Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
I napriek dlhoročnej tradícii používania kolkových známok pri vydávaní rôznych dokumentov, dokladov a listín verejnými orgánmi, ktoré zároveň potvrdzovali aj ich hodnovernosť a závažnosť, v súčasnosti táto forma platenia poplatkov stráca svoj pôvodný význam. Samotná existencia kolkových známok vytvára priestor na ich falšovanie a zneužívanie a ich následná ochrana a zabezpečenie rôznymi novými technickými prvkami zvyšuje náklady na ich výrobu. Rovnako zníženie počtu predajných miest pre verejnosť len na vybranú skupinu predajcov, nepodporuje požadovanú jednoduchosť a hospodárnosť konania na úradoch. Moderná spoločnosť preto vyžaduje nové formy platenia, ktoré všeobecne dostupné a umožňujú hlavne časovú a administratívnu úsporu pri vybavovaní rôznych podaní.
Na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2010 2014 a Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011 sa preto predkladá návrh na zrušenie kolkových známok, ako jedného zo spôsobov platenia správnych a súdnych poplatkov a zároveň sa zakladá povinnosť pre orgány vykonávajúce spoplatňované úkony vyberať do určitej sumy poplatky v hotovosti.
V predloženom vládnom návrhu zákona sa I. časť zákona č. 264/2008 Z. z. o kolkových známkach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorá upravuje kolkové známky zrušuje s účinnosťou od 1. januára 2013 a zároveň sa v jednotlivých článkoch novelizujú ďalšie súvisiace právne predpisy. Navrhuje sa tiež zrušiť vyhlášku Ministerstva financií SR, ktorá upravuje náležitosti kolkových známok vrátane ich grafickej úpravy a spôsobu ich používania.
V záujme hospodárnosti konania na príslušných orgánoch a zjednodušenia platenia poplatkov na týchto orgánoch sa okrem povinnosti orgánov prijímať platby do 300 eur v hotovosti zaviedol aj nový spôsob platenia poplatkov a to platobnou kartou, ak poplatok v jednotlivom prípade prevyšuje 100 eur. Ako možnosť platenia poplatkov do budúcnosti sa navrhuje aj ďalší spôsob a to prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS). Platba poštovým poukazom a prevodom z účtu v banke zostávajú zachované tak ako doposiaľ.
V predmetnom vládnom návrhu zákona sa upravuje možnosť do konca septembra 2013 použiť zrušené kolkové známky, ak ich poplatník zakúpil pred zrušením ako aj vrátenie neplatných kolkových známok. V období od 1. októbra 2013 do konca roka 2013 sa zrušené kolkové známky budú môcť len vrátiť za vyplatenie ich nominálnej hodnoty, ak sa potvrdí ich pravosť. Odkupovaním vrátených kolkových známok sa navrhuje poveriť Slovenskú poštu, a.s. Banská Bystrica, ktorá má v tejto veci niekoľkoročné skúsenosti.
Predložený vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a nie je v rozpore s inými všeobecne záväznými predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predmet úpravy vládneho návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona o zrušení kolkových známok a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: 23.5. – 31.5.2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie - dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia ?
X
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Výdavky súvisiace s návrhom zákona o zrušení kolkových známok a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa nedajú vyčísliť.
Výdavky kapitol sa uplatnia pri príprave štátneho rozpočtu na príslušný rok.
Z limitu výdavkov kapitoly Ministerstva financií SR budú zabezpečené finančné prostriedky na odkúpenie neplatných kolkových známok.
A.4. Alternatívne riešenia
-
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR nemá pripomienky k doložke vybraných vplyvov z hľadiska vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Ministerstvo životného prostredia súhlasí s doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR súhlasí s doložkou vybraných vplyvov predloženého návrhu v časti sociálne vplyvy.
