej ceny v dvoch zoznamoch (zoznam úradne určených cien a kategorizačný zoznam) by tak mohol vznikať rozpor medzi údajmi uvedenými v týchto zoznamoch (napr. v zozname úradne určených cien zdravotníckych pomôcok zverejnenom 1. decembra by bola uvedená cena z rozhodnutia, ktorého ostatné časti sa premietnu
12
do zoznamu kategorizovaných zdravotníckych pomôcok, ktorý sa bude zverejňovať 1. januára. Súčasne táto cena by mohla byť v rozpore s cenou uvádzanou v doteraz poslednom zverejnenom kategorizačnom zozname t.j. zozname z 1. októbra). Preto sa navrhuje zverejňovať úradne určené ceny iba v jedinom zozname, čím sa odstráni možná zmätočnosť v aplikačnej praxi, pričom samotná vykonateľnosť, a teda právna záväznosť rozhodnutí týmto nie je spochybnená alebo dotknutá.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
25. V čl. I sa § 51 ods. 5 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g) výrobca zdravotníckej pomôcky nepredložil ministerstvu údaje o úradne určených cenách zdravotníckej pomôcky v iných členských štátoch alebo vyhlásenie o tom, že takéto údaje neexistujú alebo nie verejne dostupné podľa § 93 ods. 4 písm. a).“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 6 z § 93.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
26. V čl. I sa v § 56 ods. 2 bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová „ktorý predchádza mesiacu, v ktorom ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam kategorizovaných dietetických potravín.“.
V kontexte navrhovaných zmien sa súčasne navrhuje obmedziť frekvenciu vydávania zoznamov úradne určených cien zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na štyrikrát ročne, a to vždy v mesiaci, ktorý bude predchádzať vydaniu kategorizačných zoznamov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
27. V čl. I sa v § 57 ods. 2 bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová „pričom o zmene určenia podskupiny dietetických potravín môže ministerstvo rozhodnúť aj z vlastného podnetu.“.
Odstraňuje sa akákoľvek pochybnosť o tom, či MZ SR bude môcť rozhodnúť o zmene určených referenčných skupín alebo podskupín a osobitného spôsobu úhrady
13
z vlastného podnetu, ak budú existovať objektívne dôvody na vykonanie takýchto zmien (napr. určenie alebo zrušenie doteraz určeného osobitného spôsobu úhrady pre liek zaradený v zozname alebo preradenie liekov medzi referenčnými skupinami, ak takáto zmena bude potrebná na to, aby boli zachované zákonné kritériá).
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
28. V čl. I sa § 57 odsek 7 dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) O zmene osobitného spôsobu úhrady dietetickej potraviny podľa ods. 1 písmeno h) môže ministerstvo rozhodnúť aj z vlastného podnetu.“.
Odstraňuje sa akákoľvek pochybnosť o tom, či MZ SR bude môcť rozhodnúť o zmene určených referenčných skupín alebo podskupín a osobitného spôsobu úhrady z vlastného podnetu, ak budú existovať objektívne dôvody na vykonanie takýchto zmien (napr. určenie alebo zrušenie doteraz určeného osobitného spôsobu úhrady pre liek zaradený v zozname alebo preradenie liekov medzi referenčnými skupinami, ak takáto zmena bude potrebná na to, aby boli zachované zákonné kritériá).
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
29. V čl. I sa v § 59 ods. 1 písm. b) vypúšťa siedmy bod.
Doterajšie body 8. až 17. sa označujú 7. až 16.
Precizovanie úpravy vo vzťahu k ustanoveniam § 80, podľa ktorého časť kategorizačného rozhodnutia týkajúca sa úradne určenej ceny sa stáva vykonateľnou o mesiac skôr ako ostatné časti rozhodnutia. Pri súčasnom zverejňovaní jednej úradne určenej ceny v dvoch zoznamoch (zoznam úradne určených cien a kategorizačný zoznam) by tak mohol vznikať rozpor medzi údajmi uvedenými v týchto zoznamoch (napr. v zozname úradne určených cien zdravotníckych pomôcok zverejnenom 1. decembra by bola uvedená cena z rozhodnutia, ktorého ostatné časti sa premietnu do zoznamu kategorizovaných zdravotníckych pomôcok, ktorý sa bude zverejňovať 1. januára. Súčasne táto cena by mohla byť v rozpore s cenou uvádzanou v doteraz poslednom zverejnenom kategorizačnom zozname t.j. zozname z 1. októbra). Preto sa navrhuje zverejňovať
14
úradne určené ceny iba v jedinom zozname, čím sa odstráni možná zmätočnosť v aplikačnej praxi, pričom samotná vykonateľnosť, a teda právna záväznosť rozhodnutí týmto nie je spochybnená alebo dotknutá.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
30. V čl. I sa § 66 ods. 4 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h) výrobca dietetickej potraviny nepredložil ministerstvu údaje o úradne určených
cenách dietetickej potraviny v iných členských štátoch alebo vyhlásenie o tom, že takéto údaje neexistujú alebo nie sú verejne dostupné podľa § 93 ods. 4 písm. a).“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 6 v § 93.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
31. V čl. I § 69 ods. 4 sa slovo „šiestich“ nahrádza číslom „12“, číslo „10“ sa nahrádza číslom „3“ a slovo „šesť“ sa nahrádza číslom „12“.
Úprava podmienok pre rozšírenie indikačných obmedzení pre zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny. Zmiernenie podmienky na predchádzajúce zníženie úhrady zdravotnej poisťovne vytvorí priestor pre dynamickejšie rozširovanie rozsahu uhrádzaných indikácií, a to najmä v prípade ochorení s nižšou frekvenciou výskytu, čo však nemusí znamenať ich nižšiu závažnosť.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
32. V čl. I sa v § 70 ods. 1 slová „postupuje podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, chránia sa“ nahrádzajú slovom „chránia“.
Odstránenie nejednoznačnosti ustanovenia v záujme zachovania právnej istoty. Súčasťou návrhu zákona je komplexná úprava jednotlivých typov konaní, vrátane vymedzenia konaní, na ktoré sa vzťahuje zákon o správnom konaní. Preto nie je odôvodnené uvažovať
15
o postupoch podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov ako podľa tohto zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
33. V čl. I § 70 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Ministerstvo dbá o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.“.
Dopĺňa sa zásada materiálnej rovnosti, ktorú je potrebné uplatňovať v prípadoch, keď zákon umožňuje pri rozhodovaní využiť správnu úvahu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
34. V čl. I sa § 70 dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Všetci účastníci konania majú v konaní rovnaké procesné práva a procesné povinnosti.“.
Dopĺňa sa zásada rovnosti účastníkov konania.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
35. V čl. I sa § 73 ods. 1 sa slová „§ 90“ nahrádzajú slovami „§ 91“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti
s navrhovaným vložením nového § 83.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
36. V čl. I sa v § 73 ods. 2 písm. c) slovo „zamestnanecký“ nahrádza slovami „pracovný pomer“.
Zosúladenie s terminológiou používanou v Zákonníku práce.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
16
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
37. V čl. I sa v § 75 ods. 7 slovo „žiadosti“ nahrádza slovom „podaní“ a slová „piatich pracovných“ sa nahrádzajú slovom „siedmich“.
Zosúladenie pojmov v rámci dotknutého odseku. Termín „podanie“ zahŕňa nie len žiadosť ale aj námietky. Ministerstvu sa tak umožní zastaviť aj konanie o námietkach, v prípade ak účastník konania svoje podanie riadne nedoplní.
Lehota vyjadrená v pracovných dňoch sa nahrádza lehotou vyjadrenou v kalendárnych dňoch, čím sa dosiahne zosúladenie s inými lehotami uvádzanými v tomto návrhu zákona a tiež jednoduchosť kontroly dodržiavania lehoty v aplikačnej praxi.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
38.V čl. I sa § 75 dopĺňa odsekom 10, ktorý znie:
„(10) Ak účastník konania nie je oslobodený od správneho poplatku podľa osobitného predpisu,14) doloží k žiadosti doklad o poukázaní správneho poplatku na účet ministerstva; lehota na doručenie tohto dokladu je tri dni odo dňa podania žiadosti ministerstvu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 14 znie:
14) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie odkazy 14 až 20 sa označujú ako odkazy 15 až 21.
Účastníkovi konania sa ukladá povinnosť preukázať úhradu správneho poplatku na účet ministerstva, a to najneskôr do troch dní odo dňa podania žiadosti. Ide o zosúladenie s § 82, kde pri podaní námietok sa od účastníka konania vyžaduje doloženie dokladu o úhrade kaucie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
39. V čl. I sa v § 76 ods. 3 slovo „podanej“ nahrádza slovami „alebo námietok podaných“.
17
Aj zverejnenie námietok podaných účastníkom konania na webovom sídle ministerstva je potrebné považovať za doručenie oznámenia o začatí konania. Analogicky ako sa táto právna fikcia uplatňuje pri zverejnení žiadosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
40. V čl. I sa v § 78 ods. 1 písm. d) slová „piatich pracovných“ nahrádzajú slovom „siedmich“.
Zosúlaďuje sa terminologické vyjadrenie lehoty s inými lehotami v návrhu zákona a zjednodušuje sa kontrola jej dodržiavania.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
41. V čl. I sa v § 82 vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 až 17 sa označujú ako 2 až 16.
Odstránenie nejednoznačnosti ustanovenia v záujme zachovania právnej istoty. Z ustanovenia nie je dostatočne zrejmé, či námietky môže podať účastník konania, ktorý nie je žiadateľom (napr. účastník v konaní začatom z podnetu ministerstva). Vypustením odseku sa akákoľvek pochybnosť odstráni.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
42. V čl. I sa v § 82 ods. 5 slová „Ak v tomto zákone nie je ustanovené inak, spolu s podaním námietok je ten, kto podáva námietky,“ nahrádzajú slovami „Ten, kto podáva námietky, je“.
Legislatívno-technická úprava, návrh zákona neumožňuje podať námietky bez zloženia kaucie. Tiež sa dopĺňa ustanovenie o zastavení konania v prípade, ak účastník konania kauciu včas neuhradí.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
43. V čl. I sa v § 82 ods. 5 druhá veta bodka nahrádza čiarkou a za slovo „námietok“ sa pripájajú slová „,inak sa konanie zastaví.“.
18
Legislatívno-technická úprava, návrh zákona neumožňuje podať námietky bez zloženia kaucie. Tiež sa dopĺňa ustanovenie o zastavení konania v prípade, ak účastník konania kauciu včas neuhradí.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
44. V čl. I v § 82 odsek 6 znie:
„(6) Ministerstvo kauciu vráti, ak minister námietkam čo aj len čiastočne vyhovel alebo výsledkom preskúmania rozhodnutia súdom je jeho zrušenie.“.
Odstraňuje sa pochybnosť o rovnosti účastníkov konania spôsobenú tým, že pri čiastočnom vyhovení námietkam, by sa kaucia vracala iba zdravotnej poisťovni.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
45. V čl. I sa v § 82 ods. 8 písm. f) slová „odseku 14“ nahrádzajú slovami „odseku 13“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením odseku 2 z § 82.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
46. V čl. I sa v § 82 ods. 9 bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa slová „lehota na doručenie tohto dokladu je tri dni odo dňa podania námietok ministerstvu“.
Dopĺňa sa lehota, počas ktorej sa účastníkovi konania sa ukladá povinnosť preukázať úhradu kaucie na účet ministerstva.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
47. V čl. I sa za § 82 vkladá nový § 83, ktorý vrátane nadpisu pod paragrafom znie:
„§ 83
19
Preskúmanie rozhodnutia mimo konania o námietkach
(1)Rozhodnutie, ktoré je právoplatné, môže z vlastného podnetu preskúmať minister.
(2)Preskúmanie rozhodnutia mimo konania o námietkach je možné začať najneskôr do jedného roka od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia.
(3)Minister rozhodnutie zruší alebo zmení, ak bolo vydané v rozpore s týmto zákonom.
(4)Pri preskúmavaní rozhodnutia vychádza minister z právneho stavu a skutkových okolností v čase vydania rozhodnutia. Nemôže preto zrušiť alebo zmeniť rozhodnutie, ak sa po jeho vydaní dodatočne zmenili rozhodujúce skutkové okolnosti, z ktorých pôvodné rozhodnutie vychádzalo.
(5)Na preskúmanie rozhodnutia mimo konania o námietkach sa primerane vzťahujú ustanovenia § 70 až 82.
(6)Proti rozhodnutiu, ktorým sa zrušuje alebo mení rozhodnutie mimo konania o námietkach možno podať námietky.“.
Nasledujúce paragrafy sa prečíslujú.
V prípadoch, v ktorých existuje podozrenie, že rozhodnutie mohlo byť vydané v rozpore s týmto zákonom, umožňuje sa ministrovi takéto rozhodnutie preskúmať aj po nadobudnutí jeho právoplatnosti. Ak minister dospeje k záveru, že takéto rozhodnutie bolo vydané v rozpore so zákonom, toto rozhodnutie zruší alebo zmení. Ide o analógiu s mimoriadnym opravným prostriedkom uplatňujúcim sa vo všeobecnom správnom konaní. Účelom je minimalizácia prípadných negatívnych dopadov na ministerstvo súvisiacich s vydaním nesprávneho rozhodnutia a hrozby následného súdneho prieskumu rozhodnutia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
48. V čl. I sa v § 83 slová „§ 96“ nahrádzajú slovami „§ 97“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti
s navrhovaným vložením nového § 83.
Ústavnoprávny výbor NR SR
20
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
49. V čl. I sa v § 91 písm. c) 4., 5. a 6. bod slová „§ 90“ nahrádzajú slovami „§ 91“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vložením nového § 83.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
50. V čl. I sa v § 93 ods. 4 písm. a) slová „20 pracovných“ nahrádzajú slovom „25“.
Lehota vyjadrená v pracovných dňoch sa nahrádza lehotou vyjadrenou v kalendárnych dňoch, čím sa dosiahne zosúladenie s inými lehotami uvádzanými v tomto návrhu zákona a tiež jednoduchosť kontroly dodržiavania lehoty v aplikačnej praxi.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
51. V čl. I sa v § 93 vypúšťa odsek 6.
Doterajšie odseky 7 až 11 označujú ako 6 až 10.
Legislatívno-technická úprava z dôvodu väčšej prehľadnosti a lepšieho systematického a vecného zaradenia tohto ustanovenia v návrhu zákona v nadväznosti na navrhované zmeny v § 17 ods. 5, § 38 ods. 5, § 51 ods. 5 a § 66 ods. 4.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
52. V čl. I sa v § 93 ods. 10 slová „odseku 9“ nahrádzajú slovami „predchádzajúceho odseku“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odseku 6 z § 93.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
21
53. V čl. I v § 96 ods. 1 písmeno a) znie:
a) držiteľ registrácie, ak liek nebol dostupný na trhu v dostatočnom množstve počas 60 po sebe nasledujúcich dní podľa § 9 a do dňa, kedy sa ministerstvo dozvedelo o tejto skutočnosti, držiteľ registrácie nepodal žiadosť o
1. vyradenie lieku zo zoznamu kategorizovaných liekov alebo
2. zvýšenie úradne určenej ceny lieku zaradeného v zozname kategorizovaných liekov, ak ide o liek, pri ktorom sú splnené podmienky podľa § 19 ods. 6,“.
Odstránenie nejednoznačnosti ustanovenia v záujme zachovania právnej istoty.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
54. V čl. I sa v § 96 ods. 1 písm. c) a d) slová „§ 93“ nahrádzajú slovami „§ 94“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovaným vložením nového § 83.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
55. V čl. I sa v § 97 ods. 1 bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa slová „rozhodnutia o týchto konaniach sa stanú vykonateľnými najskôr 1. januára 2012, pričom ustanovenie § 80 ods. 8 nie je dotknuté.“.
Precizovanie prechodného ustanovenia. Rozhodnutia o konaniach začatých podľa doterajších predpisov sa stanú vykonateľnými (t.j. premietnu sa do príslušných zoznamov podľa tohto návrhu zákona) najskôr 1. januára 2012, čím sa zabezpečí kontinuita vo vzťahu k doterajšiemu vydávaniu tzv. kategorizačných zoznamov. Rozhodnutia o konaniach, ktoré sa podľa doterajších predpisov ukončia po 1. januári 2012 sa premietnu do príslušných zoznamov pri ich nasledujúcich aktualizáciách.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
56. V čl. I sa v § 97 ods. 3 za slovo „predpisov“ vkladajú slová „, okrem zdravotníckych pomôcok na mieru, ktorých zoznam vydáva ministerstvo podľa tohto zákona“.
22
Precizovanie prechodného ustanovenia. Podľa § 26 ods. 6 návrhu zákona zoznam zdravotníckych pomôcok na mieru vydáva ministerstvo opatrením, preto nie je odôvodnené tieto zdravotnícke pomôcky zahŕňať do zoznamu kategorizovaných zdravotníckych pomôcok.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
57. V čl. I § 97 sa za odsek 14 pripája nový odsek 15, ktorý znie:
„(15) Do úhrnnej výšky úhrad poistenca sa do 31. decembra 2011 nezapočítavajú doplatky poistenca za lieky, ktorých úhrada z verejného zdravotného poistenia za najlacnejší náhradný liek je ustanovená na menej ako 75 % z maximálnej ceny lieku vo verejnej lekárni.“.
Zmierňuje sa dopad relatívne vyšších doplatkov za lieky na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, nakoľko práve v skupinách liekov, kde úhrada z verejného zdravotného poistenia za najlacnejší náhradný liek je ustanovená na menej ako 75 % z maximálnej ceny lieku vo verejnej lekárni doteraz nedochádzalo k započítavaniu doplatkov do tzv. limitu spoluúčasti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
58. V čl. I sa § 97 dopĺňa odsekom 15, ktorý znie:
„(15) Prvý zoznam liekov s úradne určenou cenou, prvý zoznam zdravotníckych pomôcok s úradne určenou cenou a prvý zoznam dietetických potravín s úradne určenou cenou zverejní ministerstvo na svojom webovom sídle 1. januára 2012.“.
Úprava nadväzujúca na body 1. 7. a 9. Zoznamy podľa tohto zákona sa navrhuje zverejniť na webovom sídle MZ SR k 1. januáru 2012, t.j. tak, aby do ich vydania došlo k ukončeniu väčšiny konaní začatých podľa doterajších predpisov. Uvedené korešponduje s návrhom v bode 7., podľa ktorého rozhodnutia o konaniach dobiehajúcich podľa doterajších predpisov nadobudnú vykonateľnosť najskôr k 1.1.2012.
Dosiahne sa stav, že posledné kategorizačné zoznamy vydané podľa doterajších predpisov budú považované za prvé kategorizačné zoznamy podľa tohto zákona do
23
vydania nových, aktualizovaných, kategorizačných zoznamov k 1.1.2012.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
59. Čl. IV sa vypúšťa.
Doterajšie články V a VI sa označujú ako články IV a V.
Vypustenie čl. IV, ktorým sa novelizuje zákon č. 140/1998 Z. z., sa navrhuje z dôvodu, že uvedená novela je bezpredmetná, keďže v tlači 403 sa s rovnakou účinnosťou navrhuje zrušenie zákona č. 140/1998 Z. z.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
60. V čl. VI sa slová „1. októbra 2011“ nahrádzajú slovami „1. decembra 2011“.
Posun účinnosti sa navrhuje z dôvodu rozsahu novej právnej úpravy a potreby zabezpečenia dostatočnej legisvakancie, ako vytvorenia časového priestoru na vydanie vykonávacích predpisov.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
61. V čl. VI sa za slovo „2011“ vkladajú slová „, okrem článku I § 8 ods. 5, § 31 ods. 4 a § 59 ods. 4, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2012“.
Úprava nadväzujúca na navrhovanú zmenu účinnosti. Zoznamy podľa tohto zákona sa navrhuje zverejniť na webovom sídle MZ SR k 1. januáru 2012, t.j. tak, aby do ich vydania došlo k ukončeniu väčšiny konaní začatých podľa doterajších predpisov. Uvedené korešponduje s návrhom zmeny v § 97 ods. 1, podľa ktorého rozhodnutia o konaniach dobiehajúcich podľa doterajších predpisov nadobudnú vykonateľnosť najskôr k 1.1.2012.
Dosiahne sa stav, že posledné kategorizačné zoznamy vydané podľa doterajších predpisov budú považované za prvé kategorizačné zoznamy podľa tohto zákona do
24
vydania nových, aktualizovaných, kategorizačných zoznamov k 1.1.2012.
Ústavnoprávny výbor NR SR
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k Vládnemu návrhu zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 404) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom IV. tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 404) s c h v á l i ť s odporúčanými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
1. Súčasne gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 - 61 uvedených v IV. časti tejto spoločnej správy nasledovne
- o bodoch 1 9, 11 19, 21 - 61 s p o l o č n e s návrhom gestorského výboru s c h v á l i ť
- o bodoch 10 a 20 osobitne s odporúčaním gestorského výboru n e s c h v á l i ť
2. Poveril spoločného spravodajcu výborov Petra M a r k o v i č a predniesť v súlade s § 80 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a návrhy v zmysle § 83 ods. 4 a § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z.
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní Vládneho návrhu zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 404a) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo (gestorský výbor) č. 83 zo 6. septembra 2011.
Bratislava 6. september 2011
25
Viliam N o v o t n ý
predseda
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre zdravotníctvo