Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Zákon č. 11/2004 Z. z. o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality výrobkov a služieb na účely obrany (ďalej len „zákon“) vznikal v období príprav vstupu Slovenskej republiky do Severoatlantickej aliancie. Pristúpením k Severoatlantickej zmluve Slovenská republika prevzala záväzok podľa čl. 3 tejto zmluvy spolu s ostatnými členskými krajinami Severoatlantickej aliancie udržiavať a rozvíjať svoje individuálne a kolektívne spôsobilosti odolávať ozbrojenému útoku.
Návrh zákona, ktorý sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011, spolu s úpravou definícií pojmov precizuje činnosti zabezpečované Úradom pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality (ďalej len „úrad“) tak, ako to vyplýva z poznatkov z doterajšej praxe v jednotlivých oblastiach činností úradu a z nových prístupov k týmto činnostiam v rámci Severoatlantickej aliancie.
V oblasti obrannej štandardizácie výbor Severoatlantickej aliancie pre štandardizáciu 10. novembra 2010 vydal novú edíciu spojeneckej publikácie AAP-3(J) pre tvorbu, udržiavanie a spravovanie štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie (ďalej len „spojenecká publikácia“), ktorá zásadným spôsobom mení architektúru štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie. Z tohto dôvodu je nutné doplniť, resp. zmeniť vymedzenie niektorých pojmov a upraviť procesy prijímania a schvaľovania štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie, ktoré môžu presahovať pôsobnosť rezortu ministerstva obrany. Od prijatia zákona nastal v oblasti obrannej štandardizácie vývoj vyžadujúci rozšírenie spôsobov a komplexnú implementáciu štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie za účelom zabezpečenia interoperability ozbrojených síl Slovenskej republiky v rámci Severoatlantickej aliancie.
V oblasti kodifikácie došlo k zdokonaleniu kodifikačného systému Slovenskej republiky, ako aj procesov kodifikácie vykonávaných úradom, a to v nadväznosti na vývoj kodifikačného systému Severoatlantickej aliancie, čo malo vplyv aj na terminológiu v danej oblasti. Pre zabezpečenie kvality spracovávania kodifikačných údajov agentúrami pre kodifikáciu, a tým napĺňanie požiadaviek výboru Severoatlantickej aliancie AC/135, kladúceho dôraz na zlepšenie kvality kodifikačných údajov, je potrebné zabezpečiť spôsobilosť agentúr spracovávať návrhy kodifikačných údajov v požadovanej kvalite. V procese overovania tejto spôsobilosti z praxe vyplynula potreba precizovať podmienky pozastavenia platnosti osvedčenia o spôsobilosti spracúvať návrhy kodifikačných údajov a tiež upraviť podmienky pre odobratie tohto osvedčenia agentúre pre kodifikáciu. Návrh zákona rozširuje kodifikáciu aj na služby na účely obrany, a to v súlade s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie. Výkon kodifikačných činností nemožno zabezpečiť bez spracovania údajov v kodifikačnom informačnom systéme, ktorý je prepojený priamo s kodifikačným informačným systémom Severoatlantickej aliancie. Novela zákona upravuje správu kodifikačného informačného systému, v ktorom spracúvané, evidované a aktualizované kodifikačné údaje.
V oblasti štátneho overovania kvality novela zákona reaguje predovšetkým na doterajšie skúsenosti z aplikácie zákona a plne zohľadňuje aktuálne znenie príslušných štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie v tejto oblasti (najmä STANAG 4107, AQAP 2070, AQAP 2110, AQAP2120, AQAP 2130, AQAP 2130, AQAP 2131 a AQAP 2105). Spresnenie návrhu zákona sa týka najmä žiadosti na štátne overovanie kvality a rozhodovania úradu, ak sa produkt alebo jeho časť vyrába alebo poskytuje na území iného štátu. Predmetom úpravy tiež výstupy z auditu kvality a náležitosti osvedčenia o kvalite a úplnosti produktu, ako aj osvedčenia o zhode.
Návrh zákona obsahuje tiež viaceré legislatívno-technické úpravy.
Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy ani vplyvy na životné prostredie. Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, ktoré konkretizované v doložke vybraných vplyvov.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s inými zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Ministerstvo financií Slovenskej republiky v rámci medzirezortného pripomienkového konania vzalo na vedomie, že výdavky súvisiace s realizáciou návrhu budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 11/2004 Z. z. o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality výrobkov a služieb na účely obrany v znení zákona č. 277/2009 Z. z.
Termín začatia a ukončenia PPK: od 8. júna 2011 do 21. júna 2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy ani vplyvy na životné prostredie.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti tým, že zverejňovaním znenia štandardizačného odporúčania na webovom sídle Úradu pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň).
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v oblasti finančných nákladov na zabezpečenie udržiavania kompatibility kodifikačného informačného systému s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie a jeho prevádzky. Náklady na zabezpečenie udržiavania kompatibility a prevádzky boli a vynakladané každoročne od roku 2004, kedy bol kodifikačný informačný systém uvedený do rutinnej prevádzky.
Predpokladané finančné náklady predstavujú 27.400 eur pre rok 2011, 14.700 eur pre rok 2012, 28.700 eur pre rok 2013 a 28.700 eur pre rok 2014. Potrebné finančné prostriedky poskytne Úrad pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality z vlastných finančných zdrojov. Požadované finančné prostriedky rozpočtované a zahrnuté v rámci obranného plánovania. Nepredpokladáme žiadne ďalšie náklady na prepojenie kodifikačného informačného systému s Integrovaným informačným systémom SAP R/3, nakoľko zo strany kodifikačného informačného systému boli všetky požadované činnosti realizované a systém je pripravený.
A.4. Alternatívne riešenia
Nenavrhujú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií Slovenskej republiky, sekcia rozpočtovej politiky mala k doložke vybraných vplyvov túto zásadnú pripomienku: „V bode 14 materiálu sa novelizuje § 14 zákona, ktorým sa navrhuje upraviť, že Úrad pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality spravuje, prevádzkuje a aktualizuje kodifikačný informačný systém. V osobitnej časti dôvodovej správy k tomuto bodu predkladateľ uvádza, že na pravidelnú aktualizáciu kodifikačného informačného systému sa za účelom udržiavania jeho kompatibility s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie každoročne vyčleňujú finančné prostriedky. Zároveň sa uvádza, že v roku 2010 sa začala príprava prepojenia kodifikačného informačného systému a Integrovaného informačného systému logistiky ozbrojených síl SR. V nadväznosti na uvedené nesúhlasíme s konštatovaním v doložke vybraných vplyvov, že materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Žiadame označiť, že ide o negatívny vplyv, a materiál doplniť o analýzu vplyvov v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov.“.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky, odbor legislatívy, štandardov a bezpečnosti informačných systémov žiadalo v doložke vplyvov vyznačiť pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti a zároveň žiadalo vypracovať analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti, a to nasledovne: V časti 6.1. analýzy navrhujeme doplniť vetu: „Áno, zverejňovaním znenia štandardizačného odporúčania na webovom sídle Úradu pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň).“. Ostatné časti analýzy navrhovalo vyplniť slovom „nie“.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky bez pripomienok.
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky bez pripomienok.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky bez pripomienok.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
27 400
14 700
28 700
28 700
v tom: Ministerstvo obrany SR,
rozpočtová kapitola 11
27 400
14 700
28 700
28 700
z toho:
- vplyv na ŠR
27 400
14 700
28 700
28 700
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
27 400
14 700
28 700
28 700
v tom: Ministerstvo obrany SR, kód programu 096 – Obrana, podprogram 090601 – riadenie a podpora obrany.
27 400
14 700
28 700
28 700
Pri vypracúvaní vplyvov na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z analýzy doterajších nákladov, ktoré si udržiavanie kompatibility kodifikačného informačného systému s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie vyžiadalo. Kodifikačný informačný systém je prevádzkovaný Úradom pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality od roku 2004.
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
r
r + 1
r + 2
r + 3
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
27 400
14 700
28 700
28 700
z toho vplyv na ŠR
27 400
14 700
28 700
28 700
financovanie zabezpečené v rozpočte
27 400
14 700
28 700
28 700
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Požadované finančné výdavky na udržiavanie kompatibility kodifikačného informačného systému s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie a prevádzky IS zabezpečené v rámci rozpočtových limitov rozpočtovej kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Predpokladáme, že udržiavanie kompatibility kodifikačného informačného systému s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie a prevádzka informačného systému si bude vyžadovať náklady vo výške 27.400 eur pre rok 2011, 14.700 eur pre rok 2012, 28.700 eur pre rok 2013 a 28.700 eur pre rok 2014, ktoré Úrad pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality pokryje z vlastných zdrojov.
2.3.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh neovplyvní vývoj objemu aktivít.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z vynaložených nákladov na rozvoj, prevádzku a udržiavanie kompatibility kodifikačného informačného systému s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie počas celého cyklu nasadenia do prevádzky. Od roku 2004, t.j. od nasadenia do rutinnej prevádzky bol kodifikačný informačný systém pravidelne ročne aktualizovaný, podľa požiadaviek kodifikačného systému Severoatlantickej aliancie. V roku 2009 bol zakúpený modul e-OTD zabezpečujúci kompatibilitu systému s požadovanou normou ISO 8000 a v roku 2010 bol systém doplnený o Interface modul, ktorý zabezpečí kompatibilitu systému v rámci rezortného integrovaného informačného systému SAP R/3.
Pre obdobie rokov 2012 - 2014 sa nepredpokladajú výrazné zmeny kodifikačného systému Severoatlantickej aliancie a ani výrazné zvýšenie cien členského príspevku a poplatku za používanie kodifikačnej databázy NATO NMCRL.
Z uvedených dôvodov výdavky na prevádzku systému aj vzhľadom k úsporným aspektom odhadované a rozpočtované v rámci obranného plánovania v eurách nasledovne :
Plánovaná potreba na rok v €
Nákladová položka
2012
2013
2014
(640) Členský príspevok AC 135
1400
1400
1400
(640) Databáza NMCRL
2000
2000
2000
(630) Odvod DPH
1300
1300
1300
(630) Aktualizácia číselníkov
4000
4000
4000
(700) Údržba a prevádzka systému
6000
20 000
20 000
Návrh zákona nemá vplyv na príjmovú časť rozpočtu verejnej správy, z tohto dôvodu sa tabuľka vplyvu na rozpočet verejnej správy - príjmová časť (tabuľka č. 4) nepredkladá.
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
4 000
5 300
5 300
5 300
Bežné transfery (640)2
3 400
3 400
3 400
3 400
- bežné transfery príspevok na bývanie profesionálnym vojakom 642026
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
20 000
6 000
20 000
20 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
7 400
8 700
8 700
8 700
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
20 000
6 000
20 000
20 000
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe, z tohto dôvodu sa tabuľka vplyvov na zamestnanosť (tabuľka č. 6) nepredkladá.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, zverejňovaním znenia štandardizačného odporúčania na webovom sídle Úradu pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
nie
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 11/ 2004 Z. z. o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality výrobkov a služieb na účely obrany v znení zákona č. 277/2009 Z. z.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom – v čl. 42 ods. 2 Zmluvy o Európskej únii,
- nie je upravená v sekundárnom práve Európskej únie (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - po 30. novembri 2009)
- nie je upravená v sekundárnom práve Európskej únie (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009),
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6 doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
V navrhovanom znení ustanovenia § 2, ktorý tvorí základný normatívny pojmový aparát zákona, sa novým spôsobom upravujú definície pojmov z oblasti obrannej štandardizácie vychádzajúc z novej architektúry štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie a procedúr ich prijímania, schvaľovania a implementácie podľa novej spojeneckej publikácie. Navrhuje sa preto v zákone vymedziť pojem „štandardizačné odporúčanie“, „spojenecký štandard“ a „schválenie štandardizačného odporúčania“. Tiež sa navrhuje všeobecnejšie vymedziť pojem „implementácia“, keďže doterajšie znenie zahŕňajúce prevzatie štandardizačného dokumentu Severoatlantickej aliancie do slovenských obranných štandardov alebo do vnútorných predpisov Ministerstva obrany Slovenskej republiky nie je podľa novej spojeneckej publikácie postačujúce.
Zároveň sa navrhujú novým spôsobom vymedziť niektoré pojmy z oblasti kodifikácie, a to v súlade s platným názvoslovím záväzne používaným v rámci Severoatlantickej aliancie a v rámci medzinárodnej výmeny kodifikačných údajov.
K bodu 2
Legislatívnu skratku pre Ministerstvo obrany Slovenskej republiky je po zmene ustanovenia § 2 potrebné zaviesť v § 3 ods. 2. Zároveň sa ustanovenie terminologicky zlaďuje so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodom 3 a 10
V nadväznosti na doplnenie úpravy kodifikačného informačného systému sa spresňuje názov informačného systému obrannej štandardizácie, ktorý je samostatným informačným systémom na plnenie úloh úradu v oblasti obrannej štandardizácie.
K bodom 4 a 5
Vzhľadom na novú architektúru štandardizačných dokumentov v Severoatlantickej aliancii sa precizuje pôsobnosť úradu pri prijímaní štandardizačných dohôd a dopĺňa sa jeho pôsobnosť uplatňovať námietky za Slovenskú republiku počas tichej procedúry schvaľovania štandardizačného odporúčania. V nadväznosti na skúsenosti z aplikačnej praxe sa navrhuje tiež do pôsobnosti úradu zveriť aj oznamovanie prípadných zmien spôsobu a rozsahu prijatia a implementácie štandardizačných dohôd príslušným orgánom Severoatlantickej aliancie.
K bodu 6
V nadväznosti na navrhovanú definíciu pojmu „návrh kodifikačných údajov“ v § 2 sa v rámci zákona pre celú oblasť kodifikácie zjednocuje používaná terminológia.
K bodu 7
Navrhuje sa v zákone upraviť pôsobnosť úradu spravovať kodifikačný informačný systém, ktorý je nevyhnutnou súčasťou funkčného kodifikačného systému Slovenskej republiky, a zároveň sa precizujú ustanovenia upravujúce poskytovanie údajov z daného systému, spoluprácu úradu s ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, s osobami podieľajúcimi sa na výskume, vývoji a výrobe alebo poskytovaní produktu a pod.
K bodu 8
V rámci vymedzenia pôsobnosti úradu v oblasti štátneho overovania kvality sa navrhuje upraviť, že plní aj úlohy koncepčného, metodického a koordinačného orgánu. Z pôsobnosti úradu v danej oblasti sa teda vypúšťa národný program kvality, ktorý by mal byť v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky. Upravuje sa tiež názov dokumentu, ktorým sa v rámci štátneho overovania kvality osvedčuje zhoda systému zabezpečenia kvality so zmluvnými požiadavkami ako „osvedčenie o zhode“, a to za účelom jeho odlíšenia od certifikátu zhody vydávaného napr. podľa zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Úrad v oblasti auditov kvality totiž nemá postavenie certifikačného orgánu podľa príslušných európskych a národných noriem.
K bodu 9
V navrhovanom znení § 7 sa spresňuje spôsob označovania slovenských obranných štandardov, ktoré majú mať v súlade s preberanými štandardizačnými dokumentmi Severoatlantickej aliancie označenie číslami aj písmenami. Z dôvodu zmeny architektúry štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie a v nadväznosti na úpravu definície pojmu „implementácia“ sa ustanovuje, že slovenský obranný štandard možno vytvoriť prevzatím spojeneckého štandardu a jeho zapracovaním do slovenského obranného štandardu. Zároveň sa precizuje, v ktorých prípadoch sa spracúva nový slovenský obranný štandard.
V nadväznosti na novú architektúru štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie v spojeneckej publikácii a doterajšiu prax v oblasti obrannej štandardizácie sa navrhujú upraviť postupy posudzovania, prijímania a implementácie štandardizačnej dohody, príp. schvaľovania štandardizačného odporúčania rešpektujúc pritom stanoviská príslušných orgánov štátnej správy a ich zodpovednosť za oblasť v ich pôsobnosti a za plnenie prevzatých záväzkov. Vzhľadom na problémy z aplikačnej praxe sa tiež navrhuje upraviť postup v prípade zmeny spôsobu a rozsahu implementácie, ku ktorej sa Slovenská republika zaviazala v rámci prijatia štandardizačnej dohody.
Do pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky sa okrem zabezpečovania informovanosti o stave prijímania a implementácie štandardizačných dohôd prostredníctvom vestníka zveruje aj informovanie o vyhlásení tichej procedúry schvaľovania štandardizačných odporúčaní.
V súlade s doterajšou zaužívanou praxou a v nadväznosti na § 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Zb. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov sa navrhuje, aby v etape prijímania alebo schvaľovania štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie sa spravidla s nimi narábalo v cudzom jazyku, v ktorom boli poskytnuté príslušnými orgánmi Severoatlantickej aliancie. v nadväznosti na rozhodnutie prijať a zároveň implementovať štandardizačný dokument Severoatlantickej aliancie je účelné vynakladať finančné prostriedky na preklad celého štandardizačného dokumentu Severoatlantickej aliancie do štátneho jazyka.
K bodu 11
Ustanovujú sa viaceré nástroje na zvýšenie kvality spracúvaných návrhov kodifikačných údajov. Okrem precizovania podmienok pozastavenia platnosti osvedčenia o spôsobilosti spracúvať návrhy kodifikačných údajov sa upravujú tiež podmienky pre odobratie tohto osvedčenia agentúre pre kodifikáciu.
Tiež sa precizuje spôsob overovania správnosti návrhov kodifikačných údajov úradom, ako aj povinnosť agentúry pre kodifikáciu za ustanovených podmienok preukázať spôsobilosť spracúvať návrh kodifikačných údajov podľa testovacích podkladov poskytnutých úradom.
Dôvodom tejto úpravy je skutočnosť, že kvalita kodifikačných údajov poskytovaných príslušným orgánom Severoatlantickej aliancie, členských štátov Severoatlantickej aliancie a iných štátov je závislá na kvalite návrhov kodifikačných údajov spracovaných agentúrou pre kodifikáciu.
K bodu 12
Navrhuje sa rozšíriť kodifikáciu aj na služby na účely obrany, a to v súlade s kodifikačným systémom Severoatlantickej aliancie a v nadväznosti na dosiahnuté výsledky v kodifikácii výrobkov na účely obrany.
K bodu 13
V nadväznosti na zmeny § 11 sa spresňuje odkaz na iné ustanovenie zákona.
K bodu 14
Navrhuje sa upraviť, že úrad spravuje, prevádzkuje a aktualizuje kodifikačný informačný systém, a uvádza sa okruh evidovaných údajov a vykonávaných činností v tomto systéme. V roku 2010 sa začala príprava prepojenia kodifikačného informačného systému (MC CATALOGUE) a Integrovaného informačného systému logistiky (IIS) ozbrojených síl Slovenskej republiky. Uvedeným prepojením sa zabezpečí vzájomná výmena dôležitých údajov medzi úradom a ozbrojenými silami Slovenskej republiky a používanie a spracúvanie kodifikačných údajov používateľom v rámci ozbrojených síl Slovenskej republiky.
K bodom 15 a 16
Ustanovuje sa, že úrad v rámci štátneho overovania kvality zisťuje plnenie zmluvných požiadaviek nielen na kvalitu produktu, ale overuje aj súlad systému zabezpečenia kvality dodávateľa produktu alebo výrobcu a poskytovateľa produktu so zmluvnými požiadavkami. Tým sa precizuje obsah pojmu „štátne overovanie kvality“. Zároveň sa precizuje, kto je oprávnený predložiť úradu žiadosť na štátne overovanie kvality, ako aj prílohy, ktoré predkladá spolu so žiadosťou. Namiesto analýzy rizík produktu žiadateľ bude riziká produktu, ako aj riziká výrobcu alebo poskytovateľa produktu, príp. dodávateľa produktu iba identifikovať. Zároveň nemusí predkladať dokumentáciu o produkte, ak ju úradu predkladá výrobca alebo poskytovateľ produktu, príp. dodávateľ produktu na základe príslušného ustanovenia zmluvy s odberateľom. Odberateľ v žiadosti tiež neuvádza rozsah štátneho overovania kvality, ktorý určuje úrad v rozhodnutí o vykonaní štátneho overovania kvality podľa § 15 ods. 8.
Po posúdení rizík úrad rozhodne o žiadosti na štátne overovanie kvality, pričom dôvodom na jej zamietnutie môže byť najmä to, že sa riziká produktu a riziká výrobcu a poskytovateľa produktu alebo dodávateľa produktu nepotvrdili alebo pravdepodobnosť ich vzniku je nízka. V prípade, že produkt alebo jeho časť sa vyrába alebo poskytuje na území iného štátu, úrad po posúdení rizík môže požiadať o štátne overovanie kvality príslušný orgán členského štátu Severoatlantickej aliancie, príp. príslušný orgán iného štátu za podmienky existencie dohody o vzájomnom uznávaní štátneho overovania kvality. V nadväznosti na obsah stanoviska príslušného dožiadaného orgánu iného štátu úrad následne rozhodne o vykonaní štátneho overovania kvality alebo žiadosť zamietne najmä z dôvodu, že príslušný orgán iného štátu, kde sa produkt vyrába alebo poskytuje, žiadosť na vykonanie štátneho overovania kvality tiež odmietol. V prípade, že sa produkt alebo jeho časť vyrába alebo poskytuje na území iného štátu, úrad môže podľa navrhovaného znenia po posúdení rizík tiež rozhodnúť, že príslušný orgán iného štátu o štátne overovanie kvality nepožiada, ale ho vykoná sám, príp. že žiadosť hneď zamietne.
K bodu 17
V nadväznosti na doterajšiu právnu úpravu, ktorá umožňovala prerušenie vykonávania štátneho overovania kvality, sa upravuje aj možnosť jeho ukončenia v prípade, že výrobca alebo poskytovateľ produktu alebo dodávateľ produktu v určenej lehote neodstráni zistené nedostatky. O dôvodoch ukončenia vykonávania štátneho overovania kvality budú odberateľ spolu s výrobcom alebo poskytovateľom produktu, príp. dodávateľom produktu oboznámení písomne.
K bodom 18 a 19
Ustanovenie § 16 ods. 1, ktoré vymedzuje dozor nad kvalitou, sa legislatívne upravuje v nadväznosti na úpravu iných ustanovení zákona. Zároveň sa upravujú náležitosti osvedčenia o kvalite a úplnosti produktu v § 16 ods. 3, ktoré úrad vydá za predpokladu, že výrobca alebo poskytovateľ produktu alebo dodávateľ produktu preukázal zhodu so zmluvnými požiadavkami. V rámci náležitostí osvedčenia o kvalite a úplnosti produktu sa dopĺňajú najmä číslo osvedčenia, povolené odchýlky a výnimky zo zmluvných požiadaviek, zmeny zmluvných požiadaviek odsúhlasené zmluvnými stranami a zároveň sa mení obsah vyhlásenia zástupcu pre štátne overovanie kvality.
K bodu 20
V navrhovanom ustanovení § 17 sa precizuje predmet auditu kvality a výstupy z auditu kvality. Osvedčenie o zhode sa navrhuje vydávať len v prípade auditu kvality vykonávaného na základe zmluvy medzi úradom a výrobcom produktu alebo zmluvy medzi úradom a dodávateľom produktu uzatvorenej podľa všeobecného predpisu. V ostatných prípadoch sa výsledky auditu kvality premietnu do správy z auditu kvality. Upravuje sa tiež názov dokumentu, ktorým sa osvedčuje zhoda systému zabezpečenia kvality so zmluvnými požiadavkami z dôvodov uvedených k bodu 8. Zároveň sa upravujú niektoré náležitosti tohto osvedčenia, napr. jeho číslo a predmet posudzovania zhody.
K bodu 21
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky sa splnomocňuje na vydanie vykonávacích predpisov, ktorými sa majú ustanoviť podrobnosti o niektorých činnostiach a dokumentoch uvedených v zákone, príp. ktorými sa majú ustanoviť vzory týchto dokumentov.
K bodu 22
Dopĺňa sa prechodné ustanovenie, ktorým sa upravuje nadväznosť niektorých nových alebo zmenených pojmov na doterajšiu právnu úpravu.
K článku II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2012.
Bratislava 17. augusta 2011
Iveta Radičová
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Ľubomír Galko
minister obrany Slovenskej republiky