1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť:
Cieľom predloženej novelizácie zákona je umožniť úpravu majetkových vzťahov snúbencov, t.j. muža a ženy, ktorí chcú spolu uzavrieť manželstvo. Uvedená právna úprava rešpektuje a je vyjadrením autonómie vôle snúbencov budúcich manželov, ktorá v súčasnej podobe Občianskeho zákonníka absentuje. Uvedená novelizácia zodpovedá súčasnej zákonnej úprave bezpodielového spoluvlastníctva, ktorá manželom umožňuje rozšíriť, či zúžiť bezpodielové spoluvlastníctvo manželov a tiež dohodnúť sa na správe spoločného majetku, avšak rozširuje okruh subjektov, ktoré oprávnené takúto dohodu uzavrieť o muža a ženu, ktorí chcú spolu uzavrieť manželstvo. Rovnako, muž a žena, ktorí chcú spolu uzavrieť manželstvo sa môžu dohodnúť na tom, že vyhradia vznik bezpodielového spoluvlastníctva ku dňu zániku manželstva.
Úpravu rodinného práva neobsahuje iba Zákon o rodine a iné súvisiace predpisy z oblasti verejného práva, ale aj ustanovenia obsiahnuté v Občianskom zákonníku, najmä právne normy týkajúce sa manželského majetkového práva. V porovnaní s právnou úpravou v Českej republike, súčasná slovenská právna úprava nedáva možnosť snúbencom uzatvárať dohody, upravujúce budúce majetkové vzťahy v manželstve, pred uzavretím manželstva. V slovenskom právnom poriadku je vo veľkej miere obmedzená autonómia vôle budúcich manželov. Český právny poriadok zaviedol inštitút predmanželskej zmluvy novelou Občianskeho zákonníka č. 91/1998 Sb., ktorá novela, rešpektujúc zásadu autonómie vôle človeka, ustanovila možnosť budúcim manželom dohodnúť sa formou notárskej zápisnice na úprave budúcich majetkových vzťahov v manželstve. Možno konštatovať, že slovenská právna úprava je v tomto smere, vzhľadom na prudký spoločenský vývoj a vysokú rozvodovosť manželstiev, spiatočnícka.
Listina základných práv a slobôd, prijatá ako ústavný zákon č. 23/1991 Zb. predstavuje neoddeliteľnú súčasť ústavného poriadku Slovenskej republiky. Listina základných práv a slobôd vychádza z doktríny prirodzeného práva a ctí slobodu jednotlivca ako najvyššiu právnu zásadu. Ľudská a občianska sloboda predstavuje jednu z primárnych hodnôt právneho štátu. Štát, ktorý sa deklaruje za právny, by mal byť ochrancom a garantom slobody jednotlivca, vrátane autonómie vôle. Autonómia vôle sa vo všeobecnosti chápe ako princíp, ktorý zaručuje, že žiaden subjekt sa nemôže ocitnúť v právnom postavení proti svojej vôli a tiež ho možno chápať ako prirodzenú slobodu jednotlivca mať vôľu, vyjadriť a realizovať ju, napríklad aj v zmluvných vzťahoch.
V súčasnosti, s postupne rastúcim významom autonómie vôle v súkromnom práve, je potrebné v zmysle zásady „všetko je dovolené, čo nie je zakázané“ i v rodinnom práve vychádzať z toho, že pokiaľ uzavretie predmanželskej dohody, v ktorej si snúbenci vymedzia rozsah majetku, ktorý bude alebo nebude patriť do bezpodielového spoluvlastníctva manželov, prípadne v ktorej sa dohodnú na správe tohto majetku, nie je zákonom výslovne zakázané, tak je dovolené.
Rozsah navrhovaných zmien nevyžaduje zmeniť pôvodnú systematiku zákona, ani prijatie nového zákona.
Návrh novelizácie zákona je v súlade s Ústavou, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
Predkladaný návrh novelizácie zákona nepredpokladá zvýšenie nárokov na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu ani rozpočtov obcí a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
3
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom k tomu, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad vplyvov na verejné financie
Návrh zákona v súvislosti s jeho realizáciou nepredpokladá finančný dopad na verejné financie.
2. Odhad dopadov na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na hospodárenie obyvateľov, ani na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na životné prostredie.
4. Odhad vplyvov na zamestnanosť
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na tvorbu pracovných miest.
5. Vplyv na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie.
5
B.Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1 - § 143a ods. 1 a 2
Navrhovaná novelizácia odseku 1 a 2 explicitne zakotvuje právo muža a ženy, ktorí chcú spolu uzavrieť manželstvo, upraviť svoje budúce majetkové vzťahy v manželstve. Muž a žena, ktorí chcú spolu uzavrieť manželstvo môžu dohodou, uzavretou formou notárskej zápisnice, jednak modifikovať vzájomné majetkové vzťahy, tak, že zúžia resp. rozšíria zákonný rozsah majetku, ktorý bude patriť do bezpodielového spoluvlastníctva manželov, tiež môžu dohodou upraviť správu majetku patriaceho do bezpodielového spoluvlastníctva manželov. V rámci navrhovanej úpravy, muž a žena, ktorí plánujú uzavrieť manželstvo, môžu vyhradiť vznik bezpodielového spoluvlastníctva manželov ku dňu zániku manželstva.
Navrhovaná novela rešpektuje jestvujúcu právnu úpravu modifikácie majetkových vzťahov manželov po formálnej stránke a ustanovuje povinnú formu notárskej zápisnice aj pre uzatváranie dohôd, týkajúcich sa bezpodielového spoluvlastníctva manželov, uzavretých medzi mužom a ženou, ktorí chcú spolu uzavrieť manželstvo. Obligatórna forma notárskej zápisnice prispieva k právnej istote zmluvných strán- budúcich manželov, ale aj tretích osôb.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1.januára 2012.