1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov vypracovalo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v spolupráci s Štátnou veterinárnou a potravinovou správou SR.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pripravilo uvedený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov najmä vzhľadom na výraznú dynamiku v prijímaní legislatívy a v jej zmenách v potravinovej oblasti. Pri vypracovaní návrhu zákona bola zohľadnená aj potreba zmeny resp. doplnenia príslušných ustanovení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z., pri implementácii ktorých sa orgány úradnej kontroly potravín stretli od nadobudnutia účinnosti poslednej zmeny zákona č. 152/1995 Z. z. s určitými problémami.
Predložený návrh zákona okrem iného upravuje novým spôsobom aj oblasť pokút a iných správnych deliktov, zavádza informačnú povinnosť pre prevádzkovateľov potravinárskych podnikov na vývesnej tabuli umiestňovať výsledky kontrol a vypúšťa ustanovenia, ktoré upravené inými priamo aplikovateľnými právnymi aktmi Európskej únie.
Návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, značná časť pripomienok a odporúčaní je v predloženom znení zapracovaná. K uplatneným zásadným pripomienkam sa konali rozporové konania v dňoch 23. a 24. mája 2011.
Rozpory ostali nevyriešené s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky, Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou, Potravinárskou komorou Slovenska , Republikovou úniou zamestnávateľov a Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou .
Návrh zákona nezakladá dopad na štátny rozpočet, bude mať pozitívny dopad z titulu dvojnásobného navýšenia pokút, ktoré príjmom štátneho. Toto tvrdenie vzalo na vedomie Ministerstvo financií Slovenskej republiky v rámci predbežného pripomienkového konania aj medzirezortného pripomienkového konania. K doložke finančných vplyvov je doplnená analýza finančných vplyvov na štátny rozpočet.
Návrh zákona je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
2
-primárnom
Zmluva o fungovaní Európskej únie články 26 44, 169 a 191 193 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
Nariadenie Komisie (EÚ) č. 16/2011 z 10. januára 2011, ktorým sa stanovujú vykonávacie opatrenia pre systém rýchleho varovania pre potraviny a krmivá (Ú. v. L 6, 11.1.2011).
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
1.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 z 28. januára 2002, ktorým sa ustanovujú všeobecné zásady a požiadavky potravinového práva, zriaďuje Európsky úrad pre bezpečnosť potravín a stanovujú postupy v záležitostiach bezpečnosti potravín (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 6) v platnom znení.
2.Nariadenie (ES) č. 1830/2003 Európskeho parlamentu a Rady z 22. septembra 2003 o sledovateľnosti a označovaní geneticky modifikovaných organizmov a sledovateľnosti potravín a krmív vyrobených z geneticky modifikovaných organizmov a ktorým sa mení a dopĺňa smernica 2001/18/ES (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap.13/zv. 32) v platnom znení.
3.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 z 29. apríla 2004 o hygiene potravín (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 34) v platnom znení.
4.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 882/2004 z 29. apríla 2004 o úradných kontrolách uskutočňovaných s cieľom zabezpečiť overenie dodržiavania potravinového a krmivového práva a predpisov o zdraví zvierat a o starostlivosti o zvieratá (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 3/zv. 45) v platnom znení.
5.Nariadenie Komisie (ES) č. 2073/2005 z 15. novembra 2005 o mikrobiologických kritériách pre potraviny (Ú. v. EÚ L 338, 22.12.2005) v platnom znení.
6.Nariadenie Rady (ES) č. 509/2006 z 20. marca 2006 o zaručených tradičných špecialitách z poľnohospodárskych výrobkov a potravín (Ú. v. EÚ L 187, 15.7.2008).
7.Nariadenie Rady (ES) č. 510/2006 z 20. marca 2006 o ochrane zemepisných označení a označení pôvodu poľnohospodárskych výrobkov a potravín (Ú. v. L 93, 31.3.2006) v platnom znení.
8.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 z 20. decembra 2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách (Ú. v. L 404, 30.12.2006) v platnom znení.
9.Nariadenie Rady (ES) č. 1234/2007 z 22. októbra 2007 o vytvorení spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov a o osobitných ustanoveniach pre určité poľnohospodárske výrobky (nariadenie o jednotnej spoločnej organizácii trhov) (Ú. v. EÚ L 299, 16.11.2007) v platnom znení.
3
10.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 110/2008 o definovaní, popise, prezentácií, označovaní a ochrane zemepisných označení liehovín a o zrušení nariadenia (EHS) č. 1576/89 ( Ú. v. EÚ L 39, 13.2.2008 ) v platnom znení.
b) nie je obsiahnutá v judikatúre súdneho dvora Európskej únie alebo Súdu prvého stupňa Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia- bezpredmetné.
b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca- bezpredmetné.
c) V oblasti, ktorú upravuje tento návrh zákona nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
.
d) informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia- bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1.Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov
A.2.Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
X
3.Sociálne vplyvy
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
-sociálnu exklúziu,
-rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.Vplyvy na životné prostredie
X
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Zrušením krajského stupňa nedôjde k úspore výdavkov nakoľko kompetencie tohto stupňa budú presunuté na regionálne štátne veterinárne a potravinové správy.
Návrhom sa zvyšujú sadzby pokút, takže dôjde k dvojnásobnému zvýšeniu príjmov do štátneho rozpočtu .
A.4. Alternatívne riešenia
-
A.5. Stanovisko gestorov
-
5
OSOBITNÁ ČASŤ
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 2
Upravuje sa predmet úpravy zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. bol prijatý v roku 1995. Od roku 1995 došlo k podstatnej zmene pri tvorbe legislatívy, preto bolo potrebné predmet úpravy zmeniť a zosúladiť so súčasným stavom vzhľadom na to, že rozsiahla oblasť pokiaľ ide o bezpečnosť potravín a ich kvalitu je riešená v súčasnosti priamo aplikovateľnými právnymi aktmi Európskej únie
K bodu 3
Vypúšťa sa odsek 2 vzhľadom na to, že úprava tabakových výrobkov bude riešená komplexne zákonom o tabakových výrobkoch.
K bodu 4
Upravuje sa komplexne § 2 v súlade s priamo aplikovateľnými právnymi aktmi Európskej únie. Pojmy, ktoré sú upravené priamo aplikovateľnými aktmi EÚ sa vypúšťajú.
K bodu 5
V súlade s novou koncepciou, podrobnosti o bezpečnosti potravín, o výrobe, manipulácii a o umiestňovaní na trh budú upravené nariadeniami vlády SR, čím dôjde k postupnému zrušeniu potravinového kódexu. Upravuje sa ustanovenie vzhľadom na novú právnu úpravu. zdravotná neškodnosť je v súčasnosti upravená priamo aplikovateľným právnym aktom ako bezpečnosť potravín.
K bodu 6
Vzhľadom na cieľ predloženej novely sa dopĺňa aj internetový predaj.
K bodu 7
Spresňuje sa ustanovenie.
K bodom 8 až 10
Vzhľadom na cieľ predloženej novely sa zo zákona vypúšťajú dotknuté ustanovenia.
K bodom 11 a 12
Spresňuje sa § 5 ods. 2 a nadväzne na túto úpravu sa vypúšťajú odseky 3 a 4, uvedená oblasť je upravená priamo aplikovateľným právnym aktom EÚ.
K bodu 13
V § 6 sa spresňuje odsek 1.
K bodu 14
V § 6 odsek 3 sa ustanovuje aké potraviny môže prevádzkovateľ potravinárskeho podniku umiestňovať na trh, v súlade s priamo aplikovateľnými právnymi aktmi Európskej únie.
K bodu 15
V § 6 sa vkladá nový odsek 4, ktorý ustanovuje povinnosti subjektov pri uvádzaní na trh potravín alebo výživových doplnkov prostredníctvom internetového predaja.
K bodu 16
Ustanovenie sa dopĺňa v súlade s priamo aplikovateľným právnym aktom Európskej únie.
6
K bodu 17
Ustanovuje sa systém rýchleho varovania a analýza rizika
K bodom 18 a 19
Spresňuje sa ustanovenie.
K bodu 20
Nové odseky v § 7 ustanovujú povinnosti príjemcu zásielky potravín a príjemcu zásielky materiálov a predmetov určených na styk s potravinami.
K bodom 21 až 23
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 24
V § 8 sa vypúšťa odsek 3.
K bodom 25, 26 a 28
Spresňuje sa ustanovenie.
K bodu 27
V § 9 sa vypúšťa odsek 2.
K bodu 29
Precizujú sa odseky 1 a 2 v § 9a v nadväznosti na priamo aplikovateľné právne akty Európskej únie.
K bodu 30
V § 10 sa vypúšťa odsek 2.
K bodom 31 až 35
Spresňuje sa ustanovenie.
K bodu 36
Vypúšťa sa v § 12 ods. 1 písmeno o).
K bodu 37
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 38 až 40
Spresňuje sa ustanovenie v súlade s priamo aplikovateľným právnym aktom Európskej únie.
K bodu 41
Vypúšťa sa tretia časť a poznámka pod čiarou 9ac.
K bodom 42 a 43
Spresňuje sa doterajšie ustanovenie.
K bodu 44
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 45
Vypúšťa sa odsek 6 v § 18.
K bodom 46 až 48
Spresňujú sa ustanovenia v súlade s priamo aplikovateľným právnym aktom Európskej únie.
K bodom 49 až 51
Legislatívno-technická úprava.
7
K bodu 52
Precizuje sa v súvislosti s cieľom novely.
K bodom 53 a 54
Vzhľadom k cieľu novely sa precizuje § 20.
K bodu 55
Vzhľadom k cieľu novely sa vypúšťajú krajské veterinárne a potravinové správy.
K bodu 56
Upravuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 13.
K bodu 57
Vypúšťa sa ustanovenie v § 21 odsek 2 a poznámka pod čiarou k odkazu 14a.
K bodu 58
Precizovanie kompetencií a informovanosť voči Európskej komisii.
K bodu 59
Ustanovuje ktoré subjekty vykonávajú kontrolu potravín v rozsahu svojej pôsobnosti
K bodu 60
Ustanovenie kompetencií Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a Ministerstva zdravotníctva SR v oblasti riadenia a výkonu kontrolujú výkon štátnej správy uskutočňovaný orgánmi úradnej kontroly potravín, odsek 2 precizuje jednotlivé činnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a v odseku 3 Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a Ministerstvo zdravotníctva SR vymenúvajú jeden alebo viac spolupracujúcich orgánov, ktoré podľa potreby spolupracujú s orgánmi iných členských štátov. Úlohou spolupracujúcich orgánov je pomáhať a spolupracovať pri komunikácii medzi príslušnými orgánmi, najmä odosielanie a prijímanie žiadostí o pomoc. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR oznamuje spolupracujúce orgány Európskej komisii a informuje Európsku komisiu a ostatné členské štáty o všetkých relevantných podrobných údajoch o vymenovaných spolupracujúcich orgánoch a o všetkých zmenách týchto údajov
K bodu 61
Ustanovenia o výkone úradnej kontroly potravín orgánmi štátnej veterinárnej a potravinovej správy.
K bodu 62
Ustanovenie o možnosti výkonu auditu.
K bodu 63
Vzhľadom na cieľ novely sa dopĺňa ustanovenie, rozširuje sa právomoc inšpektorov úradnej kontroly vykonávať kontrolu i v inom územnom obvode z dôvodu zvýšenia efektívnosti úradnej kontroly a ochrany spotrebiteľa.
K bodu 64
Precizuje sa ustanovenie v súlade s priamo aplikovateľným právnym aktom Európskej únie, ustanovuje sa, že laboratóriá musia byť akreditované.
K bodu 65
Vypúšťajú sa ustanovenia a poznámka pod čiarok k odkazu 21d.
K bodu 66
Precizuje sa ustanovenie.
8
K bodom 67 až 69
Vzhľadom na cieľ novely sa precizuje ustanovenie.
K bodu 70
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 71
Vkladá sa nový § 29a ktorý odkazuje na prílohu, v ktorej je uvedený zoznam právne záväzných aktov Európskej únie.
K bodu 72
Vypúšťa sa vzhľadom k nahradeniu potravinového kódexu – nariadeniami vlády SR.
K bodu 73
Precizuje sa ustanovenie.
K bodu 74
Vzhľadom na cieľ novely sa vypúšťajú ustanovenia.
K bodu 75
Precizuje sa ustanovenie.
K bodu 76
Vkladá sa nový § 31aa – prechodné stanovenie od 1. októbra 2011.
K bodu 77
Vkladá sa nový § 31e – zrušovacieho ustanovenie od 1. októbra 2011.
K bodu 78
Úprava transpozičnej prílohy.
K Čl. II
Navrhovaná účinnosť od 1. októbra 2011.
Bratislava 8. júna 2011
Iveta R a d i č o v á, v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Zsolt S i m o n, v. r.
minister pôdohospodárstva,
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky