ZHRNUTIEV nadväznosti na zverejnenú Štatistickú správu o základných vývojových tendenciách v hospodárstve SR v 1. štvrťroku 2011 a mesačné indikátory vývoja ekonomiky vypracovalo MF SR aktualizáciu svojej predikcie o makroekonomickom a fiškálnom vývoji v roku 2011 s cieľom posúdiť ich vplyv na pozíciu verejných financií.
Slovenská ekonomika by mala napriek výraznej fiškálnej konsolidácii dosiahnuť pomerne vysoký, hoci oproti minulému roku mierne pomalší ekonomický rast. Je potešiteľné, že rast zahraničného dopytu a priemyselná produkcia dokážu vo veľkej miere nahradiť slabší domáci dopyt prameniaci zo znižovania verejného deficitu, ale aj vyššej inflácii, ktorá vzrástla kvôli vysokým cenám komodít na svetových trhoch (ropa, potraviny) a konsolidačným opatreniam vlády (najmä zvýšenie DPH). Slovenská ekonomika vzrástla v prvom štvrťroku 2011 medziročne o 3,5%. Očakáva sa, že rast HDP za celý rok 2011 dosiahne podobnú úroveň 3,6%, čo je v porovnaní s predpokladmi rozpočtu na rok 2011 viac o 0,3 p.b. Z pohľadu daňových a odvodových príjmov je štruktúra ekonomického rastu oproti predpokladom rozpočtu mierne pozitívnejšia, keď sa očakáva výrazne vyšší rast zamestnanosti, ktorý aj napriek nižším reálnym mzdám prispeje k vyššej spotrebe domácností a teda aj celkovej životnej úrovni.
Základný rozpočtový cieľ vlády na rok 2011 bol stanovený v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2011 až 2013 v podobe deficitu verejnej správy vo výške 4,9 % HDP. Na základe v súčasnosti dostupných informácií sa očakáva, že uvedený cieľ bude splnený, hoci významné riziká prekročenia deficitu stále existujú.
V nominálnom vyjadrení sa odhaduje, že deficit verejnej správy sa v porovnaní s rozpočtom zlepší takmer o 35 mil. eur, pričom pozitívnymi faktormi sú:
•úspora prostriedkov určených na financovanie spoločných programov SR a EÚ vo výške 210 mil. eur súvisiaca s nižším predpokladaným čerpaním prostriedkov EÚ v tomto roku,
•úspora vo výdavkoch štátneho dlhu vo výške 100 mil. eur v dôsledku priaznivého vývoja deficitu štátneho rozpočtu v prvom polroku tohto roku,
•vyššie príjmy z dividend z podnikov s majetkovou účasťou štátu a zvýšenie iných nedaňových príjmov štátneho rozpočtu približne o 129 mil. eur,
•úspory na odvode do rozpočtu EÚ vrátane jej rezervy vo výške približne 37 mil. eur, čo súvisí najmä s prerozdelením rozpočtového prebytku rozpočtu EÚ za rok 2010 medzi členské štáty,
•ostatné faktory, vrátane daňových príjmov, s celkovým pozitívnym vplyvom vo výške približne 61 mil. eur.
Uvedené pozitíva budú do istej miery kompenzované nasledovnými negatívnymi faktormi:
•vykrytie strát železničných spoločností a uskutočnenie opatrení v rámci programu ich revitalizácie, čo si vyžiada dodatočné prostriedky vo výške takmer 231 mil. eur,
•nárast zadlženosti zdravotníckych zariadení, ktorý sa odhaduje vo výške 100 mil. eur,
•nerealizovanie predaja emisných kvót s vplyvom vo výške 80 mil. eur,
•prekročenie základných výdavkov na chod štátu v dôsledku čerpania presunutých limitov výdavkov z minulých rokov vo výške približne 159 mil. eur, ktoré bude sčasti kompenzované úsporami v ostatných základných výdavkoch vo výške 68 mil. eur. Celkový negatívny vplyv na saldo by mal dosiahnuť 91 mil. eur.
Z pohľadu skutočného vývoja salda verejnej správy v tomto roku bude kľúčové aj to, akým spôsobom sa budú vyvíjať pohľadávky a záväzky jednotlivých subjektov sektora verejnej správy, ako aj objem prenesených nevyčerpaných limitov výdavkov kapitol