1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Podľa doterajšieho znenia Ústavy Slovenskej republiky platí, že poslanca Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) nemožno stíhať za hlasovanie v národnej rade alebo v jej výboroch, za výroky pri výkone funkcie prednesené v národnej rade alebo v jej orgáne, a to ani po zániku jeho mandátu, t.z. že v týchto prípadoch sa poslancom národnej rady priznáva absolútna a bezpodmienečná beztrestnosť (tzv. indemnita). Súčasne doteraz platný stav vyžaduje pre trestné a disciplinárne stíhanie či vzatie do väzby poslanca národnej rady súhlas národnej rady a v prípade pristihnutia a zadržania poslanca národnej rady pri trestnom čine súhlas mandátového a imunitného výboru národnej rady s jeho zadržaním. V prípade neudelenia takého súhlasu je podľa doteraz platného stavu možné stíhať poslanca, resp. vziať ho do väzby, po zániku jeho mandátu, t.z. že v týchto prípadoch sa poslancom národnej rady priznáva možnosť, aby národná rada rozhodla o odklade začatia trestného stíhania proti osobe poslanca národnej rady počas trvania jeho mandátu (tzv. imunita, resp. procesná exempcia). Konanie poslanca národnej rady je možné podľa doteraz platného stavu prejednať ako priestupok, len ak to o takom priestupku pripustí osobitný zákon.
Keďže vyššieuvedené privilégia priznané poslancom národnej rady v podstate výnimkou zo zásady rovnosti pred zákonom a sú aj neustálym podnetom pre diskusiu laickej i odbornej verejnosti o ich opodstatnenosti a oprávnenosti a keďže imunita v doterajšom rozsahu chráni poslancov národnej rady pred trestným stíhaním a vzatím do väzby aj vo veciach, ktoré s ich poslaneckou činnosťou nijako nesúvisia, dáva predkladaný návrh možnosť poslancom národnej rady dobrovoľne sa vzdať svojej imunity a prijať tak plnú zodpovednosť za svoje konanie, pričom predkladatelia majú na mysli najmä konanie, ktoré sa netýka výkonu verejnej funkcie. Dobrovoľným vzdaním sa imunity by tak došlo k zrovnoprávneniu poslanca národnej rady s ostatnými občanmi štátu, s tým, že si ponechá len historicky overenú indemnitu za hlasovanie v národnej rade a za výroky prednesené v národnej rade alebo v jej orgáne a súčasne sa tým vytvorí predpoklad na lepšie zabezpečenie obrany občianskej spoločnosti pred potenciálnym zneužívaním moci.
V prípade vzdania sa imunity poslancom národnej rady nebude na jeho trestné a disciplinárne stíhanie či vzatie do väzby potrebný súhlas národnej rady a v prípade pristihnutia a zadržania poslanca národnej rady, ktorý sa vzdá imunity, pri trestnom čine, nebude potrebný súhlas mandátového a imunitného výboru národnej rady, na základe ktorej skutočnosti budú môcť orgány činné v trestnom konaní voči poslancovi národnej rady, ktorý sa vzdá imunity, slobodne vykonávať akékoľvek úkony potrebné na náležité zistenie a objasnenie trestných činov, ako aj na ich spravodlivé potrestanie podľa trestnoprávnych predpisov. Súčasne bude možné konanie poslanca národnej rady, ktorý sa vzdá imunity, prejednať ako priestupok (v prípade naplnenia skutkovej podstaty akéhokoľvek priestupku).
Predkladaný návrh ústavného zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladatelia právneho predpisu:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ing. Andrej Ďurkovský a PhDr. Marián Kvasnička.
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh ústavného zákona, ktorým sa mení Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie,
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh ústavného zákona, ktorým sa mení Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
bezpredmetné
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zaviesť poslancom národnej rady možnosť dobrovoľne sa vzdať svojej imunity, ktorá im vyplýva z čl. 78 ods. 3 a 4 Ústavy Slovenskej republiky. V prípade vzdania sa imunity poslancom národnej rady nebude na jeho trestné a disciplinárne stíhanie či vzatie do väzby potrebný súhlas národnej rady a v prípade pristihnutia a zadržania poslanca národnej rady, ktorý sa vzdal imunity, pri trestnom čine, nebude potrebný súhlas mandátového a imunitného výboru národnej rady. Súčasne bude možné konanie poslanca národnej rady, ktorý sa vzdá imunity, prejednať ako priestupok (v prípade naplnenia skutkovej podstaty akéhokoľvek priestupku). Ak sa poslanec národnej rady vzdá imunity jedným z navrhovaných spôsobov, nemôže toto vzdanie sa imunity vziať späť. Keďže imunita poslanca národnej rady bola podľa doterajšieho stavu pevne spojená s trvaním mandátu poslanca národnej rady, v prípade zániku poslaneckého mandátu poslanca národnej rady zanikla aj jeho imunita, ktorú však opätovne nadobudol v prípade opätovného získania mandátu poslanca národnej rady v novom volebnom období. Na základe tejto skutočnosti je vzdanie sa imunity poslancom národnej rady platné len pre to funkčné obdobie, v ktorom sa poslanec národnej rady svojej imunity vzdal, t.z. že v prípade opätovného získania poslaneckého mandátu v novom volebnom období a v prípade pretrvávajúceho záujmu poslanca národnej rady o vzdanie sa imunity je potrebné, aby tento poslanec národnej rady znovu vykonal úkon vzdania sa imunity jedným z navrhovaných spôsobov.
Poslanec národnej rady sa môže vzdať svojej imunity dvomi rovnocennými spôsobmi, a to buď osobným vyhlásením na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky alebo tak urobí písomne do rúk predsedu Národnej rady Slovenskej republiky. V prípade osobného vyhlásenia na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky zaniká imunita poslanca momentom osobného vyhlásenia o vzdaní sa imunity poslanca na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a v prípade písomného oznámenia do rúk predsedu Národnej rady Slovenskej republiky zaniká imunita poslanca dňom doručenia písomného oznámenia o vzdaní sa imunity poslanca predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky..
Podľa predkladaného návrhu novely Ústavy Slovenskej republiky vzdanie sa imunity poslancom národnej rady nemá vplyv na jeho indemnitu (beztrestnosť) zakotvenú v čl. 78 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky, t.j. že poslanca národnej rady nemožno stíhať za hlasovanie poslanca v národnej rade alebo v jej výboroch, za výroky pri výkone funkcie prednesené v národnej rade alebo v jej orgáne, a to ani po zániku jeho mandátu, a to najmä z dôvodu, že indemnita poslancov národnej rady je historicky overený inštitút, ktorého zmyslom je garantovanie čo najväčšej miery slobody politického zápasu na pôde parlamentu.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného ústavného zákona, a to od 1.11.2011
Bratislava 16. augusta 2011