vynakladať, ale bude ich možno použiť na podporu iných aktivít vykonávaných vo verejnom záujme.Pri vypracúvaní návrhu zákona sa vychádzalo zo všeobecne uznávanej definície, podľa ktorej dobrovoľník je fyzická osoba, ktorá so svojho slobodného rozhodnutia bezodplatne poskytuje svoje služby inej osobe alebo v jej prospech a s jej súhlasom.
Predložený návrh zákona je koncipovaný ako všeobecná právna úprava dobrovoľníctva pričom ponecháva voľnosť na úpravu odlišných podmienok na výkon dobrovoľníckej činnosti už v prijatých zákonoch ako aj pre právne úpravy prijaté v budúcnosti.
Na výkon dobrovoľníckej činnosti možno využívať aj ustanovenia osobitných predpisov, na základe ktorých sa dobrovoľníci môžu združiť na výkon dobrovoľníckych činností do združenia bez právnej subjektivity alebo spolupracovať so spolkom alebo združeniami.
Na výkon dobrovoľníckej činnosti budú nevyhnutne vznikať medzi dobrovoľníkom (poskytovateľom služby) a prijímateľom služby alebo jej sprostredkovateľom rôzne právne vzťahy a to neformálne tzv. konkludentne alebo na základe ústnej dohody alebo na základe písomnej zmluvy, a to v závislosti od toho, či dobrovoľníkom je maloletá osoba, občan Slovenskej republiky alebo cudzinec.
Zákon vychádza pri formulácii niektorých ustanovení, ktoré na základe verejného záujmu vylučujú z činnosti dobrovoľníckeho charakteru také činnosti, ktoré sú zakázané napríklad deťom, tehotným ženám, matkám s malými deťmi, osobám z dôvodu zdravotného postihnutia, zakázané činnosti (napríklad nakladanie so zbraňami a s výbušninami, držanie zakázaných drog, liekov a chemických látok, a podobne), vzájomná občianska výpomoc, napríklad drobné služby a protislužby medzi susedmi, medzi spolupracovníkmi, podnikanie alebo výkon slobodného povolania, na ktoré je potrebné povolenie nejakého orgánu (živnostenského úradu, profesijnej komory) a zapísanie do úradného registra (do obchodného registra, do živnostenského registra, do zoznamu advokátov, notárov, atď.).
Je potrebné mať na zreteli, bez ohľadu na formu, trvanie a obsah dobrovoľníckej činnosti, že každý dobrovoľník znáša zodpovednosť za škodu, ktorú spôsobil prijímateľovi alebo tretej osobe. Ide o všeobecnú zodpovednosť, ktorú znáša každý občan.
Na podporu dobrovoľníctva sa predpokladá, že prijímateľ dobrovoľníckej činnosti alebo vysielajúca organizácia dobrovoľníkovi poskytne ochranný odev alebo pracovné pomôcky, cestovné náhrady alebo mu poskytne ubytovanie a stravu, uhradí výdavky na poistné do poistných fondov a podobne za predpokladu, že toto plnenie nie je odmenou ani protihodnotou, ktorá by bola nárokovateľná (právne vynútiteľná), a slúži na uskutočnenie alebo na uľahčenie dobrovoľníckej činnosti.
Zákonom sa zároveň navrhuje novelizovať viacero zákonov, ktoré majú vzťah k výkonu dobrovoľníckej činnosti. Verejný záujem na podpore dobrovoľníctva sa preto vyjadruje novelou Zákonníka práce, novelou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov formou možnosti prispieť na podporu dobrovoľníctva poukázaním časti priznanej dane i úpravy nezdaniteľných častí príjmu, novelou zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach