Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011 návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky transponujú ustanovenia smernice Rady 2010/18/EÚ z 8. marca 2010, ktorou sa vykonáva revidovaná Rámcová dohoda o rodičovskej dovolenke uzavretá medzi BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP a ETUC a zrušuje smernica 96/34/ES (Ú. v. L 68, 18. 3. 2010), podľa ktorej je potrebné v právnych predpisoch upraviť podmienky pri návrate colníčok a colníkov z rodičovskej dovolenky, ako aj oznamovaciu povinnosť colníčky alebo colníka pri nástupe na materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku alebo pri návrate z takejto dovolenky.
Predložený návrh v súlade s reformou daňovej a colnej správy (UNITAS I) a ustanovením orgánov štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v potrebnom rozsahu upravuje príslušné ustanovenia.
Návrhom zákona sa terminologicky spresňujú niektoré doterajšie ustanovenia a zároveň sa reaguje aj na potreby aplikačnej praxe.
Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, právnymi aktmi Európskej únie, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2012.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
- dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
x
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
3
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Materiál pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
4
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1. Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom:
-čl. 4, 8, 153 ods. 1 a 157 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 83, 30. 3. 2010),
-čl. 21, 23, 30 a 31 Charty základných práv Európskej únie,
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - po 30. novembri 2009):
1. legislatívne akty:
-v smernici Rady 2010/18/EÚ z 8. marca 2010, ktorou sa vykonáva revidovaná Rámcová dohoda o rodičovskej dovolenke uzavretá medzi BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP a ETUC a zrušuje smernica 96/34/ES (Ú. v. EÚ L 68, 18. 3. 2010),
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
-v smernici Európskeho parlamentu a Rady 95/46/EHS z 24. októbra 1995 o ochrane fyzických osôb pri spracovaní osobných údajov a voľnom pohybe týchto údajov (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 15) v platnom znení,
-v smernici Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 20/ zv.1),
-v smernici Rady 2000/78/ES z 27. novembra 2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv.4),
-v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2003/88/ES zo 4. novembra 2003 o niektorých aspektoch organizácie pracovného času (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 4),
-v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (Ú. v. EÚ L 204, 26. 7. 2006).
b) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-v rozhodnutí Súdneho dvora vo veci C - 144/04, Werner Mangold proti Rüdiger Helm, rok 2005,
5
-v rozhodnutí Súdneho dvora vo veci C - 13/05, Sonia Chacón Navas proti Eurest Colectividades SA, rok 2006,
-v rozhodnutí Súdneho dvora vo veci C - 303/06, S. Coleman proti Attridge Law a Steve Law, rok 2008,
-v rozhodnutí Súdneho dvora vo veci C - 207/04, Paolo Vergani proti Agenzia delle Entrate, Ufficio di Arona, rok 2005,
-v rozhodnutí Súdneho dvora vo veci C - 282/02, Edeltraud Elsner-Lakeberg proti Spolkovej krajine Severné Porýnie-Vestfálsko, rok 2004.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Lehota na prebratie smernice 2010/18/EÚ je stanovená na 8. 3. 2012.
b) Lehota určená na predloženie návrhu zákona na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)Do zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a do zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov boli prebraté smernice 2000/43/ES, 2000/78/ES, 2006/54/ES a 2010/18/EÚ. Do zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov bola prebratá smernica 2003/88/ES.
Do zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov bola prebratá smernica 1995/46/EHS.
Do zákona č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Antidiskriminačný zákon) v znení neskorších prepisov boli prebraté smernice 2000/43/ES, 2000/78/ES, 2003/88/ES, 2006/54/ES a 2010/18/EÚ.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Úrad vlády Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
6
II. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V súlade s reformou daňovej a colnej správy sa bližšie špecifikuje orgán štátnej správy v oblasti colníctva, na ktorom colník vykonáva štátnu službu.
K bodu 2
Aktualizuje sa znenie poznámky pod čiarou.
K bodu 3
Navrhovaná úprava precizuje doterajší text. Zároveň sa ustanovuje, že jediným služobným úradom bude Finančné riaditeľstvo SR.
K bodom 4, 15, 17 až 19, 37 a 50
Doteraz uvádzaný terminologický pojem „služobný úrad“ zahŕňal Colné riaditeľstvo SR, colné úrady a colný kriminálny úrad. V súvislosti s reformou daňovej a colnej správy bude služobným úradom len Finančné riaditeľstvo SR, je preto potrebné nahradiť pojem služobný úrad pojmom orgány štátnej správy v oblasti colníctva, ktorými v súlade s § 2 ods. 1 Finančné riaditeľstvo SR, Kriminálny úrad finančnej správy a colné úrady.
K bodu 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zmenou vykonanou v § 10 vloženie nového odseku 2.
K bodu 6
Ide o legislatívno-technickú zmenu súvisiacu s reformou daňovej a colnej správy.
K bodu 7
Rozširuje sa možnosť využitia inštitútu dočasnej štátnej služby aj na prípady dočasného obsadenia funkcie colníčky alebo colníka, ktorí sú na rodičovskej dovolenke.
K bodom 8, 9 a 39
V nadväznosti na komunikáciu Európskej komisie v predsúdnej fáze, v rámci ktorej Európska komisia poukázala na právo Európskej únie o voľnom pohybe pracovníkov umožňujúce pracovať občanom v jednom členskom štáte a žiť v inom členskom štáte Európskej únie, sa vypúšťa v § 14 ods. 1 jedna z podmienok prijatia štátneho občana Slovenskej republiky do štátnej služby colníkov, a to mať trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. Z rovnakého dôvodu sa v § 183 ods. 1 písm. g) vypúšťa jeden z titulov na prepustenie colníka zo služobného pomeru - trvalý pobyt colníka mimo územia Slovenskej republiky.
K bodu 10
V § 16 ods. 2 písm. f) sa navrhuje spresnenie terminologického aparátu.
K bodom 11 a 12
Navrhovanými úpravami § 28 sa spružňuje proces hodnotenia colníka a precizuje sa text tohto ustanovenia.
7
K bodu 13
Spresňuje sa ďalší postup služobného úradu po odvolaní colníka z funkcie bez uvedenia dôvodu.
K bodu 14
Vzhľadom na identickú úpravu v zákone č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve sa v § 33 vypúšťa odsek 5.
K bodu 16
Úprava sa navrhuje v nadväznosti na doplnenie § 143 odsekom 8, ktorý umožní colníčke alebo colníkovi po návrate z rodičovskej dovolenky, aby boli ustanovení do svojej pôvodnej funkcie.
K bodu 20
Navrhovaná úprava zabezpečí, aby colník mohol zastupovať aj nadriadeného, ktorý nevykonáva funkciu colníka.
K bodu 21
Precizuje sa definícia pojmu „zaradenie do zálohy“.
K bodu 22
Úprava predstavuje transpozíciu smernice 2010/18/EÚ, ktorou sa zabezpečí, aby boli colníčka alebo colník po návrate z rodičovskej dovolenky ustanovení alebo vymenovaní do ich pôvodnej funkcie bez ohľadu na to, či je v čase ich návratu voľná alebo nie.
K bodom 23 až 25
Ide o spresnenie terminológie a precizovanie textu.
K bodu 26
Pri vybavovaní sťažností podávaných colníkmi sa navrhovanou úpravou výslovne ustanovuje prepojenosť na zákon o sťažnostiach.
K bodu 27
Na pracovných miestach, kde to umožňuje výkon štátnej služby, nadriadený bude môcť rozhodnúť o zavedení pružného denného alebo týždenného času služby. Súčasne sa ustanovujú podmienky uplatňovania tohto pružného času služby.
K bodu 28
Vzhľadom na dĺžku trvania zaradenia do zálohy pre prechodne nezaradených colníkov zo zdravotných dôvodov sa nepovažuje za adekvátne, aby sa tento čas zarátaval ako doba výkonu štátnej služby pre vznik nároku na dovolenku.
K bodom 29 a 30
Navrhovanou úpravou sa znenia § 115 a 119 zosúlaďujú so zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách.
8
K bodu 31
Z dôvodu zabezpečenia plynulej výplaty peňažného príspevku na naturálne náležitosti sa navrhuje vykonať túto výplatu v najbližšom výplatnom termíne po vzniku nároku konkrétneho colníka.
K bodom 32 a 33
V navrhovaných ustanoveniach sa upravujú podmienky súvisiace s vyslaním colníka na štúdium.
K bodom 34 a 35
Precizujú sa ustanovenia upravujúce výkon štátnej služby tehotnej colníčky a colníčky starajúcej sa o dieťa mladšie ako 15 rokov.
K bodu 36
Ustanovenia § 143 ods. 8 a 9 predstavujú transpozíciu smernice Rady 2010/18/EÚ z 8. marca 2010, ktorou sa vykonáva revidovaná Rámcová dohoda o rodičovskej dovolenke uzavretá medzi BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP a ETUC a zrušuje smernica 96/34/ES, čím sa zabezpečí, aby boli colníčka alebo colník po návrate z rodičovskej dovolenky ustanovení alebo vymenovaní do ich pôvodnej funkcie bez ohľadu na to, či je v čase ich návratu voľná alebo nie. Zároveň sa ustanovuje postup služobného úradu v súvislosti s ustanovením alebo vymenovaním zastupujúcej colníčky alebo colníka do funkcie po návrate z ich rodičovskej dovolenky.
K bodu 38
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s reformou daňovej a colnej správy, keďže pojem „colná správa“ stratí svoj aktuálny normatívny rozmer.
K bodom 40 a 41
Text sa upravuje v nadväznosti na zavedenú legislatívnu skratku „oprávnený orgán“ v § 221.
K bodu 42
S cieľom zamedziť enormnému zaťaženiu ministra financií ako odvolacieho orgánu priamo nadriadeného prezidentovi Finančného riaditeľstva SR sa navrhuje, aby s podaním odvolania proti prvostupňovému rozhodnutiu prezidenta nebol spojený devolutívny účinok a o takomto odvolaní bude rozhodovať prezident na návrh ním ustanovenej osobitnej komisie.
K bodu 43
Spresňuje sa text, keďže v súlade s § 3 zákona rozhodovaciu právomoc príslušný nadriadený a nie služobný úrad.
K bodu 44
Navrhovaná úprava je vyvolaná vytvorením jediného služobného úradu, čo by v prípade ponechania doterajšieho znenia § 254 ods. 3 vytvorilo nevyhovujúci mechanizmus oznamovania a doručovania rozhodnutí. Z uvedeného dôvodu sa ustanovuje, aby sa rozhodnutia mohli doručovať na Finančnom riaditeľstve SR, colnom úrade a Kriminálnom úrade finančnej správy, podľa toho, v ktorom colník vykonáva štátnu službu.
9
K bodu 45
V nadväznosti na zmenu v § 143 týkajúcu sa rodičovskej dovolenky colníčky alebo colníka sa navrhuje, aby sa nová úprava týkala colníčok a colníkov, ktorí nastúpia na rodičovskú dovolenku až po 1. 1. 2012.
K bodu 46
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s reformou daňovej a colnej správy, keďže pojem „colná správa“ stratí svoj aktuálny normatívny rozmer.
K bodom 47, 48, 51 a 52
V súlade s reformou daňovej a colnej správy a ustanovením orgánov štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva sa v potrebnom rozsahu upravujú pomenovania týchto orgánov a jednotlivých funkcií.
K bodu 49
Dopĺňa sa transpozičná príloha k zákonu.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 10. augusta 2011.
Iveta Radičová, v. r.
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Ivan Mikloš, v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky