Doložka zlučiteľnosti
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky ......
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom:
Problematika návrhu zákona je upravená v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 48, 151, 153 a 288 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010).
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - po 30. novembri 2009):
1. legislatívne akty - nie je upravená,
2. nelegislatívne akty - nie je upravená,
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
K čl. I
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 05) v platnom znení,
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, ktorým sa stanovuje postup pre vykonávanie nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. EÚ L 284, 30.10.2009) v platnom znení,
-Smernica Rady 79/7/EHS z 19. decembra 1978 o postupnom vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach súvisiacich so sociálnym zabezpečením (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 01),
-Smernica Rady 86/613/EHS z 11. decembra 1986 o uplatňovaní zásady rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vykonávajúcimi činnosť ako samostatne zárobkovo činné osoby vrátane činnosti v poľnohospodárstve a o ochrane samostatne zárobkovo činných žien počas tehotenstva a materstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 01),
-Smernica Rady 92/85/EHS z 19. októbra 1992 o zavedení opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci tehotných pracovníčok a pracovníčok krátko po pôrode alebo dojčiacich pracovníčok (desiata samostatná smernica v zmysle článku 16 ods. 1 smernice 89/391/EHS) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 02) v znení Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/30/ES z 20. júna 2007 (Ú. v. EÚ L 165, 27.6.2007),
-Smernica Rady 96/34/ES z 3. júna 1996 o rámcovej dohode o rodičovskej dovolenke uzavretej medzi UNICE, CEEP a ETUC (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 02),
-Smernica Rady 97/75/ES z 15. decembra 1997, ktorou sa mení, dopĺňa a rozširuje smernica 96/34/ES o rámcovej dohode o rodičovskej dovolenke, uzavretej medzi UNICE, CEEP a ETUC, na Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 03),
-Smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 01),
-Smernica Rady 2000/78/ES z 27. novembra 2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 04),
-Smernica Rady 2001/23/ES z 12. marca 2001 o aproximácii zákonov členských štátov týkajúcich sa zachovania práv zamestnancov pri prevodoch podnikov, závodov alebo častí podnikov alebo závodov (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 04),
-Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ, L 204, 26. 7. 2006),
-Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/94/ES z 22. októbra 2008 o ochrane
zamestnancov pri platobnej neschopnosti ich zamestnávateľa (kodifikované znenie) (Text s významom pre EHP) (Ú. v. EÚ, L 283, 28. 10. 2008),
b) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie, a to vo vzťahu k čl. I v
- rozsudku ESD C-34/02 Sante Pasguini gegen Istituto Nazionale della Previdenza Sociale (INP),
- rozsudku ESD C-92/02 Nina Kristiansen gegen Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening,
- rozsudku ESD C-160/01 Karin Mau,
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- bezpredmetné,
b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhu všeobecne záväzných právnych predpisov
- bezpredmetné,
c) informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- v danej oblasti nebolo začaté uvedené konanie proti Slovenskej republike,
d) informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
- návrhom zákona sa nepreberá smernica.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu alebo návrhu legislatívneho zámeru s právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: od XY. jún 2011 do XY. jún 2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy predpokladá sa, že celkový vplyv na rozpočet
verejnej správy v rokoch 2011 2014 bude mierne negatívny z dôvodu, že sa očakávajú vyššie výdavky v porovnaní s upraveným rozpočtom Sociálnej poisťovne na rok 2011 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2012 2013 najmä na vyplatenie nemocenských dávok. Na druhej strane však niektoré navrhované opatrenia prispejú k úspore administratívnych nákladov Sociálnej poisťovne.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské
prostredie.
3.Sociálne vplyvy návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, pretože zmierňuje
podmienky nároku na nemocenské dávky pre samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľne poistené osoby.
A.4. Alternatívne riešenia
Z dôvodu, že nevyhnutnosť prijať navrhované opatrenia vychádza priamo z aplikačnej praxe výkonu sociálneho poistenia, neuvažovalo sa s alternatívnymi riešeniami.
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa porovnávajú s upraveným rozpočtom Sociálnej poisťovne na rok 2011 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2012 a 2013. Navrhovaná účinnosť opatrení je od 1. októbra 2011.
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy (v eur)
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Štátny rozpočet
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
Zdravotné poisťovne
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
2 3000 000
13 100 000
14 100 000
15 200 000
Štátny rozpočet
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
2 300 000
13 100 000
14 100 000
15 200 000
Zdravotné poisťovne
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Financovanie (v eur)
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
2 300 000
13 100 000
14 100 000
15 200 000
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
2 300 000
13 100 000
14 100 000
15 200 000
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0
0
0
0
* úspora má znamienko (-)
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Navrhovaná účinnosť opatrení je od 1. októbra 2011.
A.Zmiernenie podmienok nároku na priznanie nemocenskej dávky pre samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľne poistené osoby - zaplatené poistné sa bude sledovať len v období posledných piatich rokov miesto doterajších desiatich rokov pred vznikom dôvodu na poskytnutie nemocenskej dávky.
B.Zrušenie povinnosti pre Sociálnu poisťovňu vydávať rozhodnutia o nemocenských dávkach a o úrazovom príplatku, s výnimkou sporných prípadov.
C.Zamestnancovi, ktorému trvalo nemocenské poistenie menej ako 90 dní u zamestnávateľa, u ktorého vznikla dočasná pracovná neschopnosť, sa navrhuje určovať výšku nemocenskej dávky z aktuálneho minimálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného na nemocenské poistenie, ak jeho reálny pravdepodobný vymeriavací základ nie je nižší.
D. Zavedenie identifikátora platby poistného, čo vytvorí podmienky pre efektívnejšiu komunikáciu medzi Sociálnou poisťovňou a platiteľom poistného.
E. Postúpenie pohľadávok z rokov 1993 a 1994, ktoré spĺňajú charakter trvalo nevymožiteľných pohľadávok štátu, na právnickú osobu so 100 % majetkovou účasťou štátu.
F.Prenesenie výkonu valorizácie príplatku za štátnu službu k dôchodku na Sociálnu poisťovňu, ktorá tento príplatok vypláca.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh (zmena sadzieb, zmena vymeriavacích základov a zmena nároku)
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhované legislatívne zmeny v oblasti sociálneho poistenia si vyžiadajú zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne. Celkovo však možno konštatovať, že navrhované opatrenia mierne znížia administratívnu záťaž Sociálnej poisťovne.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na štátny rozpočet.
Predmetný návrh opatrenia negatívny finančný vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne. Vyššie výdavky na nemocenské dávky iba čiastočne kompenzované nižšími výdavkami z dôvodu zrušenia povinnosti zasielať rozhodnutia v prípade nemocenských dávok a úrazového príplatku. Postúpenie pohľadávok bude znamenať rast príjmov iba po účtovnej stránke - k samotnému prevodu hotovosti nedôjde.
Kvantifikácia príjmov
Predmetný návrh zákona nebude mať vplyv na príjmy Sociálnej poisťovne, ani na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
Kvantifikácia výdavkov
Niektoré opatrenia v návrhu zákona budú mať vplyv na výdavky Sociálnej poisťovne. Ako je uvedené v tabuľke č. 1 celkovo dôjde k nárastu výdavkov v roku 2011 o 2,3 mil. eur; v roku 2012 o 13,1 mil. eur; v roku 2013 o 14,1 mil. eur a v roku 2014 o 15,2 mil. eur.
A.Zmiernenie podmienok nároku na priznanie nemocenskej dávky pre samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľne poistené osoby - vychádza sa z predpokladu, že dôjde k nárastu počtu prípadov nemocenských dávok u samostatne zárobkovo činných osôb a dobrovoľne poistených osôb o 20 %.
B.Zrušenie povinnosti pre Sociálnu poisťovňu vydávať rozhodnutia o nemocenských dávkach a o úrazovom príplatku - vychádzalo sa z počtu 682 768 kladných rozhodnutí vydaných v roku 2010. Predmetné rozhodnutia sa tlačili tri krát (koncept, pre klienta a do spisu) v priemere na dva listy kancelárskeho papiera, čo predstavuje cca 4 096 608 listov. Rozhodnutia sa zasielajú klientom obyčajnou listovou zásielkou v okienkových obálkach - z toho vyplýva úspora na poštovnom. Taktiež sa počíta s úsporou 683 tonerov.
C.Výška nemocenskej dávky sa bude určovať z aktuálneho minimálneho vymeriavacieho základu pre zamestnanca, ktorému trvalo nemocenské poistenie menej ako 90 dní, ak jeho reálny pravdepodobný vymeriavací základ nie je nižší. Z dôvodu absencie údajov vo veci nemocenských dávok v závislosti od dĺžky trvania nemocenského poistenia zamestnanca - možno iba konštatovať, že dôjde k úspore finančných prostriedkov základného fondu nemocenského poistenia.
D.Zavedenie identifikátora platby poistného - mesačne do Sociálnej poisťovne príde približne 500 000 položiek, ktoré nie je možné prideliť z dôvodu, že neobsahujú
variabilný a špecifický symbol. Zavedením povinnosti uvádzať identifikátor pre platiteľov poistného sa predíde manuálnemu došetrovaniu. Z uvedeného dôvodu je očakávané zníženie administratívnej záťaže Sociálnej poisťovne.
E.Postúpenie pohľadávok z rokov 1993 a 1994 - ide o pohľadávky voči neexistujúcim subjektom, kde postúpenie, resp. odpis znamená len účtovné a evidenčné vysporiadanie pohľadávky, preto tento „príjem“ nie je zohľadnený v sumárnych kvantifikáciách. Postúpenie sa bude týkať približne 150 mil. eur a odpis približne 6 mil. eur.
F.Prenesenie výkonu valorizácie príplatku za štátnu službu k dôchodku na Sociálnu poisťovňu, ktorá tento príplatok vypláca. Vzhľadom na nízky počet predmetných príplatkov sa neočakáva zvýšenie administratívneho zaťaženia zamestnancov odboru dôchodkových dávok Sociálnej poisťovne.
Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy
Výdavky štátneho rozpočtu – návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet.
Výdavky Sociálnej poisťovne predpokladá sa mierne negatívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne v porovnaní s upraveným rozpočtom Sociálnej poisťovne na rok 2011 a rozpočtovým výhľadom na roky 2012 a 2013.
Tabuľky č. 3
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash)
Rozpočet Sociálnej poisťovne – výdavky
(v eur)
2011
2012
2013
2014
600
Bežné výdavky
2 300 000
13 100 000
14 100 000
15 200 000
630
Tovary a služby
-100 000
-400 000
-400 000
-400 000
640
Bežné transfery
2 400 00
13 500 000
14 500 000
15 600 000
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
2 400 000
13 500 000
14 500 000
15 600 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy - výdavky
(v eur)
2011
2012
2013
2014
600
Bežné výdavky
2 300 000
13 100 000
14 100 000
15 200 000
630
Tovary a služby
-100 000
-400 000
-400 000
-400 000
632003
Poštovné služby a telekomunikačné služby
-100 000
-300 000
-300 000
-300 000
633006
Všeobecný materiál
0
-100 000
-100 000
-100 000
640
Bežné transfery
2 400 000
13 500 000
14 500 000
15 600 000
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
2 400 000
13 500 000
14 500 000
15 600 000
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Zmiernenie podmienok nároku na nemocenské dávky sa pozitívne prejaví u samostatne zárobkovo činných osôb a dobrovoľne poistených osôb. Naopak mierne zníženie priznanej nemocenskej dávky možno očakávať u úzkej skupiny zamestnancov, ktorým trvá nemocenské poistenie menej ako 90 dní.
Kvantifikujte:
Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Predpokladá sa, že dôjde k nárastu počtu prípadov nemocenských dávok u samostatne zárobkovo činných osôb a dobrovoľne poistených osôb o 20 %, čo by na základe vyplatených nemocenských dávok v roku 2010 malo predstavovať približne nárast o 57 tisíc prípadov ročne, s priemernou výškou 237 eur na prípad.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Zlepší sa prístup k nemocenským dávkam pre samostatne zárobkovo činné osoby, dobrovoľne poistené osoby a prístup pre zamestnancov zostane zachovaný. Pri zamestnancoch dôjde však k zníženiu výšky nemocenských dávok pre špecifické tzv. „špekulatívne“ prípady.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Navrhované opatrenie nemá vplyv na rodovú rovnosť a rovnosť príležitosti.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu
Navrhované opatrenie nemá vplyv na zamestnanosť v Slovenskej republike.
hromadné prepúšťanie ?