Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov vypracovalo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v rámci plnenia úlohy vyplývajúcej z Plánu legislatívnych úloh na rok 2011.
V návrhu zákona dochádza k pojmovému a obsahovému zosúladeniu platnej právnej úpravy s právne záväznými aktmi Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
V rámci poľnohospodárstva v Slovenskej republike je potrebné zvýšenie konkurencieschopnosti chovu hospodárskych zvierat. Jeho ekonomická úspešnosť je podmienená aj aplikáciou najmodernejších metód v procese šľachtenia a plemenitby. Šľachtenie a plemenitba hospodárskych zvierat jedným zo základných nástrojov zvyšovania úžitkovosti zvierat a kvality živočíšnych produktov. Bez kvalitného genofondu nie je možné ďalšie napredovanie a zvyšovanie konkurencieschopnosti v chove hospodárskych zvierat. Permanentné zlepšovanie genetického potenciálu je možné len využívaním racionálnych šľachtiteľských programov opierajúcich sa o precízne a dôsledne vykonávanú kontrolu úžitkovosti, ktorá musí vychádzať aj v ďalších rokoch z produkčného zamerania. Genetické hodnotenie a následné určovanie plemenných hodnôt u tých jedincov, ktorí zaraďovaní do plemenitby, je základom selekčných postupov a šľachtiteľských programov, a teda najdôležitejším faktorom ovplyvňujúcim produkčnú úroveň populácie hospodárskych zvierat. Aj v dôsledku neustále sa rozširujúceho trhu v oblasti genetického materiálu vo svetovej populácii sa vyžadujú stále presnejšie výsledky genetického hodnotenia s dôrazom na rozdielnosti populácií a príslušných podmienok chovateľského prostredia jednotlivých krajín..
Predložený návrh zákona upravuje pôsobnosť štátnych orgánov v oblasti šľachtenia a plemenitby. Z dôvodu reorganizácie a zefektívnenia práce štátnej správe návrh predkladá začlenenie Plemenárskej inšpekcie ako orgánu štátnej správy zodpovedného za výkon plemenárskeho dozoru pod Štátnu veterinárnu a potravinovú správu Slovenskej republiky. Povereným organizáciám, uznaným chovateľským organizáciám a uznaným chovateľským podnikom a ďalším subjektom zaoberajúcim sa činnosťou podľa predkladaného návrhu zákona sa ustanovujú podmienky uznávania a výkonu činnosti, ich práva, povinnosti a ďalšie úlohy súvisiace so šľachtením a plemenitbou.
Návrh zákona upravuje podmienky vydania osvedčenia na hospodársky chov rýb a taktiež upravuje podmienky vydania osvedčenia na farmový chov zveri.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na verejné financie a štátny rozpočet, nebude mať negatívny vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, obyvateľstvo, informatizáciu spoločnosti, zamestnanosť a ani na životné prostredie a bude mať negatívny vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Hlava III (Poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo) Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom pred prijatím Lisabonskej zmluvy
nariadenie:
Nariadenie Rady (ES) č. 870/2004 z 24. apríla 2004, ktorým sa zavádza program Spoločenstva na uchovávanie, opis, zber a využívanie genetických zdrojov v poľnohospodárstve a ruší nariadenie (ES) č. 1467/94 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 45).
rozhodnutia:
1.rozhodnutie Komisie 84/247/EHS z 27. apríla 1984 stanovujúce kritériá pre uznávanie chovateľských organizácií a združení, ktoré vedú alebo zakladajú plemenné knihy pre čistokrvný plemenný hovädzí dobytok (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 6) v znení rozhodnutia Komisie 2007/371/ES (Ú. v. EÚ L 140, 1.6.2007),
2.rozhodnutie Komisie 84/419/EHS z 19. júla 1984, ktorým sa ustanovujú kritériá pre zápis hovädzieho dobytka do plemenných kníh (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 6) v znení rozhodnutia Komisie 2007/371/ES (Ú. v. EÚ L 140, 1.6.2007),
3.rozhodnutie Komisie 89/501/EHS z 18. júla 1989 stanovujúce kritériá na schválenie a kontrolu združení chovateľov a šľachtiteľských organizácií, ktoré vytvárajú alebo vedú plemenné knihy pre čistokrvné plemenné ošípané (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 9),
4.rozhodnutie Komisie 89/502/EHS z 18.júla 1989 ustanovujúce kritéria na zápis čistokrvných plemenných ošípaných do plemenných kníh (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 9),
5.rozhodnutie Komisie 89/503/EHS z 18. júla 1989 ustanovujúce osvedčenia pre čistokrvné plemenné ošípané, ich spermu, vaječné bunky a embryá (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 9),
6.rozhodnutie Komisie 89/504/EHS z 18. júla 1989 ustanovujúce kritériá na schvaľovanie a riadenie združení chovateľov, plemenárskych organizácií a súkromných spoločností, ktoré zakladajú a vedú registre pre hybridné plemenné ošípané (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 9),
7.rozhodnutie Komisie 89/505/EHS z 18. júla 1989 ustanovujúce kritériá na zápis hybridných plemenných ošípaných do registrov (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 9),
8.rozhodnutie Komisie 89/506/EHS z 18. júla 1989 stanovujúce osvedčenia pre hybridné plemenné ošípané, ich spermu, vaječné bunky a embryá (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 9),
9.rozhodnutie Komisie 89/507/EHS z 18. júla 1989 stanovujúce metódy sledovania úžitkovosti a posudzovania genetickej hodnoty čistokrvných a hybridných plemenných ošípaných ( Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 9),
10.rozhodnutie Komisie 90/254/EHS z 10. mája 1990, ktorým sa stanovujú kritériá pre schvaľovanie organizácií a združení chovateľov, ktoré zakladajú alebo vedú plemenné knihy pre čistokrvné plemenné ovce a kozy (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 10)
11.rozhodnutie Komisie 90/255/EHS z 10. mája 1990, ktorým sa stanovujú kritéria pre zápis čistokrvných plemenných oviec a kôz do plemenných kníh (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 10) v znení rozhodnutia Komisie 2005/375/ES (Ú. v. ES L 121, 13.5.2005),
12.rozhodnutie Komisie 90/256/EHS z 10. mája 1990, ktorým sa stanovujú metódy pre monitorovanie úžitkovosti a posudzovanie genetickej hodnoty čistokrvných plemenných oviec a kôz (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 10),
13.rozhodnutie Komisie 90/257/EHS z 10. mája 1990, ktorým sa stanovujú kritériá schvaľovania čistokrvných plemenných oviec a kôz a používania ich spermy, vajíčok a embryí na plemenárske účely (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 10),
14.rozhodnutie Komisie 90/258/EHS z 10. mája 1990, stanovujúce zootechnické certifikáty o pôvode čistokrvných plemenných oviec a kôz, ich spermy, vaječných buniek a embryí (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 10)
15.rozhodnutie Komisie 92/353/EHSz 11. júna 1992, ktoré obsahuje podmienky schvaľovania alebo uznania organizácií a zväzov, ktoré vedú alebo zakladajú plemenné knihy pre registrované equidae (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 12),
16.rozhodnutie Komisie 96/78/ES z 10. januára 1996 stanovujúce kritériá na zápis a registráciu domácich nepárnokopytníkov (equidae) do plemenných kníh na plemenárske účely (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 18),
17.rozhodnutie Komisie 96/79/ES z 12. januára 1996, ktorým sa ustanovujú zootechnické osvedčenia pre spermu, vajíčka a embryá registrovaných zvierat čeľade koňovitých (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 18),
18.rozhodnutie Komisie 96/510/EHS z 18. júla 1996, ktorým sa ustanovujú rodokmeňové a zootechnické osvedčenia pre dovoz plemenných zvierat, ich spermy, vajíčok a embryí (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 19) v znení rozhodnutia Komisie 2004/186/ES (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 42),
19.rozhodnutie Komisie 2005/379/ES zo 17. mája 2005 o osvedčeniach o pôvode a údajoch týkajúcich sa čistokrvných plemenných zvierat hovädzieho dobytka, ich spermy, vajíčok a embryí (Ú. v. EÚ L 125, 18.5.2005),
20.rozhodnutie Komisie 2006/427/ES z 20. júna 2006, ktorým sa ustanovujú metódy kontroly úžitkovosti a metódy určovania genetickej hodnoty čistokrvných plemenných zvierat hovädzieho dobytka (Ú. v. EÚ L 169, 22.6.2006),
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie alebo Súdu prvého stupňa Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca
bezpredmetné,
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení podľa čl. 226 až 228 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení v platnom znení
v oblasti, ktorú upravuje tento zákon, nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 226 228 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení,
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
d) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: 20. 5. 2011 – 2. 6. 2011
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR
V doložke vplyvov žiadame vyznačiť pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti a zároveň žiadame vypracovať analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti, a to nasledovne:
V časti 6.1. analýzy navrhujeme doplniť vetu:
„Áno, zverejňovaním vyhodnotenia šľachtiteľského a hybridizačného programu na webovom sídle uznanej chovateľskej organizácie sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň).“.
Ostatné časti analýzy navrhujeme vyplniť slovom „nie“.
V doložke vybraných vplyvov sa uvádza, že návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. V nadväznosti na uvedené je potrebné vypracovať analýzu vplyvov v súlade s aktualizovanou Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov.
Upozorňujeme, že predkladateľ nepostupoval v súlade s vyššie uvedenou a zaslal návrh na predbežné pripomienkové konanie a medzirezortné pripomienkové konanie súčasne.
Ministerstvo hospodárstva SR
V doložke vplyvov na podnikateľské prostredie žiadame uviesť „negatívne“.
Odôvodnenie:
Doleuvedené ustanovujúce podmienky predstavujú zvýšenie nákladov pre podnikateľské prostredie.
„Povereným organizáciám, uznaným chovateľským organizáciám a uznaným chovateľským podnikom a ďalším subjektom zaoberajúcim sa činnosťou podľa predkladaného návrhu zákona sa ustanovujú podmienky uznávania a výkonu činnosti, ich práva, povinnosti a ďalšie úlohy súvisiace so šľachtením a plemenitbou. Návrh zákona upravuje podmienky vydania osvedčenia na hospodársky chov rýb a taktiež upravuje podmienky vydania osvedčenia na farmový chov zveri.“
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR súhlasí s doložkou vybraných vplyvov v časti
sociálne vplyvy pripravenou k predloženému návrhu.
Ministerstvo životného prostredia SR súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez
pripomienok.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
2000
9000
9000
9000
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
2000
9000
9000
9000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
r
r + 1
r + 2
r + 3
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
9
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
10
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
11
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Subjekty: poverené organizácie, uznané chovateľské organizácie, uznané chovateľské podniky, chovatelia, inseminačné stanice, strediská na prenos embryí
Počet: 23 poverených organizácií a uznaných chovateľských organizácií
0 uznaných chovateľských podnikov,
Nezistený počet chovateľov, inseminačných staníc a stredísk na prenos embryí
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
poštovné, kolky, správne poplatky, zmluvne dohodnuté odmeny a platby
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Priemerne cca 50-100 eur na jeden subjekt
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
zvýšenie konkurencieschopnosti chovu hospodárskych zvierat, aplikácia najmodernejších metód v procese šľachtenia a plemenitby, zvyšovanie úžitkovosti zvierat a kvality živočíšnych produktov, využívanie racionálnych šľachtiteľských programov opierajúcich sa o precízne a dôsledne vykonávanú kontrolu úžitkovosti
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
zvýšenie konkurencieschopnosti chovu hospodárskych zvierat, aplikácia najmodernejších metód v procese šľachtenia a plemenitby, zvyšovanie úžitkovosti zvierat a kvality živočíšnych produktov, využívanie racionálnych šľachtiteľských programov opierajúcich sa o precízne a dôsledne vykonávanú kontrolu úžitkovosti
12
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, zverejňovaním vyhodnotenia šľachtiteľského a hybridizačného programu na webovom sídle uznanej chovateľskej organizácie sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
Nie
13
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Nie
14
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 3
Upravuje sa predmet úpravy zákona tak, aby zahŕňal všetky dotknuté subjekty a činnosti v oblasti šľachtenia a plemenitby.
K bodu 4 až 12
Upravujú sa a novým spôsobom sa formulujú definície pojmov v platnom zákone tak, aby zodpovedali požiadavkám právne záväzných aktov a aby vyhovovali novej právnej úprave postavenia subjektov v oblasti šľachtenia a plemenitby a zavádzajú sa nové pojmy z dôvodu potreby ich definovania.
K bodu 13
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s úpravou pojmov.
K bodu 14
Osobitné potvrdenia o pôvode a osvedčenia o pôvode pre hybridné plemenné zvieratá sa dopĺňajú medzi činnosti v starostlivosti a rozvoji šľachtenia a plemenitby namiesto doteraz jednotne vydávaných osvedčení o identite, pôvode a príslušnosti.
K bodu 15
Vypúšťa sa odsek 2, keďže vzhľadom na ostatné osobitné ustanovenia nemal význam.
K bodom 16 až 20
Upravuje sa uznávanie chovateľských organizácií a chovateľských podnikov, ustanovujú sa podmienky uznania, rozsah činností a povinnosti uznaných chovateľských organizácií a chovateľských podnikov a spôsob ich zrušenia. Upravujú sa podmienky povolenia a povinnosti inseminačnej stanice a strediska na prenos embryí a spôsob ich zrušenia. Upravujú sa povinnosti chovateľa a odborne spôsobilej osoby pri výkone šľachtenia a plemenitby.
K bodu 21
Vypúšťa sa osobitný paragraf o zriaďovaní komisií a menovaní ich členov, keďže táto kompetencia ministerstva je uvedená v § 4 ods. 2 písm. d).
K bodom 22 až 24
Dopĺňajú sa kompetencie výberovej komisie o uznanie alebo zrušenie šľachtiteľského chovu zveri, ktorej právnu úpravu predpokladá zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve, a testačnej stanice, ktorej právna úprava dosiaľ chýbala.
K bodu 25
Dopĺňa sa oprávnenie komisií navrhovať vydanie osvedčenia na chov trhových a generačných rýb a chov rybích násad.
K bodom 26, 28 až 30, 32 až 37, 43, 44, 48 až 51, 56, 58
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s úpravou ustanovení zákona.
15
K bodu 27
Dopĺňajú sa práva hodnotiteľov o uznávanie, prehodnocovanie a rušenie iných šľachtiteľských jednotiek zveri.
K bodu 31
Upravuje možnosť chovateľa požiadať o zrušenie šľachtiteľského chovu.
K bodu 38
Upravuje povinnosť chovateľa požiadať veterinárnu správu alebo poverenú organizáciu, ktorá vedie centrálny register plemenárskych údajov poskytnúť údaje týkajúce sa pôvodu, identifikácie a miesta určenia zvierat.
K bodu 39
Vypúšťa sa § 16, keďže táto povinnosť vyplýva pre poverenú organizáciu z § 5 ods. 2 písm. a).
K bodu 40
Upravuje pojem kontroly úžitkovosti, výkonnostných testov, výkonnostných skúšok, posudzovania a činnosti s nimi spojené a kontrolu dedičnosti úžitkových vlastností.
K bodu 41
Upravuje povinnosti poverených organizácií, uznaných chovateľských organizácií a uznaných chovateľských podnikov na účely kontroly úžitkovosti, výkonnostných testov, výkonnostných skúšok, posudzovania, kontroly dedičnosti úžitkových vlastností a kontrolu dedičnosti zdravia.
K bodu 42
Vypúšťa odsek 5 v súvislosti s úpravou bodu 40.
K bodu 45
Dopĺňajú sa odseky, ktoré upravujú výkon zverejňovania a uznania výsledkov kontroly úžitkovosti, výkonnostných testov, výkonnostných skúšok, posudzovania, kontroly dedičnosti úžitkových vlastností a kontroly dedičnosti zdravia uskutočnených v zahraničí v súlade s právnymi predpismi EÚ.
K bodom 46 a 47
Upravujú sa podmienky vedenia a obsahové náležitosti plemenných kníh, plemenných registrov a plemenárskej evidencie a ich štatútov.
K bodu 52
V § 19a sa upravujú podmienky výkonu hospodárskeho chovu rýb a vydávanie osvedčenia na výkon hospodárskeho chovu trhových rýb, generačných rýb alebo rybích násad, čo predpokladá zákon č. 139/2002 Z. z. o rybárstve. Stanovuje náležitosti potrebné k žiadosti o vydanie osvedčenia na výkon hospodárskeho chovu trhových rýb, generačných rýb alebo rybích násad. Upravuje podmienky zániku a zrušenia platnosti osvedčenia na výkon hospodárskeho chovu trhových rýb, generačných rýb alebo rybích násad. V § 20 sa ustanovujú jednotlivé účely farmového chovu zveri, vydávanie osvedčení na výkon farmového chovu zveri s náležitosti potrebné k žiadosti o vydanie osvedčenia na výkon farmového chovu zveri. Odkazuje na jednotlivé osobitné predpisy upravujúce povinnosti chovateľa a upravuje podmienky zániku a zrušenia platnosti osvedčenia na výkon farmového chovu zveri.
16
K bodu 53
Vypúšťa sa § 21, keďže jeho právna úprava je v § 6.
K bodu 54
Upravuje výnimku pre spermu včiel, rýb, hydiny, králikov a kožušinových zvierat, ktorá nemusí byť použitá len z inseminačnej stanice.
K bodu 55
Upravujú sa podmienky prirodzenej plemenitby koňovitých.
K bodu 57
Upravuje pravidlá uvádzania plemenných zvierat, spermy plemenných zvierat, embryá, vaječné bunky, a násadové vajcia na trh ako plemenné. Stanovuje potrebné náležitosti, ktoré musia byť splnené pri uvádzaní na trh, tak pre plemenných zvieratá, spermu plemenných zvierat, embryá, vaječné bunky, a násadové vajcia zo Slovenskej republiky, členských štátov EÚ, ako aj z tretích krajín. Taktiež upravuje podmienky premiestňovania z iných členských štátov alebo dovážať z tretích krajín na územie Slovenskej republiky pre generačné ryby, remonty, násady, ikry a mlieč určené na šľachtenie a ikry, mlieč a násady určené na plemenitbu. tu odkazy na jednotlivé poznámky pod čiarou, ktoré odkazujú na jednotlivé priamo aplikovateľné právne predpisy Európskej únie, Upravuje sa tu aj zákaz alebo obmedzovanie obchodu s plemennými zvieratami určenými na prirodzenú plemenitbu, s plemenníkmi využívanými na insemináciu a obchodovanie so spermou, vajíčkami a embryami plemenných zvierat s členskými štátmi.
K bodu 59
Upravuje sa pôsobnosť a kompetencie orgánov štátnej správy v oblasti šľachtenia a plemenitby tak, aby zodpovedala reorganizácii orgánov štátnej správy v oblasti veterinárnej starostlivosti a požiadavkám na riadny a zákonný výkon činností v oblasti šľachtenia a plemenitby. Ustanovuje sa rozhodovacia činnosť ministerstva a práva a povinnosti veterinárnej správy na úseku plemenárskeho dozoru. Upravujú sa podmienky poverenia plemenárskej organizácie, rozsah činností, na ktoré sa poverenie vydáva, dôvody pre zrušenie poverenia.
K bodom 60 a 61
Ustanovujú sa správne delikty, sankcie za ne ukladané a spôsob ich ukladania.
K bodu 62Ustanovuje sa pôsobnosť správneho poriadku na konania podľa tohto zákona s výnimkou konania výberových a uznávacích komisií.
K bodu 63
Prechodné ustanovenia.
K bodu 64
Dopĺňa sa splnomocňovacie ustanovenie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý bude upravovať podrobnosti o podmienkach farmového chovu zveri a ochrane genofondov ohrozených populácií a vytváraní živočíšnych genetických zdrojov.
17
K čl. II
Ustanovenie o účinnosti.
Bratislava 8. júna 2011
Iveta R a d i č o v á, v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Zsolt S i m o n, v. r.
minister pôdohospodárstva,
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky