9)Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 236 z 25. marca 2009 k informácii o využívaní cenových nástrojov na zabránenie nežiaduceho cenového vývoja a o prijatých opareniach v rámci rezortu pôdohospodárstva.
10)Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 239 z 25. marca 2009 k informácii o opatreniach prijatých na dôslednejšie využívanie cenových nástrojov na zabránenie nežiaduceho cenového vývoja v rezorte financií; uznesením vláda uložila ministrovi financií:
•predložiť na rokovanie vlády koncepciu cenovej politiky na rok 2009,
•zriadiť na Ministerstve financií SR organizačný útvar, ktorého náplňou bude problematika cien a cenovej kontroly a predložiť na rokovanie vlády písomnú správu o činnosti tohto organizačného útvaru.
V oblasti cenotvorby v energetike prijali predchádzajúca vláda a Národná rada Slovenskej republiky legislatívne, materiálne a personálne opatrenia na posilnenie stability regulovaných cien energií.
Programové vyhlásenie vlády z roku 2010 nepredpokladá uplatnenie systémového prístupu k zabráneniu nežiaduceho cenového vývoja životne dôležitých tovarov, služieb a energií pre občanov a podnikateľské subjekty. Z uvedeného vychádza aj praktická politika vlády, v dôsledku ktorej došlo k súbežnému zvýšeniu nepriamych daní a zároveň k návratu na pôvodné názory o nezlučiteľnosti trhového hospodárstva a štátnej cenovej politiky. Čo má kumulatívne efekty na zvyšovanie spotrebiteľských cien.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky svojvoľne nevykonáva pôsobnosť ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť cien a cenovej kontroly v zmysle § 7 ods. 1 zák. č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
Rovnako je možné konštatovať nízku úroveň uplatňovania zákona NR SR č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje pravidlá dohodovania, uplatňovania, regulácie a kontroly cien výrobkov, výkonov, prác, služieb, nájmu a nehnuteľností, opatrenia na zamedzenie nežiaduceho cenového vývoja a pôsobnosť orgánov štátnej správy, vyšších územných celkov a obcí v oblasti cien tovaru pre trh na území Slovenskej republiky vrátane cien tovaru z dovozu a cien tovaru určeného na vývoz.
Do 3. marca 2011 nebola splnená povinnosť Slovenskej republiky premietnuť do vnútroštátnej legislatívy novo prijaté predpisy Európskej únie, tzv. tretí energetický balíček, ktorý výrazne posilňuje oprávnenia národného energetického regulátora vo vzťahu k energetickým podnikom. Posilňuje existujúce práva spotrebiteľov a súčasne upravuje riešenia problémov energetickej chudoby.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky a niektorí koaliční poslanci sa skôr zamerali na účelové legislatívne návrhy smerujúce k personálnemu ovládnutiu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. V dôsledku čoho sa verejné inštitúcie vzdali včasného využitia silných nástrojov na ovplyvnenie cenového vývoja energií.
Ministerstvo tiež presadzovalo v pripomienkovom konaní k regulačným právnym predpisom zavedenie tzv. korekčného faktora pri cenovej regulácii dodávky zemného plynu, ktorý mal zabezpečiť Slovenskému plynárenskému priemyslu, a. s. dosahovať plánované výnosy aj v prípade, ak ich nedosiahol napríklad z dôvodu odchodu odberateľov. Korekčný