NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1689/2011
339a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní Návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľudovíta KANÍKA, Kamila KRNÁČA, Štefana KUŽMU a Zoltána HORVÁTHA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov (tlač 339) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľudovíta KANÍKA, Kamila KRNÁČA, Štefana KUŽMU a Zoltána HORVÁTHA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov (tlač 339) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní (ďalej len gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 444 z 24. mája 2011 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva
a národnostné menšiny.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákona odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 229 z 15. júna 2011,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesenímč. 188 zo 14. júna 2011,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením 69a z 27. júna 2011.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny návrh zákona prerokoval dňa 13. júna 2011, ale neprijal uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali prijali tieto návrhy:
1.K Čl. I
Čl. I znie :
„Čl. I
Zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení zákona č.453/2003 Z. z., zákona č. 601/2003 Z. z., zákona č. 471/2005 Z. z., zákona č. 676/2006 Z. z., zákona č. 592/2007 Z. z., zákona č. 554/2008 Z. z. a zákona č. 571/2009 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. V § 3a sa za odsek 2 vkladajú nové odseky 3 a 4, ktoré znejú:
„(3) Nárok na príplatok k príspevku nevzniká oprávnenej osobe podľa § 2 ods. 2
3
písm. a ) alebo b ), ak táto oprávnená osoba alebo druhý rodič dieťaťa
a) v období posledných štyroch rokov predchádzajúcich dňu uplatnenia nároku na príplatok k príspevku
1. nebol nemocensky poistený minimálne 270 dní; do obdobia 270 dní sa započítava aj obdobie prerušenia povinného nemocenského poistenia, ktoré sa započítava na účely materského podľa osobitného predpisu5a) alebo obdobie vykonávania zárobkovej činnosti, ktorá zakladá nárok na zdaňovaný príjem zo závislej činnosti, z podnikania a z inej samostatne zárobkovej činnosti,5b) z ktorých nebol povinne nemocensky poistený, alebo
2. sa nestal absolventom strednej školy alebo vysokej školy,
b) sa sústavne nepripravuje na povolanie štúdiom na vysokej škole, alebo
c) nevykonáva zárobkovú činnosť, ktorá zakladá nárok na zdaňovaný príjem zo závislej činnosti, z podnikania a z inej samostatne zárobkovej činnosti, nevykonáva obdobnú činnosť mimo územia Slovenskej republiky, alebo nečerpá rodičovskú dovolenku; na výkon prác vykonávaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa neprihliada.
(4) Ak sa obdobia uvedené v odseku 3 písm. a) prvom bode navzájom kryjú, započítavajú sa len raz.“.
Doterajšie odseky 3 až 5 sa označujú ako odseky 5 až 7.
Poznámky pod čiarou k odkazom 5a a 5b znejú:
5a) § 49a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
5b) § 5 a § 6 ods. 1, 2 a 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie odkazy 5a 5h a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa označujú ako odkazy 5c až 5j a poznámky pod čiarou ako 5c až 5j.
2. Za § 15a sa vkladá nový § 15b, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠15b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júla 2012
Ak sa dieťa narodilo pred 1. júlom 2012, posudzuje sa nárok na príplatok k príspevku podľa zákona účinného v čase narodenia dieťaťa.“.
4
Cieľom predloženého návrhu zákona je ustanoviť, aby nárok na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa nevznikol oprávnenej osobe, ak oprávnená osoba alebo druhý rodič dieťaťa počas posledných štyroch rokov, ktoré predchádzajú vzniku nároku na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa nebol nemocensky poistený v súhrne aspoň 270 dní alebo sa nestal absolventom vysokej školy alebo strednej školy. Zároveň sa navrhuje zohľadniť aj aktuálnu aktivitu aspoň jedného z rodičov, napr. pracovný pomer v čase uplatnenia nároku, štúdium a pod.
Navrhuje sa v prechodnom ustanovení riešiť situáciu, ak dieťa sa narodí pred účinnosťou tohto zákona. Oprávnená osoba môže požiadať o príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa najskôr po 28. dňoch od narodenia dieťaťa a najneskôr do šiestich mesiacov od narodenia dieťaťa. Navrhovaným prechodným ustanovením sa zabezpečí právna istota oprávnených osôb, ktorým sa dieťa narodí pred účinnosťou predloženého návrhu zákona.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K Čl. II
V Čl. II sa slová „1. septembra 2011.“ nahrádzajú slovami „1. júla 2012.“.
Navrhuje sa posunutie účinnosti návrhu zákona z 1. septembra 2011 na 1. júl 2012.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 odsek 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
s c h v á l i ť .
5
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch číslo 1 a 2 uvedených v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Natáliu Blahovú na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní a treťom čítaní v Národnej rade Slovenskej republiky a informovať Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 81 z 27. júna 2011.
Bratislava 27. júna 2011
Július B r o c k a v. r.
predseda výboru