DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z. (ďalej len „návrh ústavného zákona“), sa predkladá v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky a vládou Slovenskej republiky schválenú Koncepciu reformy daňovo-odvodového systému, na základe ktorých si vláda Slovenskej republiky dala za cieľ zavedenie inštitútu superhrubej mzdy.
Navrhovanou úpravou sa zavádzajú nevyhnutné zmeny súvisiace so zákonom o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov z dôvodu zrušenia povinnosti zamestnávateľa platiť poistné na verejné zdravotné poistenie, príspevok na starobné dôchodkové sporenie a poistné na sociálne poistenie s výnimkou úrazového poistenia, v dôsledku čoho sa táto povinnosť presúva v upravenej forme na zamestnancov, a to prostredníctvom úpravy príjmu zo závislej činnosti zamestnancov v kontexte realizácie reformy daňovo-odvodového systému, ktorej prvá fáza sa realizuje k 1. januáru 2012. Vzhľadom na vyššiu právnu silu nemôže byť predmetný ústavný zákon súčasťou súboru zákonov, ktoré novelizačnými článkami pripojenými k návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti, ktorými sa novelizujú zákony dotknuté zavedením inštitútu superhrubej mzdy. Preto je predkladaný samostatne, avšak jeho schválenie môže nasledovať po schválení návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a ostatnými predpismi, tvoriacimi právny poriadok Slovenskej republiky.
2
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z.
Termín začatia a ukončenia PPK: 17.6.2011-23.6.2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh ústavného zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Navrhovaná právna úprava nemá vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá ani nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančné vplyvy, sociálne vplyvy a vplyvy na podnikateľské prostredie a na informatizáciu spoločnosti. Materiál nemá vplyv na životné prostredie.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo životného prostredia nemá k doložke vplyvov žiadne pripomienky.
Pripomienky ostatných gestorov boli zapracované.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
4
B. Osobitná časť
K článku I:
K bodu 1
Navrhuje sa legislatívna zmena súvisiaca so skutočnosťou, že v uvedenom ustanovení bola Všeobecná zdravotná poisťovňa uvedená ešte ako verejnoprávna inštitúcia. S účinnosťou od 1.7.2005 sa transformovala na akciovú spoločnosť so 100% majetkovou účasťou štátu, na základe čoho môže byť podriadená pod ustanovenie písm. zb).
K bodu 2
V ustanovení je realizovaná zmena veličiny minimálnej mzdy na novú veličinu, a to životné minimum. Zmena sa realizuje v prípadoch, ktoré nesúvisia s odmeňovaním. Výpočet bol zrealizovaný ako 35 x 317 / 189,83 = 58,45 so zaokrúhlením na dve desatinné miesta nahor.
K bodom 3 až 6
Vzhľadom na zvýšenie mesačného platu na superhrubú úroveň je potrebné násobky pre výpočet pokuty vydeliť koeficientom 1,344 so zaokrúhlením na dve desatinné miesta nahor.
K bodu 7
Dopĺňajú sa prechodné ustanovenia súvisiace s potrebou prepočítať príjmy zo závislej činnosti dosahované v období pred 1. januárom 2012 na superhrubú úroveň za účelom neutrálneho poistnomatematického prepočtu.
K článku II:
Účinnosť ústavného zákona sa navrhuje na 1. januára 2012.
Bratislava 19. augusta 2011
Iveta Radičová v.r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Jozef Mihál v.r.
podpredseda vlády a minister práce,
sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky