1
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
V zmysle súčasne platného znenia zák. č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zánikom právnickej osoby zaniká aj platnosť povolenia na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Zákon v tomto prípade nerozlišuje medzi zánikom právnickej osoby s právnym nástupcom alebo bez právneho nástupcu. Určité výnimky z uvedeného pravidla zakotvené v ôsmej časti tohto zákona, ktorý upravuje transformáciu štátnych organizácií. V zmysle tejto časti, akciová spoločnosť, založená transformáciou štátnej organizácie, zriadenej podľa osobitných predpisov na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, môže najdlhšie do 12 kalendárnych mesiacov odo dňa jej vzniku podnikať v poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rozsahu činností, ktoré vykonáva štátna organizácia. po uplynutí tejto doby môže akciová spoločnosť vykonávať tieto činnosti len na základe povolenia podľa tohto zákona.
Obdobné ustanovenia, týkajúce sa možnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti právnym nástupcom príspevkových organizácií, zriadených obcou alebo vyšším územným celkom podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré zdravotníckymi zariadeniami poskytujúcim zdravotnú starostlivosť, chýbajú, čím dochádza k ich znevýhodneniu oproti organizáciám štátnym resp. ich právnym nástupcom.
Predložený návrh zákona upravuje možnosť a podmienky prechodu povolení na poskytovanie vymedzeného druhu zdravotnej starostlivosti na právneho nástupcu zrušených príspevkových organizácií, zriadených obcou alebo vyšším územným celkom podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorá je zdravotníckym zariadením poskytujúcim zdravotnú starostlivosť. Dôvodom tohto návrhu je skutočnosť, že v zmysle súčasne platného znenia ustanovenia § 37 ods. 10 zák. č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov právne pomery príspevkovej organizácie zriadenej obcou alebo vyšším územným celkom, ktorá je zdravotníckym zariadením poskytujúcim zdravotnú starostlivosť podľa osobitného predpisu, ktoré neboli zriaďovateľom zosúladené s týmto zákonom, je zriaďovateľ povinný zosúladiť s týmto zákonom do 31. decembra 2011. V zmysle tohto ustanovenia teda samosprávy povinné transformovať dotknuté príspevkové organizácie do 31. decembra 2011, avšak, za rozdielnych, nerovných a znevýhodnených podmienok oproti podmienkam, ktoré vytvorené štát pri transformácii štátnych organizácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva SR a Ministerstva obrany SR. V súčasnosti je výrazne poddimenzované financovanie zdravotníctva znížením odvodov štátu za zamestnancov. V takejto situácii je hazardovaním prerušenie akýchkoľvek finančných tokov do zdravotníckej oblasti.
Na základe uvedeného navrhujeme novelizovať znenie zák. č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, aby boli podmienky poskytovania zdravotnej starostlivosti právnymi nástupcami transformovaných štátnych organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou alebo vyšším územným celkom, zosúladené a ich postavenie zrovnoprávnené s postavením právnych nástupcov štátnych organizácií, zriadených podľa osobitných predpisov na poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona zanedbateľný negatívny dopad na štátny rozpočet z dôvodu, že v prípade prechodu povolení na prevádzkovanie ambulancií záchrannej zdravotnej služby na právnych nástupcov zrušených príspevkových organizácií zriadených obcou alebo vyšším územným celkom podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré zdravotníckymi zariadeniami poskytujúcim zdravotnú starostlivosť, z dôvodu zákonnej povinnosti ich transformácie, nebude potrebné zo strany Ministerstva zdravotníctva SR realizovať výberové konanie na získanie povolení na prevádzkovanie ambulancií záchrannej zdravotnej služby, ale len vyznačenie zmeny v platných povoleniach. Výška správneho poplatku za vydanie povolenia Ministerstvom zdravotníctva SR v zmysle Položky 150 písm. a) bod 2 Prílohy Sadzobníka správnych poplatkov zák. č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov je v sume 497,50 eura. Výška správneho poplatku za zmenu povolenia vydaného Ministerstvom zdravotníctva SR v zmysle Položky 150 písm. b) bod 2 Prílohy Sadzobníka správnych poplatkov zák. č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov je v sume 165,50 eura. Aktuálny počet dotknutých príspevkových organizácií, ktorých sa uvedená zmena dotýka, je 6, pričom počet vydaných povolení pre tieto organizácie je 9. Na základe uvedeného, predpokladaný negatívny dopad na štátny rozpočet bude vo výške 2988 eura. Na rozpočty orgánov územnej samosprávy návrh zákona nemá dopad.
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie.
3. Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu inklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, ani vplyv na zamestnanosť.
4. Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na životné prostredie.
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6 doložky zlučiteľnosti.
II. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 6
Menia sa dotknuté ustanovenia zák. č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, aby boli zosúladené a vytvorené rovnaké podmienky poskytovania zdravotnej starostlivosti právnymi nástupcami transformovaných štátnych organizácií a príspevkových organizácií, poskytujúcich zdravotnú starostlivosť podľa osobitného predpisu, zriadených obcou alebo vyšším územným celkom. Navrhované zmeny stanovujú predpoklady a podmienky, ktoré umožňujú právnemu nástupcovi transformovanej príspevkovej organizácie, poskytujúcej zdravotnú starostlivosť podľa osobitného predpisu, zriadenej obcou alebo vyšším územným celkom podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, poskytovať presne vymedzenú činnosť v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti na základe povolenia vydaného jeho právnemu predchodcovi.
K čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom jeho vyhlásenia.