DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič, Erika Jurinová, Martin Fecko, Jozef Viskupič.
Ide o zavedenie povinnosti predávajúceho, resp. poskytovateľa služby, aby pri reklame uvádzal celkovú konečnú cenu ponúkaných služieb, ktorú spotrebiteľ skutočne zaplatí. V praxi totiž často dochádzalo k situáciám, že spotrebiteľ bol reklamou uvedený do omylu, resp. cena uvádzaná v reklame vzbudzovala dojem, že je nižšia ako bola následná konečná cena, ktorú mal spotrebiteľ za zájazd a s ním súvisiace služby poskytované predávajúcim, uhradiť. Súčasťou návrhu je aj zabezpečenie výkonu dohľadu nad predmetným ustanovením. Prechodné ustanovenie zabezpečuje, aby sa § 9a nevzťahoval na propagačné materiály, ktoré boli objednané a zadané do tlače pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Súlad návrhu zákona s právom EÚ je uvedený v doložke zlúčiteľnosti.
Predpokladaný dopad návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie, na zamestnanosť, na podnikateľské prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, pán Igor Matovič
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve –
- čl. 12 Zmluvy o fungovaní EÚ v platnom znení, podľa ktorého požiadavky ochrany
spotrebiteľa sa zohľadnia pri definovaní a uskutočňovaní iných politík a činností EÚ.
- čl. 169 Zmluvy o fungovaní EÚ v platnom znení, v ktorom je upravené, že Únia
v snahe podporiť záujmy spotrebiteľov a zabezpečiť vysokú úroveň ich ochrany,
prispieva k ochrane ich zdravia, bezpečnosti a hospodárskych záujmov, ako aj
k podpore ich práva na informácie, osvetu a vytváranie združení na ochranu ich
záujmov. Členské štáty môžu zachovať alebo zaviesť prísnejšie ochranné opatrenia
ako upravuje EÚ, avšak tieto musia byť zlučiteľné so zmluvami.
b) v sekundárnom práve –
- Smernica Rady 90/314/EHS z 13. júna 1990 o balíku cestovných, dovolenkových a
výletných služieb, ktorá v čl. 3 ods. 1 upravuje, že pre ľubovoľný popisný materiál,
ktorý sa vzťahuje na balík služieb a je dodávaný spotrebiteľovi zo strany organizátora
alebo maloobchodníka platí, že cena tohto balíka služieb a akékoľvek ďalšie
podmienky, ktoré sa uplatnia na zmluvu, nesmú obsahovať zavádzajúce informácie.
Cena a primerané informácie musia byť v brožúre uvedené čitateľným,
pochopiteľným a presným spôsobom, a sú pre organizátora záväzné.
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých
obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou
sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a
Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady
(ES) č. 2006/2004 ("smernica o nekalých obchodných praktikách"), ktorá v čl. 2
definuje pojmy ako obchodné praktiky či podstatné narušenie ekonomického
správania spotrebiteľa a v čl. 6 upravuje klamlivé činnosti
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/114/ES z 12. decembra 2006 o
klamlivej a porovnávacej reklame (kodifikované znenie), ktorá v čl. 2 písm. b)
definuje pojem „klamlivá reklama“ a v čl. 3 písm. b) upravuje jej posudzovanie,
najmä vo vzťahu k niektorým v nej obsiahnutých informáciách, napr. aj týkajúcich sa
ceny alebo spôsobu jej výpočtu.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Uvedené smernice sú už prebrané v právnom poriadku Slovenskej republiky.
b) K predmetnej problematike v súčasnosti nie je začatý postup Európskej komisie ani
konanie proti Slovenskej republike na Súdnom dvore Európskej únie.
3
c) Uvedené smernice sú už prebrané, napr. v Občianskom zákonníku č. 40/1964 Zb.,
zákone č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií
a cestovných agentúr či zákone o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z. z..
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Prijatím navrhovanej zmeny očakávame pozitívny vplyv na štátny rozpočet v dôsledku ustanovenia v § 11, ktorý upravuje sankcie a dopĺňa pokuty za reklamy zájazdu. Nie je možné presne kvantifikovať pozitívne dopady.
A.4. Alternatívne riešenia
Žiadne.
A.5. Stanovisko gestorov
4
B. Osobitná časť
K Čl. III
K bodu 1
Zavádza sa nový pojem reklama zájazdu“, definuje sa konečná cena zájazdu. Týmto opatrením sa eliminuje doplácanie sprostredkovateľovi za služby, o ktorých zákazník vopred nevedel.
K bodu 2
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s prísnejšou navrhovanou úpravou.
K bodu 4
Navrhuje sa, zavedenie prechodného ustanovenia, ktoré zabezpečí, aby sa účinnosť nevzťahovala na propagačné materiály, ktoré boli objednané a zadané do tlače pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť navrhovaného zákona.
K Čl.
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť v deň, kedy sa s ním jeho adresáti majú možnosť oboznámiť a zabezpečiť realizáciu právnych noriem v ňom ustanovených.