DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z. (ďalej len „návrh ústavného zákona“), sa predkladá v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky a vládou Slovenskej republiky schválenú Koncepciu reformy daňovo-odvodového systému, na základe ktorých si vláda Slovenskej republiky dala za cieľ zavedenie inštitútu superhrubej mzdy.
Navrhovanou úpravou sa zavádzajú nevyhnutné zmeny súvisiace so zákonom o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov z dôvodu zrušenia povinnosti zamestnávateľa platiť poistné na verejné zdravotné poistenie, príspevok na starobné dôchodkové sporenie a poistné na sociálne poistenie s výnimkou úrazového poistenia, v dôsledku čoho sa táto povinnosť presúva v upravenej forme na zamestnancov, a to prostredníctvom úpravy príjmu zo závislej činnosti zamestnancov v kontexte realizácie reformy daňovo-odvodového systému, ktorej prvá fáza sa realizuje k 1. januáru 2012. Vzhľadom na vyššiu právnu silu nemôže byť predmetný ústavný zákon súčasťou súboru zákonov, ktoré sú novelizačnými článkami pripojenými k návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti, ktorými sa novelizujú zákony dotknuté zavedením inštitútu superhrubej mzdy. Preto je predkladaný samostatne, avšak jeho schválenie môže nasledovať až po schválení návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a ostatnými predpismi, tvoriacimi právny poriadok Slovenskej republiky.
2
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z.
Termín začatia a ukončenia PPK: 17.6.2011-23.6.2011
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Návrh ústavného zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Navrhovaná právna úprava nemá vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá ani nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančné vplyvy, sociálne vplyvy a vplyvy na podnikateľské prostredie a na informatizáciu spoločnosti. Materiál nemá vplyv na životné prostredie.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo životného prostredia nemá k doložke vplyvov žiadne pripomienky.
Pripomienky ostatných gestorov boli zapracované.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
4
B. Osobitná časťK článku I:
K bodu 1
Navrhuje sa legislatívna zmena súvisiaca so skutočnosťou, že v uvedenom ustanovení bola Všeobecná zdravotná poisťovňa uvedená ešte ako verejnoprávna inštitúcia. S účinnosťou od 1.7.2005 sa transformovala na akciovú spoločnosť so 100% majetkovou účasťou štátu, na základe čoho môže byť podriadená pod ustanovenie písm. zb).
K bodu 2
V ustanovení je realizovaná zmena veličiny minimálnej mzdy na novú veličinu, a to životné minimum. Zmena sa realizuje v prípadoch, ktoré nesúvisia s odmeňovaním. Výpočet bol zrealizovaný ako 35 x 317 / 189,83 = 58,45 so zaokrúhlením na dve desatinné miesta nahor.
K bodom 3 až 6
Vzhľadom na zvýšenie mesačného platu na superhrubú úroveň je potrebné násobky pre výpočet pokuty vydeliť koeficientom 1,344 so zaokrúhlením na dve desatinné miesta nahor.
K bodu 7
Dopĺňajú sa prechodné ustanovenia súvisiace s potrebou prepočítať príjmy zo závislej činnosti dosahované v období pred 1. januárom 2012 na superhrubú úroveň za účelom neutrálneho poistnomatematického prepočtu.
K článku II:
Účinnosť ústavného zákona sa navrhuje na 1. januára 2012.
Bratislava 19. augusta 2011
Iveta Radičová v.r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Jozef Mihál v.r.
podpredseda vlády a minister práce,
sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky