Národná rada Slovenskej republikyV. volebné obdobie
Číslo: CRD-2313/2011
402a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 402) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 402) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 30. júna 2011 č. 523 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
•Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, uznesením z 24. augusta 2011 č. 234.
2
•Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu uznesením z 25. augusta 2011 č. 189.
Ústavnoprávny výbor NR SR o návrhu rokoval 23. augusta 2011 a neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
„(7) Oprávnený prijímateľ je osoba, ktorá je v mene adresáta oprávnená prevziať poštovú zásielku.“
Účelom navrhovanej úpravy definície je upraviť pôvodne navrhované znenie pojmu „oprávnený prijímateľ“, ktoré významovo navodzuje možnosť odovzdať poštovú zásielku alebo poukázanú peňažnú platbu „komukoľvek“. Postavenie oprávneného prijímateľa predstavuje možnosť prevziať poštovú zásielku iba v prípade, ak ju nemožno doručiť adresátovi, napr. najčastejším dôvodom je, že adresát v čase doručovania zásielky nie je zastihnutý na odovzdacom mieste. To znamená, že v prvom rade je potrebné doručovať zásielku priamo adresátovi a iný oprávnený prijímateľ nastupuje až ako „náhradné riešenie“. V postavení oprávneného prijímateľa by teda mala vystupovať osoba, ktorá má nejaký vzťah k adresátovi, napr. manžel, manželka, rodič maloletého adresáta, osoba oprávnená konať v mene organizácie a pod.)
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V § 17 ods. 1 sa vypúšťa písmeno d). Všeobecné povolenie je typom rozhodnutia, ktoré má upravovať všeobecné podmienky poskytovania iných poštových služieb ako univerzálnej služby. Preto nie je primerané riešiť v rámci všeobecného povolenia podrobnosti a údaje o poštovej licencii. Náležitosti týkajúce sa udeľovania poštovej licencie, jej zmeny a zániku upravuje zákon a podrobnosti pri udeľovaní licencie sú riešené v rámci výzvy podľa § 45 ods. 1.
3
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I v § 50 ods. 3 sa odkaz na poznámku pod čiarou „12“ nad slovami „správny poplatok podľa osobitného predpisu“ mení na odkaz „13“. Poznámka pod čiarou k odkazu 12, by nesprávne odkazovala na zákon o cenách. Správne sa má odkazovať na zákon o správnych poplatkoch v poznámke pod čiarou 13, ktorý ustanovuje poplatok za udelenie poštovej licencie (viď aj čl. III).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V § 57 ods. 6 tretej vete sa za slovo „podať“ vkladajú slová „do 15 dní“. V § 57 ods. 6 a § 58 ods. 4 sú upravené náležitosti rozhodnutí o náhrade čistých nákladoch univerzálnej služby a o príspevku do kompenzačného fondu. Ide o osobitný typ rozhodnutí, na ktoré sa nebude vzťahovať všeobecný predpis o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. správny poriadok). Voči týmto rozhodnutiam je možné podať odvolanie, nie je však ustanovená lehota na podanie odvolania. Z tohto dôvodu sa navrhuje túto lehotu doplniť, a to štandardne ako v iných správnych konaniach, 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V § 58 ods. 4 druhej vete sa za slovo „podať“ vkladajú slová „do 15 dní“. V § 57 ods. 6 a § 58 ods. 4 sú upravené náležitosti rozhodnutí o náhrade čistých nákladoch univerzálnej služby a o príspevku do kompenzačného fondu. Ide o osobitný typ rozhodnutí, na ktoré sa nebude vzťahovať všeobecný predpis o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. správny poriadok). Voči týmto rozhodnutiam je možné podať odvolanie, nie je však ustanovená lehota na podanie odvolania. Z tohto dôvodu sa navrhuje túto lehotu doplniť, a to štandardne ako v iných správnych konaniach, 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
4
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V § 58 ods. 8 sa slová „zároveň s vydaním rozhodnutia“ nahrádzajú slovami „do 30 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia“. Navrhovaným znením sa presne vymedzí lehota na vrátenie sumy, ktorú nie je povinný platiť poštový podnik podľa § 58 ods. 8. Požiadavka vrátiť sumu zároveň s vydaním rozhodnutia spôsobí problémy pri aplikácii v praxi ako zosúladiť vydanie rozhodnutia a súčasne vrátenie sumy poštovému podniku. Z toho dôvodu sa navrhuje upraviť konkrétnu lehotu pre správny orgán i príjemcu sumy.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. III sa číslovka „časť XXI“ nahrádza číslovkou „XXII“ v predvetí aj v nadpise. Zmena sa má týkať sadzobníka správnych poplatkov položiek 269 a 270, ktoré v platnom znení sú zaradené v časti XXII.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V prílohe č. 1 k zákonu sa na konci textu v prvej zátvorke vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 15, 21.1.1998“ a v druhej zátvorke sa na konci textu vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 176, 5.7.2002“ Ide o doplnenie uvedenia miesta uverejnenia jednotným a zaužívaným spôsobom.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:
o bodoch 1 až 8 hlasovať spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách
5
poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
s c h v á l i ť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením zo 6. septembra 2011 č. 198.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 6. septembra 2011
Stanislav J a n i š, v.r.
predseda Výboru NR SR pre
hospodárstvo, výstavbu a dopravu