v znení neskorších predpisov, umožňujú preniesť na obec zákonom výkon určených úloh miestnej štátnej správy - napr. v oblasti školstva obec pri prenesenom výkone štátnej správy zriaďuje a zrušuje základné školy podľa siete. Obec pri výkone samosprávy zriaďuje a zrušuje podľa siete základné umelecké školy, materské školy, školské kluby detí, školské strediská záujmovej činnosti, centrá voľného času, zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl, jazykové školy pri základných školách, strediská služieb škole. Obec ako školský úrad vykonáva štátnu správu v druhom stupni vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol riaditeľ základnej školy, ktorej je príslušná obec zriaďovateľom, pričom kvalifikačným predpokladom na vymenovanie do funkcie riaditeľa školy je ukončené vysokoškolské vzdelanie.V súvislosti so zabezpečovaním kvalitného výkonu územnej samosprávy zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov v § 18a ods. 1 stanovuje na výkon funkcie hlavného kontrolóra, ktorý je zamestnancom obce kvalifikačný predpoklad, ktorým je ukončené minimálne úplne stredné vzdelanie. Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo, avšak vzhľadom na úlohy a rozsah kontrolnej činnosti a postavenie hlavného kontrolóra, sa javí súčasný stav, keď starosta obce môže byť i osoba s nižším vzdelaním ako hlavný kontrolór, neprijateľný.
Na rozdiel od starostu obce ako orgánu obce nie sú zvolení poslanci obecného zastupiteľstva kompetentní samostatne zastupovať a rozhodovať za obec; obecné zastupiteľstvo je kolektívny orgán, ktorý je zastupiteľským zborom obce zloženým z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce a obecné zastupiteľstvo rozhoduje o vyhradených otázkach života obce hlasovaním, preto súčasná platná právna úprava pre pasívne volebné právo poslancov, ako aj iných funkcionárov, v zmysle platných právnych predpisov (vrátane Ústavy Slovenskej republiky), je dostatočná.
Podľa zistení, ktoré sú všeobecne známe, dochádzalo a dochádza k situáciám, že za predstaviteľa výkonnej moci obce a za faktického štatutárneho zástupcu obyvateľov tohto územného celku – starostu obce – mohli byť a boli zvolení občania, ktorí boli negramotní, resp. ktorých vedomostná úroveň nezodpovedala požiadavkám predpokladaným pre výkon tejto funkcie zákonodarcom premietnutým najmä do zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, resp. zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov, zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov. Táto situácia nastala a môže opätovne nastať najmä v obciach, v ktorých postupom času väčšinu obyvateľov tvoria neprispôsobiví občania, z ktorých je určité percento negramotných, resp. pologramotných, a to aj napriek skutočnosti, že Ústava Slovenskej republiky v Čl. 42, ako aj Listina základných práv a slobôd (ústavný zákon č. 23/1991 Zb., ktorým sa uvádza Listina základných práv a slobôd) v čl. 33, stanovujú právo každého na vzdelanie, pričom stanovujú, že školská dochádzka je povinná a jej dĺžku a vekovú hranicu ustanoví zákon a rovnako zabezpečujú právo občanov na bezplatné vzdelanie na základných a stredných školách a podľa schopností občana a možnosti spoločnosti aj na vysokých školách. V zmysle § 19 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších zákonov od plnenia povinnej školskej dochádzky nemožno nikoho oslobodiť. Povinná školská dochádzka je desaťročná a trvá najviac do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 16. rok veku, ak tento zákon neustanovuje inak. Povinná školská dochádzka sa vo všeobecnosti plní v základných školách, v stredných školách a v školách pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Napriek skutočnosti, že v zásade sa predpokladá, že každý v rámci povinnej školskej dochádzky by mal absolvovať minimálne základnú školu, v prípade, ak žiak na základe vzdelávacích výsledkov nepostúpi do vyššieho ročníka, avšak absolvuje povinných desať rokov