1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona o rastlinolekárskej starostlivosti a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), ktorým sa nahrádza zákon č. 193/2005 Z. z. o rastlinolekárskej starostlivosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „platný zákon o rastlinolekárskej starostlivosti“) bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011. Predkladateľom je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Doterajší systém hodnotenia a registrácie prípravkov na ochranu rastlín je ustanovený platným zákonom o rastlinolekárskej starostlivosti, nariadením vlády Slovenskej republiky č. 316/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na dokumentačný súbor údajov účinných látok a prípravkov na ochranu rastlín a jednotné zásady na odborné posudzovanie a registráciu prípravkov na ochranu rastlín, nariadením vlády Slovenskej republiky č. 373/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh v znení neskorších predpisov a vyhláškou Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 310/2009 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 256/2008 Z. z. o podrobnostiach o prípravkoch na ochranu rastlín a o iných prípravkoch. Základným právnym predpisom platného zákona o rastlinolekárskej starostlivosti na úrovni Európskej únie bola smernica Rady 91/414/EHS.
V dôsledku prijatia nariadenia (ES) č. 1107/2009 ide o zmenu systému posudzovania účinných látok prípravkov na ochranu rastlín, zároveň sa tento navrhovaný systém bude aplikovať aj na safenery, synergenty a adjuvanty. V prípade autorizácií prípravkov na ochranu rastlín (podľa doterajšieho systému registrácií) sa zavádza postup zonálneho hodnotenia a upravujú sa podmienky vzájomného uznávania autorizácií a povolenia na paralelný obchod (podľa doterajšieho systému súbežný dovoz).
Rámcovou smernicou sa ustanovujú podmienky uvádzania na trh prípravkov na ochranu rastlín na trh a ich aplikácie s cieľom trvalo udržateľného používania poľnohospodárskych pesticídov so zreteľom na zásady obozretnosti a prevencie pri zabezpečení ochrany zdravia ľudí, zvierat a životného prostredia.
Návrh zákona bol prejednávaný na odbornej komisii pre prípravky na ochranu rastlín a mechanizačné prostriedky na ochranu rastlín zloženej zo zástupcov Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho v Bratislave (ďalej len „kontrolný ústav“), Centra výskumu živočíšnej výroby v Nitre - Ústav včelárstva v Liptovskom Hrádku, Národného lesníckeho centra Lesnícky výskumný ústav vo Zvolene - Lesnícka ochranárska služba v Banskej Štiavnici, Výskumného ústavu vodného hospodárstva v Bratislave, Slovenského hydrometeorologického ústavu, Národného referenčného laboratória Univerzity veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach, Technického a skúšobného ústavu pôdohospodárskeho SKTC-106 v Rovinke a Slovenskej asociácie ochrany rastlín.
Cieľom návrhu zákona je implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 z 21. októbra 2009 o uvádzaní prípravkov na ochranu rastlín na trh (ďalej len „nariadenie (ES) č. 1107/2009“) a transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady
2
2009/128/ES z 21. októbra 2009, ktorou sa ustanovuje rámec pre činnosť Spoločenstva na dosiahnutie trvalo udržateľného používania pesticídov (ďalej len „rámcová smernica“). Návrh zákona zároveň zohľadňuje ustanovenia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1185/2009 z 25. novembra 2009 o štatistike pesticídov a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/127/ES z 21. októbra 2009, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/42/ES, pokiaľ ide o strojové zariadenia na aplikáciu pesticídov.
Od 14. júna 2011 musia byť účinné látky, safenery, synergenty a adjuvanty prípravkov na ochranu rastlín ako aj samotné prípravky na ochranu rastlín posudzované a schvaľované/autorizované podľa nového nariadenia (ES) č. 1107/2009, avšak žiadosti podané pred nadobudnutím účinnosti tohto nariadenia musia byť posudzované podľa doterajších právnych predpisov, ktorých právnym základom je smernica Rady 91/414/EHS, transponovaná do slovenského právneho poriadku platným zákonom o rastlinolekárskej starostlivosti, nariadením vlády Slovenskej republiky č. 316/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na dokumentačný súbor údajov účinných látok a prípravkov na ochranu rastlín a jednotné zásady na odborné posudzovanie a registráciu prípravkov na ochranu rastlín, nariadením vlády Slovenskej republiky č. 373/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na trh v znení neskorších predpisov a vyhláškou Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 310/2009 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 256/2008 Z. z. o podrobnostiach o prípravkoch na ochranu rastlín a o iných prípravkoch.
