Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, je návrhom právnej úpravy, ktorá mení niektoré parametre systému starobného dôchodkového sporenia. Navrhovaná právna úprava zachováva kontinuitu, zohľadňuje prieskumom zistený konzervatívny profil väčšiny sporiteľov, vytvára nové možnosti pre investovanie do rizikovejších aktív a nastoľuje stabilitu v systéme starobného sporenia.
Základom navrhovaných zmien je zachovanie troch existujúci dôchodkových fondov s garanciami (k názvu rastového, vyváženého a konzervatívneho fondu sa pridáva prívlastok „garantovaný“), vrátane výšky a štruktúry poplatkov a vytvorenie dvoch nových fondov - zmiešaného a indexového fondu bez garancií, do ktorých sporitelia budú môcť presúvať časť svojich úspor z garantovaných fondov. Pri tomto riešení, budú s rizikom vyplývajúcim z investovania do akcií konfrontovaní len sporitelia, ktorí sa pre to dobrovoľne a zodpovedne rozhodnú. Sporiteľ pritom môže sporiť v ktoromkoľvek dôchodkovom fonde alebo ich vzájomnej kombinácii (v rámci garantovaných dôchodkových fondov vždy len v jednom z nich) a závislosti od veku sporiteľa je zákonom stanovená maximálna prípustná časť investície v zmiešanom dôchodkovom fonde a v indexovom dôchodkovom fonde. Týmto postupným procesom (od 48 roku veku sporiteľa) sa odstraňuje výrazný nedostatok doterajšej úpravy, ktorým bol presun celej nasporenej sumy v jedinom časovom okamihu do konzervatívnejších aktív.
Zachovávajú sa odplaty za zhodnotenie majetku v garantovaných dôchodkových fondoch. Logika tejto úpravy spočíva v tom, že správca sa podieľa ako na prípadných stratách, tak aj na dosiahnutých výnosoch vo fonde. Straty pritom uhrádza v plnom rozsahu a z výnosov poberá odplatu za zhodnotenie vypočítanú podľa vzorca obsiahnutého v navrhovanej prílohe č. 3. V zmiešanom a indexovom fonde, ktoré bez garancií, naopak ustanovenie odplaty za zhodnotenie majetku nemá zmysel.
Návrh zákona upravuje vstup do II. piliera na báze dobrovoľnosti, t.j. na základe uzavretia zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení. Pre to, aby sa potenciálni sporitelia zodpovedne rozhodli o svojom zabezpečení na dôchodok, navrhujeme predĺženie lehoty pre vstup do II. piliera zo 6 tich mesiacov na lehotu končiacu dovŕšením 33. roku veku. Získavanie nových sporiteľov bude prebiehať na základe voľnej súťaže DSS a v dostatočnom časovom priestore, a nie administratívnym pridelením, ktoré by hospodársku súťaž na relevantnom trhu podstatne deformovalo. Automatický vstup by
znižoval kredibilitu systému starobného dôchodkového sporenia, pretože znamená odklon od princípu slobodnej voľby, ktorý sa uplatnil ako pri tých sporiteľoch, ktorí boli v čase jeho vzniku dôchodkovo poistení iba v priebežnom systéme, tak aj podstatnú dobu trvania systému pre nových mladých sporiteľov, ktorí sa mohli rozhodnúť medzi priebežným dôchodkovým systémom a jeho kombináciou so systémom starobného dôchodkového sporenia.
Zavádzajú sa dva nové fondy. Jeden s prívlastkom indexový, ktorého úlohou je kopírovať jeden alebo viac akciových indexov (pasívne riadenie) a jeden zmiešaný, v ktorom budú môcť byť zastúpené aj rizikovejšie aktíva, avšak s aktívnym prístupom správcu dôchodkových úspor. Pre oba fondy bude stanovená referenčná hodnota. Dôchodková správcovská spoločnosť bude pravidelne informovať, ako sa vyvíjal výnos daného fondu v porovnaní z jeho referenčnou hodnotou. Sporitelia sa budú môcť ľahšie rozhodnúť pre konkrétnu dôchodkovú správcovskú spoločnosť, resp. dôchodkový fond a rovnako ľahšie si overiť úspešnosť investovania.
V oblasti garancií sa pri ich zachovaní v existujúcich fondoch, predlžuje sledované obdobie na 5 kalendárnych rokov, čo umožní aj v týchto fondoch investovať majetok s potenciálom vyššieho výnosu.
Právna úprava zavádza zberný účet dôchodkových fondov, ktorý je nevyhnutný pre technickú stránku realizácie sporenia vo viacerých fondoch súčasne.
Súčasťou návrhu zákona je aj novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ktorou sa zavádzajú nevyhnutné zmeny súvisiace s novelou zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení v znení neskorších predpisov.
Účinnosť navrhovaného zákona sa navrhuje na 1. apríla 2012 s výnimkou novelizačných bodov upravujúcich najmä osobný rozsah, odplaty, garancie, nové fondy a ich spravovanie.
Osobitná časť
K bodom 1 až 3
Navrhuje sa doplnenie názvov jednotlivých existujúcich dôchodkových fondov o prívlastok garantovaný pre potrebu náležitého odlíšenia od fondov, v ktorých garancie nie sú.
K bodom 6, 8, 29, 44, 55, 108
V nadväznosti na zmeny v legislatíve sa aktualizuje znenie poznámok pod čiarou.
K bodu 7
Zjednodušenie definície starobného dôchodkového sporenia
K bodu 9, 10
V súvislosti so zmenami v osobnom rozsahu sa navrhuje nová definícia sporiteľa. Dobrovoľný vstup do dovŕšenia 33 rokov veku, pre tých, ktorým vzniklo prvé dôchodkové poistenie od účinnosti novely. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že sporitelia, ktorí sa stali sporiteľmi podľa predchádzajúcej právnej úpravy, sú definovaní v prechodných ustanoveniach.
K bodom 11, 12, 13, 14,
Odstraňuje sa komplikovanosť právnej úpravy pre účasť sporiteľa na sporení v čase dôchodkového poistenia, počas ktorého za neho platí poistné na dôchodkové poistenie, a tým aj príspevky na sporenie, štát.
K bodom 16, 21, čiastočne 36, 50
Navrhovaná úprava prijatá v dôsledku nevyhnutnosti zavedenia zberného účtu dôchodkových fondov pre potreby sporenia vo viacerých fondoch súčasne, prípadne aj nevyhnutná z dôvodu navrhovaných zmien v oblasti garancií, ktoré nepredpokladajú ďalšiu existenciu garančného účtu.
K bodu 17
V nadväznosti na požiadavky aplikačnej praxe sa podrobnejšie upravuje mechanizmus vracania príspevkov a penále medzi Sociálnou poisťovňou a dôchodkovými správcovskými spoločnosťami.
K bodu 18
Úprava odkazu v dôsledku zmeny právnej úpravy, na ktorú sa vzťahuje.
K bodu 19
Zmena názvu príslušného dôchodkového fondu
K bodu 20
Precizovanie znenia, o.i. aj v dôsledku zmeny § 28a.
K bodom 22, 24 až 27, 31, 34, 64
Splnomocňovacie ustanovenia pre NBS, prípadne ustanovenia týkajúce sa konania pred NBS.
K bodu 23
Navrhovanou zmenou sa upúšťa od požiadavky jedného zamestnanca zodpovedného za riadenie investícií pre každý dôchodkový fond, keďže z aplikačnej praxe vyplynulo, že tento zamestnanec dokáže efektívne riadiť investície aj vo viacerých dôchodkových fondoch súčasne.
K bodu 28, 32, 33
Komplexná právna úprava riadenia a merania rizík, stanovenie zodpovednej osoby a jej zodpovednosť, ktorá nahrádza doterajšiu úpravu.
K bodu 35, 36
V dôsledku zmien v ustanoveniach upravujúcich garancie a odplaty, dochádza okrem iných zmien aj k preskupeniu jednotlivých paragrafov. V § 63 zahrnuté všeobecné spoločné ustanovenia pre odplaty. Navrhovaná zmena pri výpočte a zúčtovaní odplaty za správu dôchodkového fondu a odplaty za zhodnotenie majetku v garantovaných dôchodkových fondoch by mala zabezpečiť priblíženie sa pravidlám v kolektívnom investovaní, čím sa zreálni hodnota dôchodkovej jednotky. v súčasnosti nie je ovplyvňovaná zúčtovaním odplaty za správu a odplaty za zhodnotenie, keďže sa znižuje počet dôchodkových jednotiek pri zúčtovaní týchto odplát. V § 63a je upravená odplata za správu dôchodkového fondu; zachováva sa pôvodná výška u garantovaných fondov a diferencovaná percentuálna sadzba týchto odplát pre nové fondy s ohľadom na skutočnosť, či ide o aktívne riadený dôchodkový fond (zmiešaný) alebo pasívne riadený dôchodkový fond (indexový). Do zákona sa zavádza postup zúčtovania odplaty za správu a odplaty za vedenie účtu, ktorý doteraz určovala vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 87/2005 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte a zúčtovaní odplaty za správu dôchodkového fondu a odplaty za vedenie osobného dôchodkového účtu. Odplaty za zhodnotenie majetku v jednotlivých dôchodkových fondoch upravené v § 63c. Odplata za zhodnotenie majetku v dôchodkovom fonde je založená na prekonávaní maxím, pričom vzorec je upravený v prílohe č. 3. § 63d upravuje dopĺňanie majetku do garantovaného fondu v prípade poklesu hodnoty dôchodkovej jednotky. Ponechávajú sa limity výdavkov na zmluvu o SDS a reklamu. § 63f upravuje zberný účet dôchodkových fondov, ktorý je nevyhnutný pre technickú realizáciu sporenia vo viacerých fondoch súčasne.
K bodom 37, 38
V záujme dosiahnutia lepšej informovanosti sporiteľa sa navrhuje doplnenie povinných náležitostí zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení, ktoré by mali byť na jej prvej strane rovnakým typom a veľkosťou písma ako ostatné predtlačené ustanovenia zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení. Úprava zohľadňuje možnosť sporenia vo viacerých fondoch súčasne pri rešpektovaní § 92.
K bodu 39
Nový dôvod nezapísania zmluvy so registra v súvislosti s novou úpravou vstupu do II. piliera.
K bodu 40
Aktualizuje sa odkaz.
K bodu 41, 43
Navrhovaným ustanovením sa riešia podrobnosti peňažných transferov dôchodkovej správcovskej spoločnosti a Sociálnej poisťovne pri výmaze zmluvy z registra. Navrhuje sa doplnenie povinnosti dôchodkovej správcovskej spoločnosti vrátiť Sociálnej poisťovni sumu zodpovedajúcu nielen nominálnej hodnote zaplatených príspevkov, ale aj penále, právna úprava je zrozumiteľnejšia.
K bodu 42
Navrhuje sa vypustenie daného ustanovenia z dôvodu nadbytočnosti.
K bodu 45
Navrhovanou úpravou sa umožňuje banke, ktorá je depozitárom, vykonávať hlasovacie a iné práva, ktoré spojené s cennými papiermi tvoriacimi majetok v dôchodkovom fonde, aby dôchodková správcovská spoločnosť efektívnejšie vykonávala svoje práva súvisiace s držbou cenných papierov.
K bodu 46, 47, 48, 54
Navrhovanou úpravou sa ustanovuje povinnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti vytvoriť dva nové fondy. Ďalej ide o zmenu názvov dôchodkových fondov a ich skratiek a pribudnutie nových dôchodkových fondov a ich skratky. Zavedenie správnych pojmov a definícií.
K bodu 49, 51
Zavedenie nových inštitútov, t.j. predbežnej čistej hodnoty majetku vo fonde a predbežnej aktuálnej hodnoty dôchodkovej jednotky, pre potrebu výpočtu odplaty za zhodnotenie majetku.
K bodu 52
Menia sa zákonné podmienky účinnosti štatútu dôchodkového fondu, pričom sa umožňuje, aby v štatúte mohol byť určený neskorší termín účinnosti než 15. deň od uverejnenia štatútu na webovom sídle dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
K bodu 53
Zmena v § 77 ods. 4 písm. g) je len technického charakteru. V súvislosti so zavedením referenčných hodnôt pre dôchodkové fondy vzniká dôchodkovej správcovskej spoločnosti povinnosť uviesť v štatúte dôchodkového fondu zloženie referenčnej hodnoty pre zmiešaný dôchodkový fond a indexový dôchodkový fond. Táto referenčná hodnota sa môže skladať z ľubovoľného počtu finančných indexov alebo medzibankových referenčných sadzieb a slúži na informovanie sporiteľov, o zamýšľanej investičnej stratégii daného fondu. Dôchodková správcovská spoločnosť bude pravidelne informovať, ako sa vyvíjal výnos daného fondu v porovnaní z jeho referenčnou hodnotou. Sporitelia sa budú môcť ľahšie rozhodnúť pre konkrétnu dôchodkovú správcovskú spoločnosť, resp. dôchodkový fond a rovnako ľahšie si overiť úspešnosť investovania.
K bodu 57
Navrhovaná úprava rozširuje možnosti investovania o špeciálne otvorené podielové fondy nehnuteľností.
K bodu 58
Navrhovanou úpravou sa umožňuje vykonanie výlučne zabezpečovacích obchodov v dôchodkovom fonde slúžiacich nielen na obmedzenia menového rizika, ale po novom aj úrokového rizika a iných rizík, čím sa správcovi dáva väčší priestor na odstránenie alebo minimalizáciu rizík pri niektorých aktívach, ktoré môžu byť nadobúdané do majetku dôchodkového fondu.
K bodu 59
Dôchodková správcovská spoločnosť môže nadobúdať do dôchodkového fondu podielové listy podielových fondov, ktoré musia byť v súlade so stratégiou dôchodkového fondu a je povinná neustále kontrolovať, či sa stratégia daného podielového fondu nezmenila.
K bodu 60
Úprava pôvodného znenia definuje v zákone tzv. ETF (Exchange traded funds fondy obchodované na burze) ako samostatnú kategóriu finančného aktíva, ktoré môžu dôchodkové fondy nadobúdať do majetku dôchodkového fondu. Definovať ETF a umožniť ich nadobúdanie do majetku dôchodkového fondu si vyžiadala aplikačná prax; zjednoduší a zlacní to správu majetku dôchodkového fondu a zároveň umožní diverzifikovať riziko portfólia dôchodkového fondu pri nižších nákladoch.
K bodu 61
Ide o zjednodušenie podmienok vzťahujúcim sa k investíciám do podielových fondov, zahraničných subjektov kolektívneho investovania a iných zahraničných subjektov kolektívneho investovania.
K bodu 62
Ide o zjednodušenie podmienok vzťahujúcim sa k nadobúdaniu ETF.
K bodu 63
V súvislosti s rozšírením možností investovania do ETF sa v odseku 7 sa spresňuje, čo sa rozumie pod pojmom finančný index na účely zákona o starobnom dôchodkovom sporení. Navrhovanou úpravou sa v odseku 8 umožňuje NBS bližšie definovať dotknuté oblasti.
K bodu 64
Navrhovaná zmena súvisí so zrušením povinnosti dôchodkovej správcovskej spoločnosti uhradiť zo svojho majetku niektoré poplatky spojené s investovaním do podielových fondov a ETF.
K bodu 65
Novelizačný bod súvisí najmä so vznikom indexového dôchodkového fondu. Tento fond by mal pasívne kopírovať stanovený akciový index alebo indexy, preto boli uvoľnené limity týkajúce sa investovania do ETF. V § 82 odsek 1 posledná veta sa ustanovuje, že na účely tohto obmedzenia sa otvorený podielový fond a zahraničný subjekt kolektívneho investovania považujú za emitenta.
K bodu 66
Ide o rozšírenie a spresnenie súčasnej legislatívy týkajúcej sa investovania v rámci skupiny, za ktorú sa zostavuje jedna konsolidovaná účtovná závierka.
K bodu 67
Navrhovanou úpravou sa zvyšuje limit na investovanie do cenných papierov vydaných medzinárodnými organizáciami.
K bodu 68
Ide o zrušenie výnimky pre primárne emisie cenných papierov vydaných Slovenskou republikou.
K bodu 69
Z dôvodu zníženia rizika v dôchodkovom fonde sa upravuje maximálny podiel cenných papierov zahraničných subjektov kolektívneho investovania a podielových listov vo väzbe k majetku dôchodkového fondu z 25 % na 20 %.
K bodu 70
V rámci uvoľnenia limitov týkajúcich sa investovania do tzv. ETF maximálny limit pre objem investícií do ETF obchodovaných na burze, ktoré podľa novej úpravy môže správca nadobúdať do majetku dôchodkového fondu, sa stanovuje na 30 %, v indexovom dôchodkovom fonde sa tento limit stanovuje na 100 %.
K bodu 71
Navrhované ustanovenie upravuje limity pre investovanie v indexovom dôchodkovom fonde.
K bodu 72
V súvislosti so vznikom indexového dôchodkového fondu sa navrhuje zákonná úprava na investovanie majetku v indexovom dôchodkovom fonde.
K bodu 73
Ide o spresnenie doterajšej formulácie.
K bodu 74
Navrhovanou úpravou sa vytvára malý priestor pre devízové riziko. Dôvodom je predovšetkým skutočnosť, že rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou spolu s výkyvmi na trhu spôsobuje, že menové riziko nie je možné v plnom rozsahu zabezpečiť a dodržiavať v každom okamihu.
K bodu 75
Vzhľadom na predĺženie sledovaného obdobia v garantovanom konzervatívnom dôchodkovom fonde sa ruší limit na maximálnu modifikovanú duráciu.
K bodu 76
V súvislosti so zavedením indexového fondu § 88a ustanovuje povinnosť dôchodkového fondu kopírovať jeden alebo viac akciových indexov a v prípade, že dôchodkový fond nebude kopírovať vybrané indexy, odplata za správu tohto fondu sa zníži o 50 %. V súvislosti so vznikom zmiešaného dôchodkového fondu sa navrhuje zákonná úprava na investovanie majetku v zmiešanom dôchodkovom fonde.
K bodu 77
Upravujú sa odkazy na príslušnú úpravu aj o nové vložené ustanovenia.
K bodu 78
Vzhľadom na to, že nie všetky kapitálové cenné papiere majú rating, navrhuje sa vypustenie povinnosti jeho sledovania.
K bodu 79
Vzhľadom na to, že možnosť nákupu ETF bola upravená v iných bodoch zákona, boli tieto odseky zo zákona vypustené.
K bodu 82
Vzhľadom na to, že prax ukázala, že ustanovenie vytváralo prekážku pri nadobúdaní cenných papierov spĺňajúcich podmienku v tomto ustanovení, toto ustanovenie sa navrhuje vypustiť.
K bodu 83, 84
Ruší sa doterajšia právna úprava referenčných hodnôt dôchodkových fondov a zavádza sa právna úprava referenčných hodnôt zmiešaného a indexového fondu.
K bodu 85, 86
Navrhovanou úpravou sa zavádza maximálna prípustná hodnota majetku sporiteľa v indexovom fonde a minimálna hodnota majetku sporiteľa v garantovaných dôchodkových fondoch v závislosti od jeho veku, možnosť sporenia vo viacerých fondoch a postup dôchodkovej správcovskej spoločnosti pri presune časti majetku sporiteľa do príslušných dôchodkových fondov.
K bodu 87
Vypustenie dotknutých odsekov v nadväznosti na novú štruktúru § 92 a § 93.
K bodu 88, 89, 90
Úprava osobného dôchodkového účtu zosúladená so súvisiacimi zmenami a úprava výpisu pre jeho prehľadnosť. Vybrané informácie pre sporiteľa, ktoré by neúmerne rozširovali a zneprehľadňovali
výpis, budú obsiahnuté v mesačných správach zverejňovaných na webovom sídle dôchodkových správcovských spoločností.
K bodu 91, 92
Navrhovaná zmena súvisí so zavedením zberného účtu, možnosťou sporenia vo viacerých fondoch a potrebou spresnenia úpravy v spätosti s novou úpravou § 28a, ktorá súvisí s vrátením príspevkov a penále.
K bodu 93
Ide o ustanovenie odrážajúce skutočnosť, že v dôsledku novej úpravy stráca garančný účet opodstatnenie a že sa zo zákona vypúšťa.
K bodu 94, 95
Povinnosti depozitára vo vzťahu k bežnému účtu zberného účtu dôchodkových fondov.
K bodu 96
Umožnením vkladov aj v iných bankách sa znižuje kreditné riziko spoločnosti rozložením finančných prostriedkov do viacerých bánk.
K bodu 97
Rozšírenie odkazov o odkazy na nové, vložené ustanovenia.
K bodu 98
Rozšírenie o majetok na zbernom účet dôchodkových fondov.
K bodu 99
Rozšírenie na všetky odplaty z dôvodu zmeny v spôsobe určenia odplaty za vedenie osobného dôchodkového účtu.
K bodu 101 až 104
Rozšírenie povinnosti zverejňovať informácie na webovom sídle vrátane mesačnej správy za účelom lepšej informovanosti sporiteľov.
K bodu 105
V nadväznosti na požiadavky praxe sa navrhuje vypustiť povinnosť Sociálnej poisťovne ustanovenú v § 110 ods. 2 písm. c) ako nadbytočnú a zbytočne zaťažujúcu jej informačný systém.
K bodu 107, 109, 110
Aktualizácia odkazov na príslušnú právnu úpravu.
K bodu 111
V § 123q rieši postavenie a práva sporiteľov dotknutých nálezom Ústavného súdu.
V § 123r 123ab riešia prípady, ktoré je potrebné upraviť v súvislosti s prechodom na novú právnu úpravu.
K bodu 112
Zrušovacími ustanoveniami sa rušia tie vykonávacie predpisy, ktoré v dôsledku novej úpravy strácajú opodstatnenie.
K bodu 113
Z dôvodu zmeny v nastavení garancií a odplaty za zhodnotenie majetku sa doterajšia príloha č. 3 nahrádza novým znením zavádza sa vzorec pre výpočet odplaty za zhodnotenie majetku v príslušných dôchodkových fondoch.
K čl. II
Navrhujú sa nevyhnutné legislatívne zmeny, ktoré prispôsobujú znenie zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení novému právnemu stavu v zákone č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K čl. III
Splnomocnenie pre vydanie úplného znenia zákona po podstatných zmenách.
K čl. IV
Účinnosť zákona sa navrhuje na 1. októbra s výnimkou bodov upravujúcich osobný rozsah, dôchodkové fondy a ich správu, zberný účet, garancie, odplaty a súvisiace, ktorých účinnosť za vzhľadom na závažný dopad, navrhuje od 1. apríla 2012.