1
Odôvodnenie
Realizácia opatrení vyplývajúcich z novo prijatých predpisov Európskej únie, tzv. tretieho energetického balíčka, predpokladá uskutočnenie dôležitých, časovo terminovaných systémových a organizačných zmien v sektore energetiky, možno druhých najväčších po privatizácii. Podľa legislatívy Európskej únie musí byť zabezpečená absolútna nezávislosť sietí od výrobných a dodávateľských aktivít a to hlavne u prenosových sústav a prepravných sietí.
Práve lobistické aktivity súvisiace s riešením tzv. vertikálne integrovaných podnikov, predstavujú veľké ohrozenie verejných záujmov. Existuje riziko zneužitia opatrení Európskej únie na oddelenie dodávateľských a výrobných činností od sieťových činností predovšetkým vo vzťahu k Slovenskému plynárenskému priemyslu.
Členské štáty majú pri usporiadaní vertikálne integrovaných podnikov možnosť vybrať si z troch rôznych modelov, označovaných ako:
unbundling (úplné vlastnícke oddelenie),
model ISO (prenajatie prepravnej siete tretej osobe),
model ITO (prevádzkovanie vertikálne integrovaných podnikov tak ako prevádzkované doteraz, pri prísnej kontrole všetkých finančných tokov regulátorom).
V netransparentnom prostredí sa ponúkajú v úvodzovkách „veľké obchodné“ možnosti pri novom usporiadaní sektora energetiky, ktoré môžu byť viac alebo menej výhodné pre štát, alebo naopak pre zahraničných akcionárov, prípadne rôznych sprostredkovateľov a medzičlánkov. V krajnom prípade je možné zvoliť aj cestu do privatizácie s odvolaním sa na legislatívu Európskej únie.
Z hľadiska strategického významu a celkovej hodnoty prepravnej siete zemného plynu sa jedná o neporovnateľné skutočnosti, napríklad vo vzťahu k pripravovanej privatizácií štátnych teplárenských spoločností.
Aj diskusia koaličných poslancov v pléne Národnej rady Slovenskej republiky k jednotlivým návrhom na novelizáciu energetických zákonov, naznačila taktiku a predpokladaný spôsob usporiadania tzv. vertikálne integrovaných podnikov v Slovenskej republike. Politickí nominanti v orgánoch výkonnej moci dohodnú so zástupcami zahraničných akcionárov podmienky ďalšej existencie dotknutých energetických podnikov, vrátane ich vlastníckej štruktúry. Na základe takejto dohody bude následne predložený vládny návrh zákona a poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ako volení zástupcovia občanov, budú postavení do situácie formálne hlasovať za to, čo je dohodnuté predstaviteľmi výkonnej moci.
V inštitúciách verejného aj súkromného charakteru sa uskutočňujú konzultácie zahraničných energetických podnikov a domácich finančných skupín, zamerané na zistenie výhodnosti nadobudnutia vlastníctva k prepravnej sieti zemného plynu na území Slovenskej republiky.
Povinnosťou Slovenskej republiky bolo do 3. marca 2011 premietnuť do národnej legislatívy novo prijaté predpisy Európskej únie, tzv. tretí energetický balíček. Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky si nesplnilo uvedenú povinnosť nielen z dôvodu meškania
2
legislatívnych prác. Ale predovšetkým z dôvodu zdĺhavosti „diskrétnych rokovaní“ o naložení s energetickými podnikmi.
Je opodstatnené, aby Národná rada Slovenskej republiky v rámci výkonu kontrolnej činnosti podľa § 128 ods. 1zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, požiadala vládu Slovenskej republiky o predloženie správy o transpozícii a vykonaní opatrení vyplývajúcich z tretieho energetického balíčka Európskej únie s dôrazom na:
a)základné otázky a termín transponovania a vykonania smerníc, tvoriacich tretí energetický balíček Európskej únie,
b)navrhovaný spôsob oddelenia dodávateľských a výrobných činností od sieťových činností vertikálne integrovaných podnikov,
c)navrhovaný spôsob riešenia vlastníctva prepravnej siete zemného plynu a prenosovej sústavy,
d)predpokladaný spôsob nakladania s majetkovou účasťou štátu na podnikaní vertikálne integrovaných energetických podnikov.