Dôvodová správaI.Všeobecná časť
Podľa prvej vety Čl. 12 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky: „Ľudia sú slobodní a rovní v dôstojnosti i v právach.“
Podľa Čl. 30 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky: „Občania majú za rovnakých podmienok prístup k voleným a iným verejným funkciám.“
Súčasné znenie zákona nezakladá všetkým občanom rovnaké právo stať sa kandidátom na poslanca NR SR. O možnosti byť volení, resp. o samotnej kandidatúre do NR SR nerozhoduje slobodná vôľa občana, ale politická strana, ktorá ako jediná v zmysle platnej právnej úpravy požíva pasívne volebné právo, t.j. právo byť volený.
Skutočnosť, že pre reálne uplatňovanie práva byť volený vyžaduje vstup do politickej strany, je popieranie základného ľudského práva a slobody – ústavného práva byť volený, ktoré by malo byť uplatniteľné bez ohľadu na existenciu alebo vstup do politickej strany.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky pán Igor Matovič, Erika Jurinová, Martin Fecko a Jozef Viskupič.
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Žiadne.
A.5. Stanovisko gestorov
II.Osobitná časť
K bodu 1
Zavádza sa možnosť stať sa poslancom NR SR osobám, ktoré nie sú zoskupené v žiadnej politickej strane. Bude tak zabezpečená realizácia pasívneho volebného práva do NR SR pre každého jedného občana bez ohľadu na príslušnosť k politickej strane, možno tak hovoriť o priamom pasívnom volebnom práve.
K bodu 2 – 10
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zavedením priameho pasívneho volebného práva pre každého občana.
K bodu 11
Zavádza sa označenie kandidátnej listiny nezávislých kandidátov spolu s oznamom o zoradení kandidátov podľa abecedy.
K bodu 12 – 24
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zavedením priameho pasívneho volebného práva pre každého občana.
K bodu 25
Dopĺňa sa veta, ktorá zavádza pravidlo rozdelenia získaných mandátov nezávislých kandidátov.
K bodu 26 a 27
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zavedením priameho pasívneho volebného práva pre každého občana.
K bodu 28
V prípade absencie právnej úpravy, ktorá by sa vzťahovala na nezávislých kandidátov, upravuje sa primeraná možnosť použitia právnej úpravy vzťahujúcej sa na politickú stranu.
Predkladaný zákon má nadobudnúť účinnosť od 1. Októbra 2011.