1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Navrhovanou zmenou zákona č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný poriadok“), zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o priestupkoch“) a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rokovacom poriadku“) sa reaguje na návrh ústavného zákona, ktorým sa mení Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, a ktorým sa zavádza do slovenského právneho poriadku nový právny inštitút – dobrovoľné vzdanie sa imunity poslancom Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“), a to v rozsahu v akom vyplýva imunita poslancom národnej rady z čl. 78 ods. 3 a 4 Ústavy Slovenskej republiky.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zosúladiť znenie Trestného poriadku, zákona o priestupkoch a zákona o rokovacom poriadku so znením Ústavy Slovenskej republiky tak, ako to bude vyplývať po schválení ústavného zákona, ktorým sa mení Ústava Slovenskej republiky. Na tieto účely sa navrhuje doplnenie § 8 ods. 2, § 9 ods. 4 a § 215 ods. 8 Trestného poriadku, § 9 ods. 2 zákona o priestupkoch a § 43 odsek 2, písmeno h), § 43 odsek 2, písmeno l), § 57 ods. 1, písmen d) a e), § 140, § 141 odsek 1 a § 142 zákona o rokovacom poriadku.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladatelia právneho predpisu:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ing. Andrej Ďurkovský a PhDr. Marián Kvasnička.
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie,
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
3
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
bezpredmetné
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
Zmenou ustanovenia sa zakotvuje, že na trestné stíhanie poslanca národnej rady, ktorý sa vzdal svojej imunity podľa navrhovanej zmeny Ústavy Slovenskej republiky, nie je potrebný súhlas národnej rady.
Predmetné ustanovenia sa dopĺňajú o nový dôvod pokračovania v trestnom stíhaní, ktoré bolo zastavené z dôvodu uvedeného v § 9 ods. 1 písm. b) Trestného poriadku, a to po účinnom vzdaní sa imunity poslancom národnej rady.
K Čl. II
Zmenou ustanovenia sa zakotvuje, že poslanec národnej rady, ktorý sa vzdá svojej imunity podľa navrhovanej zmeny Ústavy Slovenskej republiky, sa vzdáva o.i. aj priestupkovej imunity, na základe ktorej skutočnosti bude možné konanie poslanca národnej rady, ktorý sa vzdá imunity, prejednať ako priestupok (v prípade naplnenia skutkovej podstaty akéhokoľvek priestupku).
K Čl. III
Keďže v prípade poslanca, ktorý sa vzdal svojej imunity a následne bol pristihnutý a zadržaný pri trestnom čine, nie je potrebný súhlas mandátového a imunitného výboru národnej rady s jeho zadržaním, nevyžaduje sa v takom prípade ani oznámenie predsedu národnej rady mandátovému a imunitnému výboru národnej rady o zadržaní poslanca národnej rady.
Ide o legislatívno-technickú úpravu spočívajúcu v zosúladení poznámky pod čiarou k odkazu 40 so skutočným stavom.
Predsedovi národnej rady sa pridáva novú pôsobnosť v súvislosti s evidenciou poslancov, ktorý sa vzdali svojej imunity.
5
Upravuje sa pôsobnosť mandátového a imunitného výboru národnej rady tak, že v prípade poslanca, ktorý sa vzdal svojej imunity, mandátový a imunitný národnej rady neposudzuje, či sú dôvody na to, aby nebol vydaný súhlas na trestné stíhanie alebo na disciplinárne stíhanie takého poslanca, alebo na jeho vzatie do väzby ani nerozhoduje o žiadosti o vydanie súhlasu na zadržanie poslanca pristihnutého a zadržaného pri trestnom čine, na základe ktorej skutočnosti ani nebude informovať predsedu národnej rady a národnú radu o svojom rozhodnutí.V prípade, že poslanec národnej rady, ktorý sa vzdal svojej imunity, je pristihnutý a zadržaný pri trestnom čine, je príslušný orgán (orgán činný v trestnom konaní a pod.) oznámiť túto skutočnosť predsedovi národnej rady, ktorý v takom prípade nepožiada o zvolanie mandátového a imunitného výboru národnej rady, ale informuje príslušný orgán, ktorý predsedovi národnej rady oznámil pristihnutie a zadržanie poslanca národnej rady pri trestnom čine, o skutočnosti, že tento poslanec sa vzdal svojej imunity a teda súhlas mandátového a imunitného výboru národnej rady so zadržaním takého poslanca nie je potrebný.
Ak v prípade poslanca národnej rady, ktorý sa vzdal svojej imunity, oznámi príslušný orgán (orgán činný v trestnom konaní a pod.) predsedovi národnej rady, že žiada národnú radu o vydanie súhlasu na trestné stíhanie alebo na disciplinárne stíhanie takého poslanca, alebo na jeho vzatie do väzby, predseda národnej rady nepožiada o zvolanie mandátového a imunitného výboru národnej rady, ale informuje príslušný orgán, ktorý predsedovi národnej rady oznámil že žiada národnú radu o vydanie súhlasu na trestné stíhanie alebo na disciplinárne stíhanie poslanca národnej rady, alebo na jeho vzatie do väzby, o skutočnosti, že tento poslanec sa vzdal svojej imunity a prerokovanie žiadosti príslušného oznamujúceho orgánu mandátovým a imunitným výborom národnej rady nie je potrebný, a takisto nie je potrebný súhlas národnej rady s trestným stíhaním alebo disciplinárnym stíhaním poslanca národnej rady, ani s jeho vzatím do väzby.
Ide o legislatívno-technickú úpravu spočívajúcu v zosúladení poznámky pod čiarou k odkazu 84 so skutočným stavom.
V prípade poslanca národnej rady, ktorý sa vzdal svojej imunity, súhlas národnej rady na trestné stíhanie alebo na disciplinárne stíhanie takého poslanca, alebo na jeho vzatie do väzby nie je potrebný, na základe ktorej skutočnosti sa národná rada nebude oboznamovať ani rozhodovať o žiadosti podľa § 141 ods. 1 a 3..
K Čl. IV
Navrhuje sa účinnosť predkladaného ústavného zákona, a to od 1.11.2011.
Bratislava 16. augusta 2011