Nová európska právna úprava v oblasti uvádzania prípravkov na ochranu rastlín na trh a ich aplikácie zásadným spôsobom mení existujúcu právnu úpravu. Vzhľadom na rozsah zmien v súvislosti s prijatím vyššie uvedených právnych predpisov Európskej únie a precizovanie ustanovení platného zákona o rastlinolekárskej starostlivosti, je žiaduce vytvorenie komplexnej novej právnej úpravy s logickým členením danej problematiky. Z toho dôvodu namiesto novely platného zákona o rastlinolekárskej starostlivosti pristúpil predkladateľ k vypracovaniu návrhu nového zákona.
Predloženým návrhom zákona sa ustanovuje postup pri hodnotení účinných látok, safenerov, synergentov a adjuvantov používaných v prípravkoch na ochranu rastlín a upravuje sa proces autorizácie prípravkov na ochranu rastlín v podmienkach Slovenskej republiky a v súlade s legislatívou Európskej únie. Zároveň sa transpozíciou rámcovej smernice ustanovujú zásady ich bezpečnej aplikácie.
Cieľom ustanovení týkajúcich sa uvádzania na trh, distribúcie a používania prípravkov na ochranu rastlín je trvalo udržateľné používanie poľnohospodárskych pesticídov so zreteľom na zásady obozretnosti a prevencie. S tým súvisia rovnako zmeny a doplnenia v kompetenčných vzťahoch a v kontrolných a sankčných nástrojoch na dodržovanie novej právnej úpravy.
Predložený návrh zákona bude mať priamy dopad na výdavkovú časť štátneho rozpočtu, nebude mať priamy dopad na rozpočty vyšších územných celkov, rozpočty obcí, zamestnanosť, ani podnikateľské prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
3
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o rastlinolekárskej starostlivosti a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Zmluva o fungovaní Európskej únie Hlava III (Poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo) Hlava VII kapitola 3 (Spoločné pravidlá pre hospodársku súťaž, zdaňovanie a aproximáciu práva, kapitola 3- Aproximácia práva ), Hlava XIV (Verejné zdravie)a Hlava XX (Životné prostredie)
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
-smernica Komisie 92/90/EHS z 3. novembra 1992, ktorou sa ustanovujú povinnosti, ktorým podliehajú výrobcovia a dovozcovia rastlín, rastlinných produktov alebo iných predmetov a ktorou sa ustanovujú podrobnosti ich registrácie (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 13),
-smernica Komisie 92/105/EHS z 3. decembra 1992, ktorá ustanovuje stupeň štandardizácie pre rastlinné pasy, ktoré sa majú použiť pre presun určitých rastlín, rastlinných produktov a iných predmetov v rámci spoločenstva, a ktorá stanovuje podrobné postupy týkajúce vystavenie takých rastlinných pasov a podmienky ich nahradenia a podrobné postupy pri ich nahradení (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 3/zv. 13) v platnom znení,
-nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 2/zv. 4),
-nariadenie Komisie (EHS) č. 3600/92 z 11. decembra 1992, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá na realizáciu prvého stupňa pracovného programu, na ktorý sa vzťahuje článok 8 (2) smernice Rady 91/414/EHS o umiestnení na trh prípravkov na ochranu rastlín (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 3/zv. 13) v platnom znení,
-smernica Komisie 93/50/EHS z 24. júna 1993, ktorá určuje určité rastliny, ktoré nie uvedené v zozname prílohy V, časť A k smernici 77/93/EHS, ktorých producenti, sklady alebo distribučné strediská vo výrobných zónach týchto rastlín musia byť uvedení v úradnom registri (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 14),
-smernica Rady 2000/29/ES z 8. mája 2000 o ochranných opatreniach proti zavlečeniu organizmov škodlivých pre rastliny alebo rastlinné produkty do
4
