Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
35. schôdza výboru
Číslo: CRD - 2313/2011 - VHVD
189
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
z 25. augusta 2011
k vládnemu návrhu zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 402)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 402);
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 402) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
A.p o v e r u j e
1.predsedu výboru, aby výsledky rokovania výboru v druhom čítaní zo 16. júna 2011 spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracoval do písomnej spoločnej správy výborov v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie gestorskému výboru,
2.spoločného spravodajcu výborov S. Janiša (D. Švantnera), aby v súlade s § 80 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov informoval o výsledku rokovania výborov a aby odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru k návrhu zákona uvedené v spoločnej správe výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Stanislav J a n i š
predseda výboru
overovateľ výboru
Maroš K o n d r ó t
2
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Príloha
k uzneseniu č. 189
Z m e n y a d o p l n k y
k vládnemu návrhu zákona o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 402)
1.V § 2 ods. 7 znie:
„(7) Oprávnený prijímateľ je osoba, ktorá je v mene adresáta oprávnená prevziať poštovú zásielku.“
Účelom navrhovanej úpravy definície je upraviť pôvodne navrhované znenie pojmu „oprávnený prijímateľ“, ktoré významovo navodzuje možnosť odovzdať poštovú zásielku alebo poukázanú peňažnú platbu „komukoľvek“. Postavenie oprávneného prijímateľa predstavuje možnosť prevziať poštovú zásielku iba v prípade, ak ju nemožno doručiť adresátovi, napr. najčastejším dôvodom je, že adresát v čase doručovania zásielky nie je zastihnutý na odovzdacom mieste. To znamená, že v prvom rade je potrebné doručovať zásielku priamo adresátovi a iný oprávnený prijímateľ nastupuje ako „náhradné riešenie“. V postavení oprávneného prijímateľa by teda mala vystupovať osoba, ktorá nejaký vzťah k adresátovi, napr. manžel, manželka, rodič maloletého adresáta, osoba oprávnená konať v mene organizácie a pod.)
2.V § 17 ods. 1 sa vypúšťa písmeno d).
Všeobecné povolenie je typom rozhodnutia, ktoré upravovať všeobecné podmienky poskytovania iných poštových služieb ako univerzálnej služby. Preto nie je primerané riešiť v rámci všeobecného povolenia podrobnosti a údaje o poštovej licencii. Náležitosti týkajúce sa udeľovania poštovej licencie, jej zmeny a zániku upravuje zákon a podrobnosti pri udeľovaní licencie riešené v rámci výzvy podľa § 45 ods. 1.
3.V čl. I v § 50 ods. 3 sa odkaz na poznámku pod čiarou „12“ nad slovami
„správny poplatok podľa osobitného predpisu“ mení na odkaz „13“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12, by nesprávne odkazovala na zákon o cenách. Správne sa odkazovať na zákon o správnych poplatkoch v poznámke pod čiarou 13, ktorý ustanovuje poplatok za udelenie poštovej licencie (viď aj čl. III).
3
4.V § 57 ods. 6 tretej vete sa za slovo „podať“ vkladajú slová „do 15 dní“.
V § 57 ods. 6 a § 58 ods. 4 upravené náležitosti rozhodnutí o náhrade čistých nákladoch univerzálnej služby a o príspevku do kompenzačného fondu. Ide o osobitný typ rozhodnutí, na ktoré sa nebude vzťahovať všeobecný predpis o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. správny poriadok). Voči týmto rozhodnutiam je možné podať odvolanie, nie je však ustanovená lehota na podanie odvolania. Z tohto dôvodu sa navrhuje túto lehotu doplniť, a to štandardne ako v iných správnych konaniach, 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia.
5.V § 58 ods. 4 druhej vete sa za slovo „podať“ vkladajú slová „do 15 dní“.
V § 57 ods. 6 a § 58 ods. 4 upravené náležitosti rozhodnutí o náhrade čistých nákladoch univerzálnej služby a o príspevku do kompenzačného fondu. Ide o osobitný typ rozhodnutí, na ktoré sa nebude vzťahovať všeobecný predpis o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. správny poriadok). Voči týmto rozhodnutiam je možné podať odvolanie, nie je však ustanovená lehota na podanie odvolania. Z tohto dôvodu sa navrhuje túto lehotu doplniť, a to štandardne ako v iných správnych konaniach, 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia.
6.V § 58 ods. 8 sa slová „zároveň s vydaním rozhodnutia“ nahrádzajú slovami
„do 30 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia“.
Navrhovaným znením sa presne vymedzí lehota na vrátenie sumy, ktorú nie je povinný platiť poštový podnik podľa § 58 ods. 8. Požiadavka vrátiť sumu zároveň s vydaním rozhodnutia spôsobí problémy pri aplikácii v praxi ako zosúladiť vydanie rozhodnutia a súčasne vrátenie sumy poštovému podniku. Z toho dôvodu sa navrhuje upraviť konkrétnu lehotu pre správny orgán i príjemcu sumy.
7.V čl. III sa číslovka „časť XXI“ nahrádza číslovkou „XXII“ v predvetí aj v
nadpise.
Zmena sa týkať sadzobníka správnych poplatkov položiek 269 a 270, ktoré v platnom znení sú zaradené v časti XXII.
8.V prílohe č. 1 k zákonu sa na konci textu v prvej zátvorke vkladá bodkočiarka
a slová „Ú. v. ES L 15, 21.1.1998“ a v druhej zátvorke sa na konci textu vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 176, 5.7.2002“
Ide o doplnenie uvedenia miesta uverejnenia jednotným a zaužívaným spôsobom.