DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o kontrole hraníc a pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: 1.2.2011-3.2.2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Sociálne vplyvy:
Vplyvy na zamestnanosť
Zmenou je skutočnosť, že štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny, sa umožňuje podnikať.
Ďalšou zmenou je, že cudzinci môžu vstupovať do pracovnoprávneho vzťahu v rozsahu a za podmienok ustanovených osobitným predpisom zákonom č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vplyvy na rovnosť príležitostí
Zásadne je riešená otázka vzťahu Slovenskej republiky k občanom Európskej únie a ich rodinným príslušníkom. Slovenská republika v plnej miere rešpektuje ich právo voľne sa pohybovať a zdržiavať na území členských štátov Európskej únie, ktoré im zaručuje smernica 2004/38/ES.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy:
Vplyvy na rozpočet Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
Novou právnou úpravou sa odstránila neúplná transpozícia smernice 2004/38/ES a dosiahol sa úplný súlad s európskym právom.
Zmenou je aj rozšírenie nových účelov na prechodný pobyt o účel výskumu a vývoja, o prechodný pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý priznané postavenie Slováka žijúceho v zahraničí a o prechodný pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý priznané postavenie osoby s dlhodobým pobytom v inom členskom štáte Európskej únie. Udelenie trvalého pobytu nová právna úprava nerozdeľuje na „prvé povolenie“ a „ďalšie povolenie“, avšak rozlišuje udelenie trvalého pobytu na päť rokov, trvalého pobytu na
neobmedzený čas pobyt a pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny s priznaným postavením osoby s dlhodobým pobytom na území Slovenskej republiky.
Vplyvy na štátny rozpočet
Návrh zákona rozširuje okruh štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí majú nárok na udelenie trvalého pobytu (pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny s priznaným postavením osoby s dlhodobým pobytom (ďalej len „dlhodobý pobyt“)). Podmienky udelenia dlhodobého pobytu štátnemu príslušníkovi tretej krajiny na území Slovenskej republiky sa zosúladili s právom Európskej únie v tom smere, že dlhodobý pobyt sa udelí štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý sa na území Slovenskej republiky zdržiava oprávnene a nepretržite po dobu piatich rokov bezprostredne pred podaním žiadosti o udelenie dlhodobého pobytu. Ustanovenia návrhu zákona taktiež uvádzajú okruh cudzincov, na ktorých sa udelenie dlhodobého pobytu nevzťahuje. Uvedené bude mať pozitívny vplyv na verejné financie.
Rozšírenie okruhu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorým policajný útvar, po splnení podmienok, udelí prechodný pobyt na účel osobitnej činnosti na činnosť novinára akreditovaného v Slovenskej republike nebude mať veľký vplyv na verejné financie, nakoľko ministerstvo vnútra poznatky iba o 1 novinárovi z Japonska, ktorý tu chcel vykonávať túto činnosť. Uvedený okruh sa rozšíril z dôvodu problémov zaregistrovania sa na príslušných úradov, nakoľko sa jedná o výkon slobodného povolenia. Tento problém mal dosah na splnenie jednej z podmienok stanovených zákonom a to preukázanie účelu pobytu.
Súčasťou návrhu zákona o kontrole hraníc a pobyte cudzincov je aj novela zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, kde sa zavádza nový správny poplatok za podanie odvolania proti rozhodnutiu o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza, ktoré vydal zastupiteľský úrad Slovenskej republiky. Navrhuje sa zmena správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte ako náhrada za zničený, stratený, odcudzený alebo poškodený doklad a taktiež sa rozšíril okruh osôb, ktoré oslobodené od správnych poplatkov za podanie žiadosti o udelenie pobytu a podania žiadosti o udelenie víza.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
1.Ministerstvo financií Slovenskej republiky malo zásadnú pripomienku k doložke vybraných vplyvov
V doložke vybraných vplyvov (ďalej len „doložka vplyvov“) žiadali
a) jednoznačne špecifikovať zdroje na úhradu predpokladaných finančných prostriedkov v sume 1 430 000 eur, a to či ide o zdroje z rozpočtu kapitoly Úradu vlády SR alebo zdroje z kapitoly Všeobecná pokladničná správa - rezerva vlády SR, pretože údaje uvedené v tabuľke č. 1 bode 2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu riadku Financovanie zabezpečené v rozpočte a konštatovanie v textovej časti 2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie nesúladné; upozorňujem, že ak ide o zdroje z rezervy vlády
SR, do kapitoly Ministerstva vnútra SR bola dňa 22. februára 2011 uvoľnená suma 3 850 000 eur v súlade s uzneseniami vlády SR č. 91/2011 a č. 103/2011,
b) uviesť, či suma 1 430 000 eur je súčasťou limitu 3 850 000 eur alebo ide o dodatočnú požiadavku na rezervu vlády SR; ak suma 1 430 000 eur nie je zabezpečená z prostriedkov vyčlenených na financovanie SIS II, je potrebné ju zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly ministerstva vnútra na rok 2011,
c) v tabuľke č. 1 bode 2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu upraviť údaje týkajúce sa príjmov súvisiacich so správnymi poplatkami, ktoré príjmom kapitoly všeobecná pokladničná správa a nie príjmom Ministerstva zahraničných vecí SR; zároveň je potrebné upraviť sumy v riadku „Príjmy verejnej správy celkom“,
d) opraviť tabuľku č. 2 v bode 2.2. Financovanie návrhu, pretože suma 1 430 000 eur v roku 2011 nepredstavuje ostatné zdroje financovania a vymazať sumy z riadku „rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora“, pretože nedochádza k úspore vynakladaných prostriedkov,
e) v tabuľke č. 5 vyplniť súčtové riadky.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované
Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienok. Predpokladané výdavky verejnej správy kapitálové výdavky z kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Suma 1 430 000 eur je súčasťou uvoľnenej sumy 3 850 000 eur z kapitoly Všeobecná pokladničná správa rezerva vlády Slovenskej republiky do kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky dňa 22. februára 2011 v súlade s uzneseniami vlády Slovenskej republiky č. 91/2011 a č. 103/2011.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
25 987
18 475
13 430
v tom: všeobecná pokladničná správa
0
25 987
18 475
13 430
z toho vplyv na štátny rozpočet
0
25 987
18 475
13 430
z toho vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
2 430 000
0
0
0
v tom: Ministerstvo vnútra SR
2 430 000
0
0
0
z toho vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
z toho vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť (počet)
0
0
0
0
zamestnanci v štátnej službe
0
0
0
0
zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme
0
0
0
0
iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2 430 000
0
0
0
v tom: Ministerstvo vnútra SR
2 430 000
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
+2 430 000
-25 987
-18 475
-13 430
z toho vplyv na štátny rozpočet
0
-25 987
-18 475
-13 430
financovanie zabezpečené v rozpočte
+2 430 000
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona o kontrole hraníc a pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov transponuje právne akty Európskej únie, ktoré je Slovenská republika povinná aplikovať a zároveň implementuje aj právne akty, ktoré boli nedostatočne, prípadne nesprávne transponované.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov:
Zmena sadzby
-mení sa správny poplatok za vydanie dokladu o pobyte ako náhrada za zničený, stratený, odcudzený alebo poškodený doklad o pobyte a taktiež sa rozšíril okruh cudzincov, ktorí oslobodení od správnych poplatkov za podanie žiadosti o udelenie pobytu a podania žiadosti o udelenie víza.
Zmena nároku
-zosúladenie informačných systémov pre potreby aplikačnej praxe Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s návrhom zákona,
-návrh rozširuje okruh štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí majú nárok na udelenie trvalého pobytu (pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny s priznaným postavením osoby s dlhodobým pobytom EÚ),
-návrh rozširuje okruh štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorým policajný útvar, po splnení podmienok, udelí prechodný pobyt na účel osobitnej činnosti na činnosť novinára akreditovaného v Slovenskej republike,
-návrh oslobodzuje štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí si podávajú žiadosť o udelenie prechodného pobytu na účel štúdia od správneho poplatku.
Nová služba
-zavádza sa správny poplatok za podanie odvolania proti rozhodnutiu o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza, ktoré vydal zastupiteľský úrad Slovenskej republiky.
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh zákona ustanovuje nové postupy a povinnosti vo vzťahu ku kontrole vonkajšej hranice Slovenskej republiky, k občanom Európskej únie a k rodinným príslušníkom občana Európskej únie, ktorí nie sú štátni príslušníci Európskej únie.
V súvislosti s navrhovanými zmenami uvedenými v návrhu zákona o kontrole hraníc a pobyte cudzincov je pre potreby aplikačnej praxe nevyhnutné upraviť informačné systémy, ktoré využívané na evidenciu, vykonávanie bezpečnostných previerok žiadateľov, vytváranie štatistík a analýz v oblasti migračnej politiky.
V súlade s vízovým kódexom sa bude možné odvolať proti neudeleniu schengenského víza, jeho zrušeniu alebo odvolaniu. Rozhodnutie o zamietnutí a dôvody sa štátnemu príslušníkovi tretej krajiny oznámi prostredníctvom formulára „Štandardný formulár pre oznámenie a odôvodnenie zamietnutia, zrušenia alebo odvolania víza“, kedy štátny príslušník tretej krajiny dostane kópiu tohto formulára. Nový správny poplatok, ktorý bude ustanovený v zákone o správnych poplatkoch navýši štátny rozpočet o nami odhadovanú sumu uvedenú
v tabuľkách. Odvolania by mali mať klesajúcu tendenciu, zohľadnené v tabuľke, čo predstavuje cca úbytok vo výške 30% ročne.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
V oblasti kapitálových výdavkov ide o dopad na rozpočet Ministerstva vnútra Slovenskej republike v roku 2011 vo výške 2.430.000 eur. Časť finančných prostriedkov vo výške 1.430.000 eur je zabezpečená z finančných prostriedkov žiadaných z rezervy vlády Slovenskej republiky pre projekt SIS II, ktoré súčasťou limitu 3 850 000 eur. Uvedené náklady predpokladom firmy, ktorá prevádzkuje informačné systémy úradu hraničnej a cudzineckej polície (Evidencia cudzincov s povoleným pobytom na území Slovenskej republiky a Vízový informačný systém Ministerstva vnútra Slovenskej republiky).
V súvislosti s verejnými financiami sa v čl. II mení zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov vo vzťahu k položkám, ktoré sa týkajú návrhu zákona o kontrole hraníc a pobyte cudzincov. V prípade zníženia, resp. oslobodenia pre rodinných príslušníkov občanov Únie a pre rodinných príslušníkov občanov Slovenskej republiky v rozsahu rodinných príslušníkov občanov Únie od správneho poplatku (žiadosť o udelenia víza na hraničnom priechode) ide o nevyhnutné zmeny, ktoré si vyžaduje transpozícia smerníc EÚ. Ďalej budú oslobodení štátni príslušníci tretích krajín, ktorí si podajú žiadosť o udelenie prechodného pobytu na účel štúdia. Zníženie, resp. oslobodenie od platenia správneho poplatku je na druhej strane kompenzované zvýšením správnych poplatkov za vydanie dokladu o pobyte ako náhrady za zničený, stratený, odcudzený alebo poškodený doklad a rozšírením okruhu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí majú nárok na priznanie postavenia osoby s dlhodobým pobytom EÚ. Zvýšená výška správnych poplatkov za vydanie dokladu o pobyte ako náhrady za zničený, stratený, odcudzený alebo poškodený doklad je porovnateľná s výškou za obdobné správne poplatky občanov Slovenskej republiky. Aj keď je ťažko možné odhadnúť počet oslobodení od žiadostí o udelenie víza na hraničnom priechode, počet žiadostí o udelenie priznania postavenia osoby s dlhodobým pobytom a počet žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel štúdia, podľa doterajších skúseností možno predpokladať, že po navrhovanej úprave správnych poplatkov nedôjde k zníženiu objemu vybraných správnych poplatkov, skôr sa predpokladá jeho zvýšenie.
Štatistické údaje týkajúce sa stratených dokladov o pobyte:
Z uvedeného počtu za rok 2012 je predpoklad, že 80 % bude stratených, zničených, odcudzených alebo poškodených dokladov o pobyte prvý krát a zvyšných 20 % je predpoklad, že sa vydá doklad o pobyte pre cudzinca na území Slovenskej republiky po druhýkrát, prípadne viackrát do jedného roka, a to od vydania predošlého dokladu.
Návrh zákona zavádza zvýšenie správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte ako náhrada za zničený, stratený, odcudzený alebo poškodený doklad vo výške 16,50 eur. Podľa súčasnej výšky správneho poplatku 6,50 eura by predstavoval príjem štátneho rozpočtu sumu 1.066 eur. Podľa navrhovanej výšky správneho poplatku vo výške 16,50 eur bude
Stratený doklad o pobyte
2006
2007
2008
2009
2010
2012
(predpoklad)
vo forme nálepky
11
6
34
29
42
25
vo forme IDK
82
127
190
226
214
180
predstavovať príjem štátneho rozpočtu sumu 2.706 eur. Pozitívny vplyv navrhovanej zmeny na rozpočet verejnej správy v roku 2012 je 1.640 eur.
Návrh zákona zavádza aj zvýšenie správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte ako náhrada za zničený, stratený, odcudzený alebo poškodený doklad o pobyte opakovane v priebehu dvoch po sebe nasledujúcich rokoch vo výške 33 eur. Podľa navrhovanej výšky správneho poplatku vo výške 33 eur bude predstavovať príjem štátneho rozpočtu sumu 1.353 eur. V súčasnosti je možné vybrať správny poplatok vo výške do výšky štvornásobku sumy 6,50 eur, čo predstavuje najvyšší možný správny poplatok vo výške 26 eur. Podľa súčasnej výšky správneho poplatku by predstavoval príjem štátneho rozpočtu vo výške 1.066 eur. Pozitívny vplyv navrhovanej zmeny na rozpočet verejnej správy v roku 2012 je 287 eur.
Pozitívny vplyv navrhovaných zmien na rozpočet verejnej správy v rokoch 2012 2015 je uvedený v tabuľke. Počet zničených, stratených, odcudzených alebo poškodených dokladov o pobyte cudzincov by mal mať klesajúcu tendenciu, zohľadnené v tabuľke, čo predstavuje cca úbytok vo výške 15% ročne.
Správny poplatok za vydanie dokladu o pobyte ako náhrada za zničený, stratený, odcudzený alebo poškodený doklad:
Rok
Súčasná výška správneho poplatku v eurách
Predpokladaný príjem štátneho rozpočtu
Navrhovaná výška správneho poplatku
Predpokladaný príjem štátneho rozpočtu
Vplyv na rozpočet verejnej správy
2012
6,50
1 066
16,50
2 706
1 640
2013
6,50
910
16,50
2 310
1 400
2014
6,50
773,5
16,50
1 963,5
1 190
2015
6,50
773,5
16,50
1 963,5
1 190
Správny poplatok za vydanie dokladu o pobyte ako náhrada za zničený, stratený, odcudzený alebo poškodený doklad o pobyte opakovane v priebehu dvoch po sebe nasledujúcich rokoch:
Rok
Súčasná výška správneho poplatku v eurách
Predpokladaný príjem štátneho rozpočtu
Navrhovaná výška správneho poplatku
Predpokladaný príjem štátneho rozpočtu
Vplyv na rozpočet verejnej správy
2012
26 (4 x 6,50)
1 066
33
1 353
287
2013
26 (4 x 6,50)
910
33
1 155
245
2014
26 (4 x 6,50)
780
33
990
210
2015
26 (4 x 6,50)
780
33
990
210
Návrh zákona ustanovuje nový správny poplatok za podanie odvolania proti rozhodnutiu o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza, ktoré vydal zastupiteľský úrad Slovenskej republiky vo výške 30 eur. Počty zamietnutých, odvolaných a zrušených víz v rokoch 2006 2010, ako aj predpoklad na rok 2012 sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.
ROK
Zamietnuté víza
Odvolané víza
Zrušené víza
2006
1459
10
0
2007
1834
34
0
2008
3092
12
0
2009
2507
22
0
2010
1672
19
25
Predpoklad 2012
1574
12
18
Z celkového počtu zamietnutých, odvolaných a zrušených víz na rok 2012 (predpoklad) sa predpokladá 50 % podaných odvolaní proti rozhodnutiu o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza. V roku 2013 predpokladáme klesajúcu tendenciu podaných odvolaní o 15 % a v roku 2014 a 2015 o 25 % oproti roku 2012. Pri zachovaní takýchto údajov sa predpokladá v roku 2012 príjem do štátneho rozpočtu za podanie odvolania proti rozhodnutiu o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza vo výške 24.060 eur; v roku 2013 sa predpokladá príjem 16.830 eur a v roku 2014, 2015 príjem 12.030 eur.
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie Tabuľka č. 5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2012
2013
2014
2015
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
221
0
25 987
18 475
13 430
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
25 987
18 475
13 430
25 987
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2011
2012
2013
2014
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
2 430 000
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
711 nákup pozemkov a nehmotných aktív
711003 softvéru
2 430 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 430 000
0
0
0
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2011
2012
2013
2014
poznámka
Počet zamestnancov
- štátna služba (príslušníci Policajného zboru, štátna služba, hasiči)
- zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme
- iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
- štátna služba
- zamestnanci vo verejnom záujme
- iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
- štátna služba
- zamestnanci vo verejnom záujme
- iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
- štátna služba
- zamestnanci vo verejnom záujme
- iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu štátna služba a odmeňovanie zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre príslušníkov Policajného zboru, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane Horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Nemá vplyv.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Nemá vplyv.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Žiadny vplyv.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Žiadny vplyv na rodovú rovnosť.
Pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí z dôvodu, že občan Európskej únie voľný pohyb na území Slovenskej republiky a tým sa zrovnoprávňujú občania Európskej únie s občanmi Slovenskej republiky.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Zmena, ktorá zabezpečuje súlad so smernicou 2003/86/ES o práve na zlúčenie rodiny, umožňuje štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny, podnikať.
Ďalej cudzinec môže vstupovať do pracovnoprávneho vzťahu alebo do obdobného pracovného vzťahu ihneď po udelení prechodného pobytu v rozsahu a za podmienok ustanovených v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Navrhovanými zmenami sa predpokladá celkovo pozitívny vplyv na zamestnanosť, najmä pokrytím tých pracovných pozícií, ktoré nie je možné obsadiť domácou pracovnou silou.
Nemá negatívny vplyv na zamestnanosť.