Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011.
Účelom návrhu zákona je upraviť legislatívny rámec podmienok na zabezpečenie uspokojivej ochrany života a zdravia zamestnancov, a to prostredníctvom zníženia administratívneho a regulačného zaťaženia zamestnávateľov, úpravou podmienok na poskytovanie rekondičných pobytov a spružnením podmienok na výkon pracovnej zdravotnej služby a rekondičných pobytov. Úpravou podmienok, ktoré sa týkajú pracovnej zdravotnej služby (ďalej len „PZS“), sa dosiahne umožnenie výkonu PZS v širšom okruhu úloh samostatnými odbornými zdravotníckymi pracovníkmi, rozšírenie počtu zamestnancov z 19 na 50, pri ktorom môžu odborné úlohy PZS vykonávať samostatní odborní zdravotnícki pracovníci, a umožnenie výkonu taxatívne vymedzených úloh PZS aj autorizovanými bezpečnostnými technikmi. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na vytvorenie bezpečných a zdravie neohrozujúcich pracovných podmienok.
Súčasťou návrhu zákona je spresnenie znenia a úprava jeho ustanovení so zreteľom na ostatné zmeny súvisiacich právnych predpisov a poznatky z aplikačnej praxe.
Návrhom zákona sa v čl. II dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ohľadom vrátenia nákladov vynaložených zamestnávateľom na vykonanie vstupnej lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci od zamestnanca, ktorý nenastúpil do práce, a predĺženia obdobia, v ktorom je možné vykonávanie lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci u osôb vykonávajúcich rizikové práce aj lekárom so špecializáciou všeobecné lekárstvo, ktorý je zamestnancom pracovnej zdravotnej služby, nakoľko je pomalý nárast počtu lekárov v príslušnej špecializácii.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Podľa doložky vybraných vplyvov možno predpokladať pozitívny, ale aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
primárnom:
čl. 151 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení, podľa ktorého Únia a členské štáty majú za cieľ podporovať zamestnanosť pracovníkov, zlepšovať životné a pracovné podmienky tak, aby sa dosiahlo ich zosúladenie pri zachovaní dosiahnutej úrovne, primeraná sociálna ochrana, sociálny dialóg, dialóg medzi sociálnymi partnermi, rozvoj ľudských zdrojov so zreteľom na permanentne vysokú zamestnanosť a boj proti vylučovaniu z trhu práce,
čl. 153 ods. 1 písm. a) a b) Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení, ktoré ustanovujú, že na dosiahnutie cieľov uvedených v článku 151 Únia podporuje a dopĺňa činnosti členských štátov v oblasti a) zlepšovania pracovného prostredia najmä s ohľadom na ochranu zdravia a bezpečnosti pracovníkov, b) pracovných podmienok;
sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty,
2.nelegislatívne akty,
sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
smernica Rady 89/391/EHS z 12. júna 1989 o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 1) v platnom znení;
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia:
Lehota na prebratie smernice Rady 89/391/EHS z 12. júna 1989 o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 1) bol 1. máj 2004.
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov:
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie:
Proti Slovenskej republike nezačalo žiadne konanie o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
smernica Rady 89/391/EHS z 12. júna 1989 o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 1) v platnom znení
v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
v zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie: úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: od 11. mája 2011 do 17. mája 2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Vzhľadom na uvádzané pozitívne a minimálne negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie sa odhaduje, že návrh zákona bude mať prevažne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo životného prostredia SR:
k časti Vplyvy na životné prostredie
Súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo hospodárstva SR:
k časti Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pripomienka k bodu A.2.:
Odporúčame v tabuľke A.2. Vplyvy v bode 2. označiť aj vplyvy negatívne, pretože v zmysle niektorých novelizačných úprav možno predpokladať zvýšenie administratívnej záťaže a zvýšenie nákladov.
Zdôvodnenie pripomienky:
1) Odporúčame rešpektovať, že v zmysle predmetného návrhu môže dôjsť k zníženiu nákladov u niektorých zamestnávateľov. Zvýšenie administratívnej záťaže možno predpokladať u niektorých podnikateľských subjektov v zmysle navrhnutého odseku (7) v § 14, podľa ktorého bude potrebné, aby zamestnávateľ zverejnil na internete zoznam vydaných oprávnení a subjektov ich vydania, druh ich oprávnenej činnosti, údajov o ich osvedčení, údajov o rozsahu ich činnosti a ďalších nevyhnutných dát. Zvýšenie administratívnej záťaže možno predpokladať u niektorých podnikateľských subjektov v zmysle návrhu písmena e) § 27, podľa ktorého tieto subjekty budú musieť svoje povinnosti rozšíriť o doplnenie zoznamov materiálno-technického vybavenia zabezpečenia výchovy a vzdelávania;
2) V zmysle návrhu § 38, odsek (3) možno predpokladať zvýšenie nákladov podnikateľských subjektov dodávateľov v zmysle zvýšenej zodpovednosti za spôsobenú škodu svojou činnosťou.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Pripomienka k bodu 3.1.:
Odporúčame uviesť, že vplyv predmetného návrhu sa môže prejaviť u niektorých podnikateľských subjektov. Odporúčame doplniť odvetvie ich pôsobnosti a prípadne odhadnúť aj ich počet.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Pripomienka k bodu 3.2.:
V zmysle vyššie uvedených skutočností (pripomienky k tabuľke A.2., bod 2.) možno predpokladať zvýšenie administratívneho zaťaženia (vplyvom návrhu možno očakávať nízke zníženie administratívneho zaťaženia. V prípade opačného názoru žiadame doplniť predpokladaný počet podnikateľských subjektov, u ktorých dôjde k zníženiu finančných nákladov v dôsledku vylúčenia expozície hluku v rámci poskytovania rekondičných pobytov.)
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Pripomienka k bodu 3.5.:
V rámci predpokladu spoločensko-ekonomických dôsledkov návrhu žiadame zohľadniť hodnotenie v predchádzajúcich bodoch vplyvov na podnikateľské prostredie.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Ministerstvo financií SR:
k časti Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
k časti Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pripomienka k bodu 6.1:
V doložke vplyvov správne vyznačené pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti ale navrhujeme vypracovať analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Navrhujeme doplniť vetu:
„Áno, zverejňovaním zoznamu vydaných oprávnení, osvedčení a preukazov oprávnenou právnickou osobou na internete sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň).“.
Ostatné časti analýzy navrhujeme vyplniť slovom „nie“.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Negatívne budú ovplyvnené štyri oprávnené právnické osoby, ktoré budú zverejňovať na internete zoznam vydaných oprávnení, osvedčení a preukazov.
Negatívne budú ovplyvnení žiadatelia o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie, ktorí v žiadosti o toto oprávnenie doplnia špecifické náležitosti vo vyhlásení materiálno-technického zabezpečenia výchovy a vzdelávania. Týka sa to všetkých fyzických osôb a právnických osôb z rôznych odvetví, ktorí o toto oprávnenie požiadajú.
Pozitívne pre zamestnávateľov bude to, že sa:
zníži ich finančné zaťaženie na základe väčšieho počtu subjektov oprávnených vykonávať určité úlohy pracovnej zdravotnej služby a administratívne zaťaženie v dôsledku vypustenia určitej oznamovacej povinnosti,
zlepší ich informovanosť o osobách, ktoré vykonávajú činnosti na základe vydaných oprávnení, osvedčení a preukazov oprávnenou právnickou osobou.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Navrhovanými opatreniami možno predpokladať zvýšenie aj zníženie administratívneho zaťaženia a zníženie finančného zaťaženia zamestnávateľov.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Návrh zákona nevyžaduje zvýšenie administratívnych nákladov súvisiacich s implementáciou návrhu zákona.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Spresňujú sa aktivity zamestnávateľov v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Predpokladá sa, že návrh zákona bude mať prevažne pozitívne spoločensko ekonomické dôsledky.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Návrh zákona ustanovuje zverejnenie zoznamu vydaných oprávnení, osvedčení a preukazov oprávnenou právnickou osobou na internete. Zlepší sa tým informovanosť o osobách, ktoré vykonávajú činnosti na základe vydaných oprávnení, osvedčení a preukazov oprávnenou právnickou osobou.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Úpravou sa upresňuje pôsobnosť zákona č. 124/2006 Z. z. na obvinených vo výkone väzby, ako aj na odsúdených vo výkone trestu odňatia slobody, ktorí zaradení do práce; zabezpečuje sa pôsobnosť tohto zákona aj na ústavy na výkon väzby, nemocnice pre obvinených a odsúdených a obvinených vo výkone väzby. Povinnosti zamestnávateľa voči obvinenému a odsúdenému plní podľa § 32 ods. 2 zákona č. 221/2006 Z. z. a § 42 ods. 2 zákona č. 475/2005 Z. z. príslušný ústav na výkon väzby, ústav na výkon trestu odňatia slobody, ústav na výkon trestu odňatia slobody pre mladistvých a nemocnica pre obvinených a odsúdených.
K bodu 2
Úpravou sa navrhuje, aby zákon č. 124/2006 Z. z. sa nevzťahoval na príslušníkov Slovenskej informačnej služby, ak títo plnia úlohy mimo územia Slovenskej republiky.
K bodu 3
Úpravou sa navrhuje zníženie administratívneho zaťaženia zamestnávateľov, ktorých kód podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností SK NACE Rev. 2 nie je uvedený v prílohe č. 1 zákona č. 124/2006 Z. z. tým, že títo zamestnávatelia nemusia vypracovávať, vyhodnocovať a aktualizovať koncepciu politiky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
K bodu 4
Navrhuje sa zjednotiť dobu uchovávania predpísanej dokumentácie, záznamov a evidencií súvisiacich s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci v celom zákone č. 124/2006 Z. z.
K bodu 5
Úpravou sa navrhuje zníženie administratívneho zaťaženia zamestnávateľa tým, že sa zruší povinnosť zamestnávateľa vydať vnútorný predpis na zabezpečovanie pitného režimu.
K bodu 6
Úpravou ustanovenia zaoberajúceho sa problematikou oboznamovania a informovania zamestnancov sa sleduje zlepšenie aplikačnej praxe tým, že táto problematika sa bude zabezpečovať v súlade s ustanoveniami príslušných právnych predpisov.
K bodu 7
Zjednocuje sa terminológia v súvislosti s úpravou § 8 ods. 1 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z. s terminológiou podľa zákona č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní a doplnení niektorých zákonov. Termín „vzdelávanie“ exaktnejšie vystihuje proces učenia a učenia sa v rámci vzdelávania a odbornej prípravy vybraných zamestnancov na vykonávanie prác.
Úpravou ustanovenia sa umožňuje odborne spôsobilým osobám pružne reagovať a aplikovať nové metódy a formy vzdelávania a odbornej prípravy zamestnancov v rámci celoživotného vzdelávania a zvýšiť kvalitu učiacej sa organizácie v zmysle vedomostnej spoločnosti. Pojem „školenie“ je vzdelávacia forma vzdelávania a odbornej prípravy a v zákone nie je žiaduce ho explicitne uvádzať. Vzdelávacia forma, by mala byť stanovená vzdelávacím projektom tematického zamerania výučby.
K bodu 8
Spresňuje sa ustanovenie, že ide o povinnosť zamestnávateľa zabezpečovať kontrolu stavu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a nie kontrolovať faktory pracovného prostredia.
K bodu 9
Úpravou sa navrhuje neposkytovať rekondičné pobyty pri expozícii zamestnanca fyzikálnym faktorom hlukom, nakoľko rekondičný pobyt nie je účelný na ochranu zdraviu zamestnanca. Ochranu zdravia zamestnanca vystaveného takému škodlivému fyzikálnemu faktoru je potrebné zabezpečovať inými ochrannými opatreniami. Na zamestnávateľa sa nemá prenášať zodpovednosť za škodlivé účinky akéhokoľvek hluku na zdravie, ktorý sa nenachádza len v pracovnom prostredí, ale sa významne vyskytuje v životnom prostredí. Touto úpravou sa zabezpečí zníženie finančného zaťaženia zamestnávateľov.
K bodu 10
Úpravou sa vypúšťa konkretizovanie podmienok z hľadiska životného prostredia na miesto uskutočnenia rekondičného pobytu zamestnanca.
K bodu 11
Navrhuje sa predĺžiť dobu výkonu vybraného povolania, ktorá je podmienkou účasti na rekondičnom pobyte zamestnanca, ktorý nepretržite vykonáva prácu zaradenú do tretej alebo štvrtej kategórie. Úpravou sa navrhuje zníženie finančného zaťaženia zamestnávateľov.
K bodu 12
Navrhuje sa upraviť počet odpracovaných rokov a počet odpracovaných pracovných zmien zamestnanca, ktorý nepretržite vykonáva vybrané povolania a ktorý pracuje s dokázaným chemickým karcinogénom, ako podmienka jeho účasti na ďalšom rekondičnom pobyte. Úpravou sa navrhuje zníženie finančného zaťaženia zamestnávateľov.
K bodu 13
Upravuje sa dĺžka rekondičného pobytu navrhuje sa skrátiť z dvoch týždňov na sedem dní. Úpravou sa navrhuje zníženie finančného a administratívneho zaťaženia zamestnávateľov.
K bodu 14
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 18 so zreteľom na § 14 ods. 2 zákona č. 124/2006 Z. z., podľa ktorého činnosť oprávnenej právnickej osoby sa nevzťahuje na technické zariadenia podliehajúce dozoru orgánov podľa osobitných predpisov. Takým osobitným predpisom je aj zákon č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky, v ktorom sa v § 6 ods. 3 písm. i) uvádza, že Ministerstvo obrany Slovenskej republiky pri riadení ozbrojených síl Slovenskej republiky vykonáva overovanie plnenia požiadaviek bezpečnosti vyhradených technických zariadení a technických zariadení používaných v ozbrojených silách Slovenskej republiky.
K bodu 15
Navrhovaná zmena vychádza z aplikačnej praxe; v súčasnosti nie je databáza oprávnení, osvedčení a preukazov vydaných oprávnenými právnickými osobami prístupná širokej verejnosti.
K bodu 16
Úpravou ustanovenia týkajúceho sa získania a udržiavania osobitnej kvalifikácie na výkon určitých činností v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa sleduje zlepšenie aplikačnej praxe tým, že táto problematika sa bude zabezpečovať v súlade s ustanoveniami príslušných právnych predpisov.
K bodu 17
Pri registrovanom pracovnom úraze sa z ustanovenia vypúšťa dĺžka práceneschopnosti, nakoľko nevypovedala o reálnej závažnosti pracovného úrazu, avšak zamestnávateľ bol pri jej oboznamovaní povinný konať ako pri smrti alebo ťažkej ujme na zdraví.
K bodu 18
Vypúšťa sa povinnosť zamestnávateľa oznamovať chorobu z povolania a ohrozenie chorobou z povolania príslušnému inšpektorátu práce. Oznamovacia povinnosť bude ustanovená príslušnému zdravotníckemu zariadeniu, ktoré chorobu z povolania a ohrozenie chorobou z povolania priznalo v návrhu novely vyhlášky MZ SR č. 504/2006 Z. z. o spôsobe hlásenia, registrácie a evidencie choroby z povolania a ohrozenia chorobou z povolania (ďalej len „vyhláška č. 504/2006 Z. z.“). Navrhovaným ustanovením sa z oznamovacej povinnosti pri chorobe z povolania a podozrenia z choroby z povolania vylučuje zamestnávateľ. Ide o zníženie administratívnej záťaže zamestnávateľa.
K bodu 19
Úpravou sa terminologicky zosúlaďuje text s § 24 ods. 4 písm. g) zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 20
Z ustanovenia sa vypúšťa povinnosť ohlásiť chorobu z povolania a ohrozenie chorobou z povolania, nakoľko oznamovacia povinnosť bude ustanovená príslušnému zdravotníckemu zariadeniu, ktoré chorobu z povolania a ohrozenie chorobou z povolania priznalo v návrhu novely vyhlášky MZ SR č. 504/2006 Z. z. Navrhovaným ustanovením sa z oznamovacej povinnosti pri chorobe z povolania a podozrení choroby z povolania vylučujú aj iné osoby, ako zamestnávateľ, čím sa znižuje aj ich administratívne zaťaženie.
K bodu 21
Navrhované doplnenie vychádza z aplikačnej praxe. Spresňuje sa, ktorý inšpektorát práce alebo orgán dozoru je oprávnený konať vo veci vyšetrovania registrovaného pracovného úrazu a závažnej priemyselnej havárie.
K bodu 22
Vypúšťa sa povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť vykonanie spoločnej previerky jeho pracovísk bezpečnostnotechnickou službou a pracovnou zdravotnou službou.
K bodu 23
Upravuje sa podmienka, kedy môže fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, alebo právnická osoba opätovne požiadať o vydanie oprávnenia na výkon bezpečnostnotechnickej služby alebo oprávnenia na výkon pracovnej zdravotnej služby, ak jej bolo odobraté predchádzajúce oprávnenie.
K bodu 24
Úpravou sa spresňuje podmienka vydania osvedčenia autorizovaného bezpečnostného technika žiadateľovi podľa § 24 ods. 2 zákona č. 124/2006 Z. z.
K bodu 25
Úpravou sa odstránia problémy súvisiace so zabezpečením podpisu predsedu skúšobnej komisie pri vydávaní nového osvedčenia z dôvodu preukázanej zmeny mena, priezviska alebo adresy trvalého pobytu uvedených na už vydanom osvedčení.
K bodu 26
Spresňuje sa termín požiadania o vykonanie odbornej skúšky žiadateľovi, ktorý nevykonal skúšku autorizovaného bezpečnostného technika.
K bodu 27
Návrhom sa rieši postup konania Národného inšpektorátu práce vo veci získania osvedčenia autorizovaného bezpečnostného technika, ak sa žiadateľ na skúšku alebo opakovanú skúšku bez ospravedlnenia nedostaví, nepožiada o opakované vykonanie skúšky alebo nevykoná úspešne opakovanú skúšku.
K bodu 28
Návrhom sa spresňuje povinnosť autorizovaných bezpečnostných technikov absolvovať aktualizačnú odbornú prípravu u osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie bezpečnostných technikov, ktorá je právnickou osobou.
K bodu 29
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 27.
K bodu 30
Zosúlaďujú sa úlohy pracovnej zdravotnej služby s povinnosťami pracovnej zdravotnej služby ustanovenými v § 11 zákona č. 124/2006 Z. z.
K bodu 31
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 7.
K bodu 32
Spresňuje sa text, aby bolo zrejmé, že pracovná zdravotná služba vykonáva lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci na účely posudzovania zdravotnej spôsobilosti na prácu podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 33
Návrhom sa rozširuje okruh vybraných úloh pracovnej zdravotnej služby, ktoré môže samostatne plniť zdravotnícky pracovník.
K bodu 34
Návrhom sa rozširuje okruh zamestnávateľov s väčším počtom 50 zamestnancov, u ktorých môžu vybrané odborné úlohy pracovnej zdravotnej služby samostatne plniť zdravotnícki pracovníci (tento spôsob sa dočasne uplatňoval podľa § 39b zákona č. 124/2006 Z. z. od 1. 5. 2010 do 31. 12. 2010).
K bodu 35
Navrhuje sa rozšíriť okruh subjektov vykonávajúcich určité úlohy pracovnej zdravotnej služby. Úpravou sa umožňuje plniť vybrané úlohy ustanovené § 26 zákona č. 124/2006 Z. z. u zamestnávateľa, ktorého zamestnanci vykonávajú práce zaradené do prvej kategórie, autorizovaným bezpečnostným technikom, keďže predmetné úlohy pracovnej zdravotnej služby majú väčšinou iný ako zdravotný charakter a táto kategória prác nie je riziková.
Pre plnenie úloh taxatívne vymedzených pracovnej zdravotnej službe, najmä v oblasti technických, organizačných a pracovného prostredia sa umožňuje zamestnávateľovi zabezpečiť ich realizáciu ďalšími odbornými zamestnancami pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci autorizovanými bezpečnostnými technikmi pri súčasnom nedostatku odborných zdravotníckych pracovníkov.
Vytvára sa tak predpoklad na zníženie finančnej záťaže zamestnávateľov.
K bodu 36
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 19.
K bodu 37
Úpravou sa špecifikuje požiadavka odbornej praxe v činnosti fyzickej osoby, na ktorú požaduje vydať oprávnenie. Navrhovaná zmena vychádza z aplikačnej praxe.
K bodu 38
Úpravou sa špecifikuje požiadavka odbornej praxe v činnosti odborových zástupcov fyzickej osoby, na ktorú požaduje táto fyzická osoba vydať oprávnenie. Navrhovaná zmena vychádza z aplikačnej praxe.
K bodu 39
Navrhuje sa spresnenie textu s cieľom preukázať dostatočné materiálno-technické zabezpečenie pre každú výchovnú a vzdelávaciu činnosť, ktoré je potrebné na realizáciu vzdelávacích aktivít.
K bodu 40
Upravuje sa podmienka, kedy môže fyzická osoba alebo právnická osoba opätovne požiadať o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie, ak jej bolo odobraté predchádzajúce oprávnenie.
K bodu 41
Spresňuje sa posudzovanie žiadosti na získanie osvedčenia autorizovaného bezpečnostného technika podľa § 24 ods. 1 a 3 zákona č. 124/2006 Z. z. akreditačnou komisiou.
K bodu 42
K § 39d
Navrhovaným ustanovením sa určuje lehota, v ktorej žiadateľ o vykonanie skúšky a o vydanie osvedčenia autorizovaného bezpečnostného technika môže písomne požiadať Národný inšpektorát práce o nové vykonanie skúšky, ak skúšku nevykonal úspešne.
K § 39e
Navrhovaným ustanovením sa dopĺňa možnosť vykonávania úloh pracovnej zdravotnej služby aj asistentom hygienickej služby, ktorí získali špecializáciu podľa predpisov účinných do 28. marca 2002 v špecializačnom odbore hygiena práce; tým sa predpokladá väčšie množstvo potenciálnych odborných zdravotníckych pracovníkov, ktorí
môžu kompetentne poskytovať zákonom stanovené služby zdravotného dohľadu nad pracovnými podmienkami, a tým sa rozširuje aj výber pre zamestnávateľov.
K bodom 43 a 45
Úpravou sa zohľadňujú právne dôsledky nadobudnutia platnosti Lisabonskej zmluvy.
K bodu 44
Návrhom sa upravuje text prílohy č. 2 v skupine 07.1 tak, že sa zužuje okruh odbornej prípravy len na zamestnancov používajúcich špeciálnu horolezeckú a speleologickú techniku pri práci vo výške.
K čl. II
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 2.
K bodu 2
Navrhuje sa ustanoviť povinnosť zamestnanca, ktorý bol prijatý do zamestnania a nenastúpil do práce, aby uhradil zamestnávateľovi tie náklady, ktoré zamestnávateľ vynaložil na povinnú vstupnú lekársku preventívnu prehliadku, ak zamestnávateľ z uvedeného dôvodu odstúpil od pracovnej zmluvy.
K bodu 3
Navrhuje sa, aby preventívne lekárske prehliadky vo vzťahu k práci mohli vykonávať aj lekári, ktorí zamestnancami pracovnej zdravotnej služby, so špecializáciou všeobecné lekárstvo. Dôvodom je pomalý nárast počtu lekárov v príslušnej špecializácii.
K čl. III
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona 1. januára 2012.
Bratislava 17. augusta 2011
Iveta Radičová v.r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Jozef Mihál v.r.
podpredseda vlády a minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky