Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) bol vypracovaný Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011.
Účelom predkladaného návrhu zákona je zabezpečiť transparentnosť výkonu inšpekcie práce. Zlepšenie výkonu inšpekcie práce a jeho prednostne preventívne pôsobenie sa navrhuje dosiahnuť úpravou príslušných ustanovení tak, že sa umožní vo výnimočnom a odôvodnenom prípade výkon inšpekcie práce inšpektorátu práce aj mimo obvodu jeho pôsobnosti, zavedie sa povinné ukladanie peňažných pokút pri závažnom porušení povinností a po neodstránení nedostatkov a upraví sa predpoklad doručenia písomností z výkonu inšpekcie práce poštou. Návrh zákona reaguje aj na požiadavku inšpektorov práce preukazovať sa pri výkone inšpekcie práce preukazom inšpektora práce a na cestách služobnou rovnošatou. Zároveň sa návrhom precizujú kompetencie v oblasti trhového dohľadu.
Súčasťou návrhu zákona je spresnenie znenia jeho ustanovení so zreteľom na ostatné zmeny súvisiacich právnych predpisov a poznatky z aplikačnej praxe.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Predložený návrh zákona bude mať vplyv na štátny rozpočet, pričom sa zabezpečí zlepšenie v oblasti vymáhateľnosti práva v dôsledku efektívnejšieho výkonu inšpekcie práce. Bude mať pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie. Na podnikateľské prostredie bude mať návrh zákona pozitívne aj negatívne vplyvy.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
primárnom,
v čl. 153 ods. 1 písm. a) a b) Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení, ktoré ustanovujú, že na dosiahnutie cieľov uvedených v článku 151 Únia podporuje a dopĺňa činnosti členských štátov v oblasti a) zlepšovania pracovného prostredia najmä s ohľadom na ochranu zdravia a bezpečnosti pracovníkov, b) pracovných podmienok,
sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty,
2.nelegislatívne akty,
sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009),
v smernici Rady 89/391/EHS z 12. júna 1989 o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 1) v platnom znení,
v smernici Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 1),
v smernici Rady 2000/78/ES z 27. novembra 2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 4),
v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 204, 26.7.2006),
v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93 (Ú. v. L 218, 13.8.2008);
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
rozsudok Európskeho súdneho dvora C-109/88 zo 17.októbra1997 Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund I Danmark proti Dansk Arbejdsgiverforening (Danfoss), podľa ktorého, ak zamestnávateľ uplatňuje netransparentný systém odmeňovania, je na ňom, aby preukázal, že nepoužíva diskriminačné praktiky pri odmeňovaní mužov a žien (dôkazné bremeno z obžaloby pri porušení zásady rovnakého zaobchádzania prechádza na žalovanú stranu),
rozsudok Európskeho súdneho dvora C-196/02 z 10.marca 2005 Vasiliki Nikoloudi proti Organismos Tilepikoinonion Ellados AE, podľa ktorého, keď zamestnanec tvrdí, že zásada rovnosti zaobchádzania bola voči nemu porušená, a uvedie skutočnosti, z ktorých možno odvodiť, že došlo k priamej alebo nepriamej diskriminácii, právo Spoločenstva, byť vykladané v tom zmysle, že je na odporcovi dokázať, že nedošlo k porušeniu vyššie uvedenej zásady.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia:
Lehota na prebratie
smernice Rady 89/391/EHS z 12. júna 1989 o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 1) vo vzťahu k Slovenskej republike bol 1. máj 2004,
smernice Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 1) bol 19. júl 2003,
smernice Rady 2000/78/ES z 27. novembra 2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 4) bol 2. december 2003,
smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (prepracované znenie) (Ú. v. L 204, 26.7.2006) je 15. augusta 2008,
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov:
Smernica 2000/43/ES je zahrnutá do uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 962 z 10. októbra 2001 k Návrhu na určenie gestorského ústredného orgánu štátnej správy zodpovedného za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom slovenských všeobecne záväzných právnych predpisov, bod č. 115.
Smernica 2000/78/ES je zahrnutá do uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 962 z 10. októbra 2001 k Návrhu na určenie gestorského ústredného orgánu štátnej správy
zodpovedného za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom slovenských všeobecne záväzných právnych predpisov, bod č. 118.
Smernica 2009/54/ES je zahrnutá do uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 819 zo 4. októbra 2006 zo k návrhu na určenie gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc, bod č. 51.
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie:
Proti Slovenskej republike nezačalo žiadne konanie o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
smernica Rady 89/391/EHS z 12. júna 1989 o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a zdravia pracovníkov pri práci (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 1) v platnom znení je prebratá
v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
v zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
v zákone č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov
v zákone č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
vo vyhláške MPSVR SR č. 500/2006 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor záznamu o registrovanom pracovnom úraze
smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 1; Ú. v. ES L 180, 19.7.2000)
v Ústave Slovenskej republiky v znení neskorších ústavných zákonov
v zákone č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov
v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
v zákone č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
v zákone č. 552/2003 Z. z. o výkone prác vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov
v zákone č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov
v zákone č. 301/2005 Z. z. o trestnom súdnom konaní (Trestný poriadok) v znení neskorších predpisov
v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.
v zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.
v zákone č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov
smernica Rady 2000/78/ES z 27. novembra 2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 4)
v Ústave Slovenskej republiky v znení neskorších ústavných zákonov
v zákone č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov
v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
v zákone č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
v zákone č. 552/2003 Z. z. o výkone prác vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov
v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.
v zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.
v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
v zákone č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov
v zákone č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov
v zákone č. 301/2005 Z. z. o trestnom súdnom konaní (Trestný poriadok) v znení neskorších predpisov
v zákone č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 204, 26.7.2006)
v Ústave Slovenskej republiky v znení neskorších ústavných zákonov
v zákone č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov
v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
v zákone č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
v zákone č. 552/2003 Z. z. o výkone prác vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov
v zákone č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov
v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.
v zákone č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.
v zákone č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona právom Európskej únie: úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: od 11. mája 2011 do 17. mája 2011.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Na základe vyhodnotenia vplyvov predkladateľ návrhu odhaduje, že návrh bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v nadväznosti na výdavky potrebné na zabezpečenie uniforiem inšpektorov práce. Nepredpokladá sa vplyv návrhu na zníženie alebo zvýšenie celkovej sumy pokút ukladaných inšpektorátmi práce subjektom inšpekcie práce za porušenie ich povinností. Predpokladá sa, že návrh bude mať prevažujúci pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy. Nebude mať vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
Ak zvažoval predkladateľ alternatívne riešenia, prosím, uveďte bližšie aké, prečo a ktorý variant je v materiáli použitý?
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR:
V nadväznosti na Vašu žiadosť zo dňa 11. mája 2011 o vypracovanie stanoviska Vám oznamujeme, že sekcia rozpočtovej politiky má k predloženej doložke pripomienky.
V súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov žiadame v tabuľke č 1 špecifikovať subjekt verejnej správy / program zvlášť, z ktorého budú predmetné výdavky zabezpečené.
V tabuľke č. 2 vyplniť riadok „z toho vplyv na ŠR“, nakoľko sa uvádza, že výdavky na uniformy budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MPSVR SR na príslušný rozpočtový rok.
Predloženým návrhom sa rozširujú povinnosti pre inšpektorát práce, pokiaľ tieto majú zvýšený vplyv na rozpočet verejnej správy, je potrebné ho kvantifikovať v doložke vybraných vplyvov a uviesť jeho finančné krytie. V prípade, že z nových povinností nevyplýva dopad na rozpočet, žiadame v Poznámke uviesť, že navrhované nové povinnosti pre inšpektorát práce budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MPSVR SR na príslušný rozpočtový rok.
Sme toho názoru, že predložený návrh vplyv aj na príjmovú časť rozpočtu verejnej správy (napr. bod č. 34 v čl. I., ktorým sa upravuje výška pokuty, ktorú je oprávnený uložiť inšpektorát práce vedúcim zamestnancom a štatutárnym orgánom).. Z toho dôvodu žiadame prehodnotiť vplyv predloženej novely aj na príjmy verejnej správy a tento následne zahrnúť do doložky vybraných vplyvov.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované, tabuľka č. 1 a 2 a Poznámka boli doplnené v zmysle pripomienky. Nepredpokladá sa, že samotná navrhovaná právna úprava pokút spôsobí zníženie alebo zvýšenie celkovej sumy pokút ukladaných inšpektorátmi práce subjektom za porušenie ich povinností, ktorých výnos je príjmom štátneho rozpočtu. Predpokladá sa, že celková suma uložených pokút bude kopírovať doteraz uplatňovanú prax. Je zrejmé, že nie je možné predpokladať koľko subjektov a v akej „kvalite“ poruší povinnosti im prináležiace, za ktoré budú po príslušných správnych úvahách uložené peňažné pokuty. Novonavrhovaná výška pokuty podľa novelizačného bodu č. 31 nebude mať takmer žiaden vplyv na príjmovú časť rozpočtu verejnej správy, keď napríklad v rokoch 2009 a 2010 nebola taká pokuta uložená.
Ministerstvo hospodárstva SR:
Odporúčame v tabuľke A.2. v bode 2. Vplyvy na podnikateľské prostredie... - označiť v stĺpci pozitívne aj negatívne. V stĺpci žiadne, žiadame označenie odstrániť.
Zdôvodnenie odporúčania:
Návrh zásadne mení fakultatívne rozhodovacie právomoci Národného inšpektorátu práce (NIP) v správnom konaní na obligatórne. Zamestnávateľ v rámci kontrolnej činnosti NIP a jeho záverov v oblasti porušovania pracovnoprávnych predpisov a iných súvisiacich predpisov môže ako účastník správneho konania použiť všetky prostriedky, ktorými môže objasniť zistený stav veci a ktoré v súlade s právnymi predpismi. V prípade takéhoto dokazovania možno predpokladať, že podnikateľský subjekt (zamestnávateľ) bude musieť v rámci správneho konania vynaložiť náklady na trovy konania (v súlade s § 31 zákona č. 71/1967 Správneho poriadku. V tomto zmysle možno predpokladať negatívny vplyv na finančné náklady a administratívu podnikateľského subjektu. Na druhej strane zvýšená právomoc NIP pôsobí preventívne a pozitívne z hľadiska posilnenia vymáhateľnosti práva. Tieto skutočnosti predstavujú pozitíva v oblasti podnikateľského prostredia.
Poznamenávame nad rámec pôsobnosti MH SR, že v prípade tabuľky A.2. Vplyvy v bode 1. je
nesprávne označenie v stĺpci negatívne, pretože ak sankčné poplatky vyrubené orgánom
v správnom konaní NIP príjmom štátneho rozpočtu, tak ide o vplyv pozitívny, čiže označenie má byť v stĺpci – pozitívny.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované, doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky. Vzhľadom na skutočnosť, že výnos pokút uložených inšpektorátmi práce je aj v súčasnosti príjmom štátneho rozpočtu a nepredpokladá sa zvýšenie alebo zníženie celkovej sumy uložených pokút, odhaduje sa, že vplyv návrhu bude mať negatívnu povahu v zmysle vyznačenom v bode A.2.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR:
Analytické centrum MSPSV SR súhlasí s doložkou vybraných vplyvov predloženého návrhu v časti sociálne vplyvy bez pripomienok.
Ministerstvo životného prostredia SR:
Súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo financií SR:
V doložke vplyvov správne vyznačené pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ale navrhujeme vypracovať analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti, a to nasledovne:
V časti 6.1. analýzy navrhujeme doplniť vetu:
„Áno, zverejňovaním právoplatných a vykonateľných rozhodnutí inšpektorátov práce a Národného inšpektorátu práce, ktorými bola uložená pokuta a vedením verejne prístupného zoznamu fyzických osôb a právnických osôb, ktoré porušili zásadu rovnakého zaobchádzania sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň).“.
Ostatné časti analýzy navrhujeme vyplniť slovom „nie“.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované, doložka vybraných vplyvov bola doplnená v zmysle pripomienky.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
21000
3000
3000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
MPSVR SR
0
21000
3000
3000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
21000
3000
3000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
21000
3000
3000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
21000
3000
3000
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
+21000
+3000
+3000
z toho vplyv na ŠR
0
+21000
+3000
+3000
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
+21000
+3000
+3000
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky potrebné na zabezpečovanie nových povinností inšpekcie práce a uniforiem pre inšpektorov práce na výkon inšpekcie práce pri cestnej kontrole budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MPSVR SR na príslušný rozpočtový rok.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Inšpektor práce pri výkone cestnej kontroly bude preukazovať príslušnosť k inšpekcii práce služobnou rovnošatou. Zároveň služobná rovnošata zabezpečí ochranu pred poveternostnými vplyvmi a zvýši viditeľnosť inšpektora práce na ceste a v cestnej premávke.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
X zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2011
2012
2013
2014
Indikátor počet inšpektorov práce vykonávajúcich kontrolu sociálnej legislatívy na cestách
0
54
54
54
Indikátor
Indikátor
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2011
2012
2013
2014
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2011
2012
2013
2014
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
21000
3000
3000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
0
21000
3000
3000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
21000
3000
3000
z toho výdavky na ŠR
0
21000
3000
3000
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2011
2012
2013
2014
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Ovplyvnené budú podnikateľské subjekty, ktorým bude uložená pokuta v súvislosti so zmenou fakultatívneho rozhodovania inšpektorátov práce o uložení pokuty na obligatórne rozhodovanie.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Možné je predpokladať priame finančné náklady na trovy konania v prípade uloženia pokuty a tiež súvisiace náklady na administratívu podnikateľského subjektu. Prínosom bude prevencia porušovania pracovnoprávnych predpisov a posilnenie vymáhateľnosti práva.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Výšku nákladov nie je možné predpokladať, nakoľko nie je možné určiť počet podnikateľských subjektov, ktorým inšpektorát práce uloží pokutu.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Návrh bude mať pozitívny vplyv na dodržiavanie právnych podmienok z hľadiska správanie sa podnikateľských subjektov na trhu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Obligatórne ukladanie pokút zo strany inšpektorátov práce za niektoré nedostatky bude pôsobiť preventívne na podnikateľské subjekty a posilní vymáhateľnosť práva.
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh zákona nemá vplyv.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Návrh zákona nemá vplyv.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na prístup zamestnancov k právam, nakoľko vytvára podmienky na zlepšenie vymožiteľnosti práva.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Návrh zákona nemá vplyv.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Návrh zákona by mohol mať určitý pozitívny vplyv na zamestnanosť v tom, že znížením vplyvu represívnej zložky výkonov inšpekcie práce zamestnávatelia môžu takto ušetrené finančné prostriedky investovať do rozvoja svojej podnikateľskej činnosti a na stabilizáciu svojich zamestnancov.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ustanovuje sa legislatívna skratka pre „trhový“ dohľad podľa zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava, ktorou sa ustanovenie terminologicky zosúlaďuje so zákonom č. 355/2007 Z. z.
K bodu 3
Na účely zákona č. 125/2006 Z . z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) sa ustanovuje, že fyzická osoba a právnická osoba podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, je zamestnávateľom podľa tohto zákona, a to na účely transparentného konania orgánov inšpekcie práce pri kontrole a ukladaní pokút za porušenie zákazu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
K bodu 4
Ide o zosúladenie textu so zákonom č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov.
K bodu 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s bodom 3.
K bodu 6
Návrhom sa aktualizujú predpisy uvedené v poznámke pod čiarou k odkazu 10 v nadväznosti na čl. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2007/30/ES z 20. júna 2007, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 89/391/EHS, jej samostatné smernice, ako aj smernice Rady 83/477/EHS, 91/383/EHS, 92/29/EHS a 94/33/ES s cieľom zjednodušiť a zracionalizovať správy o vykonávaní v praxi.
K bodu 7
Upravuje sa text v § 6 ods. 1 písm. i) vzhľadom na navrhovaný bod 41.
K bodu 8
Návrh spresňuje ustanovenie v nadväznosti na kompetenciu Národného inšpektorátu práce (ďalej len „NIP“) upravenú v § 6 ods. 1 písm. d) zákona.
K bodu 9
Návrh vychádza z aplikačnej praxe. Ustanovuje sa výnimka pri výkone inšpekcie práce z uplatnenia základného princípu miestnej príslušnosti inšpektorátov práce na základe
rozhodnutia generálneho riaditeľa NIP, ktorým v písomnom poverení vymedzí subjekt a predmet takého preneseného výkonu inšpekcie práce. Táto kompetencia bude použitá vo výnimočných prípadoch.
K bodu 10
Precizuje sa text ustanovenia v súvislosti s bodom 1.
K bodu 11
Uvedeným návrhom sa z predmetného ustanovenia vypúšťa neplatný termín „profesionálna otrava“.
K bodu 12
Upravuje sa legislatívna skratka.
K bodu 13
Návrh vychádza z aplikačnej praxe. Upravuje sa povinnosť inšpektorátu práce vydávať na požiadanie zamestnávateľa alebo fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom potvrdenie o tom, že u nich vznikla udalosť (pracovný úraz, bezprostredná hrozba závažnej priemyselnej havárie, závažná priemyselná havária, choroba z povolania a ohrozenie chorobou z povolania), ak vyšetroval príčiny vzniku tejto udalosti.
K bodu 14
V zmysle zákona č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z. inšpektorát práce preskúmava odbornú kvalifikáciu cezhraničného poskytovateľa služby v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a o výsledku preskúmania vydáva rozhodnutie.
K bodu 15
Navrhovanou úpravou sa podrobnejšie upravujú kompetencie inšpektorátov práce v oblasti výkonu „trhového“ dohľadu, ktorého podstatu upravujú osobitné predpisy.
K bodu 16
Navrhuje sa oproti súčasnej úprave preukazovanie príslušnosti inšpektora práce pri výkone inšpekcie práce preukazom inšpektora práce tak, že inšpektor práce nesmie vydať preukaz z rúk. Zároveň sa navrhuje preukazovanie príslušnosti inšpektora práce pri výkone cestnej kontroly aj služobnou rovnošatou. Rovnošata je prostriedkom na preukázanie identity a autority kontrolného orgánu na ceste a príslušnosti k inšpekcii práce a tiež má zabezpečiť ochranu pred poveternostnými vplyvmi a zvýšenie viditeľnosti inšpektora práce na ceste a v cestnej premávke.
K bodu 17
Navrhuje sa, že inšpektor práce určí primeranú lehotu na vykonanie opatrení ustanovených v § 12 ods. 1 zákona, pri ktorých nie je uvedená. Inšpektorovi práce sa ustanovuje možnosť nariadiť opatrenia na základe výsledkov inšpekcie práce za účelom efektívneho a rýchleho konania aj ústne. Ústne oznámenie následne uvedie v protokole o výsledku inšpekcie práce.
K bodu 18
Ide o legislatívno – technickú úpravu.
K bodu 19
Na základe navrhovanej úpravy je inšpektor práce povinný zaoberať sa pripomienkami a návrhmi zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, ktoré mu predložili počas výkonu inšpekcie práce u kontrolovaného zamestnávateľa za účelom objektívneho výkonu inšpekcie práce.
K bodu 20
Ide o úpravu, ktorá súvisí s návrhom podľa bodu 12 a s úpravou dokumentov o výsledku inšpekcie práce podľa bodu 23.
K bodu 21
Upresňuje sa, ktoré náležitosti a do kedy je inšpektor práce povinný zohľadniť v protokole o výsledku inšpekcie.
K bodu 22
Ustanovuje sa, že ak pri inšpekcii práce neboli zistené žiadne nedostatky, tak inšpektor práce vypracuje záznam o výsledku inšpekcie práce.
K bodu 23
Spresňujú sa náležitosti protokolu a záznamu o výsledku inšpekcie práce. Účelom je zabezpečiť transparentnosť konania inšpektorátov práce. Doplňujú sa obsahové náležitosti protokolu pri vyšetrovaní udalostí a kontrole nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Upravuje sa dodatok k protokolu a jeho náležitosti. Doplňuje sa povinnosť odovzdať jedno vyhotovenie protokolu aj zamestnancovi, ktorého poškodenie zdravia bolo vyšetrované.
K bodu 24
Návrh vychádza z aplikačnej praxe, keď v záujme zníženia zaťaženia zamestnávateľov sa vypúšťa doterajšia predmetná povinnosť.
K bodu 25
Úpravou sa ustanovuje povinnosť orgánov štátnej správy, obcí a organizácií spolupracovať s orgánmi štátnej správy v oblasti inšpekcie práce.
K bodu 26
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s návrhom upraveným v bode 30.
K bodu 27
Pri presadzovaní ochrany zamestnancov pri práci sa vo výkone inšpekcie práce uplatňuje prevencia pred sankciami. Z toho dôvodu sa návrhom precizuje text a ponecháva sa fakultatívne rozhodovanie inšpektorátu práce v správnom konaní o uložení pokuty v súlade s podmienkami ustanovenými § 19 ods. 5 zákona.
K bodu 28
Znížením sa upravuje výška pokuty, ktorú je oprávnený uložiť inšpektorát práce vedúcim zamestnancom a štatutárnym orgánom podľa osobitného predpisu.
K bodu 29
Navrhuje sa vypustiť písmeno d) so zreteľom na jeho vymedzenie v bode 30.
K bodu 30
Cieľom úpravy je podpora preventívneho charakteru výkonu inšpekcie práce. Ustanovuje sa pre inšpektorát práce povinnosť uložiť pokutu zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, za závažné porušenie predpisov uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) zákona, nesplnenie povinnosti uloženej podľa § 12 ods. 2 písm. b) i) zákona a za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe. Zároveň sa ustanovuje rozsah pokút.
K bodu 31
Navrhovanou úpravou sa vymedzuje, ktoré porušenia predpisov uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) závažným porušením predpisov, pri ktorých je inšpektorát práce povinný uložiť pokutu.
K bodu 32
Ide o úpravu nadväzujúcu na zavedenie legislatívnej skratky „protokol“ v bode 12.
K bodu 33
Návrhom sa ustanovuje, že výnos pokút uvedených v § 19 je príjmom štátneho rozpočtu.
K bodu 34
Ustanovuje sa, že inšpektorát práce nebude ukladať poriadkové pokuty, ak nebol bezodkladne ohlásený vznik choroby z povolania a ohrozenia chorobou z povolania v nadväznosti na navrhované vypustenie tejto oznamovacej povinnosti v § 17 ods. 5 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 35
Navrhuje sa, že výnos poriadkových pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
K bodu 36
Predložený návrh vychádza z aplikačnej praxe orgánov inšpekcie práce. Cieľom je spružniť výkon povinností v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ako aj výkon inšpekcie práce, keď vo viacerých prípadoch sa zamestnávateľ alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, vyhýba zodpovednosti za plnenie právnych predpisov tým, že neprevezme písomnosti orgánov inšpekcie práce, ktoré jej boli adresované. Ide napríklad o protokol z výkonu inšpekcie práce.
K bodu 37
Ide o úpravu nadväzujúcu na úpravu § 14 ods. 2 návrhu zákona.
K bodu 38
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 39
Upravuje sa prechodné ustanovenie vo vzťahu ku konaniu začatému a právoplatne neukončenému ku dňu nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
K bodu 40
Ide o legislatívno-technickú úpravu nadväzujúcu na navrhovanú úpravu bode 41.
K bodu 41
Návrhom sa ustanovuje vzor preukazu inšpektora práce.
K bodu 42
Príloha sa zosúlaďuje vzhľadom na aktuálne názvy a publikačné zdroje predmetných právne záväzných aktov EÚ.
K čl. II
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa splnomocňuje na vyhlásenie úplného znenia zákona o inšpekcii práce.
K čl. III
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona.
Bratislava 10. augusta 2011
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Jozef Mihál v. r.
podpredseda vlády a minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky