Osobitná úprava určovania štátnej prémie za kalendárny rok, v ktorom bola uzatvorená prémiovo zvýhodnená zmluva o stavebnom sporení, predpokladá ďalšiu úsporu výdavkov štátneho rozpočtu, a to tiež počnúc rozpočtovým rokom 2013. Tento pozitívny vplyv návrhu novely zákona o stavebnom sporení môže vo finančnom vyjadrení predstavovať ročné zníženie výdavkov na štátnu prémiu až o takmer 4 mil. eur oproti súčasnému stavu.
Podmienenie uplatnenia nároku na štátnu prémiu stavebnou sporiteľňou dodržiavaním výšky alebo sadzby určitých poplatkov vyberaných stavebnými sporiteľňami zvýši reguláciu podmienok, na základe ktorých sa vykonáva stavebné sporenie. Týmto spôsobom dôjde k určitému zníženiu príjmov z poplatkov stavebných sporiteľní, ktoré sa prvýkrát prejaví za účtovné obdobie roka 2012. Toto zníženie bude ročne predstavovať približne 10 mil. eur.
Neutrálny sociálny vplyv v roku 2013 a pozitívny sumárny sociálny vplyv v sume 1, 2 mil. eur v roku 2014 a 2015, ktorý sa pri prvom opatrení týka približne 15 % stavebných sporiteľov – fyzických osôb z celkového počtu 830 tisíc, ktorí si uplatňujú nárok na štátnu prémiu a pri druhom opatrení sa tento vplyv týka pre rok 2012 (2013, 2014) 50% (40%, 30%) novouzavretých zmlúv o stavebnom sporení a skladá sa:
1.zo súčtu negatívnych vplyvov 10 (9, 8) mil. eur spôsobených:
a.stratou nároku na štátnu prémiu pri poskytnutí medziúveru v sume 6 mil. eur a
b.osobitnou úpravou určovania štátnej prémie za kalendárny rok, v ktorom bude uzatvorená prémiovo zvýhodnená zmluva o stavebnom sporení, ktorú nemusí stavebný sporiteľ splniť na získanie štátnej prémie v prvom roku od uzatvorenia zmluvy o stavebnom sporení v celkovej sume 4 (3, 2) mil. eur,
2.a z pozitívneho vplyvu vyvolaného návrhom na podmienenie uplatnenia nároku na štátnu prémiu dodržiavaním výšky alebo sadzby určitých poplatkov vyberaných stavebnými sporiteľňami, ktorým sa znížia poplatky v celkovom objeme o 10 mil. eur.
A.4. Alternatívne riešenia
-
A.5. Stanovisko gestorov
V rámci PPK malo k predloženej doložke vplyvov pripomienky Ministerstvo financií SR, ktoré požadovalo v doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy v tab. 1 a tab. 2 doplniť údaje a aktualizovať rozpočtovú kapitolu a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktoré požadovalo vypracovať analýzu sociálnych vplyvov vrátane uvedenia počtu dotknutých obyvateľov (domácností).
Uvedené pripomienky boli do materiálu zapracované a sú súčasťou doložky vplyvov.