DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení neskorších predpisov; návrh zákona sa predkladá ako iniciatívny materiál, mimo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011. Návrh zákona bol schválený na rokovaní vlády Slovenskej republiky uznesením č. 467/2011.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zabezpečiť súlad zákona č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení neskorších predpisov s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, a teda vykonateľnosť jeho ustanovení tak, aby nedochádzalo k nedôvodnému zásahu do práv a právom chránených záujmov divadelných umelcov, ako subjektov súkromného práva.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení neskorších predpisov, sa predkladá najmä z dôvodu zmeny zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov, kedy na základe zákona č. 403/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, pôsobnosť Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v oblasti podpory kultúry národnostných menšín prešla na podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Návrhom zákona sa výkon štátnej správy na úseku divadelnej činnosti vo vzťahu k Tanečnému divadlu Ifjú Szivek z Ministerstva kultúry Slovenskej republiky deleguje na Úrad vlády Slovenskej republiky, v mene ktorého bude túto pôsobnosť vykonávať podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Návrhom zákona sa ďalej ustanovuje procesnoprávny predpis, na základe ktorého bude poverený orgán štátnej správy rozhodovať o nároku na osobitný príspevok.
Keďže rozhodnutie orgánu verejnej správy má záväzné právne následky, ktorými môže byť o.i. aj nepriznanie nároku na osobitný príspevok, ustanovením procesnoprávneho predpisu sa právo osoby oprávnenej na podanie žiadosti o priznanie nároku v súlade s článkom 46 zákona č. 460/1992 Zb. Ústavy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ktorý garantuje uplatnenie práva na právnu ochranu, rozširuje o právo brániť sa voči rozhodnutiu, ktorým jej bol nárok na osobitný príspevok zamietnutý.
Keďže predkladaný návrh zákona sa netýka hospodárskych, sociálnych, pracovných a mzdových podmienok, ani iných dôležitých záujmov zamestnancov a zamestnávateľov, nie je potrebné prerokovať ho v Hospodárskej rade vlády Slovenskej republiky.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právnom Európskej únie.