Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
25. schôdza
2301/2011
223
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
z 24. augusta 2011
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov (tlač 397) a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov (tlač 397)
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov (tlač 397) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tak, ako uvedené v prílohe tohto uznesenia
C.ukladá
predsedovi výboru
informovať predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku
prerokovania uvedeného vládneho návrhu vo výbore
Jozef K o l l á r
predseda výboru
Zuzana Aštaryová
overovateľka výboru
2
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
Príloha k uzn. č. 223
25. schôdza
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov (tlač 397)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1.K čl. I bodu 3
V čl. I bod 3 znie:
„3. V § 10 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Štátna prémia sa uplatňuje, ak
a)sadzba poplatku za uzavretie zmluvy o stavebnom sporení je najviac 0,9 % z cieľovej sumy,
b)výška poplatku za vedenie účtu stavebného sporiteľa, na ktorý sa poukazujú vklady sporenia je najviac 12 eur ročne,
c)výška poplatku za vedenie účtu stavebného sporiteľa, na ktorý sa poukazujú splátky stavebného úveru je najviac 12 eur ročne,
d)výška poplatku za poskytnutie stavebného úveru je 0 eur.“.“.
Návrh vlády SR zavádza spôsob regulácie poplatkov pre stavebné sporiteľne. Tento zásah do výkonu činností stavebného sporenia je natoľko závažný, že stanovovanie a možné zmeny limitov poplatkov len vo všeobecne záväznom predpise Ministerstva financií SR nezodpovedá významu a rizikám vyplývajúcim z takejto regulácie. Pozmeňujúci návrh znižuje riziko regulácie výšky poplatkov prostredníctvom všeobecne záväzného predpisu vydaného MF SR a uvádza výšku jednotlivých limitov priamo v ustanovení zákona. Táto skutočnosť je mimoriadne dôležitá najmä z dôvodu, že proces zmeny všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného ministerstvom je značne jednoduchý, avšak účinky takéhoto predpisu majú zásadný charakter.
2.K čl. I bodu 4
V čl. I bod 4 znie:
„4. V § 10 ods. 3 prvej vete sa za slovo „určuje“ vkladá čiarka a slová „ak odsek 4
neustanovuje inak,“.“.
Stavební sporitelia môžu vkladať svoje finančné prostriedky len prostredníctvom bezhotovostných bankových alebo poštových prevodov. Medzibankový prevod v súlade so zákonom o platobných službách spravidla trvá do 48 hodín v pracovných dňoch a do 72 hodín v prípade poukázania peňazí v posledný deň pred víkendom; pripísanie peňazí poslaných poštou trvá do 5 dní. Z uvedeného dôvodu, aby nevznikali reklamácie a bolo možné reálne stanoviť proces príchodu vkladov na účty stavebných sporiteľov, stavebné sporiteľne na prelome kalendárnych rokov považujú za vklady z príslušného kalendárneho roka vklady sporiteľov odpísané z ich účtu alebo zaslané poštovou poukážkou v dátume
3
v príslušnom kalendárnom roku. Tieto vklady sa pripisujú klientom na ich účty ku dňu odpísania z účtu v banke stavebného sporiteľa alebo ku dňu zaslania vkladu prostredníctvom pošty. Zároveň sa tieto vklady aj od uvedeného dátumu úročia. Po vyplnení prevodného príkazu v banke stavebného sporiteľa, ani po zaslaní vkladu prostredníctvom poštovej poukážky nevie stavebný sporiteľ ovplyvniť reálny dátum príchodu prostriedkov do stavebnej sporiteľne. Preto je potrebné vypustiť časť navrhovanej úpravy § 10 ods. 3 zákona (vyriešené novým znením bodu 4 v čl. I).