spoločenstva a proti ich rozšíreniu v rámci spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 3/zv. 29) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 451/2000 z 28. februára 2000, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá pre vykonanie druhej a tretej etapy pracovného programu podľa článku 8 (2) smernice Rady 91/414/EHS (Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 3/zv. 28) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 1112/2002 z 20. júna 2002 ustanovujúce podrobné pravidlá vykonávania štvrtej etapy pracovného programu uvedeného v článku 8 (2) smernice Rady 91/414/EHS (Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 3/zv. 36) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 1490/2002 zo 14. augusta 2002 stanovujúce ďalšie podrobné pravidlá na vykonanie tretej etapy pracovného programu uvedeného v článku 8 ods. 2 smernice Rady 91/414/EHS a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 451/2000 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 3/zv. 36) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 2229/2004 z 3. decembra 2004, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá na vykonanie štvrtej etapy pracovného programu, na ktorý sa vzťahuje článok 8 ods. 2 smernice Rady 91/414/EHS (Ú. v. L 379, 24.12.2004),
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 z 21. októbra 2009 o uvádzaní prípravkov na ochranu rastlín na trhu a o zrušení smerníc Rady 79/117/EHS a 91/414/EHS (Ú. v. EÚ L 309, 24.11.2009),
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 z 18. decembra 2006 o registrácii, hodnotení, autorizácii a obmedzovaní chemických látok (REACH) a o zriadení Európskej chemickej agentúry, o zmene a doplnení smernice 1999/45/ES a o zrušení nariadenia Rady (EHS) č. 793/93 a nariadenia Komisie (ES) č. 1488/94, smernice Rady 76/769/EHS a smerníc Komisie 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a 2000/21/ES (Ú. v. EÚ L 396, 30.12.2006),
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/128/ES z 21. októbra 2009, ktorou sa ustanovuje rámec pre činnosť Spoločenstva na dosiahnutie trvalo udržateľného používania pesticídov (Ú. v. EÚ L 309, 24.11.2009),
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 z 11. marca 2009 o európskej štatistike a o zrušení nariadenia (ES, Euratom) č. 1101/2008 o prenose dôverných štatistických údajov Štatistickému úradu Európskych spoločenstiev, nariadenia Rady (ES) č. 322/97 o štatistike Spoločenstva a rozhodnutia Rady 89/382/EHS, Euratom o založení Výboru pre štatistické programy Európskych spoločenstiev (Ú. v. EÚ L 87, 31.3.2009).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-137/96 Komisia Európskych spoločenstiev vs Nemecká spolková republika (1997) Zb. roz. ESD I-6749,
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-400/96 Jean Harpergnies (1998) Zb. roz. ESD I-5121,
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-100/96 Kráľovná vs Ministerstvo pôdohospodárstva, rybného hospodárstva a potravinárstva (1999) Zb. roz. ESD I-1499,
5
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-306/98 Kráľovná vs Ministerstvo pôdohospodárstva, rybného hospodárstva a potravinárstva a Štátny sekretár pre životné prostredie (2001) Zb. roz. ESD I-3279,
-rozhodnutie Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci T 158/03 Industrias Químicas del Vallés, SA vs Komisia Európskych spoločenstiev (2005) Zb. rozh. ESD II-02425,
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-316/04 Stichting Zuid-Hollandse Milieufederatie (2005) Zb. rozh. ESD.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
-Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/128/ES z 21. októbra 2009, ktorou sa ustanovuje rámec pre činnosť Spoločenstva na dosiahnutie trvalo udržateľného používania pesticídov (Ú. v. L 309, 24.11.2009) byť prebratá do 26. novembra 2011.
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 tejto zmluvy
V oblasti, ktorú upravuje tento návrh zákona nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
-nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 199/2005 Z. z. o ochranných opatreniach proti zavlečeniu a rozširovaniu organizmov škodlivých pre rastliny alebo rastlinné produkty v znení neskorších prepisov,
-nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 373/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh v znení neskorších prepisov.
d)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
6
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o rastlinolekárskej starostlivosti a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3.Sociálne vplyvy
x
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
-sociálnu exklúziu,
x
-rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4.Vplyvy na životné prostredie
x
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Finančné prostriedky vyplývajúce z predloženého návrhu zákona o rastlinolekárskej starostlivosti a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov je potrebné zabezpečiť v rámci dotknutých kapitol rezortov ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, ministerstva zdravotníctva, ministerstva životného prostredia a ministerstva školstva bez zvýšených nákladov na štátny rozpočet a verejné financie.
Uvedený návrh zákona preberá smernicu a zároveň vykonáva niektoré nariadenia a vzhľadom na to, že podnikatelia budú mať jednoduchší prístup na trhy ostatných členských štátov a budú plniť tie isté podmienky a preto by mali byť, vzhľadom na cenu práce, na trhoch tretích krajín konkurencieschopnejší.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
bezpredmetné
7
Vplyvy na životné prostredie
Životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
Predloženým návrhom budú pozitívne ovplyvnené všetky zložky životného prostredia ovzdušie, vody, pôda, organizmy v dôsledku ustanovenia a následného uplatňovania opatrení na znižovanie rizika pri aplikácii prípravkov na ochranu rastlín.
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
Národný systém klasifikácie prípravkov na ochranu rastlín a jeho uplatnenie v praxi pri výbere vhodných prípravkov na ochranu rastlín bude mať pozitívny vplyv aj na chránené územia.
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR – MPRV SR
600 000
900 000
900 000
900 000
- vplyv na ŠR – MZ SR
60 000
100 000
100 000
100 000
- vplyv na ŠR – MŽP SR
100 000
100 000
100 000
100 000
- vplyv na ŠR – MŠ SR
60 000
100 000
100 000
100 000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
1 092 000
1 620 000
1 520 000
1 420 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR – MPRV SR
700 000
900 000
900 000
900 000
- vplyv na ŠR – MZ SR
60 000
100 000
100 000
100 000
- vplyv na ŠR – MŽP SR
260 000
520 000
420 000
320 000
- vplyv na ŠR – MŠ SR
72 000
100 000
100 000
100 000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
8
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
1 092 000
1 620 000
1 520 000
1 420 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
MPRV SR
700 000
900 000
900 000
900 000
MZ SR
60 000
100 000
100 000
100 000
MŽP SR
260 000
520 000
420 000
320 000
MŠ SR
72 000
100 000
100 000
100 000
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
r
r + 1
r + 2
r + 3
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
0
0
0
Celkový vplyv na rozpočet MPRV SR
- 100 000
0
0
0
Celkový vplyv na rozpočet MZ SR
0
0
0
0
Celkový vplyv na rozpočet MŽP SR
- 160 000
- 420 000
- 320 000
- 120 000
Celkový vplyv na rozpočet MŠ SR
- 12 000
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte MPRV SR
- 100 000
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte MZ SR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte MŽP SR
- 160 000
- 420 000
- 320 000
- 120 000
financovanie zabezpečené v rozpočte MŠ SR
- 12 000
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
- 272 000
- 420 000
- 320 000
- 120 000
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh rieši problematiku rastlinolekárskej starostlivosti vrátane autorizácie, povoľovania a následného používania prípravkov na ochranu rastlín. Implementácia návrhu je gescii Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva SR, Ministerstvom životného prostredia SR a Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR.
9
Predloženým návrhom sa ustanovujú podmienky schvaľovania účinných látok, synergentov, safenerov, autorizácie prípravkov na ochranu rastlín, ako aj podmienky a opatrenia súvisiace s ich uvádzaním na trh, skladovaním, používaním a zneškodňovaním.
Návrh zákona je súčasťou rámcového riešenia tematickej stratégie o trvalo udržateľnom využívaní pesticídov a má
-prispieť k lepšej dostupnosti prípravkov na ochranu rastlín potrebných v oblasti rastlinolekárstva,
-minimalizovať riziká pre ľudské zdravie, zdravie zvierat a životné prostredie, vyplývajúce z používania poľnohospodárskych pesticídov.
Ochrana zdravia ľudí, zvierat a životného prostredia ako aj produkcia zdravotne neškodlivých potravín je stále aktuálnou prioritou, ku ktorej v značnej miere prispievajú kontrolný ústav 4 návrhu zákona), poverená organizácia 6 návrhu zákona) a odborné pracoviská 7 návrhu zákona) v rozsahu ustanovených kompetencií. Ich úlohou je posudzovanie vplyvu prípravkov na ochranu rastlín na zdravie ľudí, zvierat a životného prostredia, sledovanie ich negatívnych účinkov a navrhovanie špecifických opatrení na znižovanie rizika vyplývajúceho z používania poľnohospodárskych pesticídov.
Posudzovanie rizika prípravkov na ochranu rastlín kontrolným ústavom, poverenou organizáciou a odbornými pracoviskami je harmonizované s európskym právom v uvedenej oblasti (podľa doterajších predpisov smernica Rady 91/414/EHS o uvádzaní prípravkov na ochranu rastlín na trh nahradená nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009). Jedinečnosť uvedených pracovísk je v tom, že ako jediné pracoviská v SR posudzujú hodnotené
riziká v procese schvaľovania účinných látok a autorizácie prípravkov na ochranu rastlín. Novou činnosťou v nasledujúcich rokoch je aj podieľanie sa na vypracovávaní a následnej aktualizácii národného akčného plánu, posudzovanie účinných látok, safenerov a synergentov za účelom ich zaradenia, resp. obnovení zaradenia medzi povolené účinné látky, zonálne hodnotenie prípravkov na ochranu rastlín vrátane vypracovávania hodnotiacich správ v anglickom jazyku.
Personálne a s tým súvisiace finančné posilnenie uvedených činností vyplýva taktiež zo záverov twinningového slovensko–britského projektu (SK 2004/IB/AG/01) 2005/2006 „Posilnenie prevencie a kontrolných systémov v oblasti bezpečnosti potravín“, ktorého účastníkmi boli aj uvedené pracoviská.
Neúplné financovanie činnosti by malo za následok nesplnenie požiadaviek vyplývajúcich z legislatívy Európskej únie Slovenskou republikou v oblasti prípravkov na ochranu rastlín ako aj nedostatočné zabezpečenie poľnohospodárstva SR potrebnými prípravkami na ochranu rastlín.
10
Osobitná časť
K § 1
Špecifikovaný predmet úpravy návrhu zákona.
K § 2
Vymedzené pojmy na účely zákona, v porovnaní s platným rastlinolekárskym zákonom transpozíciou rámcovej smernice boli vymedzené nové pojmy ako profesionálny používateľ, distribútor, poradca, letecký postrek, ukazovateľ rizika, nechemické metódy, a boli upravené existujúce pojmy mechanizačný prostriedok a zariadenie na ochranu rastlín (nahradené pojmom aplikačné zariadenie) a pojem integrovanej produkcie bol zosúladený s textom rámcovej smernice.
K § 3 až 7
Upravuje pôsobnosť orgánov štátnej správy. Pri implementácii nariadenia o uvádzaní prípravkov na ochranu rastlín na trh je potrebné prijať všetky opatrenia, ktoré predpokladom na zabezpečenie jeho správneho uplatnenia. Členské štáty musia ustanoviť orgány zodpovedné za uplatňovanie a presadzovanie tohto nariadenia, pričom spolupráca medzi príslušnými orgánmi je dôležitá. Aby sa zabezpečila koordinácia medzi členskými štátmi pri uplatňovaní nariadenia, je za každý členský štát potrebné ustanoviť jeden orgán zodpovedný za prijímanie informácií, dokumentácie a koordináciu procesu posudzovania, schvaľovania účinných látok, synergentov, safenerov a adjuvantov a hodnotenia a autorizácie/povolenia prípravkov na ochranu rastlín. Tento orgán zároveň bude vykonávať povinnosti prislúchajúce členskému štátu, ako upravené nariadením o uvádzaní prípravkov na ochranu rastlín na trh.
K § 8 až 14
V porovnaní s platným rastlinolekárskym zákonom § 8 14 návrhu zákona upravené v súlade s požiadavkami nových právnych predpisov Európskej únie. Bez zásadných zmien ostávajú ustanovenia týkajúce sa zdravia rastlín ako „Registrácia fyzických osôb a právnických osôb na úseku rastlinolekárskej starostlivosti a vydanie osvedčenia“, „Vývoz, dovoz, opätovný vývoz a tranzit rastlín, rastlinných produktov a iných predmetov“, „Rastlinné pasy“,„Chránené zóny“.
K § 15
V návrhu zákona nové ustanovenia upravujúce proces schvaľovania účinných látok, safenerov a synergentov uvedený v nariadení (ES) č. 1107/2009 v podmienkach Slovenskej republiky. V súvislosti s implementáciou nariadenia (ES) č. 1107/2009 sa určujú národné orgány zodpovedné za hodnotenie účinných látok, safenerov a synergentov.
K § 16
Ustanovenia sa týkajú implementácie nariadenia (ES) č. 1107/2009, čo sa týka predkladania a posudzovania žiadosti o autorizáciu prípravku na ochranu rastlín, žiadosti o obnovenie autorizácie, o vzájomné uznávanie autorizácie, zmenu a doplnenie autorizácie, o posúdenie ekvivalencie účinnej látky, safenera alebo synergenta, náležitosti žiadosti, v súlade s nariadením (ES) č. 1107/2009 sa v národnej legislatíve upravuje proces hodnotenia a autorizácie prípravkov na ochranu rastlín.
11
K § 17
Upravuje sa proces hodnotenia všetkých zmien a doplnení autorizácií a povolení v súlade s nariadením (ES) č. 1107/2009. Upravujú sa tiež podmienky prevodu autorizácie na inú fyzickú osobu podnikateľa alebo na inú právnickú osobu, podmienky predĺženia doby platnosti autorizácie, ako aj prehodnocovania autorizovaného prípravku.
K § 18
Implementované ustanovenia o menej významných použitiach definovaných v nariadení (ES) č. 1107/2009.
K § 19
Dáva sa kontrolnému ústavu oprávnenie požadovať počas platnosti autorizácie ďalšie informácie, údaje alebo štúdie, ak je to potrebné na zaistenie bezpečnosti zdravia ľudí, zvierat a životného prostredia a zároveň dáva žiadateľovi alebo držiteľovi autorizácie povinnosť predložiť aj také údaje, ktoré sú predmetom obchodného tajomstva.
K § 20
Upravujú sa podmienky povoľovania paralelného obchodu prípravkov na ochranu rastlín a podmienky uvádzania na trh a používania prípravkov na ochranu rastlín povolených na paralelný obchod.
K § 21
Upravujú podmienky používania prípravkov na ochranu rastlín na účely výskumu a vývoja a povinnosti pracovísk, ktoré takéto prípravky používajú.
K § 22
Ustanovujú sa dôvody zrušenia a zmeny autorizácie alebo povolenia na paralelný obchod prípravkov na ochranu rastlín, a povinnosti pre držiteľov autorizácie, povolenia alebo pre používateľov, týkajúce sa bezpečného zneškodnenia prípravkov na ochranu rastlín, ktorým bola autorizácia zrušená alebo ktorých platnosť autorizácie uplynula.
K § 23
Ustanovujú sa podmienky prebaľovania autorizovaných prípravkov na ochranu rastlín a povinnosti osoby, ktorá takéto prípravky prebaľuje.
K § 24
Upravuje sa autorizácia a uvádzanie na trh adjuvantov v súvislosti s implementáciou nariadenia (ES) 1107/2009.
K § 25
Ustanovenia sa týkajú zoznamu autorizovaných prípravkov na ochranu rastlín a prípravkov na ochranu rastlín povolených na paralelný obchod.
K § 26
Upravujú sa podmienky udelenia výnimky na obmedzené a kontrolované použitie prípravkov na ochranu rastlín a podmienky uvedenia na trh rastlín, rastlinných produktov alebo iných predmetov.
12
K § 27
Upravujú podmienky skúšania biologickej účinnosti, predkladanie žiadostí a povinnosti žiadateľa.
K § 28
Upravuje postup certifikácie fyzických osôb podnikateľov alebo právnických osôb na vykonávanie skúšok biologickej účinnosti podľa zásad správnej experimentálnej praxe, povinnosti žiadateľa a držiteľa certifikátu, postup kontrolného ústavu pri udeľovaní certifikátu, dôvody zamietnutia žiadosti a zrušenia certifikátu.
K § 29 a 30
Ustanovenia týkajúce sa evidencie a kontroly aplikačných zariadení. V porovnaní s platným rastlinolekárskym zákonom sa dopĺňajú nové odseky, ktoré vyplývajú z transpozície rámcovej smernice.
K § 31
Upravujú sa podmienky udeľovania výnimiek na leteckú aplikáciu prípravkov na ochranu rastlín v súvislosti s transpozíciou rámcovej smernice. Na konanie o povolení sa prednostne vzťahujú aj ustanovenia zákona č. 543/2002 Z. z.
K § 32
V súvislosti s transpozíciou rámcovej smernice sa upravujú podmienky získania osvedčenia o odbornej spôsobilosti pre osoby, ktoré uvádzajú na trh prípravky na ochranu rastlín, profesionálnych používateľov, poradcov a distribútorov, podmienky internetového predaja prípravkov na ochranu rastlín, špecifikované zákazy pre uvádzanie na trh prípravkov na ochranu rastlín . Upravuje sa, kedy sa prípravok na ochranu rastlín stáva odpadom.
K § 33
Upravujú požiadavky na klasifikáciu, označovanie a balenie prípravkov na ochranu rastlín a požiadavky na etiketu v súlade so zákonom č. 67/2010 Z. z. (chemický zákon).
K § 34
Doplnené ustanovenia týkajúce sa dovozu prípravkov na ochranu rastlín, ktoré v platnom rastlinolekárskom zákone absentovali.
K § 35
Ustanovujú sa podmienky vedenia záznamov o predaji a používaní prípravkov na ochranu rastlín a ich predkladania kontrolnému ústavu a Národnému lesníckemu centru v súvislosti s implementáciou nariadenia (ES) č. 1107/2009 a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1185/2009 o štatistike pesticídov.
K § 36
V súvislosti s transpozíciou a implementáciou rámcovej smernice sa ustanovuje povinnosť ministerstva vypracovať národný akčný plán v oblasti prípravkov na ochranu rastlín a predložiť ho Európskej komisii.
13
K § 37
Uvedené ustanovenia o úhrade nákladov. Upravujú sa pôvodné a zavádzajú nové položky, ktoré uhrádza žiadateľ, držiteľ autorizácie, povolenia na paralelný obchod, povolenia na účely výskumu a vývoja alebo držiteľ aplikačného zariadenia a určujú sa subjekty, ktoré určujú výšku úhrady podľa preukázaných oprávnených nákladov.
K § 38 a 39
Ustanovenia týkajúce sa priestupkov, správnych deliktov a s nimi súvisiacimi sankciami. Vzhľadom k tomu, že podľa nariadenia (ES) č. 1107/2009 členské štáty povinné na svojom území zabezpečiť v plnom rozsahu kontrolu všetkých povinností uložených uvedeným nariadením, bola táto časť zákona prepracovaná tak, aby zahŕňala správne delikty a primerané sankcie pri neplnení ustanovení tohto zákona a nariadenia (ES) č. 1107/2009 a ďalších právnych predpisov, týkajúcich sa chemickej bezpečnosti a ochrany životného prostredia.
K § 40 a 41
Uvedené splnomocňovacie ustanovenia vyplývajúce z návrhu zákona a transpozície rámcovej smernice, ustanovenia o uplatnení správneho poriadku.
K § 42
Prebrané akty Európskej únie. Upravuje sa príloha, ktorá uvádza zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie.
V § 43 a 44
Prechodné a spoločné ustanovenia, zrušovacie ustanovenia.
Čl. II
Mení sa a dopĺňa Sadzobník správnych poplatkov v zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Čl. III
Ustanovuje sa účinnosť zákona od 26. novembra 2011.
Bratislava 17. augusta 2011
Iveta R a d i č o v á v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Zsolt S i m o n v. r.
minister pôdohospodárstva,
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky