ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
38. schôdza
Číslo: CRD-2305/2011
264
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 23. augusta 2011
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 407)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A. s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 407);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 407) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru
predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Radoslav Procházka
predseda výboru
overovatelia výboru:
Jana Dubovcová
Róbert Madej
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 264
z 23. augusta 2011
_____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 407)
___________________________________________________________________________
1. V čl. I v 14. bode v § 6 ods. 3 sa slová „písm. t)“ nahrádzajú slovami „písm. s)“.
Ide o opravu citácie vnútorných odkazov.
2. V čl. I v 14. bode v § 6 ods. 4 sa slová „písm. u)“ nahrádzajú slovami „písm. t)“.
Ide o opravu citácie vnútorných odkazov.
3. V čl. I v 19. bode v § 8 ods. 3 písm. i) sa slová „§ 7 ods. 2 písm. d)“ nahrádzajú slovami „písm. aa)“.
Ide o opravu citácie vnútorných odkazov vzhľadom na vypustenie § 7 (zrušenie krajskej veterinárnej a potravinovej správy).
4. V čl. I 36. bod znie:
„36. V § 17 odsek 5 znie:
(5) Vlastník alebo držiteľ zvieraťa je povinný na vlastné náklady pri vnímavých mäsožravých zvieratách starších ako tri mesiace zabezpečiť jeho vakcináciu proti besnote a následnú pravidelnú revakcináciu najneskôr do uplynutia doby účinnosti predchádzajúcej použitej vakcíny, ako aj zabezpečiť vyšetrovanie a vakcináciu zvieraťa podľa jeho fyziologických a biologických potrieb.”.
Podľa platného znenia zákona o veterinárnej starostlivosti každý majiteľ vnímavého mäsožravého zvieraťa (psa, mačky,
2
fretky) je povinný dať zviera zaočkovať proti besnote vo veku 3 mesiacov a potom opakovane každý rok.
Na Slovensku sú však registrované a často pri každoročnej revakcinácii aj používané vakcíny, ktoré majú účinnosť 2 a niektoré až 3 roky, ako napríklad Nobivac Rabies - 3 roky, Vanguard R - 2 roky, Rabisin - 3 roky, Biocan R - 2 roky. Doby účinnosti udávajú príbalové letáky alebo podrobné popisy k liekom (SPC).
Úprava zákonnej povinnosti revakcinácie na lehotu podľa účinnosti použitej vakcíny zabezpečí efektívnu ochranu obyvateľstva aj zvierat proti besnote a zároveň odstráni negatívne aspekty súčasne platného stavu ako aj vládneho návrhu zákona. Je to predovšetkým nezanedbateľná finančná záťaž pre majiteľov zvierat, či už pre občanov, ale aj pre štát v prípade služobných či záchranárskych psov. Každé očkovanie zároveň predstavuje záťaž pre imunitný systém zvieraťa a zvyšuje riziko následných zdravotných komplikácií a preto je namieste nerobiť ho zbytočne. Úprava zákonnej povinnosti je nevyhnutná aj preto, že sa v navrhovanej novele zvyšujú sankcie za jej nedodržanie. Sankcionovanie občanov zo strany orgánov štátnej správy má byť len v odôvodnených a nevyhnutných prípadoch, čo pri zachovaní súčasného stavu (povinnosti každoročnej revakcinácie) neplatí.
Navrhovaná zmena bude znamenať významnú úsporu pre občanov – majiteľov psov, prevádzkovateľov útulkov ako aj rôzne štátne organizácie používajúce služobné zvieratá.
Pri odhadovanom počte psov na Slovensku 500 000 predstavuje odhadovaná priemerná ročná úspora viac ako 4 mil. €.
5. V čl. I v 42. bode sa vypúšťajú slová „ vkladá čiarka a“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu. Zároveň je potrebné vykonať aj gramatickú úpravu navrhovaného textu a to za slová “samcov“ a „kohútikov“ vložiť čiarku.
6. V čl. I v 86. bode v § 47 ods. 5 sa vypúšťajú slová „§ 6 ods. 5“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
7. V čl. I 90. bode v § 50 ods. 3 sa vypúšťa písmeno ah).
Doterajšie písmeno ai) sa označuje ako písmeno ah).
Vypustenie príslušného ustanovenia sa navrhuje z dôvodu duplicity s úpravou obsiahnutou v písmene ag.
3
8. V čl. I v 90. bode v § 51 ods. 2 sa slová „odsekov 1 až 4“ nahrádzajú slovami „§ 50 ods. 1 až 4“.Ide o spresnenie a doplnenie vnútorného odkazu.
9. V čl. I v 94. bode v § 54b ods. 7 sa slová „ Pracovno-právne vzťahy“ nahrádzajú slovami „Práva a povinnosti vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov“.
Odporúčame zosúladiť terminológiu so zreteľom na obdobné právne inštitúty, ktoré sa už vyskytujú v iných zákonoch.
10. V čl. III sa slová „1. októbra“ nahrádzajú slovami: „1 novembra“.
Zároveň sa v čl. I v 94. bode v nadpise a v 96. bode v nadpise slová 1. októbra“ nahrádzajú slovami „1. novembra“,, v 94. bode v § 54b v odsekoch 1 až 5 sa slová „30. septembra 2011“ nahrádzajú slovami „31. októbra 2011“, v § 54b v odseku 6 sa slová „1. októbru 2011“ nahrádzajú slovami „1. novembru 2011“ a v § 54b odseku 7 sa slová „1. októbru“ nahrádzajú slovami „1. novembru 2011“.
Navrhovaná úprava účinnosti zákona vyplýva z predpokladaného termínu prerokovania návrhu zákona na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a z potreby dodržania lehôt ustanovených Ústavou Slovenskej republiky, ako aj z potreby zabezpečenia primeranej legisvakancie. Zároveň je potrebné zosúladiť aj príslušné lehoty v ustanoveniach obsiahnutých v 94. a 96. bode návrhu.