Osobitná časť
K čl. I.
K bodu 1
Navrhuje sa rozšírenie predmetu úpravy, čiže zmena, ktorá má vo vzťahu k vecnej podstate návrhu zákona len legislatívno-technickú povahu a reflektuje obsah navrhovanej štvrtej časti zákona.
K bodu 2
Pre účely aplikácie zákona v navrhovanej podobe je nevyhnutné zaviesť pojmové vymedzenie verejného činiteľa.
K bodu 3
Navrhované rozšírenie legálnej definície nesprávneho úradného postupu pôvodnú definíciu nijako nemení, ani nezakladá nový právny stav v porovnaní s tým, ktorý platí podľa doterajšej úpravy. Účelom návrhu je predísť prípadným výkladovým a aplikačným pochybnostiam ohľadom otázky, či prijatie ústavného zákona alebo zákona alebo schválenie medzinárodnej zmluvy je možné považovať za nesprávny úradný postup. S prihliadnutím na to, že v demokratickom právnom štáte podliehajú výsledky normotvornej činnosti parlamentu výlučne kontrole špecializovaného orgánu (ústavný súd) a z povahy veci nemôžu byť predmetom žalôb na všeobecných súdoch, navrhuje sa aj výslovne potvrdiť už dnes implicitne prítomné vyňatie ústavných zákonov, zákonov a medzinárodných zmlúv z legálnej definície nesprávneho úradného postupu.
K bodu 4
Upravuje sa štandard zodpovednosti pri takom spôsobe výkonu verejnej moci, aký má povahu nakladania s majetkom alebo finančnými prostriedkami. Tento štandard spočíva v povinnosti nakladania so zverenými hodnotami s odbornou starostlivosťou, hospodárne, efektívne a v súlade s účelom ich použitia.
Zodpovednosť za porušenie tejto povinnosti vzniká v prípade, ak sa jej verejný funkcionár dopustil v režime tzv. vedomej nedbanlivosti, t.j. ak vedel, že tým môže spôsobiť škodu štátu alebo územnej samospráve, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal, že škodu nespôsobí. A minori ad maius sa zodpovednosť uplatní aj v prípade úmyselného zavinenia.
Navrhuje sa upraviť možnosť exkulpácie výlučne v prípade, ak verejný činiteľ objektívne nemohol konať inak, ako konal, pretože bol pri svojom konaní viazaný právnym predpisom alebo rozhodnutím orgánu aplikácie práva a ak by konal inak, konal by v rozpore s týmto predpisom alebo rozhodnutím.
Návrh zákona upravuje tiež prípady spoločnej zodpovednosti verejných činiteľov v prípade, ak sa na právnom úkone, vedúcom k vzniku škody, podieľalo viac verejných činiteľov. Zbavenie sa zodpovednosti v takomto prípade sa navrhuje upraviť len vo vzťahu k rozhodovaniu kolektívneho orgánu a vo vzťahu k osobám, ktoré pri rozhodovaní hlasovali proti vykonaniu úkonu a rovnako pre prípady, kde síce došlo ku konaniu viacerých verejných činiteľov, ale len konanie niektorých z nich sa vyžadovalo na platnosť samotného úkonu.
Vo veci uplatnenia nároku na náhradu škody bude oprávnený konať generálny prokurátor, pričom nevyhnutným titulom pre uplatnenie nároku bude právoplatné rozhodnutie o porušení povinnosti pri nakladaní a správe majetku. Výnimky z tohto pravidla sa navrhujú ustanoviť v dvoch prípadoch – ak ide o výsledky kontroly či dozoru, proti ktorým nie je prípustný prostriedok nápravy, vedúci k onomu právoplatnému rozhodnutiu alebo ak samotnú kontrolu plnenia povinností nie je podľa platného práva oprávnený vykonať žiaden orgán. Zisťovanie porušenia povinnosti bude v týchto dvoch prípadoch vecou súdu.