DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení neskorších predpisov; návrh zákona sa predkladá ako iniciatívny materiál, mimo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011. Návrh zákona bol schválený na rokovaní vlády Slovenskej republiky uznesením č. 467/2011.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zabezpečiť súlad zákona č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení neskorších predpisov s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, a teda vykonateľnosť jeho ustanovení tak, aby nedochádzalo k nedôvodnému zásahu do práv a právom chránených záujmov divadelných umelcov, ako subjektov súkromného práva.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení neskorších predpisov, sa predkladá najmä z dôvodu zmeny zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov, kedy na základe zákona č. 403/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, pôsobnosť Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v oblasti podpory kultúry národnostných menšín prešla na podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Návrhom zákona sa výkon štátnej správy na úseku divadelnej činnosti vo vzťahu k Tanečnému divadlu Ifjú Szivek z Ministerstva kultúry Slovenskej republiky deleguje na Úrad vlády Slovenskej republiky, v mene ktorého bude túto pôsobnosť vykonávať podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Návrhom zákona sa ďalej ustanovuje procesnoprávny predpis, na základe ktorého bude poverený orgán štátnej správy rozhodovať o nároku na osobitný príspevok.
Keďže rozhodnutie orgánu verejnej správy záväzné právne následky, ktorými môže byť o.i. aj nepriznanie nároku na osobitný príspevok, ustanovením procesnoprávneho predpisu sa právo osoby oprávnenej na podanie žiadosti o priznanie nároku v súlade s článkom 46 zákona č. 460/1992 Zb. Ústavy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ktorý garantuje uplatnenie práva na právnu ochranu, rozširuje o právo brániť sa voči rozhodnutiu, ktorým jej bol nárok na osobitný príspevok zamietnutý.
Keďže predkladaný návrh zákona sa netýka hospodárskych, sociálnych, pracovných a mzdových podmienok, ani iných dôležitých záujmov zamestnancov a zamestnávateľov, nie je potrebné prerokovať ho v Hospodárskej rade vlády Slovenskej republiky.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právnom Európskej únie.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/1997 Z. z. o
divadelnej činnosti v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: 22.3.2011-30.3.2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Nepredpokladá sa, že navrhovaná právna úprava bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie, sociálny vplyv, vplyv na životné prostredie a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
-
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií Slovenskej republiky nemá pripomienky k doložke vybraných vplyvov.
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky nemá pripomienky k doložke vybraných vplyvov.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky nemá pripomienky k doložke vybraných vplyvov.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky nemá pripomienky k doložke vybraných vplyvov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
Dôvodová správa
B. Osobitná časť
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava sa navrhuje s ohľadom na novelizačný bod 3.
K bodu 2
Vymedzuje sa oprávnenie orgánu štátnej správy rozhodovať o nároku na osobitný príspevok, keďže bez takéhoto vymedzenia by bola ďalšia rozhodovacia činnosť o nároku na osobitný príspevok spochybniteľná, aj s ohľadom na článok 2 ods. 2 zákona č. 460/1992 Zb. Ústavy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, podľa ktorého orgány štátnej správy môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.
K bodu 3
Ustanovuje sa, že štátnu správu na úseku divadelnej činnosti vo vzťahu k Tanečnému divadlu Ifjú Szivek vykonáva Úrad vlády Slovenskej republiky, v mene ktorého túto pôsobnosť vykonáva podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
K bodu 4
Precizujú sa odkazy pod čiarou s ohľadom na prijaté legislatívne zmeny, ktorými boli pôvodne uvádzané právne predpisy k týmto odkazom zrušené a nahradené novými.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 6
Legislatívno-technická úprava a zároveň sa precizuje odkaz pod čiarou s ohľadom na prijaté legislatívne zmeny, ktorými boli pôvodne uvádzané právne predpisy k tomuto odkazu zrušené a nahradené novými.
K bodu 7 a 8
Vzhľadom na ustanovenie § 11 zákona, ktorým sa z pôsobnosti zákona vylučujú umelci, ktorí vykonávajú divadelnú činnosť v pracovnoprávnom pomere, sa precizuje pôvodné ustanovenie §11a a pôvodný pojem „zamestnanie“ sa nahrádza novým. Zároveň sa aktualizuje názov umeleckej inštitúcie, ktorý sa na základe zriaďovacej listiny Úradu vlády Slovenskej republiky zo dňa 29. októbra 2010 zmenil s účinnosťou od 1. novembra 2010 na „Tanečné divadlo Ifjú Szivek“. Divadelný umelci vymedzení v § 11a ods. 1, ktorí členmi Tanečného divadla Ifjú Szivek podávajú žiadosť o osobitný príspevok úradu vlády.
K bodu 9
Vzhľadom na delenie výkonu štátnej správy na úseku divadelnej činnosti sa ustanovuje orgán štátnej správy poverený vyplácaním osobitného príspevku vo vzťahu k Tanečnému divadlu Ifjú Szivek.
K bodu 10
Rozhodovacie právomoci o nároku na osobitný príspevok sa rozširujú vo vzťahu k Tanečnému divadlu Ifjú Szivek na Úrad vlády Slovenskej republiky, v mene ktorého bude túto pôsobnosť vykonávať podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
K bodu 11
Ustanovuje sa procesnoprávny predpis, na základe ktorého bude poverený orgán štátnej správy rozhodovať o nároku na osobitný príspevok. Keďže rozhodnutie orgánu verejnej správy záväzné právne následky, ktorými môže byť o.i. aj nepriznanie nároku na osobitný príspevok ustanovením procesnoprávneho predpisu sa právo osoby oprávnenej na podanie žiadosti o priznanie nároku v súlade s článkom 46 zákona č. 460/1992 Zb. Ústavy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ktorý garantuje uplatnenie práva na právnu ochranu, rozširuje o právo brániť sa voči rozhodnutiu, ktorým jej bol nárok na osobitný príspevok zamietnutý.
K bodu 12
Ustanovuje sa účinnosť zákona.
V Bratislave 6. júla 2011
Iveta Radičová v.r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Daniel Krajcer v.r.
minister kultúry
Slovenskej republiky