Ministerstvo hospodárstva SR neuplatňuje pripomienky k materiálu a súhlasí s doložkou vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy
(v tis. eur)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
(v tis. eur)
2013
2014
2015
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
Ministerstvo financií SR / 0740403 Distribúcia kolkov
-4 871, 347
-4 871, 347
-4 871, 347
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy
(v tis. eur)
Financovanie
2013
2014
2015
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
-4 871, 347
-4 871, 347
-4 871, 347
z toho vplyv na ŠR
-4 871, 347
-4 871, 347
-4 871, 347
financovanie zabezpečené v rozpočte
-4 871, 347
-4 871, 347
-4 871, 347
ostatné zdroje financovania
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
-4 871, 347
-4 871, 347
-4 871, 347
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Výdavky (v tis. eur)
2013
2014
2015
Bežné výdavky (600)
-4 871, 347
-4 871, 347
-4 871, 347
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
-4 871, 347
-4 871, 347
-4 871, 347
637017Provízia za distribúciu kolkových známok
-4 871, 347
-4 871, 347
-4 871, 347
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
II. Osobitná časť
K Čl. I
K § 1
Ustanovuje sa zrušenie kolkových známok.
K § 2
V navrhovanom ustanovení sa upravujú skutočnosti súvisiace so zrušením kolkových známok. Ustanovuje sa v prvom rade dátum zrušenia kolkových známok, ktorým je 1. január 2013 s tým, že do konca septembra 2013 bude možnosť ich použiť na podaniach na správnych orgánoch a súdoch, orgánoch štátnej správy súdov a prokuratúre alebo ich bude možné vrátiť prostredníctvom pošty. Vrátenie neplatných kolkových známok sa predlžuje do konca decembra 2013. Pošta, po overení ich pravosti zašle žiadateľovi sumu vrátených kolkových známok, ktorá predstavuje súčet ich nominálnych hodnôt.
Vrátenie kolkových známok podľa predloženého návrhu bude realizovať pošta za odmenu, ktorú zmluvne dohodne Ministerstvo financií SR so Slovenskou poštou, a.s., Banská Bystrica. V zmluve sa dohodnú aj ďalšie podmienky, práva a povinnosti zmluvných strán pri vrátení neplatných kolkových známok.
Osobitne sa tiež navrhuje upraviť nakladanie s neplatnými kolkovými známkami v tlačiarni, na poštách i na príslušných orgánoch, ktoré predávali kolkové známky. Zavádza sa povinnosť pre všetky uvedené subjekty vyhotoviť písomné informácie alebo protokoly o stave zásob kolkových známok, o počte uskladnených poškodených a zničených kolkových známok a ich nominálnych hodnotách, o množstve a hodnote vrátených kolkových známok k dátumu ich zrušenia.
Upravuje sa tiež povinnosť pre tlačiareň odovzdať Ministerstvu financií SR, hmotný nosič s trvale uloženými digitálnymi dátami, námetové riešenia, výtvarné návrhy a tlačové podoby kolkových známok.
Aj v súvislosti s likvidáciou neplatných kolkových známok sa ukladá povinnosť pre ministra financií SR zriadiť komisiu, ktorá o likvidácii vyhotoví úradný záznam.
V navrhovanom ustanovení sa ďalej upravuje postup v konaniach začatých a neukončených vo veci kolkových známok do 31. decembra 2012. Ide napríklad o výmenu poškodených kolkových známok, o uloženie pokuty, o odkúpenie kolkových známok, o dokončenie vládneho auditu a o nakladanie s falošnými kolkovými známkami.
K § 3
V navrhovanom ustanovení sa z dôvodu zrušenia kolkových známok ruší článok I zákona a vyhláška Ministerstva financií SR, ktoré upravovali oblasť kolkových známok.
K Čl. II
K bodu 1
Z dôvodu zrušenia kolkových známok sa z ustanovenia o platení súdneho poplatku vypúšťa táto možnosť a pre súdy a prokuratúru sa zavádza nová forma platenia poplatku a to platobnou kartou priamo na príslušnom orgáne, ak poplatok v jednotlivom prípade prevyšuje 100 eur. Do budúcnosti sa navrhuje aj spôsob platenia poplatkov prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS), ak budú vytvorené technické podmienky na prijímanie platieb týmto spôsobom. Zároveň sa ustanovuje povinnosť prijať platbu súdneho poplatku v hotovosti do
sumy 300 eur, pričom sa naďalej ponecháva výnimka pre platenie poplatku vo veciach obchodného registra v hotovosti aj nad túto sumu.
Nadväzne na zrušenie kolkových známok sa vypúšťa aj poznámka pod čiarou odkazujúca na zákon č. 264/2008 Z. z. o kolkových známkach a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide o legislatívno-technickú úpravu nadväzujúcu na zmeny v bode 1.
K bodom 2 a 3
V ustanovení o vrátení súdneho poplatku sa zaokrúhľuje najnižšia sumu preplatku, ktorá sa môže vrátiť a suma, o ktorú sa môže krátiť vrátený súdny poplatok.
K bodu 4
Navrhuje sa doplniť do ustanovenia o vrátení súdneho poplatku, v akej lehote finančný úrad vrátiť súdny poplatok na základe právoplatného rozhodnutia.
K bodu 5
Nadväzne na zrušenie kolkových známok sa upravuje aj osobitné ustanovenie o platení súdneho poplatku prostredníctvom jednotného kontaktného miesta pri podaní návrhu na zápis do Obchodného registra a namiesto kolkovej známky sa dopĺňa možnosť využiť platenie poplatku platobnou kartou.
K bodu 6
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 7
V ustanovení o rozpočtovom určení sa navrhuje spresniť spôsob a lehotu odvádzania súdnych poplatkov do štátneho rozpočtu, vybraných obvodnými úradmi, ktoré plnia funkciu jednotného kontaktného miesta pri podaní návrhu na zápis do obchodného registra.
K bodu 8
V prechodnom ustanovení sa navrhuje zaviesť možnosť platenia súdnych poplatkov po 1. januári 2013 kolkovými známkami do konca septembra 2013, ak poplatník kolkové známky k dispozícii.
K Čl. III
K bodu 1
V ustanovení sa navrhuje rozšíriť oslobodenie od platenia správnych poplatkov pre orgány činné v trestnom konaní.
K bodu 2
Z dôvodu zrušenia kolkových známok sa upravuje ustanovenie o platení správneho poplatku a zavádza sa nový spôsob platenia a to platobnou kartou, ak suma poplatku v jednotlivom prípade prevyšuje 100 eur. priamo na príslušnom správnom orgáne. Platba správneho poplatku formou krátkej textovej správy (SMS) sa navrhuje ako ďalšia možnosť do budúcnosti, ak budú vytvorené technické predpoklady. Súčasne sa ustanovuje povinnosť pre správne orgány prijať platbu správneho poplatku v hotovosti a to do sumy 300 eur.
Nadväzne na zrušenie kolkových známok sa vypúšťa aj poznámka pod čiarou odkazujúca na zákon č. 264/2008 Z. z. o kolkových známkach a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 3
V ustanovení sa v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2010 - 2014 navrhuje zaviesť právo na vrátenie správneho poplatku poplatníkovi v prípade, ak správny orgán nedodrží lehotu na vykonanie úkonu alebo uskutočnenie konania, ktorú mu ustanovuje osobitný právny predpis.
K bodu 4
V ustanovení o vrátení správneho poplatku sa zaokrúhľuje suma správneho poplatku alebo preplatku, ktorá sa môže vrátiť.
K bodu 5
Z vecnej úpravy vrátenia poplatku sa vypúšťa časť textu o vrátení správneho poplatku zaplateného kolkovou známkou daňovými úradmi a dopĺňa sa lehota na vrátenie správneho poplatku daňovým úradom.
K bodu 6
Ustanovenie o doručovaní sa vypúšťa, nakoľko doručovanie upravuje osobitný právny predpis, ktorým je zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, podľa ktorého sa v konaní vo veci správnych poplatkov navrhuje postupovať.
K bodu 7
Navrhuje sa osobitne upraviť zachovanie lehôt pri platení správneho poplatku pri nových formách platenia, ako je platenie platobnou kartou a prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS).
K bodom 8 a 9
So zreteľom na zavedenú legislatívnu skratku „správne orgány“, medzi ktoré patria aj obce, navrhuje sa tieto ustanovenia spresniť s využitím tejto legislatívnej skratky. Trojročná lehota zániku práva vymáhať správny poplatok zostáva nezmenená.
K bodu 10
Vymáhanie správneho poplatku sa navrhuje zjednodušiť a sprehľadniť tak, že neuhradený správny poplatok bude vymáhať ten správny orgán, ktorý vykonal úkon alebo uskutočnil konanie a teda všetky relevantné informácie o poplatníkovi, dlžníkovi. Nadväzne sa týmto postupom zníži administratívna záťaž daňových úradov, ktoré poplatky plynúce do štátneho rozpočtu doposiaľ vymáhajú. Na postup pri vymáhaní správneho poplatku alebo doplatku sa navrhuje uplatniť ustanovenia správneho poriadku.
V navrhovanom ustanovení sa upravuje kontrola správnych poplatkov podľa toho, na ktorom správnom orgáne a stupni sa vykonáva a tiež podľa toho, či príjmy zo správnych poplatkov plynú do štátneho rozpočtu alebo rozpočtov obcí. V prípade príjmov štátneho rozpočtu kontrolu vykonávajú daňové úrady a Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky a v prípade príjmov obcí, sama obec. Pri vykonávaní kontroly správnosti a včasnosti vyberania správnych poplatkov postupujú daňové úrady a Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky podľa zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Orgány miestnej samosprávy vykonávajú kontrolnú činnosť podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a podľa zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov. Zameranie kontroly sa navrhuje rozšíriť aj na evidovanie poplatkov správnymi orgánmi.
K bodu 11
V ustanovení sa zaokrúhľuje suma pokuty, ktorú môže kontrolný orgán uložiť.
K bodu 12
Legislatívnotechnická zmena.
K bodu 13
Nadväzne na zrušenie kolkových známok sa navrhuje vypustiť aj ustanovenie o rozpočtovom určení výnosu zo správnych poplatkov zaplatených kolkovými známkami.
K bodu 14
Dopĺňa sa nové ustanovenie, v ktorom sa explicitne ustanovuje postup v konaní vo veci správnych poplatkov podľa zákona č. 71/1967 Zb. v znení neskorších predpisov.
K bodu 15
Ide o osobitnú úpravu možnosti platenia správnych poplatkoch formou kolkovej známky až do konca septembra 2013, ak má poplatník kolkové známky k dispozícii.
K bodom 16 až 20
V sadzobníku správnych poplatkov sa navrhuje z dôvodu jednoznačnosti spoplatňované úkony položky 10 a splnomocnenie k položke 11 spresniť a doplniť nadväzne na ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
K bodom 21 až 23
Spresňujú sa spoplatňované úkony a sadzby poplatkov nadväzne na prijatie novej legislatívy Európskou úniou.
K bodom 24 až 28
V súvislosti s nadobudnutím účinnosti zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňového poriadku) od 1.1.2012 sa navrhuje sa v sadzobníku správnych poplatkov upraviť položky v časti VIII. Finančná správa a obchodná činnosť, ktoré vyberá Finančné riaditeľstvo SR, daňové úrady, colné úrady a obce.
K Čl. IV
K bodom 1 a 2
Nadväzne na navrhované zrušenie kolkových známok sa upravuje kompetencia správ finančnej kontroly a vypúšťa vykonávanie vládneho auditu distribúcie a predaja kolkových známok.
K Čl. V
V súvislosti so zrušením kolkových známok sa navrhuje z kompetencie Ministerstva financií Slovenskej republiky vypustiť vykonávanie vládneho auditu výroby kolkových známok v tlačiarni.
K Čl. VI
K bodom 1 a 2
Zrušením kolkových známok sa z kompetencie Slovenskej pošty, a.s., Banská Bystrica navrhuje vyňať výkon činnosti distribútora kolkových známok.
K Čl. VII
V ustanovení sa upravuje nadobudnutie účinnosti zákona s tým, že navrhované zmeny, ktoré zrušenie kolkových známok bezprostredne neovplyvní nadobudnú účinnosť od 1. januára 2012.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 10. augusta 2011.
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Ivan Mikloš v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky